Γιάννης Γλυνός: " όποιος έχει κάτι να πει να το δηλώσει δημόσια κι επώνυμα"...
Παρουσιάζοντας το Life. Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την άγρια ζωή που έφερε στην Άνδρο.
Με τον πρώην δήμαρχο Γιάννη Γλυνό επί χρόνια βρεθήκαμε αντιμέτωποι σε πολλές πολιτικές επιλογές του. Τελευταία κατηγορήθηκε από κατοίκους της Υδρούσας και για το επίμαχο θέμα της χωροθέτησης ΧΥΤΥ. Μάλιστα συνεργάτης του σε συζήτηση κατοίκων στο Μπατσί είπε πως η χωροθέτηση ΧΥΤΥ στην Πλούσκα ήταν "πολιτική επιλογή"! Με όλα αυτά, κατά νου, αλλά και με όσα νεώτερα προέκυψαν από την ενημέρωση κατοίκων στο Γαύριο τον Αύγουστο, του ζητήσαμε να δώσει μια συνέντευξη στο «εν Άνδρω». Δέχθηκε, αλλά ζήτησε γραπτές ερωτήσεις. Του τις στείλαμε. Σε τρεις μέρες είχαμε τις μαγνητοφωνημένες απαντήσεις του που έχουν, όπως θα δείτε, διπλό ενδιαφέρον:
Πρώτον γιατί ο Γιάννης Γλυνός είναι αυτός που έχει την αρχική πολιτική ευθύνη της μελέτης χωροθέτησης που υλοποιεί η σημερινή διοίκηση. Άρα όφειλε να πει την άποψή του μετά από τόσα έχουν λεχθεί και έχουν γραφεί γι' αυτόν.
Δεύτερον γιατί ο πρώην δήμαρχος είναι ο άνθρωπος έχει τρέξει περισσότερο από κάθε άλλον στο Υπουργείο Πολιτισμού και έχει βρεθεί μπροστά στο ΚΑΣ πολλές φορές για θέματα που αφορούσαν τόσο την χωματερή όσο και τον δεματοποιητή της Σταυροπέδας. Άρα έχει μια καλή εικόνα των διαδικασιών που αναφέρονται στην Σταυροπέδα και στον Στρόφιλα.
Άρα οι απαντήσεις του σε αυτή την αποκλειστική συνέντευξη του πρώην δημάρχου, που πρώτη φορά μετά από χρόνια μιλά δημόσια, και μάλιστα στο «εν Άνδρω», ήταν και απαραίτητες και αναγκαίες για να έχουμε και την δική του εκδοχή για όσα λέγονται γι’ αυτόν, για την Πλούσκα και για τον Στρόφιλα.
«εν Άνδρω»
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Από την προεκλογική εκστρατεία του 2010
Σας έχουν κατηγορήσει πως χωροθετήσατε ΧΥΤΥ με πολιτικά κριτήρια. Μάλιστα την καταγγελία έκανε πρώην συνεργάτης σας από το Μπατσί. Τι απαντάτε σε αυτές τις επικρίσεις;
Η εξεύρεση κατάλληλων θέσεων για περαιτέρω έρευνα και αξιολόγηση για χωροθέτηση ΧΥΤΥ είναι μια διαδικασία που εξελίχθηκε σε πολλά επίπεδα. Έτσι στη λίστα των θέσεων που δεν είχαν αποκλειστεί κατά το παρελθόν προστέθηκαν και νέες θέσεις από τους μελετητές οι οποίοι σάρωσαν το νησί απερίσπαστοι και αθόρυβα επί μήνες. Βρήκαν κάποιες θέσεις, αλλά εξέτασαν και θέσεις που προτάθηκαν από ιδιώτες. Θυμίζω πως τις θέσεις αυτές εμπλούτισε και με πρωτοβουλία της και η σημερινή δημοτική αρχή.
Στη συνέχεια το μελετητικό γραφείο, που προέκυψε μετά από διαγωνισμό και είναι ένα από τα πλέον υπεύθυνα γραφεία στην Ελλάδα, εξέτασε όλες αυτές τις προτεινόμενες θέσεις. Απέρριψαν όσες δεν κάλυπταν τα κριτήρια που είχαν τεθεί. Στη φάση αυτή εξέτασαν και άλλες κοντινές θέσεις ώστε να έχουν καλύτερη συγκριτική εικόνα.
Τέλος βαθμολόγησαν τις θέσεις με βάση διεθνώς παραδεκτά κριτήρια και με όσα επιτάσσει η ελληνική νομοθεσία.
Από όλη αυτή την διαδικασία προέκυψε η γνωστή κατάταξη των θέσεων με πρώτη την Πλούσκα. Απαντώντας λοιπόν στο ερώτημα σας αποδεικνύεται πως η επιλογή έγινε με κριτήρια διεθνώς παραδεκτά. Πως θα μπορούσε να είναι αλλιώς μετά από αυτή την διαδικασία; Και ποιος σοβαρός μελετητής θα συναινούσε σε μια αυθαίρετη χωροθέτηση διακυβεύοντας την επιστημονική του αξιοπιστία. Δεν σκέφτηκα με πολιτικά κριτήρια σε ένα τόσο σοβαρό θέμα που αφορούσε το μέλλον του τόπου.
Ακόμα θέλω να αναρωτηθείτε με ποιο τρόπο μπορεί να υλοποιήθηκε αυτή η πολιτική παρέμβαση όταν το δημοτικό συμβούλιο ομόφωνα αποφάσισε την επιλογή των κριτηρίων σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα και μάλιστα θυμάμαι πως κατά την διαδικασία της επιλογής της βαρύτητας τους αυξήσαμε σημαντικά τους συντελεστές μας σε θέσεις που θα υπήρχαν νερά. Μια πρόταση που έγινε από την τότε αντιπολίτευση και δεχθήκαμε εμείς. Και έτσι βγήκε η ομόφωνη απόφαση στο τέλος. Άρα δεν υπήρξε πρόθεση πολιτικής παρέμβασης στην επιλογή των θέσεων. Το αντίθετο έγινε. Και βέβαια ποτέ δεν προσπάθησα να επηρεάσω συμβούλους της πλειοψηφίας ή της μειοψηφίας. Παρακαλώ όποιος έχει να πει κάποιο αντίθετο στοιχείο να βγει και να το δηλώσει δημόσια και επώνυμα. Είναι θέματα αρχών και συνείδησης για μένα αυτά. Πόσο μάλλον που αφορούν το μέλλον του τόπου και είμαι ιδιαίτερα ευαίσθητος με αυτά τα θέματα.
Ποιοι ήταν οι λόγοι που από το 2008 αποφασίσατε να μην ξανασκεφτείτε την θέση της Σταυροπέδας; Τι καταλάβατε μετά από τόσα χρόνια περιπλάνησης σας στις αρχαιολογικές υπηρεσίες για την αξία του Στρόφιλα;
Ο Στρόφιλα; είναι ένα πολύ σημαντικό αρχαίος οικισμός που σηματοδοτεί την ανθρώπινη παρουσία στο Αιγαίο ήδη από την 4η χιλιετία π.Χ. Δεν χρειάζεται καμία αρχαιολογική υπηρεσία να μας πει πόσο σημαντικός είναι για το νησί μας. έχουμε έναν πολιτιστικό θησαυρό πανευρωπαϊκής σημασίας που πρέπει να αναδειχθεί μαζί με τα άλλα σπουδαία μνημεία της Άνδρου.
Γνωρίζοντας την μεγάλη προστασία που απολαμβάνουν αυτοί οι θησαυροί είναι απολύτως κατανοητό σε όλους μας εδώ και αρκετά χρόνια πως η ευρύτερη περιοχή της Σταυροπέδας είναι εκτός συζήτησης για χωροθέτηση ΧΥΤΥ.
Να προσθέσω πως και τα λατομεία είχαν εξαντλήσει τον χρόνο παραμονής τους. Άρα ήταν απολύτως κατανοητό πως έπρεπε να προχωρήσουμε κάπου αλλού σε χωροθέτηση ΧΥΤΥ στο νησί ώστε να λυθεί οριστικά το θέμα για το νησί μας. Και βεβαίως να προχωρήσουμε στην αποκατάσταση του χώρου ώστε να αναδειχθεί το μνημείο.
Με βουλευτές και άλλους στο μνημόσυνο του Μουστακείου τον Μάρτιο του 2015
Κάποιοι σε συγκέντρωση κατοίκων στο Γαύριο πρότειναν την συγκρότηση επιτροπής που θα ζητήσει από την αρχαιολογία (ή την πολιτεία;) να αναθεωρήσει τις απόψεις της για τον Στρόφιλα. Θεωρούν πως η χωροθέτηση στην αρχαιολογική περιοχή του Στρόφιλα στην Σταυροπέδα σαν «πολιτικό θέμα». Άρα με μια πολιτική παρέμβαση και αλλαγή του αρχαιολογικού νόμου μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο χώρος των λατομείων για ΧΥΤΥ. Τι λέτε εσείς μετά από όσα είδατε στο ΥΠΠΟ για όλα αυτά;
Μια τέτοια σκέψη ανάγεται στη σφαίρα της ουτοπίας και θα είναι απλώς χάσιμο χρόνου. Όλοι οι υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Πολιτισμού καθώς και το πανίσχυρο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έχουν χρόνια τώρα διαμηνύσει σε όλους τους τόνους πως μια περιοχή τέτοιας αρχαιολογικής αξίας όπως ο Στρόφιλας είναι εκτός κάθε συζήτησης για κάθε χρήση.
Κάθε συζήτηση στην κατεύθυνση πολιτικής παρέμβασης αλλαγής της ζώνης προστασίας ή του αρχαιολογικού νόμου δεν πρόκειται να βρει καμία ανταπόκριση.
Εμείς οι ανδριώτες δεν πρέπει ούτε να βάλουμε τέτοιο ζήτημα στο Υπουργείο Πολιτισμού γιατί φανερώνει πλήρη άγνοια των πολιτιστικών θησαυρών και προσπάθεια να εξυπηρετήσουμε μικροπολιτικές σκοπιμότητες του σήμερα.
Από την προεκλογική εκστρατείς του 2010
Πως κρίνετε την θέση που εκφράστηκε σε συγκέντρωση κατοίκων στο Γαύριο για μικρής αρχαιολογικής σημασίας βραχογραφίες στον Στρόφιλα;
Αντί άλλης απάντησης σας παραθέτω ένα κείμενο του Υπουργείου Πολιτισμού από το 2012: «η ανασκαφική έρευνα της τελευταίας δεκαετίας έδειξε ότι ο αξιολογότατος οικισμός στον Στρόφιλα χρονολογείται από την τελική νεολιθική εποχή. Έχει έκταση 20 στρεμμάτων περίπου. Προστατεύεται από ισχυρό τείχος. Έχει μεγάλα οικοδομήματα και καλά οργανωμένο ιερό. Ιδιαίτερο εύρημα αποτελούν οι επίκρουστες ή σκαλιστές βραχογραφίες που κοσμούν το τείχος, το δάπεδο του ιερού και τμήματα του βράχου κατά μήκος του τείχους με παραστάσεις φυσιοκρατικές (ζώα, ψάρια) και πάνω από 60 πλοία. Αλλά και συμβολικές (σπείρες, δακτυλιόσχημα θέματα κλπ».
Επίσης θέλω να θυμίσω τους στίχους σε όσους λένε αυτά μερικούς στίχους του Χατζηδάκι από τον «εφιάλτη της Περσεφόνης» που έλεγε: «εκεί που σμίγανε τα χέρια τους οι μύστες ευλαβικά πριν μπουν στο θυσιαστήριο τώρα πετάνε τα αποτσίγαρα οι τουρίστες και το καινούριο παν να δουν διυλιστήριο…». Κάντε τις αναγωγές μόνο σας και θα καταλάβετε τι λέω γι’ αυτές τις απόψεις…
Τι κάνατε και τι δεν κάνατε για να αναδείξατε τον Στρόφιλα όταν ήσασταν δήμαρχος;
Δεν θέλω να πω πολλά. Απλώς να υπενθυμίσω πως έχουμε μαζί με τον Νίκο Θεολόγου τρέξει χρόνια για να μπει στο ΕΣΠΑ η ανάπλαση της παλιάς χωματερής. Ένας στόχος που τώρα υλοποιείται από την σημερινή δημοτική αρχή και είναι αξίας 1.000.000 ευρώ. Ακόμα συμβάλαμε μαζί ώστε να ανοίξει ο δρόμος για να φτάνουν αυτοκίνητα και ότι άλλο (π.χ. μηχανήματα κλπ) χρειαζόταν η ανασκαφή. Τέλος αρκετές φορές είχα βγάλει κονδύλια για να βοηθήσω την ανασκαφή της Χριστίνας Τελεβάντου. Αυτά είναι γνωστά. Άρα κάτι κάναμε στην τετραετία μας.