“Ναυμαχίες” και “πνιγμοί” στην καλοκαιρινή Ραφήνα!



Τελικά το “Tera-jet” του Μάριου Ηλιόπουλου, με τα 40 μίλια την ώρα, δεν θα πιάνει Άνδρο. Αυτό αποφάσισε το ΣΑΣ προχθές στη Νάξο. Αλλά θα πιάνει Τήνο-Μύκονο-Πάρο-Νάξο και έτσι θα αφαιρέσει μεγάλο κομμάτι από την ναυτιλιακή πίτα της Ραφήνας από τις δύο εταιρείες της γραμμής με ότι αυτό σνεπάγεται για την χειμερινή επιβίωση των δρομολογιών τους.

Το πρόβλημα με το ταχύπλοο “Tera-Jet” (γύρω στα 40 μίλια την ώρα, πιάνει Τήνο σε λιγότερο από δύο ώρες και Άνδρο, αν ερχόταν, κάτω από ώρα) είναι το μέγεθος του και οι χαμηλοί ναύλοι του (ανταγωνιστικοί των συμβατικών).

Έχουμε λοιπόν αύξηση του ανταγωνισμού με το ταχύπλοο. Αλλά μόνο για τους περιστασιακούς καλοκαιρινούς επισκέπτες. Κι αυτό γιατί το “Tera-Jet” θα αποχωρίσει το φθινόπωρο – όπως όλα τα ταχύπλοα – και η γραμμή θα μείνει με τα συμβατικά, που αν δεν πάνε καλά το καλοκαίρι, φυσικό είναι να μειώσουν τα χειμερινά δρομολόγια!

Συνεπώς ένα καλό οικονομικά τρίμηνο για το “Tera-Jet” οδηγεί σε λιγότερα δρομολόγια τον χειμώνα! Αν τα πράγματα φτάσουν εκεί ας ξεχάσουμε τα δύο πλοία την μέρα στην Άνδρο και στην γραμμή μας τον χειμώνα. Και ας ετοιμαστούμε πάλι για ένα! ‘Η, ακόμα πιο δύσκολα…

Την ίδια στιγμή ο ανταγωνισμός μεταξύ FAST FERRIES και GOLDEN STAR FERRIES δεν οδηγεί για την ώρα σε προσφορές και μείωση των τιμών, αλλά σε αγώνα «πνιγμού» τους. Ρωτήσαμε την Golden Star Ferries αν θα υπάρξουν προσφορές στις τιμές και μας παρέπεμψαν στο φθινόπωρο! Ρωτήσαμε πάλι γιατί αυτός ο «παράλογος» ανταγωνισμός δρομολογίων πρωί & απόγευμα με την άλλη εταιρεία και μας είπαν πως οι Στεφάνου ένοιωσαν «πνιγμένοι» ανάμεσα στα δύο πρωινά δρομολόγια του Παναγιωτάκη (ένα εμπρός κι ένα πίσω από το SuperferryII). Επιχειρούν από την μεριά τους – τώρα που αύξησαν τα πλοία τους - τον «πνιγμό» της "ναυαρχίδας" του Παναγιωτάκη, που είναι ο Θεολόγος, το απόγευμα!

Έτσι όμως κινδυνεύουν να «πνιγούν» όλοι προσφέροντας πολλά δρομολόγια τις ίδιες ώρες - ο ένας πάνω στον άλλον!!! Χωρίς εναλλακτικές ώρες αναχώρησης και χωρίς εκπτώσεις για τον επιβάτη! Και αυτό βεβαίως "πνίγει" τα νησιά μας και τους μόνιμους κατοίκους τους...

Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία έρχεται το “Tera-Jeet” - για ένα τρίμηνο - με τις ευθέως ανταγωνιστικές με τα συμβατικά τιμές του και τους εκτός συναγωνισμού χρόνους του θέλοντας να «αρπάξει» το μεγάλο καλοκαιρινό κομμάτι της πίτας.

Και μετά τι θα μείνει για τους άλλους; Τι θα μείνει για τους άλλους εννέα μήνες; Πως θα ζήσουν τα νησιά τον χειμώνα αν Παναγιωτάκης και Στεφάνου μειώσουν χειμερινά πλοία και δρομολόγια; Αλλά και βέβαια πως θα αντέξουν τα συμβατικά πλοία να κινούνται επί εννέα μήνες με 100 ή 200 επιβάτες και 50 ή 100 ΙΧ αν δεν έχουν κέρδος το καλοκαίρι;

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Δυστυχώς κινδυνεύουμε όλοι - πλοία και νησιώτες - στο τέλος αυτής της «ναυμαχίας» πλοίων, δρομολογίων, χρόνων ταξιδιού, συμβατικών και ταχυπλόων να "πνιγούμε"!  Και να δούμε - ιδίως την Άνδρο που δεν έχει άλλο λιμάνι εκτός από την Ραφήνα - να εξυπηρετούμαστε από το φθινόπωρο είτε με λιγότερα πλοία επί εννέα μήνες (από δύο σε ένα την μέρα ή και μέρα παρά μερα) είτε ακόμα και με χειρότερα πλοία! Κάτι που θα μας γυρίσει χρόνια πίσω...

«Εν Άνδρω»

(Κρίναμε σκόπιμο εκτός από τους δικούς μας προβληματισμούς να μεταφέρουμε στις στήλες μας αποσπάσματα από κείμενο του εξειδικευμένου site Ναυτιλία (nautilia.gr) ώστε να έχετε μια δεύτερη εικόνα για τα πράγματα. Οι υπογραμμίσεις και τα μαύρα γράμματα δικά μας… Εν Άνδρω).

Ραφήνα: “Ναυμαχία μέχρι τελικής πτώσης!”

Του Σπύρου Ρούσσου

Την “άγρια κόντρα” που υφέρπει μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών στη Ραφήνα, ενόψει της νέας θερινής περιόδου, ανέδειξε και πάλι η πρόσφατη συνεδρίαση του Σ.Α.Σ.. Το μήλον της έριδος και αυτή τη φορά, δεν ήταν άλλο από τα δρομολόγια της φετινής θερινής σεζόν, για τα οποία οι εταιρείες της περιοχής αναμένεται να “κονταροχτυπηθούν” μέχρι τελικής πτώσης!

…Το πλήρωμα του χρόνου έφτασε και όπως ήταν αναμενόμενο το τοπίο ξεκαθάρισε. Ενώ, η τελευταία εξέλιξη άνοιξε την “όρεξη” των εναπομενόντων ανταγωνιστών, οι οποίοι επιδόθηκαν σε έναν ανηλεή “πόλεμο”, προκειμένου να υπερασπιστούν τα κεκτημένα τους, αλλά και να αυξήσουν τα μερίδια τους σε μια αγορά που πέρσι παρουσίασε μικρή αύξηση 4,9%, την ώρα που η κίνηση στην ακτοπλοΐα συνολικά υποχώρησε κατά 1,9%!

Φέτος, τα ξίφη τους στο “βασίλειο” της Ραφήνας, αναμένεται να διασταυρώσουν η παραδοσιακή Fast Ferries της οικογένειας Παναγιωτάκη, η ανανεωμένη Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου και η δυναμική SeaJets του Mάριου Hλιόπουλου.

H Fast Ferries

 

Σταθερή αξία στη γραμμή της ανδροτυνομυκονίας, η καταξιωμένη Fast Ferries συνεχίζει με προσεκτικά βήματα να κάνει αυτό που ξέρει να κάνει καλά τα τελευταία 10 χρόνια. Να εξυπηρετεί με συνέπεια και αξιοπιστία τα νησιά της γραμμής. Παρά τις όποιες αντιξοότητες, έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να διασφαλίσει σταθερά δρομολόγια –όλο το χρόνο - καθιερώνοντας μια αξιόπιστη στάση με 3 αξιόλογα πλοία: το FAST FERRIES ANDROS (7.786gt/1989), το ΘΕΟΛΟΓΟΣ Π. (7.300gt/2000) και το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. (3.950gt/1990).

Με αυτά τα 3 πλοία στη γραμμή, η εταιρεία διαθέτει μια σημαντική χωρητικότητα σε επιβάτες και Ι.Χ. (3.527επιβάτες/1.880γραμμικά μέτρα) και είναι έτοιμη να ανταποκριθεί σε πιθανές μεταβολές της κίνησης…

Η Golden Star Ferries

Στο αντίπαλο στρατόπεδο, η Golden Star Ferries, φέτος είναι φανερά ενισχυμένη. Έχοντας μπει για τα καλά στην κούρσα της ανανέωσης και δραστηριοποιούμενη ήδη τα τελευταία 6 χρόνια στη γραμμή της Ανδροτηνομυκονίας, φρόντισε να αξιοποιήσει το κενό που προκλήθηκε από την απουσία της Blue Star Ferries και της Hellenic Seaways.

Φέτος, λοιπόν, πρόσθεσε δυο ακόμη σημαντικά πλοία στο στόλο της, με αποτέλεσμα η προσφερόμενη χωρητικότητα της να αυξηθεί σημαντικά συγκριτικά με πέρσι (4.199 επιβάτες/850 γραμμικά μέτρα). Έτσι, το θρυλικό SUPERFERRY II (4.986gt/1974) θα συντροφεύουν από φέτος η ναυαρχίδα της εταιρείας SUPERFERRY (9.508gt/1995), καθώς και το ταχύπλοο SUPERRUNNER (4.724gt/1998).

Στόχος της ανδριώτικης εταιρείας, είναι η κατά κράτος κυριαρχία στη γραμμή και κατά συνέπεια η ευθεία σύγκρουση με τον ανταγωνισμό σε κάθε δρομολόγιο. Κάτι που φάνηκε άλλωστε σε κάθε συνεδρίαση του Σ.Α.Σ. το προηγούμενο διάστημα.

Αυτή η φιλοσοφία της εταιρείας, μαρτυρά ότι δεν έχει καμία πρόθεση να οικοδομήσει γέφυρες συνεννόησης με τον βασικό ανταγωνιστή της στη γραμμή, τη FAST FERRIES. Γεγονός που όχι μόνο προαναγγέλλει ότι ο φετινός ανταγωνισμός θα ιδιαίτερα σκληρός, αλλά ίσως και να έχει συνέπειες που αναμφίβολα θα “πληρώσουν” οι νησιώτες της γραμμής!

H Sea-Jets και το “Tera-Jet”

Την απουσία, της Blue Star Ferries και της Hellenic Seaways εκμεταλλεύτηκε όμως και η SEA JETS, καθώς φέτος θα έχει απέναντι της μόνο το αρκετά μικρότερο SUPERRUNNER της Golden Star Ferries. Παρά τις έντονες αντιδράσεις στο Σ.Α.Σ. από τις άλλες εταιρείες, η SEA JETS κέρδισε ένα πρωινό και ένα απογευματινό δρομολόγιο, κλείνοντας έτσι το φετινό “χορό” των δρομολογήσεων στη Ραφήνα.

Η φήμη που απλά πλανιόταν τον περασμένο Φεβρουάριο για τον ερχομό του “βασιλιά” των ταχυπλόων TERA JET (11.347gt/1999) στη Ραφήνα, επιβεβαιώνεται με τρόπο πανηγυρικό. Έτσι, το επιβλητικό ταχύπλοο φέτος βάζει πόδι στο “απόρθητο οχυρό” της Ραφήνας, εκτελώντας το πρωινό δρομολόγιο των 7.40 στη γραμμή Ραφήνα – Τήνος- Μύκονος – Πάρος – Νάξος.

Το 146μετρο θηρίο της SEA JETS, με πρωτόκολλο 1.800 επιβατών και 460 Ι.Χ., αναμφίβολα θα καταφέρει με την παρουσία του σημαντικό πλήγμα στις εταιρείες της γραμμής, καθώς είναι ευθέως ανταγωνιστικό ως προς τα πρωινά συμβατικά πλοία και αναμένεται να κερδίσει σημαντικό κομμάτι της πίτας, κυρίως λόγω χωρητικότητας, ταχύτητας και ναύλων! Η εταιρεία του μάλιστα είχε ανακοινώσει ότι οι τιμές των ναύλων, θα διαμορφωθούν στα επίπεδα των τιμών των συμβατικών πλοίων.

Ανακοίνωση που μένει απλά να επιβεβαιώθει, καθώς από αυτή την απόφαση αναμένεται να ωφεληθούν σημαντικά τόσο η εταιρεία όσο και οι επιβάτες της γραμμής. Το απογευματινό δρομολόγιο των 15.30 στην ίδια γραμμή, εκτός απρόοπτου, θα εκτελεί το μικρότερο PAROS JET (3.010gt/1996), το οποίο όμως δεν προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία, καθώς η ώρα της αναχώρησης του δεν συμπίπτει με κανένα άλλο πλοίο του ανταγωνισμού.

Το λιμάνι της Ραφήνας

Σε κάθε περίπτωση, η “ναυμαχία” που θα διεξαχθεί φέτος στη Ραφήνα θα είναι μέχρι τελικής πτώσης! Από τη μια πλευρά το λιμάνι θα κληθεί -για μια ακόμη χρονιά- να δοκιμάσει τις αντοχές του, καθώς οι εγκαταστάσεις του οριακά αντέχουν ταυτόχρονα τόσες αφιξοαναχωρήσεις ταχυπλόων και συμβατικών πλοίων.

Από την άλλη πλευρά, οι παραδοσιακές εταιρείες της γραμμής θα κληθούν να δουλέψουν στα “κόκκινα”, αλλά και να αντέξουν στις αφόρητες πιέσεις που θα τους ασκήσει το θηρίο TERA JET – που είναι το μεγαλύτερο από όλα τα πλοία της Ραφήνας– και που σίγουρα θα αλλάξει σημαντικά τα δεδομένα της γραμμής, καθώς με την ταχύτητα και τη χωρητικότητά του αναμένεται να “σαρώσει”…

Και (μέσα σε όλα υπάρχει) και η συνεχιζόμενη “κόντρα” –χωρίς πλέον περιθώρια συνεννόησης - μεταξύ των δυο βασικών ανταγωνιστών της γραμμής, Fast Ferries και Golden Star Ferries.

Μπορεί λοιπόν η καλοκαιρινή σεζόν να αποδεικνύεται “χρυσορυχείο” για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Ραφήνα, όμως, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι η γραμμή της ανδροτηνομυκονίας αφορά νησιά που εξυπηρετούνται σταθερά από συμβατικά πλοία όλο το χρόνο.

Συνεπώς, πέρα από τα πρόσκαιρα κέρδη του καλοκαιριού, το βασικό ερώτημα που τελικά τίθεται προς όλους είναι: Μπορούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες της Ραφήνας να αντέξουν έναν τέτοιο ανταγωνισμό και να παραμείνουν αλώβητες;

Ο χρόνος θα δείξει…



ΔΥΟ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ ΜΑΣ

Πήραμε δύο σχόλια από προηγούμενη ανάρτηση μας για την γραμμή και τα μεταφέραμε στο κυρίως site γιατί κάνουν σημαντικές παρατηρήσεις. Το Εν Άνδρω ανοίγει διάλογο για την γραμμή μας πριν χάσουμε ότι έχουμε και ψαχνόμαστε... 

Guest - ΜΑΡΙΑΝΝΑ –ΧΩΡΑ

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΜΕ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΟΔΗΓΟΥΜΑΣΤΕ ΣΕ ΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΜΑΣ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕΡΑ ΠΑΡΑ ΜΕΡΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ.
ΚΑΙ ΤΟΥΤΟ,ΓΙΑΤΙ ΜΕ ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΝΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΓΙΑ 40-50 ΜΕΡΕΣ ΣΤΗΝ ΓΡΑΜΜΗ ΠΛΟΙΑ ΤΑΧΥΠΛΟΑ ΚΑΙ ΝΑ ΦΕΥΓΟΥΝ ΜΕΤΑ,ΚΟΒΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΙΤΤΑ ΣΕ ΠΟΛΛΑ ΜΙΚΡΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ, ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ, ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΝΑ ΦΥΤΟΖΩΟΥΝ ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΚΑΙ ΠΑΝΕ ΚΑΙ ΕΡΟΧΝΤΑΙ ΑΔΕΙΟΙ, ΑΛΛΑ ΜΑΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝ.
ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΗΣ ''ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ '' ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΑΝ
EΛΘΕΙ ΑΜΕΣΑ ΚΥΡΙΟΙ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΟΔΗΓΕΙΤΕ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΤΕΛΙΚΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΡΑΒΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΤΟΥΣ.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΑΝΤΟΝ ΝΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΜΕΡΙΚΟΙ '' ΞΥΠΝΙΟΙ'' ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΘΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ 40 ΜΕΡΕΣ ΚΙΑ ΜΕΤΑ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ .
ΟΛΟΙ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ,ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΜΑΣ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΠΟΥΚΟΤΑΡΟΥΜΕ ΜΕ ΚΑΘΕ ΜΕΣΟ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟ ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ, ΠΟΥ ΜΑΣ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΤΕΛΙΚΑ-ΤΕΛΙΚΑ ! !

Guest – Androslover

Όπως έγραψε και η Μαριάννα παραπάνω με τόσο έντονο ανταγωνισμό δεν οδηγούμαστε πουθενά! Με τόσες αφιξοαναχωρήσεις μέσα σε πενήντα λεπτά το πρωί και εντός μιας με μιάμιση ώρας το πολύ κατά τις απογευματινές ώρες, ούτε ο επιβάτης έχει να κερδίσει κάτι, αλλά ταυτόχρονα και οι ακτοπλοϊκές θα βλέπουν τα δρομολόγια των πλοίων τους να πραγματοποιούνται μισογεμάτα στην καλύτερη περίπτωση.

Για να πας στα νησιά της κύριας γραμμής τουλάχιστον (Άνδρο, Τήνο, Μύκονο) πρέπει ή να φύγεις πολύ πρωί ή αργά το απόγευμα! Με αυτή την πληθώρα πλοίων τους θερινούς μήνες ο επιβάτης δεν έχει την επιλογή από τη μία να αναχωρήσει στις δέκα ή έντεκα το πρωί απο Ραφήνα για παράδειγμα, παρά πρέπει να περιμένει μέχρι το απόγευμα που ξεκινά η δεύτερη μαζική αναχώρηση προς τα νησιά.
Από την άλλη κανείς δεν διαμαρτυρήθηκε εμπράκτως τα προηγούμενα καλοκαίρια όταν εταιρείες όπως η Blue Star ή εφέτος η Κοινοπραξία Sea Jets δραστηριοποιούνται στη γραμμή μόνο για δύο με δυόμιση μήνες, παίρνοντας κομμάτι από την πίττα και μάλιστα στην καλύτερη εποχή για τη γραμμή-ες.

Θα μπορούσε για παράδειγμα να ασκηθεί πίεση στην Hellenic Sea Ways που πέρσι είχε το ταχύπλοό της Hellenic High Speed ή την εταρεία του Terra Jet φέτος από τους κατοίκους και τους φορείς των νησιών, να παραμείνουν αυτές στη γραμμή για περισσότερο διάστημα. Διαφορετικά να μην ταξιδέψει κανείς με τα πλοία τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Με το να μην αντιδρά κανείς πρώτον σε αυτή την τακτική και δεύτερον και κυριότερο προς την ενίσχυση και κατάλληλη διαμόρφωση του λιμανιού της Ραφήνας, έτσι ώστε να μπορεί αυτό να δεχθεί όλο αυτό τον όγκο κίνησης επιβατών σε σύντομο χρονικό διάστημα καθημερινά, δεν οδηγούμαστε πουθενά, εκτός από τον μαρασμό και την μείωση των καθημερινών δρομολογίων των δύο κύριων ακτοπλοϊκών που δραστηριοποιούνται ολο το χρόνο στη Ραφήνα. Κάτι πρέπει να γίνει, μελετημένα και τεκμηριωμένα, διαφορετικά δεν θα ωφεληθεί κανείς από την όλη κατάσταση.