Τo ναυάγιο στα Πέζα, η επιχείρηση, τα εκατομμύρια, οι ευθύνες και οι παραλήψεις
Του Δημήτρη Σταυρόπουλου
Τις βραδινές ώρες της 11ης Φεβρουαρίου, στα βράχια δίπλα στην παραλία Πέζα, προσάραξε το υπό κυπριακή σημαία ελληνικών συμφερόντων φορτηγό πλοίο «Good Faith». Ήταν η νύχτα «του μεγάλου χαμού» όπως θα έλεγε και ο Καββαδίας. Σφοδρή θαλασσοταραχή, θυελλώδεις άνεμοι χιόνι.
Μέχρι σήμερα το βαπόρι βρίσκεται σφηνωμένο στα γκρέμια. Έχουν γίνει πολλά και από δω και στο έξης, θα γίνουν περισσότερα. Ουσιαστικά η επιχείρηση για την αποκόλληση και την απομάκρυνση του, τώρα αρχίζει. Ψάχνοντας, ανακαλύψαμε σημαντικά πράγματα που ο κόσμος δεν γνωρίζει… Καλούμε μάλιστα τον κάθε αρμόδιο να ευαισθητοποιηθεί…
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΠΡΩΤΗ
Δυστυχώς μέχρι σήμερα, η επίσημη Άνδρος είναι απούσα σε αυτή την υπόθεση που έχει να κάνει αφ' ενός με την προστασία του περιβάλλοντος και αφ' έτερου με την διεκδίκηση μεγάλου χρηματικού ποσού για την βλάβη που υπέστη εξ αιτίας του ναυαγίου.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΔΕΥΤΕΡΗ
Η περιοχή μέχρι τα μέσα του καλοκαιριού τουλάχιστον, θα μεταβληθεί σ ένα απέραντο εργοτάξιο με την μεταφορά πλωτών συνεργείων και εξεδρών, γερανών και άλλων μηχανημάτων. Εκεί με απλά λόγια θα δημιουργηθεί ένα υπαίθριο …διαλυτήριο πλοίων που θα κόψει μέσα στην θάλασσα το κυπριακό βαπόρι και στην συνέχεια θα το μεταφέρει για παλιοσίδερα.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΡΙΤΗ
Στις δεξαμενές του πλοίου βρίσκονται ακόμη 20-30 τόνοι πετρελαίου που δεν κατεστη δυνατόν να απαντηθούν και μοιραία κατά τη διάρκεια των εργασιών θα καταλήξουν στη θάλασσα. Συνολικά απαντλήθηκαν 330 τόνοι.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΕΤΑΡΤΗ
Το Λιμεναρχείο Άνδρου, που παρακολουθεί νυχθημερόν αν ακολουθούνται κατά γράμμα οι προβλεπόμενες διαδικασίες, επέβαλε ήδη πρόστιμο 45.000 ευρώ στην εταιρεία για μόλυνση του περιβάλλοντος και έπεται συνέχεια αν αυτό χρειαστεί.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΠΕΜΠΤΗ
Η δικογραφία που ολοκληρώνεται, αποκαλύπτει-σύμφωνα με πληροφορίες- συγκεκριμένες ευθύνες στον πλοίαρχο και το πλήρωμα, και τους θεωρεί υπευθύνους σε μεγάλο βαθμό του ατυχήματος. Βέβαια αρμόδιος για τον καταλογισμό ποινικής ευθύνης, είναι ο εισαγγελέας μετά την μελέτη της δικογραφίας όταν αυτή του διαβιβαστεί.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΕΚΤΗ
Την τελική φάση της επιχείρησης, ανέλαβε η ελληνική εταιρία «Σπανόπουλος» που πρότεινε να διαλυθεί το «Good Faith» στα Πεζα, με ότι αυτό συνεπάγεται για το περιβάλλον, ενώ άλλες προτάσεις από άλλες εταιριες, προέβλεπαν την απομάκρυνση του χωρίς απαραίτητα αυτές τις βαριές και επιβλαβείς για την περιοχή εργασίες. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν επίσης, ότι κάποιες άλλες προσφορές ήταν φθηνότερες, αν σκεφθεί κανείς ότι η διάλυση και η μεταφορά του θα στοιχίσει περίπου 15.000.000 ευρώ (σ.σ ειδικοί δεν είμαστε, θέτουμε απλώς ερωτήματα και ευχαρίστως περιμένουμε απαντήσεις.)
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΕΒΔΟΜΗ
Αν όλα πάνε καλά το βαπόρι θα απομακρυνθεί από την περιοχή στο τέλος Ιουλίου, αν προηγουμένως έχουν πληρωθεί τα πρόστιμα και δεν εχει διαπιστωθεί ανεπανόρθωτη βλάβη στο οικοσύστημα της περιοχής.
ΑΛΛΕΣ ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
Η ασφαλιστική εταιρία του πλοίου είναι σουηδική με κύρος και καλό όνομα στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας. Μέχρι σήμερα είναι συνεπής στις υποχρεώσεις της. Για κάθε ώρα που οι λιμενικοί ασχολούνται με το ναυάγιο, παίρνουν 12 ευρώ, για κάθε ώρα μετακίνησης του τζιπ του Λιμεναρχείου πληρώνουν 30 ευρώ και για κάθε ώρα μετακίνησης του πλωτού περιπολικού που πρέπει να βρίσκεται στην περιοχή του ναυαγίου ,πληρώνουν 300 ευρώ.
Καθημερινά ενημερώνουν τις λιμενικές αρχές για την πρόοδο των εργασιών.
ΤΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕIΧΕ ΓΙΝΕΙ;
Ο Δήμος Άνδρου που εκπροσωπεί το νησί και υπερασπίζεται το συμφέρον και το περιβάλλον του, έπρεπε να έχει κινηθεί ήδη. Ο Νόμος είναι σαφής και προβλέπει συγκεκριμένα πράγματα που δεν έγιναν ακόμα. Η εταιρία εχει υποχρέωση να πληρώσει άμεσα το όποιο ποσόν της ζητήσει ο Δήμος (από την πρώτη στιγμή του ναυαγίου) για καθημερινή επιτήρηση της περιοχής, συνεχή καθαρισμό της ακτής και της θάλασσας και το κυριότερο την αμοιβή τεχνικών συμβούλων του Δήμου (οικολόγου, περιβαλλοντολόγου, υδροβιολόγου) που θα συστήσουν επιτροπή, για την παρακολούθηση τυχόν δυσμενών επιπτώσεων του περιβάλλοντος. Ο Δήμος το κατοχυρώνει αυτό, με την κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων κάτι που δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Τα δύσκολα τώρα έρχονται με την «βαριά επιχείρηση» η οποία θα ξεκινήσει σε λίγες μέρες. Η παρουσία των τοπικών αρχών θα πρέπει να είναι συνεχής και άγρυπνη. Τα Πεζα και ολόκληρη η γύρω περιοχή είναι μοναδική όσο μακριά από… την πόρτα μας κι αν βρίσκεται. Και το περιβάλλον του νησιού είναι ανεκτίμητο…