SOS: Στα όρια της καταστροφής η ακτοπλοΐα!!!

Του Μηνά Τσαμόπουλου

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΩΝ: NEWMONEY

Στον καταπέλτη του Superferry στη Ραφήνα. Όταν οι επιβάτες κάθε διαδρομής για Άνδρο-Τήνο-Μύκονο (περίπου 100) είναι διπλάσιος αριθμός από το πλήρωμα ενός πλοίου (περίπου 40) και τα ΙΧ το ήμισυ των επιβατών (περίπου 35) τότε η ακτοπλοΐα δεν πάει πουθενά...  

Στα όρια καταστροφής βρίσκονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που αποτυπώνονται στην επιστολή που έστειλε, χθες, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη. Ζητούν συγκεκριμένα μέτρα για τη στήριξη του κλάδου ο οποίος δεν μπορεί να κλείσει αφού εξυπηρετεί το νησιωτικό κομμάτι της χώρας. Συγκεκριμένα ζητούν τη λήψη εννέα μέτρων για τη διάσωση του κλάδου στην εποχή της οικονομικής κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΑΚΤΟΠΛΟΩΝ

Δύσκολο για τους επόμενους μήνες να δούμε σκηνές σας αυτή στην Ραφήνα μπροστά στα πλοία της γραμμής μας.

Με βάση τα ήδη διαθέσιμα στοιχεία της περιόδου 1/1-31/10.2020 σας παραθέτουν οι ακτοπλόοι τις προβλέψεις για την κίνηση των ακτοπλοϊκών -πλην πορθμείων- πλοίων το 2020, αλλά και τις προοπτικές και προβλέψεις μας για το 2021:

Μεταφορικό έργο 2020

Το μεταφορικό έργο επιβατών το 2020 αναμένεται να μειωθεί σε σχέση με το 2019 κατά:

ΕΠΙΒΑΤΕΣ -10.300.000 (-55%)

Οχήματα ΙΧ – 670.000 (-35%)

Φορτηγά – 100.000 (-20%)

Ακόμα πιο απογοητευτική είναι η εικόνα στις γραμμές Αδριατικής όπου τα ελληνικά πλοία παρουσιάζουν σημαντικά μειωμένη κίνηση και συγκεκριμένα:

ΕΠΙΒΑΤΕΣ – 400.000 (-70%)

Οχήματα ΙΧ – 100.000 (-60%)

Φορτηγά – 13.000 (-8%)

Για τον υπολογισμό της κίνησης Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου ελήφθη υπόψη η αντίστοιχη κίνηση του 2019 και τα νέα μέτρα που ουσιαστικά απαγορεύουν πλην εξαιρέσεων τις μετακινήσεις.

Απώλεια εσόδων/Οικονομικά αποτελέσματα 2020

Δυστυχώς επιβεβαιώνονται οι προβλέψεις μας για απώλεια εσόδων τόσο στις Ακτοπλοϊκές γραμμές όσο και αυτές της Αδριατικής. Η μείωση των εσόδων και στις δύο γραμμές υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 300.000.000. Τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ: 100. 000. 000 και 130. 000.000.

Προβλέψεις για το μεταφορικό έργο 2021

Πρώτο πεντάμηνο 2021: Ο αριθμός των κρουσμάτων παραμένει σήμερα υψηλός και είναι βέβαιο ότι θα παραμείνουν σε ισχύ περιοριστικά μέτρα, ενώ διαπιστώνεται και απροθυμία των επιβατών να μετακινηθούν, ιδιαίτερα από τα νησιά προς την Αττική και τις μεγάλες πόλεις.

Στο πρώτο πεντάμηνο του 2021 το μεταφορικό έργο θα είναι μειωμένο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020, λαμβανομένου υπόψη ότι η περίοδος Ιανουαρίου – Μαρτίου (19/3) 2020 ήταν ιδιαίτερα θετική.

Θα αργήσουμε να δούμε μάλλον τα πλοία δύο-δύο στο Γαύριο.

Τουριστική περίοδος 2021

Ο μεγάλος αριθμός των κρουσμάτων διεθνώς δεν μας επιτρέπει αισιόδοξες προβλέψεις. Ακόμα και στην περίπτωση που υπάρχουν θετικές εξελίξεις με το εμβόλιο, παραμένουν οι αμφιβολίες για τη δυνατότητα έναρξης σταδιακού εμβολιασμού πριν το τέλος του 2021. Επίσης αναφορικά με τον εσωτερικό τουρισμό, οι προβλέψεις δεν είναι ευνοϊκές γιατί υπάρχει μεγάλος προβληματισμός σε ότι αφορά τις ελεύθερες μετακινήσεις, λόγω πολλαπλασιασμού των κρουσμάτων στην ηπειρωτική χώρα.

Ας μην ξεχνάμε ότι η τουριστική περίοδος το 2020 ξεκίνησε με ελάχιστα κρούσματα: 25 έως 31 Μαϊου 2020: 46 κρούσματα και 4 θάνατοι ενώ σήμερα τα κρούσματα είναι 357 φορές περισσότερα και οι θάνατοι 59 φορές: 5 έως 11Νοεμβρίου 2020: 16.461 κρούσματα και 237 θάνατοι.

Σύμφωνα με τα παραπάνω δεν μπορούμε να βρούμε τους λόγους για τους οποίους μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για το 2021, το οποίο είναι βέβαιο πως θα είναι μία εξίσου προβληματική χρονιά με το 2020, με προοπτική περαιτέρω μείωσης της κίνησης, συμπεριλαμβανομένης και της εμπορευματικής.

Μέτρα ενίσχυσης των Εταιρειών το 2020

Για την ενίσχυση των εταιρειών το 2020 υπεγράφησαν συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας, οι οποίες σε ότι αφορά την ακτοπλοΐα (πλην πορθμείων) υπολογίζονται σε:

  • Συμβάσεις COVID € 17.000.000 (αφαιρείται ο ΦΠΑ)
  • Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών € 5.000.000
  • Σύνολο € 22.000.000, έναντι ζημιών οι οποίες μπορεί να φθάσουν τα € 130.000.000.

Τα υπόλοιπα μέτρα τα οποία ελήφθησαν αφορούσαν ταμιακές διευκολύνσεις (π.χ. η αναστολή πληρωμών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, η επιστρεπτέα προκαταβολή , η αναστολή πληρωτέων δόσεων δανείων προς τραπεζικά ιδρύματα, κτλ) ή την ενίσχυση της ναυτικής εργασίας (π.χ. αναστολή συμβάσεων εργασίας με αποζημίωση ειδικού σκοπού, κτλ).

Οι Ακτοπλοϊκές Εταιρείες το 2021

Το τέλος του 2020 βρίσκει τις ναυτιλιακές εταιρείες σε εξαιρετικά δυσχερή θέση με πολύ ζημιογόνα αποτελέσματα το 2020 (που έχουν απομειώσει ολοσχερώς τα θετικά αποτελέσματα της τελευταίας τριετίας), με τα ταμιακά αποθέματα να έχουν εξαντληθεί και τον δανεισμό (τραπεζικό και προς το Δημόσιο) να έχει αυξηθεί και να αυξάνεται, συνεχώς.

Επίσης πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας είναι ο μόνος κλάδος ο οποίος δεν μπορεί να αναστείλει τις δραστηριότητές του, καθώς τα νησιά πρέπει να εξυπηρετούνται για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους, αλλά και για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων της χώρας μας αλλά και των ευρωπαϊκών.

 

Για πόσο μπορούν οι ακτοπλοϊκές να κρατήσουν δύο δρομολόγια τη μέρα στην Άνδρο; Ήδη τα Σαββατοκύριακα έχουμε ένα. Τι θα γίνει μέχρι τα Χριστούγεννα;

Απαραίτητα μέτρα ενίσχυσης των εταιρειών το 2021

  1. Καθορισμός των απαραίτητων δρομολογίων μέχρι 31/5.2021 με βάση τα δρομολόγια του 2020 και υπογραφή Συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίαςγια την εκτέλεσή τους.
  2. Καθορισμός μισθωμάτων σύμφωνα με τα πραγματικά έξοδα των πλοίων τα οποία ήδη σας έχουν κοινοποιηθεί και γνωρίζετε.
  3. Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και ξηράς, μέχρι 31/5/2021 .
  4. Μείωση 50% των λιμενικών εξόδων Λιμενικών Ταμείων και Οργανισμών Λιμένων.
  5. Εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και στα εισιτήρια των οχημάτων ΙΧ.
  6. Εφαρμογή χειμερινών συνθέσεων πληρωμάτων μέχρι 31/5/2021 .
  7. Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολή συμβάσεων εργασίαςτων ναυτικών μέχρι 31/5/2021.
  8. Επέκταση του μέτρο πληρωμής των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων σε 24 μήνες.
  9. Ανάλογα με τις εξελίξεις θα κατατεθούν προτάσεις και για την περίοδο από 1/6/2021.

Οι ακτοπλόοι καταλήγουν στην επιστολή προς τον Γιάννη Πλακιωτάκη: «Σε περίπτωση μη ενίσχυσης των εταιρειών θα υπάρξουν προβλήματα σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα εκτέλεσης των απαραίτητων δρομολογίων αλλά και μεγάλος κίνδυνος υποβάθμισης των Υπηρεσιών με απομάκρυνση πλοίων, και μάλιστα των σύγχρονων και μικρής ηλικίας, από τις Ελληνικές Ακτοπλοϊκές Γραμμές, σε μία περίοδο που κρίνεται απαραίτητη η ανανέωση του στόλου. Στην περίπτωση αυτή οι επιπτώσεις θα είναι πολύ σοβαρές λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία (έστω και μεγάλης ηλικίας) στη διεθνή αγορά κατάλληλα για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες μας.

Βέβαιοι για την κατανόησή σας για την επίλυση των προβλημάτων που παραθέσαμε και τα οποία καλά γνωρίζετε, παραμένουμε στη διάθεσή σας για τον καθορισμό συνάντησης για ανταλλαγή απόψεων και παροχή περαιτέρω διευκρινήσεων και πληροφοριών, σχετικά με τα αναγκαία μέτρα τα οποία προτείνουμε να ληφθούν».

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Οι ακτοπλοϊκες εταιρείες οφείλουν να παραμένουν στις γραμμές που εξυπηρετούν ολο το χρόνο. Αναγνωρίζουμε οτι η πανδημία έχει επιφέρει τεράστιο οικονομικό πλήγμα σε πολλούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένης και αυτής. Ομως μπορούν εστω και με τροποποιήσεις ή αραίωση των δρομολογίων τους να εξυπηρετούν τη νησιωτική Ελλάδα. Σε διαφορετική περίπτωση, να αναλάβει το αμόδιο υπουργείο το θέμα και με πιθανή συνεργασία με το πολεμικο ναυτικό να εξυπηρετεί τα νησιά μας με οχηματαγωγά, αρματαγωγά ή πλοία μεταφορας προσωπικού. Θα ηταν καλύτερα έτσι ή να αναγκάσει επιτάσσοντας τα επιβατηγα οχηματαγωγά πλοία να κάνουν αυτό που πρέπει? Οι κάτοικοι των νησιωτικών περιοχών πρέπει να εξυπηρετούνται για αρκετούς μεταξύ άλλων λόγους: εκτός του θέματος της ισης αντιμετώπισης με τους κατοικους της ηπςιρωτικής χώρας, υπάρχει και το θέμα της ασφάλειας και τροφοδοσίας των νησιών μας (ιδίως των ακριτικών). Ο απέναντι περιμένει και ψάχνει αφορμές για τα πάντα, οπως βλέπουμε τελευταία!