Κάθε λιμάνι και καημός…

Του Δημήτρη Λάσκαρη

Υποψηφίου Περιφερειακού Συμβούλου - "Το Νότιο Αιγαίο Μπροστά"

 

Μετατροπή του λιμενοβραχίονα σε προβλήτα. Το πρώτο και αποφασιστικό έργο για την άμεση βελτίωση του λιμένα της Άνδρου στο Γαύριο (φωτ. Εν Άνδρω).

(Μια λίαν ενδιαφέρουσα παρουσίαση της κατάστασης του βασικού λιμένα της Άνδρου από τον Δημήτρη Λάσκαρη υποψήφιο Περιφερειακό Σύμβουλο με τον Γ. Χατζημάρκο. Ο Δ. Λάσκαρης καταγράφει προσεκτικά τα προβλήματα, εξηγεί προτάσεις και αναλύει τις δράσεις που σχεδιάζονται. Και μιλώντας στο τέλος και για το Λιμενικό Ταμείο βάζει σε μια σειρά το τι μέλλει γενέσθαι στην βασικότερη υποδομή για την Άνδρο: το λιμάνι της. Μια συνολική πρόταση που μπορεί να αν υπάρξει στοχοπροσήλωση να υλοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό. Επιτέλους ας μιλήσουμε με γνώση ενόψει εκλογών πάνω σε συγκεκριμένες προτάσεις και δυνατότητες κι ας ξεφύγουμε λίγο από τις προσωπικές αντεγκλήσεις του ενός ή του άλλου - Εν Άνδρω).  

Οι εκλογές του Μαΐου είναι πλέον στην τελική ευθεία. Η Περιφερειακή και η Δημοτική αρχή έχουν κάνει τις προσπάθειές τους, αλλά οι ανάγκες  του νησιού μας συνέχεια αυξάνονται και κάποια προβλήματα διαιωνίζονται . Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι τα λιμάνια μας.

Τα τελευταία χρόνια λόγο της όλο και αυξανόμενης επισκεψιμότητας του νησιού μας το μείζον θέμα που αντιμετωπίζουμε είναι τα προβλήματα στο λιμάνι του Γαυρίου.  Ένας φυσικός όρμος αγκυροβολίου, που στις αρχές του ’70 σχεδιάστηκε ένα λιμάνι με προχειρότητα και χωρίς πρόβλεψη για το μέλλον.

Από τις παλιές φωτογραφίες θα καταλάβετε πως δεν υπάρχουν και μεγάλες αλλαγές από τότε έως σήμερα. Τα προβλήματα πολλά. Συγκοινωνιακό, σήμανση, χώροι αναμονής, ακατάλληλες προβλήτες, παράλληλη χρήση εμπορικού και επιβατηγού λιμανιού, βάθος λιμενολεκάνης κ.α , που σε αυτά πάνω έρχονται να προστεθούν και οι  ταυτόχρονες  αφίξεις και αναχωρήσεις πλοίων.

Για την ώρα και όταν δεν έχει αέρα το υπάρχον λιμάνι της Άνδρου μπορεί να εξυπηρετεί δύο επιβατηγά/οχηματαγωγά. Αν έχει αέρα μόνο ένα. 

Θα ξεκινήσω απ το τέλος, εκτιμώντας πως τα δρομολόγια δεν μπορούν να αλλάξουν και πάρα πολύ. Είμαστε το βορειότερο κατά σειρά νησί της γραμμής. Οπότε μοιραία τα πρωινά δρομολόγια θα φτάνουν πρώτα σε εμάς, και τελευταία το απόγευμα θα ξαναπροσεγγίζουν. Αυτό λοιπόν που χρειαζόμαστε άμεσα είναι η δημιουργία νέας προβλήτας, ασφαλούς πρόσδεσης ιδίως σε δυνατούς ανέμους.

Η πολυσυζητημένη 3η Φάση του λιμένα Γαυρίου προέβλεπε κατασκευή νέας νότιας προβλήτας και δρόμο που θα περνούσε από το Andros Holiday Hotel και θα έβγαινε στο βενζινάδικο. Ο δρόμος δεν μπορεί να χαραχτεί πλέον διότι η περιοχή έχει οικοδομηθεί.

Για την προβλήτα, γεωτρήσεις 20ετίας  έδειχναν σαθρό πυθμένα, και αδυναμία κατασκευής του. Μετά από συζητήσεις και διαβουλεύσεις σε Δήμο και Περιφέρεια, έχουμε καταλήξει στο να γίνει ο κυματοθραύστης προβλήτα.

Το Λιμενικό Ταμείο όπου και είμαι μέλος, έχει δεσμεύσει αντίστοιχο ποσό στον προϋπολογισμό του και  προχωρά τη διαδικασία για τις νέες γεωτρήσεις. Πιστεύω πως η αρχή είναι το ήμισυ του πάντως. Επίσης, το Λιμενικό Ταμείο έχει προχωρήσει σε μελέτη εκβάθυνσης του λιμένα Γαυρίου κατά 7 μέτρα, προϋπολογιζόμενου κόστους περίπου 1.000.000€. Στο επόμενο Δ.Σ του, θα παρθεί και η απόφαση  εκβάθυνσης του Λιμένα για να προχωρήσει σε διαγωνισμούς κτλ.

Όμως, όπως έχουμε διαπιστώσει η  μετατροπή του λιμενοβραχίονα σε προβλήτα,  δεν θα αποτελέσει οριστική λύση του προβλήματος. Πρέπει να μιλάμε πλέον για μια νέα μελλοντική φάση του λιμένα Γαυρίου, σύγχρονη, λειτουργική και με πρόβλεψη για τα επόμενα χρόνια.

Έχουμε  κάνει ήδη επαφές με λιμενολόγους, ναυτιλιακές εταιρίες,  καπετάνιους και ντόπιους παράγοντες και ετοιμάζουμε ένα προσχέδιο του νέου λιμένα, που προβλέπει νέα προβλήτα υπήνεμη και ασφαλή σε όλους τους καιρούς στην πλευρά της παραλίας και μαρίνα μικρών σκαφών αναψυχής μπροστά από τα καταστήματα. Μεγαλεπήβολο μεν. Ίσως και ακατόρθωτο για την ώρα. Όμως πρέπει να σχεδιάζουμε και για το μέλλον...

Για τους λιμένες Χώρας και Κορθίου,  πρέπει να προχωρήσουν άμεσα στη διενέργεια νέων μειοδοτικών  διαγωνισμών για την αποπεράτωση του ημιτελών έργων. Τα λιμάνια έμειναν ημιτελή, με υπαιτιότητα της εταιρίας που τα κατασκεύαζε, διότι πτώχευσε. Οπότε αναγκαστικά πρέπει να γίνουν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες του διαγωνισμού από την αρχή. Με πίεση στην τεχνική υπηρεσία της Περιφέρειας και στο Λιμενικό Ταμείο, σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα.

Λιμενικό Ταμείο Τήνου - Άνδρου

Μεγάλο και δύσκολο θέμα. Κοινό λιμενικό ταμείο Άνδρου - Τήνου, με έδρα την Τήνο. Πρόεδρο στην Τήνο, Αντιπρόεδρο στην Τήνο,  Τεχνική υπηρεσία στην Τήνο, με τις αποφάσεις του να πρέπει να έχουν τη σύμφωνη γνώμη του Δημοτικού Συμβούλιου Τήνου, και όλα να διεκπεραιώνονται στην Τήνο.

Επίσης, κάποια απ τα μέλη της Άνδρου τις περισσότερες φορές να μην παρίστανται στα συμβούλια, αλλά και να μην έχουν ιδέα και για την λειτουργία του. Εντελώς λάθος σχεδιασμός και μοντέλο λειτουργίας. Έχουν γίνει ήδη προσπάθειες από τον Δήμο Άνδρου διαχωρισμού του. Δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία, αλλά έχει πάρει το δρόμο του πλέον. Είναι για υπογραφή στο υπουργείο και την έκδοση του σχετικού ΦΕΚ. Ας ελπίσουμε ότι με το Λιμενικό Ταμείο Άνδρου θα έχουμε πλέον τη δυνατότητα και την αμεσότητα των αποφάσεων και της εκτέλεσης έργων και υποδομών. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να παράγουμε έργο.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν ένα - ένα τα παραπάνω με την πείρα και την γνώση που αποκτήσαμε αυτά τα χρόνια και ας κάνουμε τα πρώτα βήματα σε στενή συνεργασία Περιφέρειας, Δήμου, Λιμενικού Ταμείου και όπου χρειαστεί του υπουργείου Ναυτιλίας. Μπορούμε να προχωρήσουμε. Και θα προχωρήσουμε…

Άνδρος, 3 Απριλίου 2019