Τουρισμός και πρωτογενής τομέας
Γιορτή λεμονιού. Μπατσί 2019. Προσπάθεια σύνδεσης της αγροτικής με την τουριστική Άνδρο σε μια ανοικτή και μεγάλη γιορτή που συμμετείχαν όλοι στο Μπατσί. Μέχρι εκεί όμως...
Τόσα χρόνια σε όλες τις εκλογές και σε όλα τα εκλογικά φυλλάδια των υποψηφίων Δημάρχων υπήρχε πάντοτε η υπόσχεση του ενδιαφέροντος τους για την σύνδεση του Πρωτογενούς Τομέα με τον Τουρισμό. Αυτό φυσικά μόνο στα φυλλάδια!
Η Άνδρος εκτός από τους ναυτικούς, που είναι μια ειδική κατηγορία πολιτών, διαθέτει ψαράδες, μελισσοκόμους, αγρότες, κτηνοτρόφους και πολλούς πολίτες που ασχολούνται με τον τουρισμό άμεσα ή έμμεσα. Ο τουρισμός όμως είναι αυτός που μπορεί να συνεργαστεί με όλους αυτούς που αποτελούν τον πρωτογενή τομέα, ώστε να παράγονται και να μεταποιούνται προϊόντα σε ποιότητα και ποσότητα, που θα απορροφούνται από την τουριστική ανάπτυξη. Δηλαδή μια καθετοποιημένη παραγωγή, που θα διατίθεται και θα απορροφάται στο νησί.
Θα πρέπει επίσης να γίνει προβολή συγχρόνως της ανδριώτικης κουζίνας, (που για πρώτη φορά η γαστρονομική ομάδα της Άνδρου παρουσίασε στην ΕΞΠΟΤΡΟΦ 2019), η οποία αποτελεί ανυπόστατο μέρος της τουριστικής ανάπτυξης μέσω του γαστρονομικού τουρισμού.
Σε έρευνα της booking.com τέσσερις στους δέκα ταξιδιώτες επιλέγουν τον τουριστικό προορισμό τους με βάση τις γαστρονομικές τάσεις και τις τοπικές γεύσεις. Τα προϊόντα αυτής της γης δεν είναι μόνο πολύ καλά, αλλά είναι συνδεδεμένα και με τον πολιτισμό και την ιστορία της (νερά, χυμοί, κρασιά, τσίπουρα, τυριά, λουκάνικα, κρέατα, λαχανικά, φρούτα, μέλια κλπ). Λίγοι γνωρίζουν ότι στον διεθνή διαγωνισμό μελιού London Honey Awords 2019 βραβεύτηκε το ανδριώτικο μέλι ανάμεσα σε 150 επιχειρήσεις.
Η παραγωγή παραδοσιακών προϊόντων είτε τροφίμων είτε χειροτεχνημάτων έχει σημαντικές προοπτικές διείσδυσης στην αγορά του τουρισμού, ώστε να καλυφθούν ανάγκες που σήμερα καλύπτονται από εισαγόμενα προϊόντα χαμηλής ποιότητας. Ο τόπος αυτός έχει όλες τις προϋποθέσεις να κάνει πράξη μια τουριστική ανάπτυξη που θα προωθεί τόσο τα παραδοσιακά, όσο και τα νέα τουριστικά προϊόντα.
Για τον λόγο αυτό χρειάζεται να στηριχτούν οι ντόπιοι παραγωγοί και τα προϊόντα τους με συνεργασία και αρωγή του Δήμου των τοπικών παραγώγων με το τουριστικό κύκλωμα. Χρειάζεται να οργανωθούν λαϊκές αγορές προώθησης των προϊόντων όπως υπάρχουν και σε άλλα νησιά, ώστε να μπορούν να προωθούνται αυτά και να γνωρίζονται και στους τουρίστες. Να γίνει καμπάνια και συνεργασία με τους παραγωγούς, ώστε αυτά να υποστηρίζονται, να διαφημίζονται και να προωθούνται από τα τοπικά καταντήματα, μπαρ και προπαντός εστιατόρια.
Το θέμα του τουρισμού πρέπει επιτέλους μια φορά να το πάρουμε στα σοβαρά και να οργανωθεί από την αρχή με ένα σοβαρό budget και να προσδιορίσουμε επιτέλους ποιοι είμαστε, τι έχουμε και τι θέλουμε να κάνουμε.
Γενικά η Άνδρος δεν διαθέτει μόνο ωραίες παραλίες, αλλά σύγχρονη πολιτιστική παραγωγή, γαστρονομία, αρχαιότητες, τοπική παράδοση, μοναστήρια, μονοπάτια, οικολογία, περιπέτεια και τόσα άλλα στοιχεία που μπορούν να προσφέρουν μια αξέχαστη συνολική εμπειρία στον φιλοξενούμενο επισκέπτη. Διαθέτουμε ένα θαυμάσιο προϊόν, το οποίο πρέπει να καλυτερεύσουμε, να αναδείξουμε και να διαφημίσουμε σωστά.
Γιάννης Κατσιλίβας
Γραμματέας Σωματείου Τουριστικών Επαγγελματιών Μπατσίου
Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου Σωματείου Ενοικιαζομένων Δωματίων
Μέλος της Τουριστικής Επιτροπής Άνδρου 2019