Ανάγκη και υποχρέωση μια Ναυτική Ακαδημία στην Άνδρο
Του Γιάννη Ξανθού
Υποψηφίου Δημοτικού Συμβούλου
Θα μπορούσε σύμφωνα με προηγούμενη πρόταση του Γιάννη Ξανθού να γίνει μια Ναυτική Ακαδημία στο σύγχρονο κτίριο του Μουστακείου στο Κόρθι (φωτ. Εν Άνδρω).
Η Άνδρος, από τον 18ο αιώνα και μέχρι σήμερα, σε καιρούς ειρήνης αλλά και πολέμου, απέκτησε και κατέχει μέχρι σήμερα σημαντικότατο μερίδιο στην ανάπτυξη της εμπορικής ναυτιλίας στην Ελλάδα και στην συμβολή της στην εθνική μας οικονομία, με την δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας και την εισαγωγή συναλλάγματος, ένα αποτέλεσμα που επιτεύχθηκε από τους Ανδριώτες ναυτικούς και πλοιοκτήτες με πολλές θυσίες, στερήσεις και απώλειες, ανθρώπινες και υλικές.
Παρά τα πολλά όμως έργα και ευεργεσίες που προσέφεραν κατά καιρούς στο νησί μας επιφανείς Ανδριώτες, κυρίως εφοπλιστές, δεν αξιώθηκε ποτέ της ίδρυσης Ναυτικής Σχολής ή Ακαδημίας, όπως της άρμοζε, ανάλογα με την μεγάλη της συμβολή, ούτε έτυχε της κρατικής στήριξης για το σκοπό αυτό, εν αντιθέσει με άλλες περιοχές της Ελλάδος με λιγότερη ναυτική προσφορά (Κύμη, Μουδανιά, Οινούσες κ.ά.). Μάλιστα, μόλις πρόσφατα, η Κάλυμνος , ένα απομακρυσμένο νησί, των σπογγαλιέων και των μεταναστών, ευτύχησε της ίδρυσης Ναυτικής Ακαδημίας.
Κατά την δεκαετία του 1980, λόγω της μεταβολής των κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών και αντιλήψεων στην Ελλάδα και στην Άνδρο, το Ναυτικό Λύκειο Άνδρου, όπου φοιτούσαν κατά συντριπτική πλειοψηφία οι νέοι της Άνδρου, σταμάτησε να επωάζει τους μελλοντικούς Μηχανικούς και Καπεταναίους που τροφοδοτούσαν αργότερα τα Ανδριώτικα και Ελληνικά πλοία.
Ήδη όμως σήμερα, και τα τελευταία χρόνια, λόγω και της κακής οικονομικής κατάστασης που επικρατεί , παρατηρείται μία σημαντική στροφή των Ανδριωτών μαθητών προς την « θάλασσα» και τις ναυτικές σχολές μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων , αλλά και προς ιδιωτικές σχολές στην Ελλάδα και στον εξωτερικό (λ.χ. στην Βουλγαρία).
Πιστεύω ότι πλέον έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την ίδρυση και στην Άνδρο Ναυτικής Σχολής, ιδιωτικής ή δημόσιας, όχι οπωσδήποτε Πλοιάρχων ή Μηχανικών όπως λ.χ. Ηλεκτρολόγων πλοίων, η οποία θα αποτελέσει πόλο έλξης και επιδίωξη όχι μόνο των μαθητών της Άνδρου αλλά και των μαθητών γειτονικών νησιών και της Αθήνας λόγω της εγγύτητας και των καλών συνθηκών διαβίωσης που θα συναντήσουν εδώ.
Την πρότασή μου αυτή, μετέφερα κατά τον περασμένο Αύγουστο στις εγκαταστάσεις του Ναυτικού Ομίλου Άνδρου, προς τους παριστάμενους εκπροσώπους Ανδριακών ναυτιλιακών επιχειρήσεων και εφοπλιστών της ‘Άνδρου, του Δημάρχου Άνδρου, του Προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και άλλων . Υποβλήθηκε από εμένα με την ιδιότητά μου ως μέλους της Διαχειριστικής Επιτροπής του Κληροδοτήματος Πέτρου Μουστάκα, για την αξιοποίηση του υπερσύγχρονου κτιρίου του στην Πίσω Μεριά Κορθίου επιφανείας 1.800 τ.μ. περίπου, το οποίο είναι σχετικά κεντροβαρές εν σχέσει με την Χώρα και το Γαύριο, με αμφιθέατρο, χώρους για αίθουσες υπολογιστών, εργαστήρια, μηχανουργείο και περιβάλλοντα χώρο και σε κοντινή σχετικά απόσταση από την θάλασσα.
Άλλοι χώροι που θα μπορούσαν να προταθούν και να εξυπηρετήσουν ικανοποιητικά την στέγαση της Ναυτικής Ακαδημίας στην ‘ Ανδρο , θα ήσαν, με τις κατάλληλες διασκευές ή κατασκευές κτιριακών εγκαταστάσεων λ.χ. το ανενεργές σήμερα εργοστάσιο της ΔΕΗ στο λιμάνι της Χώρας ή ο χώρος του πρώην Ξενία Άνδρου που θα πρέπει επιτέλους να περιέλθει στην κυριότητα του Δήμου και να κατεδαφισθεί το επικίνδυνο πλέον «κουφάρι» του.
Η ίδρυση Ναυτικής Ακαδημίας στην Άνδρο, πέρα από πόλο έλξης για σπουδαστές από την Άνδρο και από όλη την Ελλάδα, θα αποτελέσει ένα σημαντικό διαχρονικό έργο υποδομής και σημείο αναφοράς για την Άνδρο.
Το χρωστά η Ελλάδα για όσα πρόσφερε σ’ αυτήν η «ναυτομάνα» Άνδρος στην εθνική της οικονομία και το επιβάλλει η ναυτική της παράδοση.
Την επαύριον των αυτοδιοικητικών εκλογών, οποιοσδήποτε και αν είναι ο «νικητής», πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, ομονοούντες, Δήμαρχος, Έπαρχος, μείζων και ελάσσων αντιπολίτευση, Κυκλαδίτες βουλευτές, Ανδριώτες πλοιοκτήτες και οι περί τα ναυτιλιακά απασχολούμενοι, για την ίδρυση ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ στην Άνδρο που αποτελεί απαίτηση του νησιού αλλά και υποχρέωση της χώρας απέναντί του.
23 Μαρτίου 2019