Η "Ελένη", ο Νταλάρας κι ο κάθε πικραμένος: μια ιστορία σε πολλές πράξεις
Έργο για ένα ρόλο. Κάπου ανάμεσα σε ποίηση και ψυχογράφημα. Κάπου ανάμεσα στη μνήμη και στην λήθη. Έργο σημαδιακό του Ρίτσου που αν και μαρξιστής όταν το έγραφε αφήνεται εδώ στον απόλυτο υπαρξισμό... (φωτ. Εν Άνδρω).
Μετά από 4 χρόνια και δεκάδες παρουσιάσεις και δεκάδες πρωτότυπες κριτικές και δεκάδες συνεντεύξεις για το Φεστιβάλ, μετά από ένα βιβλίο 146 σελίδων με κριτικές και φωτογραφίες από τις παραστάσεις του 2015 και του 2016 του Φεστιβάλ (ιδού το link: http://enandro.gr/pdf/enandro.html σε PDF στο Εν Άνδρω), και επιπλέον, μετά από δύο ακόμα χρόνια (2017 & 2018) με πολλές πρωτότυπες κριτικές για το Φεστιβάλ, ήρθε πια η ώρα να παραχωρήσουμε τις στήλες μας σε μερικούς πικραμένους να γράψουν κι αυτοί έστω και μια κριτική συνεισφέροντας κάτι στο Φεστιβάλ. Κι ανάμεσα τους στον επιφανέστερο όλων τον, λιβελογράφο και υβριστή μας, συνταξιούχο γιατρό Γιώργο Καλιβρούση εξ Ελβετίας!
Ο Ρίτσος συμπεριέλαβε την Ελένη στην ποιητική συλλογή "Τέταρτη διάσταση". Οι τρεις διαστάσεις είναι αυτές του χώρου. Τέταρτη είναι ο χρόνος - που περνά και χάνεται. Εκεί στα διάκενα του χρόνου που περνά και χάνεται βλέπει την περασμένη και την τωρινή ζωή της η "Ελένη" του Ρίτσου, που είναι η Ελένη του Μενελάου, η Ελένη της παλιάς αστικής Μονεμβασιάς. Η Ελένη που γριά, μόνη, λίγο πριν το τέλος βλέπει τη ζωή να ξετυλίγεται θαμπά προς τα πίσω και αναμετρά το άδειο σήμερα... (φωτ. Εν Άνδρω).
Ο εν λόγω κάποτε φίλος αγνοώντας ηθελημένα - όλα είναι δημοσιευμένα - την πολύχρονη προσφορά μας στο Φεστιβάλ επειδή δεν του άρεσε μια κριτική προσέγγιση μας (από τις ελάχιστες που εκφράσαμε δημόσια σκεπτικισμό) βγήκε στο facebook επιχειρώντας να πλήξει και την πολυετή προσφορά μας στο Φεστιβάλ, αλλά και την προσωπικότητα μας, με μόνη αναφορά το κείμενο μας για την συναυλία του Νταλάρα!!!
Το Θέατρο Τέχνης αποτέλεσε επί Κουν διεθνή πρωτοπορία. Ακόμα θυμάμαι τον θαυμασμό του Μάρτιν Έσλιν στις διδασκαλίες του στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου 1984 για το αρχαίο θέατρο. Έλεγε: "μόνο οι Έλληνες μπορούν να ανεβάσουν αρχαίες τραγωδίες σαν μαζικό θέαμα. Και μόνο αυτοί αρχαίες μκωμωδίες. Ο Μινωτής και ο Κουν είναι διεθνώς μοναδικοί. Εμείς την αρχαία τραγωδία την προσεγγίζουμε ακαδημαϊκά. Οι παραστάσεις μας αφορούν μιαν περιορισμένη ελίτ. Αντίθετα οι Έλληνες γεμίζουν σήμερα θέατρα 5.000 και 14.000 θέσεων". Γιατί άραγε η τραγική Ελένη του Ρίτσου δεν μπόρεσε να γεμίσει ένα θεατράκι 1.000 θέσεων στην Άνδρο; Για την ιστορία ήταν περίπου 400 άτομα. (φωτ. Εν Άνδρω).
Η Άνδρος επί 4 ολόκληρα χρόνια παρακολουθεί το Φεστιβάλ μέσα από τις στήλες του Εν Άνδρω ή μέσα από το βιβλίο μας. Μια προσφορά εντελώς δωρεάν "για την Άνδρο ρς γαμώτο"! Δεκάδες χιλιάδες έχουν διαβάσει τις εκατοντάδες δημοσιεύσεις και κριτικές για το Φεστιβάλ. Είμαστε οι μόνοι που εθελοντικά κάναμε ότι κάναμε και γράφουμε κριτικές. που αναδημοσιεύονται και διαβάζονται και εκτός Άνδρου, κάνοντας το Φεστιβάλ να «ταξιδεύει» πολύ πέρα από το νησί. Όλοι οι άλλοι εξαντλούν την δραστηριότητα τους σε φωτογραφίες, λεζάντες ή σε κανένα δελτίο τύπου όταν βρουν.
Το Θέατρο Τέχνης έχει μακρά παράδοση σε πρωτοποριακά έργα. Εδώ επιχείρησε μια νέα ανάγνωση ενός ποιητικού έργου... (φωτ. Εν Άνδρω).
Νομίζουμε πως ήρθε η ώρα να γράψουν έστω και μια φορά οι "άλλοι". Αυτοί που έχουν τις επικρίσεις στο στόμα. Ας γράψει ο Γ. Καλιβρούσης, που με τόσο "κραυγαλέο θαυμασμό" ανακάλυψε - με αφορμή μια συναυλία του Νταλάρα - μετά 4ετία το Φεστιβάλ μοιράζοντας δεξιά κι αριστερά συγχαρητήρια¨. Ας γράψει κάτι παραγωγικό κι όχι λιβέλους εναντίον άλλων. Φυσικα αδυνατούμε να πιστέψουμε πως ένας τέτοιος ρέκτης του Φεστιβάλ δεν πήγε να δει την Ελένη του Ρίτσου από το Θέατρο Τέχνης.
Το εξώφυλο του ηλεκτρονικού βιβλίου μας για τις διαδρομές του Φεστβάλ Άνδρου το 2015 και το 2016. Μήπως και ο όψιμος θιασώτης του Γ. Καλιβρούσης καταλάβει είτε την πλήρη άγνοια είτε την ασύστολη κακία του. Ή, και τα δύο...
Σημείωση: Αναρωτιόμαστε αν ο Γ. Καλιβρούσης μπορεί να κάνει κάτι άλλο εκτός από το να γράφει κακίες εναντίον μας και να μηνύει αδίκως τον ατυχή και πάμπτωχο πρώην δήμαρχο Μ. Βαμβουκα! Για την ιστορία τον "τρέχει" στα δικαστήρια επί χρόνια γιατί όταν ήταν δήμαρχος έτρεχαν τα λήμματα της Χώρας στην Πλακούρα!! Βέβαια το λήμματα έτρεχαν και 30 χρόνια πριν τον Βάμβουκα και 6 χρόνια μετά τον Βάμβουκα! Αλλά αυτός ο καλός άνθρωπος στοχοποίησε προσωπικά τον ατυχή Βαμβουκα!
ΥΓ. Δημοσιεύουμε τέσσερις ωραίες φωτογραφίες από την παράσταση και περιμένουμε με ανυπομονησία την κριτική του Γιώργου Καλιβρούση για την "Ελένη" του Ρίτσου. Τις λεζάντες τις γράψαμε εμείς για να μην κουράζετε ο άνθρωπος…
Δ. Μπ.