Μπατσί: Ο άνθρωπος και όχι η θάλασσα πίσω από την καταστροφή

Του Δημήτρη  Σταυρόπουλου

Με την άμμο φευγάτη είναι φυσιολογική η κατάρρευση του πεζοδρομίου από τα κύματα (φωτο: Χ. Παπαϊωάννου) 

Οι εικόνες από την κατεστραμμένη παραλία στο Μπατσί, προκαλούν θλίψη και θυμό. Το ωραιότερο κομμάτι του χωριού, που είναι-για μένα -το πιο γραφικό σε όλο το νησί, το πήρε η θάλασσα. Εδώ και καιρό η αμμουδιά είχε σχεδόν εξαφανιστεί και το πεζοδρόμιο ήταν σαθρό και επικίνδυνο ,αφού τα κύματα έπεφταν και έσκαβαν κάτι πέτρες ,που οι «αρμόδιοι» είχαν ονομάσει θεμέλια.

Σ αυτή την παραλία μάθαμε να κολυμπάμε. Και πριν από μας, οι γονείς μας. Αν κοιτάξει κάποιος παλιές φωτογραφίες, θα δει ότι το περιβάλλον, από το Καντούνι μέχρι την άλλη άκρη: ποτέ δεν είχε αλλοιωθεί.

Ποτέ, μέχρι τη στιγμή που ο άνθρωπος, έβαλε το χέρι του, κόντρα στη φύση…

Στο όνομα του τουρισμού και της εξέλιξης, κάποιοι εντελώς άσχετοι, ονειρεύτηκαν, να δημιουργήσουν «αλιευτικό καταφύγιο». Καλή η πρόθεση. Αλλά… χωρίς προδιαγραφές, χωρίς γνώσεις, χωρίς εμπειρία, χωρίς προγραμματισμό.

Αγνόησαν τις καιρικές συνθήκες, την ιδιαιτερότητα της περιοχής, και κυρίως τους σοφούς ντόπιους αλιείς και ναυτικούς: ούτε καν ζήτησαν τη γνώμη τους. Ακόμα θυμάμαι εκείνο τον υπέροχο άνθρωπο τον έμπειρο ψαρά Δημήτρη Μαρινάκη, που μου έλεγε βλέποντας την εξέλιξη του «έργου» ότι όπως στήνεται ο κυματοθραύστης, η παραλία θα αδειάσει από άμμο στο κέντρο και η θάλασσα χτυπώντας στο τεχνητό εμπόδιο θα μπαίνει «ζωντανή» και με περισσότερη ορμή. Είχε προβλέψει, ότι ολόκληρη η αμμουδιά θα μεταφερθεί στα άκρα. Όπως και έγινε…

Και ακόμα πιο φυσιολογική και η κατάρρευση του δρόμου από τα κύματα (φωτο: Χ. Παπαϊωάννου) 

Ένας απλός άνθρωπος που έζησε όλη του τη ζωή στο Μπατσί και το αγάπησε, έδωσε ένα ηχηρό χαστούκι στους επιστήμονες του ΕΜΠ και στους υπόλοιπους ημιμαθείς και καιροσκόπους. Κανείς όμως δεν είχε ζητήσει τη γνώμη του. Όπως κανείς δεν ρώτησε τους και τους ντόπιους μηχανικούς .

Η υποτυπώδης μαρίνα στο Μπατσί, είναι όλη στημένη λάθος και έχει ένα σωρό κακοτεχνίες. Ουδέποτε έπαιξε σημαντικό ρόλο στην τουριστική αναβάθμιση του τόπου, αφού σε ελάχιστα σημεία προστατεύει τα σκάφη. Άλλωστε, εκεί που βρίσκονται τα καταστήματα, οι καφετέριες και τα εστιατόρια και κτυπάει η καρδιά του χωριού, κανείς δεν προέβλεψε να  δένουν τα ιστιοπλοϊκά η τα άλλα τουριστικά πλοία, γιατί τα νερά… είναι ρηχά και μπορεί να… βουλιάξει η προκυμαία!

Αστείες δικαιολογίες. Η κανείς ένα ολοκληρωμένο έργο, η καθόλου.

Οτιδήποτε άλλο ,είναι ελληνικό πασάλειμμα και το αποκορύφωμα του άρπα-κόλα.

Εδώ όμως υπάρχουν ευθύνες και μάλιστα σοβαρές. Ποιος «εγκέφαλος» ενέκρινε την κατασκευή πεζοδρομίου από την κάτω πλευρά του δρόμου και μάλιστα χωρίς στέρεα θεμέλια ,πάνω στη θάλασσα. Βάσει ποιας μελέτης έγινε, ποιος μηχανικός την υπέγραψε, πόσα χρήματα ξοδεύτηκαν. Ποιος ζήτησε ευθύνες από τους καθηγητές του ΕΜΠ που σχεδίασαν το καταφύγιο, το οποίο μετά την  ατυχή κατασκευή του ,κατάστρεψε έναν όρμο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.

Ο δρόμος πλέον χρειάζεται νέο σχεδίασμα και υποδομή (φωτο: Χ. Παπαϊωάννου)

Αν θέλουμε ν’ αλλάξει η Άνδρος και η νοοτροπία μας, ποτέ δεν είναι αργά. Η νέα δημοτική αρχή, έχει υποχρέωση να ξανανοίξει τον φάκελο του έργου. Να μη δειλιάσει, ούτε να συγκαλύψει .Να κατονομάσει και να καταγγείλει τους υπεύθυνους της καταστροφής και να ζητήσει - ακόμα και σήμερα, να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Οι Ανδριώτες γι αυτό τους ψήφισαν. Για να φανούν αποφασιστικοί και αποτελεσματικοί στα δύσκολα. Όχι επιείκεια στην επαγγελματική ανεπάρκεια - αν αποδειχθεί - και στην οικολογική καταστροφή.

Η νέα δημοτική αρχή έχει και μια ακόμα υποχρέωση. Να αποκαταστήσει άμεσα τις ζημιές και να προστατεύει τον τόπο από μελλοντικές καταστροφές. Νοτιάδες 10 και 11 μποφόρ θα ξαναζήσει η Άνδρος. Όπως και στο παρελθόν. Μόνο που παλιά η χρυσή αμμουδιά δεν έπαθε τίποτα, γιατί τότε οι άνθρωποι είχαν περισσότερο μυαλό…

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Νά γιατί η παραλία της Σκύρου είναι άθηκτη . Τόσο απλά ...
Δείτε το εδώ
http://www.aroundskyros.gr/beaches-of-skyros-greece/#!prettyPhoto%5B687%5D/1/

This comment was minimized by the moderator on the site

Πολυ χρησιμες οι πληροφοριες σας και ευχαριστω γιατι μου αρεσει να μαθαινω πραγματα.Υπαρχει ομως μια μικρη λεπτομερεια...κανενας 'Κωστας' δεν τσακωθηκε την περιοδο των εκλογων μεσω ανακοινωσεων.Αρα περιμενω απαντησεις απο αλλους/αλλες!!!Φιλικα παντα...

This comment was minimized by the moderator on the site

Δεν είμαι Ανδριώτης αλλά αγαπώ την Ανδρο και έχω θερινή κατοικία στο Μπατσί. Λυπήθηκα πολύ για το νέο πρόβλημα της παραλίας , αναμενόμενο, γιατί παρόμοιο έχει γίνει και στο πρόσφατο παρελθόν.Δεν θα κάνω υποδείξεις γιατί δεν είμαι ειδικός. Παρακαλώ μόνο ο,τι πρέπει να γίνει να γίνει γρήγορα. Ευχαριστώ.

This comment was minimized by the moderator on the site

Τέλος καλό..όλα καλά.

This comment was minimized by the moderator on the site

Κύριε Σταυρόπουλε νομίζω ότι απάντησα σαφέστατα επί της ουσίας σε όλα!! Γιατί λέτε ότι δεν απαντώ? Ποιο είναι το ερώτημα?
Τα ονόματα των μηχανικών για να τιμωρήσει ο εισαγγελέας? Δεν τα ξέρω, αλλά θεωρώ ότι εύκολα μπορεί να βρεθούν καθόσον υπάρχει ο φάκελος του έργου στη Περιφέρεια, στη Διαχειριστική Αρχή του Γ΄ ΚΠΣ που πλήρωσε και πιθανόν στο Δήμο. Αν το ερώτημα είναι γιατί επιτρέψαμε και δεχτήκαμε να μην είναι πλήρης και ακίνδυνο το έργο της μαρίνας, η απάντηση είναι απλή. Διότι για να μην υπήρχαν τα προβλήματα με την άμμο στη παραλία, θα έπρεπε να γίνει παράλληλα ένα άλλο έργο για τη προστασία της που θα υποδείκνυε η ακτομηχανική μελέτη, που μπορεί να κόστιζε πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ επιπλέον, και το ποσό αυτό να μην ήταν διαθέσιμο. Αλλιώς θα έπρεπε να μη γίνει το έργο της μαρίνας. Αυτά είναι πολιτικές αποφάσεις οι οποίες προέρχονται από τις τοπικές κοινωνίες και όχι από τους μηχανικούς ή τους εισαγγελείς. Θα δεχόταν όμως η τοπική κοινωνία να μη γίνει η μαρίνα?? Μάλλον όχι.!!
Επειδή μάλλον κούρασα με λεπτομέρειες, σε όλα τα υπόλοιπα που αναφέρετε συμφωνώ απολύτως μαζί σας. Τέλος σας οφείλω ένα μεγάλο συγνώμη για την άστοχη κατάληξη του πρώτου-πρώτου σχολίου μου!

This comment was minimized by the moderator on the site

Καλέ μου φίλε, για να το κλείσουμε πριν...κουράσουμε. Επί της ουσίας δεν μου απαντάς. Όταν μια μελέτη ενός έργου δεν είναι-για τους όποιους λόγους- πλήρης, σίγουρα θα υπάρξουν προβλήματα και επιπτώσεις. Και εσύ παραδέχεσαι ότι η συγκεκριμένη μελέτη δεν ήταν πλήρης. Ρίξε μια ματιά απέναντι στην Κύθνο, όπου έγινε και λειτουργεί μαρίνα στα Λουτρά. Καμία επίδραση στο περιβάλλον του μικρού και γραφικού όρμου. Το ίδιο και στη Νάουσα της Πάρου. Το παράπονο είναι γιατί επιτρέψαμε και δεχτήκαμε να μην είναι πλήρες και ακίνδυνο το ανάλογο έργο στο Μπατσι, έστω και αν καθυστερήσει.
Όσο για το πεζοδρόμιο που καταστράφηκε, κατά τη γνώμη μου,κάθε τι που πρόκειται να χρησιμοποιηθει από ανθρώπους ως έργο κοινής ωφέλειας, πρέπει να κατασκευαζεται με μεγάλη προσοχή και ιδιαίτερη ευθύνη.
Τέλος για να λυθεί η οποία παρανόηση,στα όσα έγραψα ,ούτε κατ ελάχιστο-όπως υπονοείς-καταλόγισα ευθύνες στον τότε δήμαρχο Κυριάκο Θωμά. Αντίθετα είχε το όραμα να δημιουργήσει κάτι πρωτοποριακό για τον τόπο του. Υλοποίησε μια ωραία ιδέα. Άλλοι ευθύνονται για το αποτέλεσμα . Με τον σημερινό πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου ,μας συνδέει φιλία από τα νεανικά μας χρόνια και αμοιβαίος σεβασμός.
Χάρηκα πάντως που ανταλλάξαμε απόψεις. Ο διάλογος είναι πάντα εποικοδομητικος...

This comment was minimized by the moderator on the site

Κύριε Σταυρόπουλε, όπως είναι γνωστό κάθε μεγάλο έργο έχει επιδράσεις στο περιβάλλον του. Αν κάθε επίδραση ποινικοποιείται, τότε θα έπρεπε να ζούμε ακόμη στις σπηλιές.... Δηλαδή με τη δική σας λογική αν κάνει ένα μεγάλο σεισμό 6,5 ρίχτερ στην Άνδρο (που δεν έχει κάνει ποτέ) και καταρρεύσουν τα μισά σπίτια (γιατί αυτό θα συμβεί), θα πρέπει να φάνε ισόβια ΟΛΟΙ οι μηχανικοί της Άνδρου??
Ειδικά τώρα σε ένα λιμενικό έργο θα πρέπει να υπάρχει μελέτη παράκτιας ακτομηχανικής όπου να δείχνει τις επιδράσεις στη γύρω του περιοχή, και μετά να αποφασιστεί από τη πολιτική ηγεσία τι θα γίνει και πως θα γίνει, κατόπιν βέβαια εισηγήσεων. Η ανάγκη εκπόνησης της επιπλέον αυτής μελέτης, είχε επισημανθεί από τους μελετητές του έργου, πλην όμως επειδή απαιτεί πολύ χρόνο για να ολοκληρωθεί διότι πρέπει να μελετηθούν οι υπάρχοντες κυματισμοί πάνω από ένα έτος, αποφασίστηκε να γίνει το έργο χωρίς να έχουν μελετηθεί οι επιδράσεις του. Διευκρινίζω εδώ ότι όλα τα έργα είναι σύνθετα τόσο στη μελέτη όσο και στη κατασκευή τους, καθόσον πέραν της επιστημονικής μελέτης, υπεισέρχεται ο παράγοντας της χρηματοδότησης όπου εκεί παρεμβαίνουν (στα έργα) ο ιδιοκτήτης αν το έργο είναι ιδιωτικό ή η πολιτική ηγεσία αν το έργο είναι δημόσιο.

Απαντάω στο δεύτερο σκέλος : Αν σκοτωνόταν κάποιος θα έφταιγε κυρίως ο εργολάβος που το κατασκεύασε και πληρώθηκε και δευτερευόντως οι δημοτικοί σύμβουλοι του Δήμου που αποφάσισαν να κατασκευαστεί και τα μέλη της επιτροπής που παρέλαβαν ένα επικίνδυνο έργο.

Στον ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟ απαντάω : “Μπαμπάς” του έργου ήταν το Γ¨ ΚΠΣ δηλαδή η Ευρωπαϊκή Ένωση διότι από εκεί χρηματοδοτήθηκε, “μαμά” ήταν η Νομαρχία Κυκλάδων γιατί από εκεί μελετήθηκε και κατασκευάσθηκε και “νονός” είναι ο Δήμος γιατί πρέπει να το λειτουργήσει, να το συντηρήσει και να λύσει και τα προβλήματα που προέκυψαν και αναφέραμε προηγουμένως. Για πολλά χρόνια υπήρχε πινακίδα στο λιμάνι που τα έλεγε αυτά.

This comment was minimized by the moderator on the site

Μια ερωτηση θελω να κανω και περιμενω απαντηση.Πριν τις εκλογες υπηρχε 'πολεμος' απο τους υποψηφιους σχετικα με το ποιος εκανε το εργο αυτο που εδωσε ζωη στο Μπατσι.Τελικα ποιος ηταν 'μπαμπας' ή 'μαμα' του εργου?;)

This comment was minimized by the moderator on the site

Αγαπητέ φίλε Κώστα το σχόλιο σου-παρά την άστοχη κατάληξη-,περιέχει ένα σωρό ειδήσεις. Αποκαλύπτεις ότι η Νομαρχία Κυκλάδων,γνώριζε εκ των πρότερων τα οικολογικά προβλήματα που θα δημιουργηθουν , αλλά αποφάσισε- πολιτικά - να προχωρήσει το έργο .Αν έχεις γι αυτό αποδείξεις, πήγαινε άμεσα στον εισαγγελέα και κατήγγειλε την φαυλότητα. Πες του και τα ονόματα των μηχανικών που υπάκουσαν σ αυτή την πρωτοφανή απόφαση και εκτέλεσαν το έργο ενώ γνώριζαν τι θα συμβεί. Επίσης για το πεζοδρόμιο που κατέρρευσε, λες ότι δεν χρειάζεται υπογραφή μηχανικού ,γιατί πρόκειται για "εργακι " κάτω των 12.000 ευρώ.Κι αν σκοτωνόταν κάποιος ποιος θα έφταιγε, επειδή δεν υπήρχε στοιχειώδης θεμελίωση?
Εγώ έκρινα εκ του αποτελεσματος, κάτι στο οποίο νομίζω ότι συμφωνείς. Ο όρμος του Μπατσιου έχει αλλοιωθεί από την κατασκευή του αλιευτικού καταφυγίου και τα αποτελέσματα είναι ορατά...

This comment was minimized by the moderator on the site

Ο συντάκτης λέει άσχετους, χωρίς γνώσεις και χωρίς εμπειρία πάνω στα λιμενικά έργα τους καθηγητές του ΕΜΠ και ειδήμονες τους.... ψαράδες!!! Απίστευτο!!! αλήθεια είναι ότι όλα αυτά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν είχαν επισημανθεί εγγράφως και ήταν σε γνώση τότε της Νομαρχίας Κυκλάδων. Όμως ήταν καθαρά πολιτική απόφαση να γίνει έτσι το έργο και αυτό βέβαια εκτέλεσαν οι μηχανικοί. Για τη πλακόστρωση η αλήθεια είναι ότι έγινε με αποκλειστική ευθύνη της τότε Διοίκησης του Δήμου χωρίς να υπογράψει κανένας μηχανικός, διότι όπως είναι γνωστό μικρά εργάκια κάτω των 12.000€ γίνονται με απευθείας αναθέσεις χωρίς μελέτη και χωρίς παραλαβή από μηχανικούς του Δήμου. Όσον αφορά τον άσχετο και κακόβουλο συντάκτη του άρθρου αυτού, έτσι μάλλον εξηγείται το γογονός ότι αν και επώνυμος δημοσιογράφος, δε κατάφερε να εκλεγεί ούτε καν Δημοτικός Σύμβουλος στο Δήμο Άνδρου....

Περισσότερα