Σχετικά με την αλλαγή των κριτηρίων της μελέτης ΧΥΤΥ Άνδρου
(Μετά την ανάρτηση του σχετικού βίντεο του επίμεχου ΔΣ του Δήμου Άνδρου στο διαδίκτυο μηχανικός με σχετική πείρα μας έστειλε το παρακάτω σχόλιο αναφορικά με τα κριτήρια της μελέτης ΧΥΤΥ τα οποία μετά από θυελλώδη συνεδρίαση 26 Φεβρουαρίου 2015 τροποποιήθηκαν με ψήφους 11 έναντι 10. Την αναρτούμε με την ελπίδα πως μια εμπεριστατωμένη τεχνική προσέγγιση από ένα ειδικό μπορεί να βοηθήσει στην εξέλιξη μιας συζήτησης για τα κριτήρια του ΧΥΤΥ Άνδρου – «εν Άνδρω»).
Το υποκριτήριο Γ5 όπως αναφέρεται στην αρχή ή Γ4 όπως αναφέρεται στη συνέχεια στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη χωροθέτηση ΧΥΤΥ Άνδρου, είναι το Υποκριτήριο της Κεντροβαρικότητας, το οποίο υπάρχει στις μελέτες για χωροθέτηση ΧΥΤΑ/Υ, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις περί καθορισμού κριτηρίων. (Οι διατάξεις βάσει των οποίων συντάσσεται η μελέτη υπάρχουν και στις αρχικές αναφορές στη νομοθεσία).
-- Δεν μπήκε λοιπόν τυχαία ή από λάθος και στη συγκεκριμένη μελέτη. (Θα μπορούσε, από άποψη κατηγοριοποίησης, να είχε ενταχθεί ως υποκριτήριο στα Λειτουργικά Κριτήρια).
-- Δεν ταυτίζεται όμως και δεν έχει σχέση με το Υποκριτήριο Ε3 Εκτιμώμενου Κόστους Μεταφοράς που ανήκει στα Οικονομικά Κριτήρια. Έχουν άλλωστε διαφορετικές μεταξύ τους κλίμακες βαθμολογίας και διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας.
Αυτό φαίνεται από τη συγκριτική ανάγνωση των σχετικών πινάκων, με βάση τους οποίους έγινε η ανάθεση της εν λόγω μελέτης.
Υποκριτήριο Γ5 (ή Γ4) Οδική απόσταση του χώρου από το Κέντρο Βάρους της εξυπηρετούμενης περιοχής
Πίνακας 47 Βαθμονόμηση κριτηρίου Γ4
Απόσταση από την κύρια πηγή απορριμμάτων <10 km: Βαθμοί 10
Απόσταση 10-15 km: Βαθμοί 9
Απόσταση 15-20 km: Βαθμοί 8
Απόσταση 20-25 km: Βαθμοί 7
Απόσταση 25-30 km: Βαθμοί 6
Απόσταση 30-35 km: Βαθμοί 5
Απόσταση 35-40 km: Βαθμοί 4
Απόσταση 40-45 km: Βαθμοί 3
Απόσταση 45-50 km: Βαθμοί 2
Απόσταση >50 km: Βαθμοί 1
Από Πίνακα 63 Συντελεστής Βαρύτητας 7% του 35%
(Η κεντροβαρικότητα είναι κεντροβαρική απόσταση κάθε υποψήφιου χώρου από την κύρια πηγή απορριμμάτων. Για να δοθεί η βαθμολογία προϋποθέτει να ευρεθεί το κέντρο βάρους παραγωγής απορριμμάτων, από το οποίο μετρώνται οι αποστάσεις)
Υποκριτήριο Ε3 Εκτιμώμενο Κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων
Πίνακας 62 Βαθμονόμηση κριτηρίου Ε3
Πολύ χαμηλό 10
Χαμηλό 8
Μέτριο 6
Σχετικά υψηλό 4
Υψηλό 2
Από Πίνακα 63 Συντελεστής Βαρύτητας 2% του 10%
(Στο κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων και λειτουργίας του ΧΥΤΥ, για περισσότερη ακρίβεια μπορεί ακόμα να υπεισέρχονται και παράγοντες που σχετίζεται με τις κυκλοφοριακές συνθήκες και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του δρόμου (πλάτος, στροφές κ.λπ) Μπορεί να σχετίζεται και τις ποσότητες των μεταφερόμενων απορριμμάτων από κάθε τόπο παραγωγής προς τον τελικό αποδέκτη)
Η συνολική βαθμολογία προκύπτει αν η τιμή κάθε βαθμονομημένου κριτηρίου πολλαπλασιασθεί με το ειδικό βάρος του, όπως προβλέπεται στον υπάρχοντα στη μελέτη σχετικό Πίνακα 63. Σύμφωνα όμως με αυτόν, εκτός από διαφορετική κλίμακα υπολογισμού τα δύο ανωτέρω διακριτά υποκριτήρια έχουν και διαφορετικό συντελεστή βαρύτητας.
- -- Μάλιστα το προς κατάργηση υποκριτήριο της κεντροβαρικότητας είναι από τα ιδιαίτερα βαρύνουσας σημασίας (με 7% του 35%, που είναι το δεύτερο στην κλίμακα βαρύτητας κριτηρίων μετά το Α3α που αφορά την θέση έργων υδροληψίας και είναι 8,75% του 35%)
- -- Επιπλέον αν λείψουν οι βαθμοί αυτού του κριτηρίου, ούτε προβλέπεται από τη μελέτη ούτε είναι αυτονόητο το πως και που θα κατανεμηθούν στα άλλα υποκριτήρια! Η προτεινόμενη κατάργησή του επομένως απαιτεί τη συνολική αναδιατύπωση του πίνακα βασικών συντελεστών βαρύτητας υποκριτηρίων.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Σύμφωνα με τις παραπάνω παρατηρήσεις, η προτεινόμενη κατάργηση του υποκριτήριου Γ5 ή Γ4 δεν ανταποκρίνεται, κατά την γνώμη μου, στον ισχυρισμό της διοίκησης ότι τα δύο υποκριτήρια είναι ίδια.