δυο νεκροί αεροπόροι της Άνδρου! Mια άγνωστη ιστορία…

Δεξιά ο Σμηναγός Πέτρος Πολυχρονάκης

Στα βαθειά και σκοτεινά νερά των νοτιοανατολικών ακτών της Άνδρου, «κοιμούνται»  εδώ και 20 χρόνια εγκλωβισμένοι και αιώνια δεμένοι με την μοίρα τους, δυο ήρωες της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Κρατώντας σφικτά τα πηδάλια του αεροπλάνου τους το ακολούθησαν στον υγρό του τάφο, εκεί στο Πεδίο Βολής Άνδρου, απέναντι από το Κόρθι μένοντας για πάντα μαζί του…

Είναι μια άγνωστη σελίδα από την ιστορία του νησιού μας και αφορά δυο παλληκάρια, τα οποία χάθηκαν κοντά στις ακτές του τόπου μας, υπερασπιζόμενοι το ελληνικό Αρχιπέλαγος. Μια ιστορία που ίχνη της βρήκαμε στα αρχεία της στρατιωτικής ιστορίας της χώρας μας και σκεφτήκαμε πως εμείς που ζούμε εδώ θα έπρεπε να τους αναφέρουμε σαν ένα οφειλόμενος φόρος τιμής που επιβάλλεται να τους αποδοθεί…

20 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1998 - Η ΜΟΙΡΑΙΑ ΜΕΡΑ

Πρόκειται για τους Σμηναγό Πέτρο Πολυχρονάκη (Κυβερνήτη) και Υποσμηναγό Γεώργιο Παπαθανασίου (Συγκυβερνήτη), των οποίων η τύχη, παρά τις έρευνες που έγιναν, εξακολουθούν να αγνοούνται…

To μοιραίο Phantom συμμετείχε σε σμήνος τεσσάρων μαχητικών του ιδίου τύπου, που πραγματοποιούσαν στην θαλάσσια περιοχή του πεδίου βολής Άνδρου άσκηση αναχαίτισης δύο Ελληνικών Mirage-2000, τα οποία έπαιζαν τον ρόλο του εισβολέα.

Γύρω στις 13:20 στην διάρκεια ελιγμών, στα πλαίσια εικονικής εμπλοκής με ένα από τα Mirage-2000, το Phantom βούτηξε στην θάλασσα, πράγμα που πιστοποιείται, όπως αναφέρουν πληροφορίες και από τις μαρτυρίες των πιλότων των άλλων μαχητικών που είδαν ξαφνικά έναν πίδακα νερού να πετάγεται από την θάλασσα!

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι δύο πιλότοι δεν πρόλαβαν να ενεργοποιήσουν το σύστημα αυτόματης εκτίναξης των καθισμάτων τους για να σωθούν και παρασύρθηκαν στον βυθό μαζί με το αεροσκάφος!

Ωστόσο, πολλά είναι τα αναπάντητα ερωτήματα για τους λόγους που οδήγησαν στην πτώση. Όπως εκτιμάται ο ελιγμός που οδήγησε στην πτώση δεν ήταν ούτε ακραίος, ούτε τέτοιος που να δοκιμαστούν τα όρια αντοχής του συγκεκριμένου αεροσκάφους. Επίσης, ο καιρός ήταν τέτοιος με θάλασσα ελαφρά τρικυμιώδη και ουρανός καθαρός, δηλαδή σαφής διάκριση της γραμμής του ορίζοντα, ώστε να μην υπάρχουν οι προϋποθέσεις για αποπροσανατολισμό του πιλότου.

Όμως γεγονός είναι ότι ο ελιγμός έγινε σε πολύ χαμηλό ύψος, πράγμα που εμπεριέχει τον κίνδυνο για συντριβή στην θάλασσα. Οι συγκεκριμένες εκπαιδευτικές εικονικές εμπλοκές και αερομαχίες γίνονται συνήθως στα 2.000 πόδια, περίπου 700 μέτρα, πάνω από την θάλασσα, αποστάσεις όμως που τείνουν να εκμηδενιστούν στην διάρκεια των ελιγμών και των βυθίσεων των αεροσκαφών.

ΠΟΙΟΙ ΗΤΑΝ ΟΙ ΔΥΟ ΗΡΩΕΣ

Ο Σμηναγός Πέτρος Πολυχρονάκης, κυβερνήτης στα F-4E Phantom II, υπηρετούσε στην 338 Μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης στην Ανδραβίδα. Γεννήθηκε στη Γρίβα Κιλκίς το 1966. Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το Σεπτέμβριο του 1986 (62η σειρά) και αποφοίτησε τον Ιούνιο του 1990 με το βαθμό του ανθυποσμη­ναγού. Εκπαιδεύτηκε στο Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως F-4 της 117 Πτέρυγας Μάχης (Ανδραβίδα) και στη συνέχεια υπηρέτησε στην 338 Μοίρα της 117 ΠΜ ως χειριστής στα αεροσκάφη F-4E.

Ο Υποσμηναγός Γεώργιος Παπαθανασίου

Ο Υποσμηναγός Γεώργιος Παπαθανασίου. Γεννήθηκε στο Αγρίνιο Αιτωλοακαρνανίας το 1973. Εισήλθε στην Σχολή Ικάρων τον Σεπτέμβριο του 1990 (66η σειρά) και αποφοίτησε τον Ιούλιο του 1994 με τον βαθμό του Ανθυπο­σμηνα­γού. Εκπαιδεύτηκε στο Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως F-4 της 117 Πτέρυγας Μάχης (Ανδραβίδα) και το­ποθετήθηκε στην 338 Μοίρα της 117 ΠΜ ως χειριστής στα αεροσκάφη F-4E.

Και οι δύο σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια διατεταγμέ­νης πτήσεως, όταν το αεροσκάφος F-4E του οποίου ήταν κυβερνήτης και συγκυβερνήτης κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά της Άνδρου, στις 20 Αυγούστου 1998.

Σ.Δ.

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Παρακαλώ επιτρέψατε αυτή τη συζήτηση που είχα στο φ/β με έναν Ελληνοαμερικανό εξάδελφό μου με καταγωγή από Κοχύλου και Συνετί που έχει σπουδάσει αεροναυπηγική. Πιστεύω οτι η συζήτηση αυτή είναι χρήσιμη.

Vasilios Tiniakos προς Κωνσταντίνος Πέτρου Στρατής έπεσαν μεσούσης αερομαχίας μετά από απόπειρα αναχαίτισης η σε ασκήσεις; Διότι αν κρίνω από τό στίγμα πιθανότερη είνε η αναχαίτισις.


Vasilios Tiniakos προς Κωνσταντίνος Στρατής Συνεχεια :
Οπως βλέπω διαβάζοντας τό κείμενο το λέει καθαρά στήν αρχή του. 25 μίλια ανοικτά τής ΝΑ πλευράς τής Ανδρου.
Τώρα το πώς βρέθηκαν εκεί από το πεδίο βολής πρέ´πει να λάβουμε υπόψην τις γεωμετρικές και όχι τις γεωγραφικές συντεταγμένες μιας εμπλοκής που μπορεί να λάβει χώρα σε δυσδιάστατο , οριζόντιο επίπεδο με σημεία αναφοράς τα κέντρα των δύο στόχων η σε κεκλειμένο επίπεδο η σέ τρισδιάστοχώρο ανάλογα μετό τί θα επιλέξει ο διοκόμενος στόχος που εν προκειμένω εδώ είναι το Μιράζ.
Το Μιράζ 2000 τώρα έχει πτερίγωση τύπου Δ είνε δηλ μια κατασκευή τριγωνικού σχήματος.
Αυτό το επισημαίνουμε διότι αυτή η δομή έχει κάποια αεροδυναμικά χαρακτηριστικά πού επιτρέπουν στο αεροσκάφος νά αναρριχάται με μεγαλίτερη γωνία προσβολής ( δηλ ποιο όρθιο ) δίχως νά υπόκειται απόκειται προβλημα
στήριξης πού επιφέρει πτώση εάν αυτό συμβεί σε ύψος πού δεν δίνει χρόνο για αποκατάσταση συν θηκών πτήσεος
Οι τυποι των αεροσκαφών καί οιρόλοι τους στήν άσκηση εκείνη δικαιολογούν τόσο τήν απομακρινσή των από το πεδίο βολή οσω καί γιά την πτώση διότι ηεπιλλογη των χειρισμών τού διοκόμενου στόχου μετρία 8ρια (τύπος ελιγμού ) μπορεί κάλλιστα να απομκρίνει τούς στόχους από τό αρχικό σημείο τό γιατί θα γίνει αυτό είνε πολλάκις σκόπιμο.
Οσω γιά τήν πτώση,σεμιά στιγμή η αδρεναλίνη μπορεί να κυριαρχήσει καί στήν προσπάθεια τού διώκοντος νά κρατήσει κλειδωμένο τον διοκώμενο επικντρώνεταιπρος στιγμή στα όργανα στόχευσης και χάνει επαφή μέ τό φυσικό και τον τεχνικό( όργανο πλεύσης) ορίζωντα και μιά καί οι ταχύτητες, αν καίελλατωμενες στα επίπεδα αερομαχείας εντούτοις υψηλές για τίς ανάγκες τής αντωσης, τάχυστα διμηουργείται σφάλμα πού σέ υψηλές ταχύτητες καί χαμηλό ύψος συχνά δεν προσφέρεται χρόνος επαναφοράς .
Οι πιλότοι τίς περισσότερες φορές έχουν επίγνωση τής επερχόμενης συμφοράς.

Κωνσταντίνος Πέτρου Στρατής
Κωνσταντίνος Πέτρου Στρατής προς Vasilios Tiniakos Βασιλη επεσε σε ασκησεις αναχαιτησης σε εικονικη αερομαχια

Κωνσταντίνος Πέτρου Στρατής
Κωνσταντίνος Πέτρου Στρατής προς Vasilios Tiniakos ξαδελφε Βασιλη το κειμενο σου ειναι επιστημονικό. Γνωριζω οτι εχεις σπουδασει αεροναυπηγικη. Οντως το στιγμα πτώσης του ακριβώς απεναντι απο το Κοχύλου σε διοπτευση απο το στιγμα πτώσης του του προς 270 μοιρες, δηλαδή το αεροσκάφος κατέπεσε επί του παραλλήλου που περνάει απο Κοχύλου και σε αποσταση 25 μιλλια περίπου από την ακτή ( δηλαδή από του Κοχύλου με ναυτικούς όρους θα το διοπτεύαμε προς 90 μοίρες αληθή αντιστοιχία) Ειναι μάλλον εντός του πεδιου βολης Ανδρου, χωρίς να είμαι σιγουρος, γιατί δεν γνωρίζω τις ακριβείς συντεταγμένες του.. Καταλαβα πληρως την ανάλυση σου για τις ταχύτητες και τη γωνια αναρριχήσεως και οτι σε πολύ χαμηλές πτήσεις το αεροσκάφος μπορεί να μη ανέλθει αν και είναι ειδικής κατασκευής με το σχήμα αυτό των πτερύγων του. Αυτοί οι πιλότοι που επιχειρούν αυτές τις ασκήσεις τις εικονικές τις ή πραγματικές αερομαχίες υπερβαίνουν κατά πολύ το μέσο όρο ψυχικών , σωματικών και πνευματικών δυνατοτήτων ενός μέσου ανθρώπου. Υπάρχει μεγάλη καταπόνηση και ψυχικό άλγος και φυσικό είναι σε κατάσταση χαμηλών πτήσεων το αεροπλάνο να βουτήξει στη θάλασσα ή στην ξηρά είτε από λάθος δεκάτων του ενός δευτερολέπτου, είτε από αστοχία οποιουδήποτε υλικού του αεροσκάφους.
Αιωνία η μνήμη των ηρώων πιλότων μας θα είναι πάντα μέσα στις καρδιές μας, οι οποίοι πιλότοι ειρήσθω εν παρόδω αμοίβονται ελάχιστα 7 φορές πιο κάτω από τις απολαβές ενός βουλευτού.

This comment was minimized by the moderator on the site

Eυχαριστώ για τη διόρθωση που κάματε στο κείμενό σας.

This comment was minimized by the moderator on the site

Στο site Πανελλήνιος Σύλλογος Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων γράφει οτι το αεροσκάφος κατέπεσε Νοτιοανατολικά της Ανδρου..
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΟΚ έχεις δίκιο. Θα το πούμε στον συνεργάτη μας...
Διορθώθηκε και στο Site...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 5 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Αγαπητέ Διαμαντή επειδή διαβάζω όλα τα άρθρα σου, παρακαλώ να με συγχωρήσεις που θα επέμβω πάλι για να διορθώσω το προκείμενο άρθρο σου, αλλά η δημοσιογραφική έρευνα σου πρέπει να είναι αληθής και να είναι σύμφωνη με τα ντοκουμέντα που παρατίθενται. Λοιπόν το αεροσκάφος δεν βρίσκεται στις βορειο βορειοανατολικές ακτές της Ανδρου, αλλά στις ανατολικές νοτιοανατολικές ακτές της Ανδρου σύμφωνα με τον χάρτη που παρατίθεται ενσωματομένος στο άρθρο ( εκτός αν ο χάρτης είναι λάθος), και συνεπώς δεν βρίσκεται απέναντι από το Ατένι, αλλά απέναντι από το Κόρθι ( Αυτά σύμφωνα με την εικόνα που βλέπω του χάρτη)
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία του σχολίου μου.
Κωνσταντίνος Στρατής.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Ο χάρτης προφανώς είναι ένα σκίτσο. Πιθανόν να είναι σωστός. Όμως ο συντάκτης που έκανε έρευνα στα στρατιωτικά αρχεία έγραψε αυτά που έγραψε. Είτε είναι γενικά όσα γράφει (άρα μπορεί να έχεις δίκιο εσύ) είτε είναι ακριβή (άρα ο χάρτης είναι απλώς ένα σκίτσο). Δεν το γνωρίζουμε. Θα ρωτήσουμε να μάθουμε...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 5 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro