Η μόδα του Airbnb σάρωσε της Άνδρο! Πόσοι και ποιοι παραχώρησαν τα σπίτια τους…

 

Ο αριθμός είναι εντυπωσιακός. Περίπου το 30-35% των παραθεριστικών κατοικιών στην Άνδρο, δόθηκε από τους ιδιοκτήτες τους προς ενοικίαση, φέτος το καλοκαίρι, μέσω της δημοφιλούς διαδικτυακής πλατφόρμας Airbnb ή με άλλους τρόπους και μεθόδους!...

Είτε για λίγες μέρες, είτε για μια εβδομάδα, είτε για ένα μήνα, είτε για ολόκληρη την σαιζόν, εκείνοι που τα έκτισαν ή τα αγόρασαν, τα παραχώρησαν σε Έλληνες και ξένους τουρίστες, έναντι ενός διόλου ευκαταφρόνητου τιμήματος που - το κυριότερο -  το εισέπραξαν ολόκληρο, αφού (ακόμη) δεν φορολογείται.

 

Ανάμεσα σ αυτούς που έδωσαν πρόσκαιρα τα σπίτια τους, ένας πρώην πολιτικός, τέως μεγαλοστελέχη τραπεζών, γνωστοί επιχειρηματίες που αντιμετωπίζουν δυσκολίες, με τα δάνεια που έχουν πάρει στο «κόκκινο», ναυτιλιακοί παράγοντες, πολλοί συνταξιούχοι και παλιοί ναυτικοί.

Η οικονομική κρίση, τα κοινωνικά αδιέξοδα και οι διάφορες ανάγκες και προτεραιότητες, ανάγκασαν  κατά βάση δεκάδες Αθηναίους – κυρίως -που έχουν εξοχικά σπίτια στην Άνδρο, να μπουν «στο παιχνίδι» αυτής της παγκόσμιας μόδας, που σημείωσε σε όλη την Ελλάδα αύξηση 62% σε σύγκριση με πέρυσι.

Σε ολόκληρη την Άνδρο, έβλεπες σε πολλά σπίτια αντί τους γνωστούς γείτονες, άγνωστες οικογένειες ή ζευγάρια, που κατά διαστήματα άλλαζαν, ενώ οι κάτοχοι των σπιτιών… «έλαμψαν δια της απουσίας τους!» Υπάρχουν χαρακτηριστικά παραδείγματα συγκεκριμένων  ιδιοκτητών, που όταν ρωτήθηκαν γιατί δεν ήρθαν στο νησί, προφασίστηκαν κάποιες δουλειές ή άλλες υποχρεώσεις και γι αυτό έδωσαν τα εξοχικά σε… συγγενείς τους!

Οι ξενοδόχοι και οι επιχειρηματίες ενοικιαζομένων δωματίων, έχουν κάθε λόγο να διαμαρτύρονται, αφού η Airbnbτους στέρησε σημαντικά έσοδα, και σε αρκετές περιπτώσεις τους πήρε μεγάλο αριθμό πελατών.

Ο ανταγωνισμός είναι τρομερός. Με τιμές φθηνότερες ένας τουρίστας μένει σ’  ένα πολυτελές σπίτι πάνω στην θάλασσα, αντί σε ξενοδοχείο ή κάποιου συγκροτήματος δωματίων. Η τάση σύμφωνα με τους επαγγελματίες του Τουρισμού, επεκτείνεται ραγδαία σε όλη την Άνδρο και θα γιγαντώνεται όσο διαρκεί η κρίση και αυξάνουν τα προβλήματα του καθενός. Ήδη για του χρόνου υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και από άλλους παραθεριστές να  τα παραχωρήσουν και αυτοί τα σπίτια τους, σύμφωνα με μαρτυρίες των ιδίων και από άλλες αξιόπιστες πηγές.

Με την επίσημη αυλαία του φετινού καλοκαιριού, η Airbnb έκανε τον απολογισμό της και παρουσίασε εντυπωσιακά νούμερα διεθνώς, αν ληφθεί υπόψη ότι για τους καλοκαιρινούς μήνες, από το διάστημα μεταξύ της 1ης Ιουνίου έως και τις 31 Αυγούστου, με βάση τα στοιχεία των κρατήσεων, περί τα 45 εκατομμύρια επισκέπτες διέμειναν στα σπίτια που φιλοξενούνται στην πλατφόρμα σε διάφορους προορισμούς σε όλο τον κόσμο.

Ποια ήταν η ημέρα με τις περισσότερες διανυκτερεύσεις, μέσω της εταιρείας το καλοκαίρι του 2017; Η απάντηση βρίσκεται στη 12η Αυγούστου - νύχτα κατά την οποία 2,6 εκατομμύρια επισκέπτες διέμειναν σε καταλύματα που μισθώνονται μέσω της γνωστής πλατφόρμας.

Οι αριθμοί σε όλη την Ελλάδα

Η Αθήνα, η Κρήτη, η Κέρκυρα και η Χαλκιδική είναι οι πρωταθλήτριες σε ό,τι αφορά τον αριθμό των καταχωρημένων κατοικιών, παρουσιάζοντας τα υψηλότερα νούμερα αυτή τη στιγμή σε όλη τη χώρα. Ειδικά η Αθήνα και η Κρήτη προηγούνται μακράν σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, με πάνω από 10.000 σπίτια προς ενοικίαση για κάθε προορισμό.

 

Η ελληνική πρωτεύουσα έχει μέσα στον Αύγουστο πάνω από 11.500 ενεργές καταχωρήσεις, ενώ στην Κρήτη το αντίστοιχο νούμερο διαμορφώνεται σε πάνω από 10.600 καταχωρήσεις. Και οι δύο προορισμοί συγκεντρώνουν διψήφια ποσοστά ως προς την αύξηση της τουριστικής κίνησης.

Η Κρήτη αποτελεί παραδοσιακά βαρόμετρο για τον ελληνικό τουρισμό. Εφέτος υπολογίζει να έχει άνοδο πάνω από 10% στην τουριστική κίνηση από το εξωτερικό με τάσεις επέκτασης της σεζόν και στις αρχές του φθινοπώρου, όπως τουλάχιστον προκύπτει με βάση τις κρατήσεις του διμήνου Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου.

Σε ότι αφορά την Αθήνα, οι τουριστικές της επιδόσεις συνεχίζουν το θετικό σερί των τελευταίων ετών, αφού, με βάση τα επίσημα στοιχεία του επταμήνου του 2017, η κίνηση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» πλησίασε τους 12 εκατομμύρια επιβάτες (11,97), σημειώνοντας άνοδο 8,2%, γεγονός το οποίο οφείλεται κατά κύριο λόγο στην επιτυχημένη πορεία της διεθνούς κίνησης µε αύξηση 12,2%.

Τους δημοφιλέστερους ελληνικούς προορισμούς από πλευράς αριθμού καταχωρήσεων συμπληρώνουν η Κέρκυρα, η οποία την τελευταία διετία συνεχίζει να κινείται, όπως και όλα τα νησιά του Ιονίου, ανοδικά και βρίσκεται στην τρίτη θέση με συνολικά 3.700 ενεργές καταχωρήσεις και ακολουθεί, στη Βόρεια Ελλάδα, η Χαλκιδική με 3.400 σπίτια διαθέσιμα προς μίσθωση σε τουρίστες.

Μεγάλη εκπροσώπηση στις επιδόσεις της Airbnb όσον αφορά την ελληνική αγορά έχουν και οι δύο πιο «λαμπεροί» προορισμοί των Κυκλάδων, η Μύκονος και η Σαντορίνη, όπου μάλιστα οι ξενοδόχοι δεν έχουν πάψει την τελευταία διετία να αναφέρονται στον ανταγωνισμό που υφίστανται από τους ιδιοκτήτες κυρίως πολυτελών βιλών με ενοίκια πολλών χιλιάδων ευρώ την εβδομάδα, αλλά πλέον και μικρότερων διαμερισμάτων από ιδιοκτήτες που προτιμούν να δώσουν τα σπίτια τους για ενοικίαση, μετακομίζοντας οι ίδιοι για μικρό διάστημα σε φίλους και γνωστούς. Εξ ου και οι ενεργές καταχωρήσεις φέτος στη Μύκονο αντιστοιχούν σε ένα νούμερο κοντά στα 2.600 σπίτια, με βάση τα επίσημα στοιχεία της ίδιας της Airbnb, ενώ και στη Σαντορίνη υπάρχουν επίσης 2.600 καταχωρημένες ιδιοκτησίες.

Οι έξι αυτοί προορισμοί συγκεντρώνουν 34.400 ενεργές καταχωρήσεις, ενώ οι υπόλοιπες 28.600, από το σύνολο των 63.000, κατανέμονται στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Η γνωστή πλατφόρμα μάλιστα επισημαίνει σχετικά ότι «υπάρχει σημαντική διασπορά σε όλη τη χώρα» όσον αφορά τις ιδιοκτησίες που προσφέρονται για βραχυχρόνια μίσθωση σε τουρίστες «και ιδιαίτερα σε περιοχές που δεν είναι τόσο γνωστές στο εξωτερικό, όπως μπορεί να είναι για παράδειγμα η Σαντορίνη ή η Μύκονος».

Στο ερώτημα αν η Ελλάδα εκπροσωπείται επαρκώς στην πλατφόρμα σε σύγκριση με άλλους προορισμούς και με βάση πάντα τη ζήτηση από το εξωτερικό, οι επιτελείς της Airbnb απαντούν ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση, αφού «ξεκάθαρα οι επισκέπτες από όλο τον κόσμο θέλουν να επισκεφθούν την Ελλάδα. Μόνο κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών οι Έλληνες οικοδεσπότες της πλατφόρμας “καλωσόρισαν” κοντά στο 1 εκατομμύριο επισκέπτες που φιλοξενήθηκαν σε προορισμούς σε όλη τη χώρα. Οι 1.000.000 αφίξεις δίνουν μεγάλη οικονομική ώθηση και επεκτείνουν τα οφέλη του τουρισμού στους ίδιους τους κατοίκους των προορισμών και τις γειτονιές τους».

Ως προς την απώλεια εσόδων για το Δημόσιο τα πράγματα είναι μάλλον θολά, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν ακόμη μέσω ενός οργανωμένου μητρώου συγκεντρωμένα ακριβή νούμερα για τις γκρίζες μισθώσεις που μήνα με τον μήνα πλέον αυξάνονται.

 

Παλιότερη έρευνα της Grant Thornton προς το τέλος του 2015 για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) είχε υπολογίσει μέσα σε έναν χρόνο τις πραγματικές απώλειες και δυνατότητες αύξησης των εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο έως και 350 εκατ. ευρώ από αδήλωτα εισοδήματα, τέλη, ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές, φορολόγηση ανάλογη με αυτή που ισχύει για τα ξενοδοχεία κ.ά.

Ήδη το ΞΕΕ, από την πλευρά του, βρίσκεται στο στάδιο επικαιροποίησης της μελέτης, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, το νούμερο των ετήσιων απωλειών των 350 εκατ. ευρώ υπολογίζεται πλέον αυξημένο τουλάχιστον κατά 20%, σε επίπεδα μεταξύ 420 και 450 εκατ. ευρώ.

Π.Κ.