ΕΓΓΡΑΦΟ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ ΣΤΟ ΥΠΕΝ: Το λιμάνι του Γαυρίου είναι ακατάλληλο!!!
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΟΥΡΑΖΕΡΗ
Οικονομολόγου - Μέλος του ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου Άνδρου
"Η καθημερινή προσέγγιση στον λιμένα του Γαυρίου κρίνεται ιδιαίτερα δύσκολη και οι προσδέσεις μας στο λιμένα οφείλονται αποκλειστικά στις μεγάλες προσπάθειες που καταβάλουμε εμείς και τo πλήρωμα μας. Καθημερινά καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τις καιρικές συνθήκες σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες λιμενικές υποδομές...".
Το παραπάνω είναι απόσπασμα από την αναφορά των πλοιάρχων την 25η Ιουλίου 2024 προς το ΥΠΕΝ, που κατατέθηκε και στο Λιμενικό Ταμείο Άνδρου. Μόλις 21 μέρες πριν το ατύχημα της 15ης Αυγούστου. Η προειδοποίηση έγινε για πολλοστή εδώ και πολλά χρόνια. Κανείς μέχρι σήμερα δεν άκουσε τις προηγούμενες. Κανείς και την τελευταία. Και μετά φταίνε οι πλοίαρχοι που αναχωρούν αιφνιδιαστικά από το λιμάνι όταν χτυπάνε τα πλοία τους πλευρικοί άνεμοι 10 μποφόρ. Και αναγκάζονται να βγαίνουν από το λιμάνι με τις μπάντες ή με την πρύμη λόγω του λάθους προσανατολισμού των προβλητών! Αυτό έγινε μέχρι στιγμής εφέτος τρεις φορές με τρία διαφορετικά πλοία!
"Τόσο η βόρεια προβλήτα όσο και η νότια έχουν λανθασμένο προσανατολισμό σε σχέση με τους συνήθεις πνέοντες πλευρικούς ανέμους στον όρμο... με αποτέλεσμα τόσο η διαδικασία πρόσδεσης όσο και παραμονής (των πλοίων) κατά την διάρκεια της αποεπιβίβασης να γίνεται με σημαντικές δυσκολίες".
Αυτά γράφει η αναφορά των πλοιάρχων της 25ης Ιουλίου κι αυτά συνέβησαν στις 15 Αυγούστου στο λιμάνι του Γαυρίου. Δεν ήταν προφήτες οι πλοίαρχοι. Ήταν γνώστες. Και παθόντες και οι ίδιοι. Αυτά για το υπουργείο, το οποίο καλείται πλέον μετά το συμβάν της 15ης Αυγούστου να παρέμβει άμεσα στο λιμάνι του Γαυρίου. Και να προχωρήσει η νέα εξωτερική προβλήτα όπου τα πλοία θα δένουν ασφαλώς.
Τα παραπάνω συζητήθηκαν εδώ και μέρες στο Λιμενικό Ταμείο Άνδρου. Μέχρι στιγμής ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θ. Σουσούδης δεν έχει πράξει κάτι προς την κατεύθυνση του υπουργείου. Ήδη γνωστός ανδριώτης πλοιοκτήτης-ακτοπλόος τον εγκαλεί χθες Σάββατο 17/8 δημοσίως να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες!
Από το βήμα αυτό - ως ο πρόεδρος που συνέβαλε στην κατανομή των περιουσιακών στοιχείων του Λιμενικού Ταμείου Άνδρου πριν ένα χρόνο - ζητώ να πάρουμε από κοινού πρωτοβουλίες, ώστε να ξεκινήσει άμεσα η επόμενη φάση κατασκευής του λιμένα της Άνδρου για επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων: με λιμενική μελέτη, με γεωτρήσεις κλπ. Για την δημιουργία της εξωτερικής προβλήτας, αλλά και του περιφερειακού δρόμου του λιμένα. Διαφορετικά το επόμενο ατύχημα είναι πάλι προβλέψιμο από τώρα. Όπως ήταν προβλέψιμο και στην επιστολή των πλοιάρχων προς το ΥΠΕΝ και αυτό που συνέβη στις 15 Αυγούστου στο Γαύριο.
"Το λιμάνι σχεδιάστηκε στον μικρό ορμίσκο του Γαυρίου πριν πολλά χρόνια όταν τα πλοία που εξυπηρετούσαν το νησί ήταν πολύ μικρότερα από αυτά που το εξυπηρετούν σήμερα."
Αυτά γράφουν οι καπετάνιοι της γραμμής μας. Να συμπληρώσω πως το λιμάνι εξυπηρετούσε τότε όταν η επιβατική κίνηση ήταν μικρή, ο τουρισμός ανύπαρκτος, η μεταφορά ΙΧ και φορτηγών υποτυπώδης, σε ένα εντελώς διαφορετικό οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον.
Σήμερα όμως εκτός από το να εξελίξουμε το Γαύριο, πρέπει να εξετάσουμε ίσως και την δυνατότητα ενός νέου εμπορικού λιμένα για την Άνδρο, ώστε σε περίπτωση που κάτι συμβεί στο Γαύριο να μην μείνει το νησί αποκλεισμένο από τον έξω κόσμο. Μια πιθανότητα που επισημαίνουν και οι πλοίαρχοι στην αναλυτική επιστολή τους προς το ΥΠΕΝ. Και σε αυτό δεν είναι μάντεις ή Κασσάνδρες. Αλλά γνώστες και προβλεπτικοί...
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΕΝ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΝΔΡΟΥ-ΤΗΝΟΥ-ΜΥΚΟΝΟΥ