Ταξιδεύοντας στις Κυκλάδες ή πως η Άνδρος θα συνδεθεί με Νάξο...

Του Διαμαντή Μπασαντή

 

Το Αικατερίνη ξεκινά για Νάξο στις 08:05 το πρωί... (φωτ. Εν Άνδρω).

Από τον Ιούνιο μέχρι και τον Σεπτέμβριοτου 2017 - δηλαδή για όλo το τετράμηνο της τουριστικής σεζόν - υπάρχει σχέδιο η Άνδρος να συνδεθεί σε τακτική βάση με την Νάξο. Σύμφωνα με το σχέδιο της Fast Ferries το ένα από τα δύο πρωινά πλοία της εταιρείας που αναχωρούν από Ραφήνα για δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα θα συνεχίζει και μετά την Μύκονο μέχρι τη Νάξο. Εκεί θα τερματίζει και μετά θα επιστρέφει με την σειρά τα ίδια νησιά - και την Άνδρο φυσικά - καταλήγοντας το βράδυ στη Ραφήνα.

Στόχος είναι να συνεχίσει να υπάρχει και να σταθεροποιηθεί πλέον σε τετράμηνη βάση μια γραμμή μεταξύ των δύο μεγαλύτερων νησιών των Κυκλάδων - Άνδρου και Νάξου - ώστε να γίνει συνήθεια. Μόνο έτσι μπορεί ένα δρομολόγιο να γίνει απαραίτητο. Δηλαδή η τακτικότητα, που πρέπει να καύπτει ολόκληρη τη την τουριστική σεζόν, είναι αυτή που μπορεί να το κάνει μέρος της καθημερινότητα πρωτίστως των κατοίκων και στη συνέχεια των άλλων επιβατών και των τουριστών των νησιών μας. Αυτό είναι το σχέδιο και ελπίζουμε να περπατήσει και να πετύχει γιατί μόνο έτσι η Άνδρος θα μπορέσει να συνδεθεί με τις Κεντρικές Κυκλάδες και κατ' επέκταση και με το μεγάλο τουριστικό ρεύμα που αυτές δέχονται κάθε χρόνο.

Το ταξίδι

Για να καταλάβουμε το ταξίδι μετά την Άνδρο και μέχρι τη Νάξο και για να κατανοήσουμε τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες της διαδρομής στο σύνολο της, αλλά και για να μπορέσουμε να τις περιγράψουμε για τους αναγνώστες μας ξεκινήσαμε μια Παρασκευή του Σεπτέμβρη στις 08:05 το πρωί με το πλοίο Αικατερίνη από την Ραφήνα για Νάξο. Η διαδρομή μας και όσα συναντήσαμε δίνουν μια είκονα της κίνησης από και προς τα άλλα νησιά μετά την Άνδρο.

Ο καπετάν-Μάρκος Βλάμης δίνει οδηγίες για τις άγκυρες (φωτ. Εν Άνδρω).

Ραφήνα: Το πλοίο αναχώρησε στην ώρα του με αρκετές εκατοντάδες επιβάτες. Οι πιο πολλοί πήγαιναν Τήνο. Λιγότεροι για Μύκονο. Και για Νάξο πολύ λίγοι. Όπως είναι σήμερα τα δεδομένα το Αικατερίνη πλέον για 5-6 μήνες τον χρόνο θεωρείται το «καράβι» των Τηνιακών. Το έχουν αγκαλιάσει μιας και κάνει την διαδρομή τους περίπου 40 λεπτά λιγότερο παρακάμτοντας την Άνδρο. Το αξιοπερίεργο της υπόθεσης είναι πως με τον τρόπο τους το έχουν όμως αγαπήσει και οι παλιοί Ναξιώτες γιατί μοιάζει στο σουλούπι και στο χρώμα με το παλιό «Νάξος», το «Ναξάκι» όπως το λέγανε, που ήταν το πρώτο πλοίο ferryboat με το οποίο το 1978 η γραμμή της Νάξου μπήκε στη νέα εποχή.

 

Το "Νάξος" ή χαϊδευτικά "Ναξάκι" (από το αρχείο του Β. Βαλινδρά - φωτ. Εν Άνδρω).

Είναι προφανές το πόσο μοιάζει στο σχήμα το "Αικατερίνη" με το "Νάξος". Ακόμα και στο χρώμα... (από το αρχείο Β. Βαλινδρά). 

Το πλοίο λοιπόν ξεκίνησε τελευταίο από την Ραφήνα. Προηγήθηκαν τα δύο πρωινά που πάνε και στην Άνδρο. Ξεκινώντας βάζει πλώρη ανοικτά και τραβάει καρφί με 20 μίλια για Τήνο. Προσπερνά την Άνδρο από απόσταση πλησιάζοντας κοντά στη Γυάρο. Και πλησιάζει την Τήνο από ανοικτά. Από την απόσταση που πλησιάζει την Τήνο βλέπεις πανοραμικά τα δυτικά χωριά του νησιού: τα Υστέρνια, η Καρδιανή…

Τήνος: το Αικατερίνη μπαίνει στο νέο λιμάνι της Τήνου αμέσως μετά το Andros, που έχει αρχίσει να αποβιβάζει τον κόσμο. Μερικά λεπτά μετά φεύγει το Andros, ενώ ήδη έχει ήδη εμφανιστεί και πληασιάζει το Superferry. Το πλοίο αποβιβάζει τους περισσότερους επιβάτες του. Μετά ξεκινά για Μύκονο.

Κλασική αναφορά της συντριπτικής πλειοψηφίας των επισκεπτών της Τήνου το μοναστήρι της Παναγίας στην Χώρα (φωτ. Εν Άνδρω).

Μύκονος: το πλοίο φτάνει μετά μισή ώρα. Το νησί στραφταλιάζει στον ήλιο έτσι «κατάφυτο» που είναι από τόσα άσπρα σπίτια πάνω στα γυμνά βράχια!!! Λιγοστό το πράσινο: όπου είναι βίλες!!! Κοντεύει 12 μεσημέρι. Ο καπετάν Μάρκος από την πρώτη στιγμή στη γέφυρα εξηγεί: «Δεν πάμε πια εδώ και χρόνια στο παλιό λιμάνι του νησιού που είναι εκεί μέσα. Πάμε έξω. Δένουμε δίπλα στο κρουαζιερόπλοιο που θα μείνει μέχρι το βράδυ. Μετά θα φύγει και αύριο θα έρθει άλλο…».

Η μεγάλη αντίθεση είναι τα τεράστια κρουαζιερόπλοια με τους χιλιάδες επισκέπτες που φτάνουν καθημερινά στο νέο λιμάνι του νησιού ακόμα και των Σεπτέμβριο. Δίπλα τους το μεγαλύτερο πλοίο της γραμμής μας, το Superferry, μοιάζει πάρα πολύ μικρό... (φωτ. Εν Άνδρω).

Το πλοίο δένει και ξεφορτώνει αυτοκίνητα και επιβάτες. Παίρνει όμως και αρκετούς για Νάξο. Ο καπετάν Μάρκος εξηγεί: «πάντα έτσι γίνεται. Παίρνουμε αρκετούς. Μερικές φορές είναι και γκρουπ μεγάλων αερογραμμών που φτάνουν στο διεθνές αεροδρόμιο της Μυκόνου και συνεχίζουν με τελικό προορισμό τη Νάξο. Για τον λόγο αυτό αυτή την εποχή έχουμε πολλούς ξένους. Οι έλληνες πάνε διακοπές τον Αύγουστο. Οι ξένοι το ξέρουν και έρχονται Σεπτέμβριο…».

Οι χαρακτηριστικοί μύλοι της Μυκόνου (φωτ. Εν Άνδρω).

Το πλοίο περιμένει όμως αρκετή ώρα γιατί έχει αναχώρηση στις 12:30. Φεύγει στην ώρα του. Περνά κοντά από την Δήλο όπου διακρίνονται κάποια κτίσματα. Πιθανόν σπίτια για τους φύλακες ή βοηθητικοί χώροι. Τα αρχαία είναι από την άλλη μεριά του νησιού… Η διαδρομή από τη Μύκονο προς τη Νάξο μόνο βαρετή δεν είναι μιας και γύρω μας κυριαρχεί με πολλούς τρόπους ο θαλάσσιος τουρισμός!!!

Στη διαδρομή από Μύκνο προς Νάξο μετρήσαμε 7-8 ιστιοπλοϊκά που πήγαιναν από Πάρο προς Μύκονο. Εδώ ένα πολύ όμορφο τούρκικο που τραβάει με τις μηχανές γραμμή για Μύκονο (φωτ. Εν Άνδρω).  

Από Πάρο ένα από τα τουλάχιστον 6 ελληνικά ιστιοπλαϊκά που συναντήσαμε και ταξίδευα με τα πανιά προς Μύκονο (φωτ. Εν Άνδρω).

Νάξος: Το ταξίδι προς τη Νάξο έχει ενδιαφέρον. Η μεγάλη κίνηση στην περιοχή δημιουργεί πολλές σκέψεις. Είναι προφανές πως οι Κεντρικές Κυκλάδες με τα πολλά συμπλέγματα νησιών αλλά και τα ξεχωριστά κοσμικά νησιά, προσελκύουν πολύ μεγάλο μέρος τουριστών και σημαντικό με΄ρος του θαλάσσιου τουρισμού. καθόλου τυχαίο πως συναντήσαμε αρκετά ιστιοφόρα ανοικτής θαλάσσης και 2 ταχύπλοα. Η ενδοκυκλαδική επικοινωνία σε αυτό το μέρος των Κυκλάδων είναι τόσο μεγάλη που σε όλη την περίοδο παίρνουν μερίδιο ακόμα και τα συμβατικά που ξεκινούν από Ραφήνα και φτάνουν μέχρι τη Νάξο. Κάτι που θα το ξαναδούμε καλύτερα στην επιστροφή...

Ένα από τα δύο ταχύπλοα που συναντήσαμε μετά την Μύκονο. Συνδέει το Ηράκλειο της Κρήτης με Σαντορίνη, Ίο, Νάξο, Μύκονο (φωτ. Εν Άνδρω). 

Το πλοίο έφτασε στην ώρα του στη Νάξο. Στο λιμάνι κυριαρχεί η επιβλητική «Πορτάρα» - κατάλοιπο του ναού του Απόλλωνα. Πάνω στην μικρή πόλη το κάστρο, ένα και ένα από τα δύο κατοικήσιμα κάστρα στην Ελλάδα (το άλλο είναι της Μονεμβασιάς). Μας εντυπωσίασε το νησάκι με την Παναγιά Μυρτιδιώτισσα μέσα στο λιμάνι. Κάτι αντίστοιχο αλλά και τόσο διαφορετικό από την Αγία Θαλασσινή τη δικιά μας! Δέσαμε στην προβλήτα και κατεβηκαμε. Το πρώτο μέρος του ταξιδιού είχε ολοκληρωθεί…

Η περίφημη"Πορτάρα" ότι απέμεινε από το ιερό του Απόλλωνα πάνω στη μικρή χαρσόνησο στην άκρη του λιμανιού (φωτ. Εν Άνδρω). 

Το γραφικό εκκλησάκι της Παναγίας Μυρτιδιώτισσας στο νησάκι του λιμανιού της Νάξου (φωτ. Εν Άνδρω). 

Η επιστροφή.

Η επιστροφή μας επιφύλασε μια έκπληξη γιατί διαπιστώσαμε πόσο χρήσιμο είναι αυτό το δρομολόγιο για την ενδοκυκλαδική συγκοινωνία. Κάτι που δεν το καταλαβαίνεις εύκολα στην Άνδρο μιας και η κίνηση από και προς Τήνο ή Μύκονο είναι συνηθως περιορισμένη. Φεύγει λοιπόν το πλοίο Κυριακή στις 15:30 για Μύκονο-Τήνο-Ραφήνα. έχει φορτώσει περίπου 40 επιβάτες και καμιά 10αριά ΙΧ. Ξάφνου καταφτάνει ένα γκρουπ με περίπου 200 ξένους για Μύκονο!!!

Μια ακόμα πανοραμική εικόνα από την είσοδο/έξοδο του λιμανιού. Στο τέλος του πέτρινου κυματοθράυστη το νησάκι/χαερόνησος με την Πορτάρα (φωτ. Εν Άνδρω).

Στη Μύκονο το πλοίο αποβιβάζει τους περίπου 200 ξένους. "Κάνουμε και ενδοκυκλαδική συγκοινωνία" σχολιάζει χαμογελώντας ο καπετάν Μάρκος! Και φορτώνει άλλους τόσους έλληνες και ξένους, αλλά και πολλές δεκάδες ΙΧ για Ραφήνα. Στην Τήνο το Αικατερίνη κάνει μια εντυπωσιακή στροφή 180 μοιρών μέσα στο λιμάνι για να δέσει. «Αυτή η μισοτελειωμένη εξωτερική προβλήτα του λιμανιού είναι πρόβλημα. Πρέπει να αποφασίσουν να την βγάλουν», σχολιάζει πάλι ο καπετάν Μάρκος.

Στο άνυδρο τοπίο του νησιού αυτό που κυριαρχεί είναι το πλήθος των μικρών άσπρων σπιτιών. Το περίεργο είναι πως όλα αυτά δεν δημιουργούν αντίθεση. Μοιάζουν σα να ήταν πάντα εκεί. Ή, σα να προστέθηκαν τυχαία κάποτε στο γυμνό τοπίο μικροί λευκοί κύβοι... (φωτ. Εν Άνδρω).

Το πλοίο στην Τήνο κατεβάζει ελάχιστους. Παίρνει όμως περίπου 700 άτομα για Ραφήνα!!! Ο καπετάν Μάρκος σχολιάζει θυμόσοφα: «τους περισσότερους τους στέλνουν εδώ μιας και τα άλλα δύο πλοία που πέρασαν νωρίτερα κρατάνε θέσεις γιατί περνάνε από Άνδρο και εκεί είναι πολλοί που περιμένουν για Ραφήνα».

Το Αικατερίνη θεωρείται πλοίο των Τηνιακών, καθώς μείωσε την διαδρομή τους από Ραφήνα για Τήνο κατα 35-40 λεπτά περίπου. Εδώ κάνει μια στροφή 180ο μοιρών μέσα στο λιμάνι για να δέσει στο νέο λιμάνι της Τήνου με την μισοτελειώμένη προβλήτα που είναι επικίνδυνη όπως αφέθηκε (φωτ. Εν Άνδρω).

Στη συνέχεια το Αικατερίνη ταξιδεύει για Ραφήνα. Κάποια στιγμή είναι σχεδόν παράλληλα και σε απόσταση από το SuperferryII που πέρασε από Άνδρο και επιστρέφει κι αυτό Ραφήνα. Μπροστά μας φαίνεται το Andros. Και τα τρία πλοία θα φτάσουν με 10-15 λεπτά το ένα μετά το άλλο στο λιμάνι της Ραφήνας όπου θα γίνει ένας ψιλοχαμός με τόσο κόσμο και τόσα αυτοκίνητα Κυριακή βράδυ...

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

κυριε ΜΠΑΣΑΝΤΉ πείτε στο συνεργάτη δημοσιογράφο κυριον Σταυροπουλο που κινείται στο Γαυριο, να σας στείλει μία φωτογραφία απο το αίσχος της εναπόθεσης ενός φουσκωτού ερείπιου που έχει δοθεί στο ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΊΟ ΓΑΥΡΙΟΥ , για να δείξετε ποιός φωστήρας είχε την φαεινή ιδέα να κάνει τον πλακόστωτο δρόμο, πάργκικ σκαφών ! !
Αλήθεια πήραν απο κανένα άδεια ? ?...και να πήραν...που δεν πήραν πώς σκέφτηκαν να το βάλουν εκεί μπροστά στα μαγαζιά κια παραλληλα να κλείνουν το πεζοδρόμιο ? ?
Αν δεν το βγάλουν τότε να μην ''ταλαιπωρούνται'' και οι υπόλοιποι με τα σκάφη τους, αλλά να τα βγάζουν εκεί έξω !
Οσο για την αισθητική και προστασία περιβάλλοντος αλλά και των διερχόμενων παιδιών αλλά και των γερόντων, ούτε λόγος . Δεν πρόλαβα να σας στείλω εγώ φωτογραφία, ας το κάνει ο κύριος Σταυρόπουλος και ας το πάρουν απο εκεί άμεσα ! ! Προσβάλλουν όλους μας και όχι μόνον ! !