Αντριώτισα η πρώτη οδηγός στην Ελλάδα! Σόκαρε την Αθήνα το... 1907!!!

 

Μια αντριώτισα αρχόντισσα, πέρασε στην ιστορία ως η πρώτη Ελληνίδα ιδιοκτήτης και οδηγός αυτοκινήτου! Ήταν η μοναδική γυναίκα που τόλμησε εκεί στις αρχές του 19ου αιώνα, να εμφανιστεί στους σκονισμένους και άθλιους αθηναϊκούς δρόμους, κρατώντας το βολάν ενός… «θηρίου» - όπως αποκαλούσαν τότε οι κάτοικοι της πρωτεύουσας, τα πρώτα αυτοκίνητα.

Πρόκειται για την σύζυγο του εφοπλιστή Αλκιβιάδη Εμπειρίκου ή του τραπεζίτη Επαμεινώνδα Εμπειρίκου, (αγνοείται το μικρό της όνομα), που πρωτοεμφανίστηκε το 1907, αρχικά με σοφέρ - τον πρώτο επαγγελματία οδηγό στην Ελλάδα - τον Αλέξανδρο Μπαχάουερ και στην συνέχεια όταν έμαθε να οδηγεί μόνη, να ανεβοκατεβαίνει από την Κηφισιά στο Σύνταγμα και την Ομόνοια!

Για το πότε κυκλοφόρησε το πρώτο αυτοκίνητο στην Αθήνα οι απόψεις διίστανται. Στο καταπληκτικό λεύκωμα ''Η Ιστορία του Αυτοκινήτου στην Ελλάδα'' αναφέρεται ότι η πρώτη ''αυτοκίνητη άμαξα'' (έτσι ονομάζονταν τότε τα αυτοκίνητα, ενώ ''αμάξια'' λέγονταν οι ιππήλατες άμαξες έως τα μέσα της δεκαετίας του 1910) κυκλοφόρησε το 1894. Ιδιοκτήτης του ήταν ο πλούσιος ομογενής από τη Ρωσία Κ. Κοντογιαννάκης, ο οποίος εγκαταστάθηκε στην Αθήνα.

 Ο Κ. Μπίρης στο βιβλίο του ''Αι Αθήναι από τον 19ον εις τον 20ον αιώνα'' γράφει ότι το πρώτο αυτοκίνητο το έφερε από τη Γαλλία ο Κ. Χρηστομάνος ο ιδρυτής της ''Νέας Σκηνής'' το 1896.

Το σίγουρο είναι ότι οι Κοντογιαννάκης και Χρηστομάνος (ή αντιστρόφως) ήταν οι πρώτοι που έφεραν αυτοκίνητα στην Αθήνα ,και γενικότερα στην ελληνική επικράτεια ,στα τέλη του 19ου αιώνα.

Το 1900 παρέλαβε το αυτοκίνητό του ο διευθυντής της Ηλεκτρικής Εταιρείας Κ. Νικολαΐδης. Ήταν επταθέσιο, ηλεκτροκίνητο (γι' αυτό μπορούσε να φτάσει μόνο μέχρι το Φάληρο ή την Κηφισιά), τύπου ''Βικτόρια''. Το αυτοκίνητο αυτό κυκλοφορούσε τουλάχιστον ως το 1907 όπως προκύπτει από δημοσίευμα της εφημερίδας ''Εμπρός.

 Στις αρχές του 20ου αιώνα ο τότε διάδοχος Κωνσταντίνος εισήγαγε ένα γερμανικής κατασκευής αυτοκίνητο. Επρόκειτο για τετραθέσιο ''Durkopp'', ''με μοτέρ μοτοσικλέτας, χωρίς ψυγείο και με φανούς πετρελαίου''. Μέχρι το 1905 τα μέλη της βασιλικής οικογένειας εισήγαγαν τουλάχιστον άλλα έξι αυτοκίνητα.

Το 1907 η κυρία Εμπειρίκου της οικογένειας των εφοπλιστών, διέσχιζε τους δρόμους με το αυτοκίνητό της, το οποίο οδηγούσε αρχικά, ο επαγγελματίας οδηγός Αλέξανδρος Μπαχάουερ.

Το 1910, ο Εμμανουήλ Μπενάκης ήρθε από την Αλεξάνδρεια στην Αθήνα για να συμμετάσχει στην κυβέρνηση Ε. Βενιζέλου έχοντας στην κατοχή του ένα ωραιότατο κόκκινο αυτοκίνητο.

Το 1909, ο Γεώργιος Ι. Πεσμαζόγλου (1889 – 1979), ταξίδεψε στο Παρίσι και επέστρεψε με το αυτοκίνητο που αγόρασε εκεί. Το δικύλινδρο Renault, ανέπτυσσε την καταπληκτική για την εποχή ταχύτητα των 35 Km/h!

Αυτά για την Ιστορία και για την… πρωτιά της Άνδρου!

Χ.

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

και τότε τι είναι αυτό;
https://www.thessalonikiartsandculture.gr/blog/maties-sto-parelthon/aristea-ioannidou-i-proti-ellinida-gynaika-odigos/
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Τα βιβλία όπου παραπέμπουμε στο θέμα της οδηγού είναι ξεκάθαρα κι αυτό λένε. Οι φωτογραφίες του κειμένου είναι εποχής και την καθρεφτίζουν για να καταλάβει ο αναγνώστης πως ήταν τότε η κατάσταση. Για τον λόγο αυτό και ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΛΕΖΑΝΤΕΣ.
Στο κείμενο που στείλατε λέει: "Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ήταν μια από τις πρώτες γυναίκες που οδήγησαν αυτοκίνητο!
Μία από τις πρώτες ΟΧΙ Η ΠΡΩΤΗ....
Ευχαριστούμε για την παρατήρηση σας που έδωσε την δυνατότητα να σας το διευκρινίσουμε...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 5 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro