"Επιχείρηση Καμπανός": Το σχέδιο για την σωτηρία των ακτών και του πλοίου Cabrera

Του Δημήτρη  Σταυρόπουλου

 

Στο σημείο που είναι το βυθισμένο πλοίο, όπως βλέπουμε, έχει τοποθετηθεί φράγμα πετρελαίου από την εταιρεία απορρύπανσης. Υπάρχουν επίση δύο ρυμουλκά, δύτες και σκάφη του Λιμενικού (φωτ. Εν Άνδρω).

 Στην άγρια ερημιά των ακτών του Καμπανού βρίσκεται σε εξέλιξη μια μεγάλη θαλάσσια επιχείρηση για την σωτηρία των ακτών της Άνδρου, αλλά και την ανέλκυση του «θησαυρού» αξίας 6.000.000 δολαρίων, που βρίσκεται στα αμπάρια του φορτηγού πλοίου Cabrera, το οποίο ναυάγησε την παραμονή των Χριστουγέννων. Η υπόθεση μέχρι στιγμής εξελίσσεται σε… σήριαλ, που στην καλύτερη περίπτωση θα διαρκέσει ολόκληρο τον χειμώνα ή και την άνοιξη.

Έτσι, λοιπόν, αν κάποιος φθάσει κοντά στο σημείο του ναυαγίου θα δει θαλασσια φράγματα απορρύπανσης πετρελαίου και γύρω ρυμουλκά, απορρυπαντικά σκάφη, δύτες, καταδυτικά μηχανήματα και συνεργεία καθαρισμού των ακτών. Αλλά επίσης θα δει πλωτά και επίγεια μέσα του Λιμεναρχείου Άνδρου. Όλοι μαζί από τις 8 κάθε πρωί μέχρι να νυχτώσει, δίνουν μάχη με το πετρέλαιο να αντλήσουν από το βυθισμένο πλοίο και να καθαρίσουν από τα κατάλοιπα του τις ακτές.

Άλλη μια φωτογραφία με τα σκάφη στην περοχή. Διακρίνεται το μικρό σκάφος που κάτι φτιάχνει στο φράγμα για το πετρέλαιο, το σκάφος του Λιμενικού, ενώ προσέρχονται τα ρυμουλκά (φωτ. Εν Άνδρω).

ΤΑ ΚΑΛΑ ΝΕΑ

Το Cabrera έχει βουλιάξει μεν, αλλά όχι σε μεγάλο βάθος. Τα μεγάλα κύματα της πρόσφατης θύελλας αποκόλλησαν το πλοίο από τα βράχια της ακτής και αυτό έχει «καθίσει» στον βυθό σε περίπου 15 μέτρα βάθος από την επιφάνεια της θάλασσας. Ευτυχώς το σκάφος δεν έχει σπάσει ούτε έχει ακόμα ανοίξει. Η ρύπανση των ακτών, παρά την σφοδρή θαλασσοταραχή των τελευταίων ημερών, έχει περιοριστεί στις γειτονικές  παραλίες και δεν έχει ξεφύγει και σε άλλες.

Το φορτηγό που μεταφέρει από το Καλυβάρι το μαύρο μκοντέινερ με ότι μαζεύουν τα συνεργεία από τις ακτές και την θάλασσα σε ειδικό χώρο στο Γαύριο. Εδώ ξηφορτώνει το κοντέινερ (φωτ. Εν Άνδρω). 

Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ

Στην Άνδρο βρίσκονται περίπου 50 ειδικοί σε ανελκύσεις πλοίων και μεταφορά φορτίων. Πρόκειται για 16 δύτες από την Ολλανδία και άλλους 25 τεχνικούς, καθώς και μερικούς ακόμα. Όλοι μαζί έχουν δυο στόχους: να πάρουν το πετρέλαιο από το τσακισμένο και βυθισμένο φορτηγό πριν χυθεί όλο στην θάλασσα. Αμέσως μετά θα επιχειρήσουν να ανοίξουν τα αμπάρια και να μεταφέρουν τους 3.500 τόνους σιδηρονικέλιο πριν διαλυθεί και αχρηστευτεί. Το μετάλλευμα αυτό είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας και κοστίζει μια ολόκληρη περιουσία.

Το τρίτο σκέλος της επιχείρησης έχει να κάνει με το αν το Cabrera μπορεί να ξαναβγεί στην επιφάνεια και αν αυτό είναι εφικτό και κυρίως οικονομικά συμφέρον. Αυτή η απόφαση θα ληφθεί τελευταία αφού προηγουμένως έχουν ολοκληρωθεί οι δυο πρώτες ουσιαστικές και επείγουσες «επιχειρήσεις».

Άλλη  μια φωτογραφία των δύο ειδικών φορτηγών - και του οδηγού - που μεταφέρουν τα κοντέινερ με τα υλικά, αλλά και τα κοντέινερ με τα σκουπίδια της ρύπανσης στο Γαύριο (φωτ. Εν Άνδρω). 

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ

Βάσει συγκεκριμένου σχεδίου που εκπόνησαν οι ξένοι ειδικοί και το Λιμεναρχείο Άνδρου, η εταιρία που έχει αναλάβει το έργο της απορρύπανσης και προστασίας των ακτών, άπλωσε ειδικό δίχτυ γύρω από το ναυάγιο, για να αποτρέψει την εξάπλωση της πετρελαιοκηλίδας  στο πέλαγος.

Στην περιοχή βρίσκονται συνεχώς δυο ρυμουλκά από τα οποία οι δύτες καταδύονται για εργασίας μέσα στο ναυαγισμένο πλοίο.

Το λιμεναρχείο της Άνδρου είναι συνεχώς παρών καθώς έχει την ευθύνη της επίβλεψης όλης της επιχείρησης. Διακρίνεται το τζιπ του στην στεριά και τα σκάφη του στην θάλασσα (φωτ. Εν Άνδρω).

Την ίδια ώρα στις αμμουδιές και τα βράχια γύρω από τον Καμπανο τα συνεργεία συγκεντρώνουν ότι βγαίνει από το βυθισμένο πλοίο και το προωθούν στο λιμάνι του Γαυρίου, για να μεταφερθεί  στον Πειραιά.

Αππό την ώρα που η θάλασσα ηρέμησε και οι άνεμοι κόπασαν οι εργασίες προχώρησαν ικανοποιητικά και συνεχίζουν με γρήγορους ρυθμούς αυτές τις μέρες. Την όλη προσπάθεια επιβλέπουν και παρακολουθούν οι λιμενικοί της Άνδρου με επικεφαλής τον λιμενάρχη, πλωτάρχη Γ. Σίδερη.