Διάλογος περί της τιμής των εισιτηρίων Ραφήνας - Άνδρου
ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ: "ΝΙΚΟΣ Α."
Προς κ. διαχειριστή,
Με παρακινείτε να γράψω ένα άρθρο, ενώ είμαι απλά σχολιαστής και όχι αρθρογράφος. Δυστυχώς δεν έχω το δικό σας ταλέντο (όπως αναφέρεται και στο προηγούμενο μήνυμά σας) προκειμένου να γράψω δημοσιογραφικά κείμενα. Παρόλα αυτά θα σας παρέχω στοιχεία προκειμένου, ίσως, να παρακινηθείτε εσείς και να το ψάξετε πιο επαγγελματικά.
Η τιμή κλεισίματος του πετρελαίου brend ήταν οι εξής τα τελευταία 4 χρόνια:
2024 83.74 usd
2023 82.49 usd
2022 100.93 usd
2021 70.86 usd
Οι τιμές εισιτηρίων της γραμμής ήταν αντίστοιχα 19-19-23 και 25€ το ατομικό εισιτήριο και 42-42-50 και 50 ευρώ το ΙΧ για Ανδρο. (τα στοιχεία βρίσκονται με απλό google search από το θεωρώ περιττό να προσθέσω πηγές)
Βλέπουμε λοιπόν ότι με πρόσχημα την αύξηση τιμής brend, στα 100 δολάρια το 22 έγιναν (μέσα στην ίδια χρονιά μάλιστα αν δεν απαιτούμαι) 2 συναπτές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Όταν τις επόμενες δύο χρονιές 2023 και 2024 (μέχρι τώρα) οι τιμές brent έπεσαν κατακόρυφα, έως λίγο πάνω από τα επίπεδα του 2021, οι τιμές των εισιτηρίων παρέμειναν 24% υψηλότερης με καμία ένδειξη αντιστροφής.
Πάμε τώρα στις τιμές ανά μίλι απόστασης με ένα πολύ απλό παράδειγμα:
Ένα ατομικό απλό εισιτήριο Πειραιά - Χανιά (150 μίλια απόστασης) κοστίζει από 48€ (δηλαδή 0,32€ ανά μίλι). Το αντίστοιχο για Ραφήνα- Άνδρο (36 μίλια απόσταση) κοστίζει 25€, δηλαδή 0,695 ευρω/μίλι. Η τιμή είναι υπερδιπλάσια για Άνδρο από ότι για Κρήτη!!!
Άλλες τιμές για πετρέλαιο πληρώνουν τα καράβια για Κρήτη; Άλλα τα κόστη του πλοίου; Άλλοι οι μισθοί των πληρωμάτων; Γιατί εμείς να πληρώνουμε τα διπλά, και βάλε, για τις ίδιες υπηρεσίες; Το θεωρείτε λογικό, τίμιο, σωστό;
Την άποψή σας πολύ συγκεκριμένα για τα παραπάνω θα ήθελα να μάθω.
PS κανείς δεν αμφισβήτησε την επισκεψιμότητα του site ή την επιστημονική σας επάρκεια. Η υψηλή επισκεψιμότητα μάλιστα είναι και λόγος πίεσης προς συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες για το ευρύτερο καλό των Ανδριωτών.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Ευχαριστώ για την προεργασία σας, που δείχνει πως έχετε ταλέντο στη συλλογή στοιχείων. Προς ενημέρωση σας. Έχω ήδη κάνει ερώτηση σχετικά με το κόστος των εισιτηρίων πριν μήνες στις ναυτιλιακές και οι απαντήσεις τους ήταν μάλλον αποστομωτικές.
Ρώτησα για την τιμή πετρελαίου και εισιτηρίου: Πως και ενώ πέφτει το πετρέλαιο οι τιμή του εισιτηρίου παραμένει σταθερή;
Μου είπαν:
- "Έπεσε το πετρέλαιο, αλλά όχι όσα εξαρτώνται από αυτό. Αντιθέτως ανέβηκαν! Πχ ανέβηκε και δεν έπεσε η τιμή του σιδήρου (που χρησιμοποιείται για καράβια και επισκευές), η τιμή των ημερομισθίων των πληρωμάτων και των ναυπηγείων που συντηρούνται τα πλοία. Δεν έπεσε η τιμή των λιμενικών τελών, των υπηρεσιών των λιμανιών (αποκομιδή απορριμμάτων, ύδρευσης κλπ). Δεν έπεσαν, αλλά ακρίβυναν οι τιμές ανταλλακτικών που χρησιμοποιούνται καθημερινά από τα πλοία κλπ. Δεν έπεσαν οι ασφαλιστικές εισφορές των πληρωμάτων, καθώς και τα ασφάλιστρα στις ασφαλιστικές των πλοίων. Αντιθέτως ανέβηκαν. Δεν έπεσαν τα λιμανιάτικα (λιμενικά ταμεία και καβοδέτες). Και πλήθος άλλων υπηρεσιών και εργαλείων που κι αυτά ανέβηκαν αντί να πέσουν. Η ακρίβεια που πλήττει όλους πλήττει και όλο τον κύκλο της ακτοπλοΐας. Συνεπώς, κατέληξαν δεν είναι μόνο το πετρέλαιο στην τιμή του εισιτηρίου."
Ρώτησα και για το θέμα της απόστασης σε μίλια.
Μου είπαν:
- "Κάθε πλοίο για να ξεκινήσει είτε για 10 μίλια είτε για 100 έχει ένα στάνταρ κόστος. Είναι κάτι σαν την "σημαία" των ταξί μιας και εκτελούν συγκοινωνία. Το κόστος στη Ραφήνα έχει υπολογιστεί 10-12 ευρώ το άτομο. Συνεπώς για Άνδρο το κόστος μετακίνησης είναι 13-15 ευρώ το άτομο. Και ακολουθεί αντιστοίχως η Τήνος, η Μύκονος, η Πάρος κλπ. Επιπλέον το κόστος μειώνεται όσο μεγαλύτερη είναι η απόσταση γιατί τα στάνταρ έξοδα μετά την "σημαία" είναι ΜΟΝΟ το πετρέλαιο και η επιπλέον βάρδια. Όλα τα άλλα είναι ίδια."
Ρώτησα και για τις γραμμές της Κρήτης και της Ιταλίας. Κι έπεσα σε επιχειρήματα που δεν είχα πάλι απαντήσεις.
Μου είπαν:
- "Όταν ένα μεταφορικό μέσο μεταφέρει καθημερινά εμπορεύματα για εκατοντάδες ή εκατομμύρια χρήστες και μεταφέρει καθημερινά επιβάτες χιλιάδες όλο τον χρόνο και το καλοκαίρι εκατοντάδες χιλιάδες το μήνα, όπως η Κρήτη και η Ιταλία μπορεί να κάνει ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ, που δεν μπορεί να κάνει με τις Κυκλάδες όπου η μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών είναι υποπολλαπλάσια. Απλά μαθήματα οικονομίας πρώτου έτους μιας οικονομικής σχολής."
Και κάπου εκεί έπαψα να ρωτάω τις εταιρείες. Ρώτησα όμως έναν πράκτορα της Ραφήνας που πρόσθεσε:
- "Το καλοκαιρινό δίμηνο - αυτή είναι η σεζόν της Άνδρου - μετακινούνται με τα 4 πλοία για Άνδρο κάποιες χιλιάδες επισκέπτες την μέρα. Το χειμώνα οκτάμηνο μερικές εκατοντάδες. Έχουμε κι άλλους δύο μήνες με καλή κίνηση. Το εισιτήριο εξαρτάται από την κίνηση μιας και η γραμμή δεν είναι επιδοτούμενη και επιμερίζεται και στους 12 μήνες. Είναι το ίδιο και τους πολύ καλούς και τους καλούς και τους κακούς."
Δημοσιεύσω εδώ επιλεκτικά κομμάτια από τον "διάλογο" και τις απαντήσεις μας στον αναγνώστη. Όποιος έχει άλλα καλύτερα επιχειρήματα από όσα μου είπαν και κατάλαβα ας γράψει. Εμείς κάπου εδώ τελειώσαμε με το θέμα. Δικός σας ο σχολιασμός λοιπόν από εδώ και πέρα...
ΥΓ Έκανα λοιπόν το homework, που μου έβαλε ο υπαινικτικός και πάντα ανώνυμος Νίκος Α. που έγραψε περί εισιτηρίων. Να επισημάνω μια διαφορά κουλτούρας: ο κ. Νίκος Α. κάνει "διάλογο"... ανώνυμα! Ενώ εμείς απαντάμε επώνυμα! Αυτό τον ανώνυμο "δημοκρατικό διάλογο" καταλαβαίνει ο advertorial Νίκος Α. Που αδιαφορεί, την δουλειά που κάνουμε ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΑ. Και που δεν έχει ιδέα - ο advertorial - από την ανύπαρκτη διαφημιστική αγορά της Άνδρου!
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΑΠΟ ΣΧΟΛΙΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ "ΕΝ ΑΝΔΡΩ" ΣΤΟ FACEBOOK
Λυπούμαστε για μια συζήτηση που εξελίχθηκε με θλιβερά υπονοούμενα κατά επωνύμων, που τόλμησαν και συμμετείχαν σε ένα διάλογο με ανώνυμους. Ποιος θα ξαναγράψει επώνυμα όταν οι ανώνυμοι τον τρολάρουν, τον λασπώσουν, με υπαινιγμούς απαράδεκτους για την προσωπικότητα του και το επάγγελμα του; Γιατί κατά την γνώμη των ανωνύμων δεν συμφωνούσαν όλοι με τα απλοϊκά επιχειρήματα τους. Ανώνυμοι που δεν συνέδεσαν ποτέ την τιμή των εισιτήρίων με την ασφάλεια των πλοίων, με το επίπεδο εξυπηρέτησης πλοίων, με την τακτικότητα των δρομολογίων και την ύπαρξη δύο πλοίων στη γραμμή όλο τον χειμώνα κλπ Ανώνυμοι που δεν ξέρουν την οικονομία της αγοράς, τις οικονομίες κλίμακας, το κόστος κατάπλου σε πλήθος λιμανιών κλπ. Και που επαναλαμβάνουν αδιάκοπα συγκρίσεις καυσίμων και μιλίων γιατί αυτό καταλαβαίνουν μόνο. Και περιμένουν με αυτό το επιχείρημα (με ένα νόμο και με ένα άρθρο το λέγανε άλλοτε) να ανατρέψουν τα πάντα.