Το 2023 παίρνει εμπρός η επέκταση του προαστιακού για Ραφήνα
Οι δύο εναλλακτικές για την επέκταση προς Ραφήνα. Πηγή: ΕΡΓΟΣΕ
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
Υpodomes.com - Νίκος Καραγιάννης
Το 2023 θα είναι η χρονιά εκκίνησης τριών μεγάλων σιδηροδρομικών έργων. Τρεις διαγωνισμοί φιλοδοξούν να επεκτείνουν το δίκτυο του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας στα τρία μεγάλα περιφερειακά του λιμάνια: στη Ραφήνα, το Λαύριο και την Ελευσίνα. Συγκεκριμένα εντός Ιανουαρίου ξεκινά ο διαγωνισμός για την επέκταση προς Ελευσίνα-Μέγαρα, ενώ από τις αρχές του 2022 τρέχουν οι διαγωνισμοί για τις επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα.
Στο υπουργείο Υποδομών, βλέπουν ότι θα καταφέρνουν να “αγκυρώσουν” στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο τα τρία σημαντικά περιφερειακά λιμάνια της Αττικής. Της Ελευσίνας που είναι καθαρά εμπορικό, του Λαυρίου που είναι και εμπορικό και επιβατικό και της Ραφήνας που είναι αμιγώς επιβατικό.
Οι επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα
Οι δύο αυτές επεκτάσεις έχουν τη δική τους ιστορία. Έχουν επανειλημμένως εξαγγελθεί από το 2004, αλλά ποτέ δεν είχαν φτάσει σε φάση υλοποίησης. Στις αρχές του 2022 η ΕΡΓΟΣΕ ξεκίνησε στο πλαίσιο έξι μεγάλων διαγωνισμών, τη δημοπράτηση για τις επεκτάσεις προς Ραφήνα-Λαύριο.
Το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Κώστα Καραμανλή, μέσα στο 2023 οι διαγωνισμοί για τα έργα αυτά να ολοκληρωθούν. Άλλωστε πρόκειται για δύο μεγάλες επεκτάσεις που θα καλύψουν τις αναπτυσσόμενες και πολυάριθμες οικιστικές ζώνες της Λαυρεωτικής και των Μεσογείων.
Η επέκταση προς Ραφήνα συζητείται εδώ και χρόνια. Η σκέψη είναι να φτάσει μέχρι το Λιμάνι της Ραφήνας ως επέκταση από το Αεροδρόμιο και η απόσταση είναι περίπου 7χλμ. Προβλέπονται οι εξής νέοι προαστιακοί σταθμοί: Συνεδριακό Κέντρο Αεροδρομίου, Σπάτα, Αρτέμιδα, Διασταύρωση Ραφήνας και τερματικός ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Λιμένα Ραφήνας.
Παράλληλα εξετάζεται και δεύτερη σύνδεση από την Παλλήνη προκειμένου να εξυπηρετούνται επαρκώς όλες οι περιοχές. Με την έλευση του το τρένο στη Ραφήνα υπόσχεται να λύσει το πρόβλημα του λιμανιού. Η απόσταση Ραφήνα-Αθήνα θα καλύπτεται σε περίπου 45 λεπτά. Το κόστος αυτής της επένδυσης έχει εκτιμηθεί σε 383 εκατ. ευρώ.
Τα έργα αυτά θα μπορούν να μπουν σε κατασκευαστικούς ρυθμούς το 2024, εφόσον δεν υπάρξει καθυστέρηση στην περίοδο του διαγωνισμού. Στόχος είναι μέχρι το τέλος της δεκαετίας ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος να έχει ένα πλήρες δίκτυο που θα συνδέει τον Πειραιά και την Αθήνα με όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα γύρω από το πολεοδομικό συγκρότημα της πρωτεύουσας. Στους δύο διαγωνισμούς εκδήλωσαν ενδιαφέρον τα σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ-ALSTOM και ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.