Σχεδιάζοντας το μέλλον της Άνδρου…

Επί τέσσερις ολόκληρες ώρες στο ξενοδοχείο Περράκη ο έπαρχος Άνδρου κατάφερε και μάζεψε σχεδόν όλους τους αρμόδιους στο νησί μας (συλλόγους μηχανικών, ξενοδόχων, κατασκευαστές, επιχειρηματίες, τον δήμαρχο, τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, δύο αντιδημάρχους, δημοτικούς συμβούλους, τον πρώην δήμαρχο κλπ). Και επιπλέον έφερε τους μελετητές για το χωροταξικό της Άνδρου, αλλά και τους επιβλέποντες του υπουργείου, καθώς και αρμόδιους από την Τήνο, όπου έχει προχωρήσει ο σχεδιασμός.

Έγινε ένας μεγάλος διάλογος για το πώς βλέπουμε το μέλλον του νησιού μας. Οι μελετητές πέρα από τα γενικά της εισαγωγής περίμεναν να ακούσουν τι θα έλεγαν οι περίπου 60 σχετικοί με το θέμα που προσήλθαν στην συγκέντρωση.

Και άκουσαν πολλά. Μερικά ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, άλλα στοχευμένα, άλλα μεγαλόπνοα, κάποια με ερωτηματικά και ορισμένα στενάχωρα. Κάπως έτσι ξεκίνησε ένας διάλογος για το μέλλον της Άνδρου.

Από όσους και όσα ακούσαμε δύο λόγια:

 Ο δήμαρχος μίλησε για ένα νησί που έχει ανάγκη τέσσερα λιμάνια και για ένα ακόμα εμπορικό! Και ζήτησε να μπει στον σχεδιασμό και αεροδρόμιο!!! Ρωτήσαμε συνεργάτη του «γιατί τόσο μαξιμαλιστικά σε μια εποχή κρίσης». Η απάντηση: «βάζουμε πολλά γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι θα γίνει»!

Εκ πρώτης όψεως σωστός συλλογισμός, μόνο που δεν απαντά στα πραγματικά κενά του νησιού που σήμερα δεν έχει ένα σωστό λιμάνι. Η Γ’ φάση που θα ολοκληρώσει το Γαύριο εκκρεμεί εδώ και χρόνια. Όσο για το αεροδρόμιο εξήγησαν οι μελετητές πως η Άνδρος είναι στην κατηγορία 2 όπου δεν προβλέπεται αεροδρόμιο.

 Ο πρώην δήμαρχος Γ. Γλυνός έθεσε επιτακτικά το θέμα του πρωτογενή τομέα για να υπάρξουν θέσεις εργασίας στην κτηνοτροφία, στις καλλιέργειες ποιοτικών προϊόντων, στην ανάγκη τυποποίησης και στην ολοκλήρωση της πιστοποίησης των σφαγείων. Στο σημείο αυτό υπήρξαν ερωτήματα αν αρκεί να προχωρήσουν τα σφαγεία ώστε να προωθηθούν τα κτηνοτροφικά προϊόντα της Άνδρου στην Αθήνα.

Από τους άλλους ομιλητές ο πρώην έπαρχος Γ. Μαλταμπές μίλησε για τον επιτακτικό σχεδιασμό δρόμων. Δεν μπορεί να γίνουν καλλιέργειες χωρίς αγροτικούς δρόμους. Κάτι που δέχτηκαν πολλοί παραβρισκόμενοι. Ο μηχανικός Χρήστος Μανάλης εκτίμησε πως μεγάλο μέρος του σχεδιασμού από την ώρα που δεν υπάρχουν χρήματα δεν θα υλοποιηθεί. Για τον λόγο αυτό πρέπει ο σχεδιασμός να έχει ως πρώτο στόχο την οικονομική ανάπτυξη ώστε να μείνουν οι νέοι στο νησί κι αυτό μπορεί να γίνει κυρίως με τον αγροτικό τομέα. Στην ίδια κατεύθυνση και ο Δημήτρης Ζαννές εκπρόσωπος των ψαράδων που έθεσε το ζήτημα της αλιείας και του αγροτικού τομέα ως σημαντικά στον σχεδιασμό για να μείνουν οι νέοι και να αναπτυχθεί η οικονομία του νησιού. Πολύ καλή η πρόταση του συμβούλου του δημάρχου Μαθιού Μανσόλα για την άμεση ανάγκη να προωθηθούν στην μελέτη τα σχέδια του μηχανικού Βαγγέλη Πισσία για τρεις υδατοδεξαμενές ώστε να μην πηγαίνει όλο το νερό της Άνδρου στη θάλασσα. Για την πρόταση έδειξαν ενδιαφέρον και οι μελετητές. Ενδιαφέρουσα και η παρέμβαση της Όλγας Καραγιάννη που είναι η ψυχή της πιστοποίησης των μονοπατιών της Άνδρου.

Από τους εκπροσώπους της Τήνου δύο είπαν ορισμένα ενδιαφέροντα πράγματα. Ο πρώτος, γεωπόνος, διαπίστωσε πως οι νησιώτικες κοινωνίες δουλεύουν τρεις μήνες τον χρόνο και «κοιμούνται» εννιά μήνες. Κάτι που τις διαλύει. Άρα ο αγροτικός τομέας είναι μια λύση. Και επικεντρώθηκε στο αδιέξοδο σχέδιο των ανεμογεννητριών. Ένα σχέδιο που προώθησαν οι Γερμανοί στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αλλά το σταμάτησαν και τώρα το θεωρούν ξεπερασμένο και κινδυνεύουμε να βάλουμε εμείς στα νησιά μας το στοκ της Ζήμενς! Ο δεύτερος, μηχανικός, έδειξε πως τα διάφορα σχέδια (τουριστικό, χωροταξικό, πολεοδομικό κλπ) δεν συνεργάζονται μεταξύ τους και έτσι καταλήγουν σε αντιφάσεις. Και το χειρότερο βγαίνουν και σε άλλες κλίμακες με αποτέλεσμα να μην έχουν σχέση τα όρια τους. Κάτι που οδηγεί σε αλαλούμ ως προς τα όρια. Κάτι που παραδέχτηκαν οι μελετητές.

Για την ιστορία: ο έπαρχος κατάφερε σε ενάμισι μήνα να ανοίξει το παιχνίδι του χωροταξικού σχεδιασμού της Άνδρου, που μέχρι τις αρχές του προηγούμενου μήνα αφορούσε ελάχιστους μετρημένους στα δάχτυλα των χεριών. Επίσης, ο σχεδιασμός του μέλλοντος της Άνδρου είχε περάσει στα «ψιλά»  του δημοτικού συμβουλίου τον Απρίλιο. Τότε μόνο ο κ. Καπάκης είχε φέρει αντιρρήσεις λέγοντας πως το θέμα ήταν μεγάλο για να κλείσει έτσι. Αλλά τον αγνόησαν κι έκλεισε. Μέχρι που έφτασε στην Περιφέρεια και από εκεί άρχισε να ξετυλίγεται ανάποδα το κουβάρι μιας ξεχασμένης υπόθεσης που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αφορά όλους μας.

Εδώ θα πρέπει να προσθέσουμς πως παρά την αβελτηρία μας, όπως είπαν οι μελετητές, η Άνδρος μαζί με την Ανάφη είναι τα μόνα νησιά που ερωτήθηκαν και στα οποία οι Δήμοι τους απάντησαν στο ερωτηματολόγιο και είναι ένα από τα ελάχιστα νησιά που σε αυτήν φάση έκαναν ανοικτή συγκέντρωση με όλους τους φορείς με τους μελετητές και το υπουργείο. Είναι κι αυτό κάτι. Αν βέβαια συνυπολογήσουμε πως άλλα νησιά έχουν ολοκληρώσει τον σχεδιασμό.

Να σημειώσουμε πως ο διάλογος που άνοιξε στο ξενοδοχείο Περάκη θα συνεχιστεί μέσα από ομάδες και όσοι έχουν προτάσεις ή έχουν να πουν κάτι μπορούν να Ste;iloyn ένα e=mail στην ηλεκτρονική πλατφόρμα: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..

Τέλος στην συγκέντρωση ήταν χορηγοί το Επαρχείο Άνδρου, το ξενοδοχείο Περράκη και οι εταιρείες Fast Ferries & Golden Ferries.