Ανοιχτή επιστολή Γ. Μαντζώρου: Χάραξη στρατηγικής για το λιμάνι της Άνδρου

 

Αγαπητοί συμπολίτες,

Από την θέση ευθύνης του άμισθου συμβούλου του Δήμαρχου  Άνδρου κ. Δημ. Λοτσάρη και ως τακτικό μέλος , στο Λιμενικό Ταμείο Άνδρου- Τήνου, έχω την ευθύνη να ενημερώσω όποιον ενδιαφέρεται,  για τον σχεδιασμό  ανάπτυξης  των λιμανιών μας, από την σημερινή  Δημοτική Αρχή Άνδρου. 

Είναι γνωστό ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο,  επελέγησαν  από το νέο Δημοτ. Συμβούλιο Άνδρου οι  πέντε ( 5) νέοι εκπρόσωποι της Άνδρου στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΛΤΤ-Α , με τους αναπληρωτές τους. Τα καθήκοντα μας είναι σύνθετα , δύσκολα  και απαιτούν αρχικά ενημέρωση, αλλά και  σκληρή δουλειά από όλους εμάς, που δεχθήκαμε εθελοντικά,  αυτήν την θέση ευθύνης για να προσφέρουμε έργο στο τόπο μας.

(Υπενθυμίζω ότι στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η αλλαγή του υπάρχοντος πλαισίου λειτουργίας όλων των Λιμενικών Ταμείων της χώρας  μας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι εμείς θα αναστείλουμε την λειτουργία μας μέχρι τότε).

Δυστυχώς , αυτή η σύντομη πορεία έδειξε ξεκάθαρα, ότι δεν έχουν όλοι  τις ίδιες επιδιώξεις και κίνητρα, αλλά κάποιοι συμπολίτες μας λειτουργούν  ανεύθυνα  και υπονομεύουν την ενότητα της ομάδας μας,  αφού  επιδιώκουν  απλά, να μην γίνει το παραμικρό έργο στα λιμάνια μας. Ποτέ  μέχρι σήμερα, αυτούς τους λίγους μήνες, δεν  συνεργάστηκαν δημιουργικά, και συνεχώς διαφωνούν σε όλα. Τους αγνοούμε  και φυσικά  συνεχίζουμε με αυτούς που θέλουν και μπορούν να  βοηθήσουν . 

Μέσα σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, έχουμε παρουσιάσει μέχρι σήμερα πολύ συγκεκριμένο έργο, αλλά έχουμε προγραμματίσει για το άμεσο μάλλον πολλά περισσότερα . Για το λιμάνι Γαυρίου έχουμε προγραμματίσει  συγκεκριμένα έργα ανάπτυξης, όμως μόνον οι ίδιοι και πάλι διαφωνούν  και ζητούν... Π.Ε.Α.Λ.! (Δηλαδή, πλάνο για μια κατηγορία λιμανιών μείζονος σημασίας στα οποία δεν υπάγεται το Γαύριο που θεωρείται τοπικής σημασίας)...

Στα νέα έργα που προγραμματίσαμε θα αναφερθώ σε νέο σημείωμα μου προσεχώς και αναλυτικά. Σήμερα θέλω να ενημερώσω τους Ανδριώτες μόνο για το Γαύριο και την στρατηγική μας σαν το  λιμάνι εισόδου του νησιού μας και στα συνεχή εμπόδια που βάζουν σε αυτό με συνεχείς  αστήρικτες και δημόσιες αιτιάσεις δύο μέλη της ελάσσονος αντιπολίτευσης του Δήμου Ανδρου: η Τ.Μαμάη και ο Β. Αδάμης. Και οι δύο ζητούν  να υποβληθεί  αρμοδίως από τον Δήμο Ανδρου και από το Διμενικό ΛΤαμείο Τήνου-Άνδρου αίτημα στο αρμόδιο Υπουργείο για άμεση ένταξη του λιμένα Γαυρίου σε έργο… ΠΕΑΛ! Υποθέτω ότι  δεν γνωρίζουν τι ακριβώς είναι ένα ΠΕΑΛ και πως εντάσσεται ένα λιμάνι σε αυτό.

Θα εκθέσω τους λόγους για τους οποίους διαφωνούν όλοι οι συμμετέχοντες από την Άνδρο, αλλά και εγώ προσωπικά, στην παραπάνω αβάσιμη και ουτοπική πρόταση των δυο συμβούλων. Κι ακόμα να προσθέσω πως μέχρι σήμερα κανείς αναλαμβάνοντας την θέση του εκπροσώπου της Άνδρου στο Λιμενικό Ταμείο Τήνου-Άνδρου δεν είχε καταθέσει πλήρη ανάλυση μιας στρατηγικής για το Γαύριο και δεν είχε βρει όλους τους φακέλους καταθέτοντας ήδη για χρηματοδότηση μελέτη 450.000 ευρώ για την ανάπλαση του σε πρώτη φάση. Οι δύο σύμβουλοι δεν έχουν να πουν τίποτα για την αδράνεια των προηγουμένων - ένας εκ των οποίων υπεύθυνος υπήρξε και μέλος της παράταξης τους - και επιτίθενται σε εμάς που σήμερα χαράζουμε πολιτική και καταθέτουμε για πρώτη φορά δημόσια και προγραμματισμό και απολογισμό.

Ο ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Ο στρατηγικός σχεδιασμός λιμένων της χώρας κατατάσσει τα λιμάνια της Ελλάδος 4 κατηγορίες , σύμφωνα με την υπ’αριθμ.  831 ΚΥΑ του 2007 (ΥΑ 8315.07 ΦΕΚ Β 202 2007)

  • Για λιμένες κατηγορίας Κ1 και Κ2 ,  (Λιμένες Διεθνούς Ενδιαφέροντος και Λιμένες Εθνικής Σημασίας) συντάσσεται υποχρεωτικά  μελέτη Γενικών Προγραμματικών Σχεδίων Λιμένων (MASTER PLAN ).
  • Για τους λιμένες της χώρας κατηγορίας Κ3, (Λιμένες Μείζονος Ενδιαφέροντος), συντάσσεται υποχρεωτικά μελέτη για Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένων (ΠΕΑΛ) .
  • Για λιμένες κατηγορίας  Κ4, δηλαδή τοπικής σημασίας, όπως είναι το λιμάνι  Γαυρίου Άνδρου, (ευτυχώς για την Άνδρο), δεν προβλέπεται  κάτι ανάλογο από την νομοθεσία.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΑΛ

Πληροφοριακά λοιπόν ας δούμε αρχικά, τι είναι μια μελέτη για ΠΕΑΛ λιμένων, και στην συνέχεια τι ακριβώς είναι ένα έργο ΠΕΑΛ. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σύνθετο , χρονοβόρο και  γραφειοκρατικά πολύπλοκο έργο. Κάθε μελέτη για ΠΕΑΛ αποτελείται από 2 στάδια (ΦΑΣΕΙΣ) Α’ και  Β’.

Στο  Α’ Στάδιο γίνεται από τους μελετητές , η καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και τίθενται  οι επιθυμητοί αναπτυξιακοί στόχοι, ενώ στο Β΄ Στάδιο περιγράφονται οι αναγκαίες λιμενικές και χερσαίες υποδομές συνοδευόμενες από οικονομοτεχνική ανάλυση για την επίτευξη των στόχων που τέθηκαν στο Α’ στάδιο.

  - Ενδεικτικά αναφέρω τις εκ του νόμου απαιτήσεις, για μια  μελέτη ΠΕΑΛ .

Γίνεται  συλλογή και επεξεργασία στοιχείων σχετικών με τη λιμενική εγκατάσταση, τις χρήσεις της, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, καθώς επίσης και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας σε ότι αφορά τη λειτουργία του λιμένα.

Απαιτείται συλλογή στοιχείων και μελετών , που έχουν συνταχθεί στο παρελθόν και αφορούν τη λιμενική εγκατάσταση. Συνεντεύξεις με τοπικούς φορείς για θέματα που αφορούν τη λειτουργία του λιμένα, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και τις απόψεις τους για τυχόν βελτίωση των υποδομών.

Επιτόπου καταγραφές και παρατηρήσεις από κλιμάκια της μελετητικής ομάδας κατά τη λειτουργία των έργων. Φωτογραφική και τοπογραφική τεκμηρίωση. Επεξεργασία, οργάνωση και παρουσίαση της πληροφορίας.

Στην πρώτη φάση της μελέτης συντάσσεται  σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Στην δεύτερη φάση της μελέτης ΠΕΑΛ απαιτούνται….. …1. Πολεοδομικές και Ρυμοτομικές Μελέτες  2.  Μελέτες Λιμενικών Έργων  3. Μελέτες Τοπογραφίας  4. Ειδικές Αρχιτεκτονικές Μελέτες Διαμόρφωσης Εξωτερικών Χώρων   5. Μελέτες Συγκοινωνιακών Έργων   6. Μελέτες Οικονομικές.  7. Χωροταξικές και Ρυθμιστικές Μελέτες  8. Μελέτες Μηχανολογικές – Ηλεκτρολογικές – Ηλεκτρονικές  9. Αρχιτεκτονικές Μελέτες Κτιριακών Έργων (εφόσον προβλεφθούν νέα κτίρια)  .    

 Για τις ΜΠΕ ενός Π.Ε.Α.Λ απαιτούνται όλες οι καθορισμένες  Περιβαλλοντικές Μελέτες, με την απαραίτητη συνεργασία των μελετητικών γραφείων / μελετητών της ομάδας μελέτης του Π.Ε.Α.Λ.  Οι Φορείς ανάθεσης - εφόσον απαιτείται από τις κατά τόπους συνθήκες - θα πρέπει να συμπληρώνουν την ομάδα μελέτης και με άλλες κατηγορίες μελετών/συμβούλων.’’

 Φορέας των ΠΕΑΛ είναι το Υπ. Υποδομών Μετ. και συναρμόδια είναι  πολλά  υπουργεία.  1.  Υπ. Υποδομών , 2. Ναυτιλίας , 3. Υπ. Εσωτερικών , 4. Υπ. Πολιτισμού ,5. Υπ. Περιβάλλοντος ,6. Υπ. Οικονομίας ,7. ΣΤΕ , 8. Περιφέρεια  ,9. Ελεγκτικό Συνέδριο , 10. Λιμ. Ταμεία ,11. Δήμοι  κλπ .

Απαιτούνται τουλάχιστον  40-50 υπηρεσιακές γνωμοδοτήσεις κλπ στο αρχικό στάδιο έγκρισης της μελέτης ΠΕΑΛ, αλλά και τεράστια κεφάλαια για την υλοποίηση  του.

Το παράδειγμα  του έργου ΠΕΑΛ Τήνου είναι πολύ χαρακτηριστικό.  Ξεκίνησε το 2014-15,  με προϋπολογισμό μελέτης, ύψους ….276.277,73 € με ΦΠΑ 24%. και η τελική παράδοση της αναμένεται σε 1-2 χρόνια! Δηλαδή, 8 χρόνια για να τελειώσει η ….μελέτη του ΠΕΑΛ Τήνου! Και ασφαλές λιμάνι .....δεν θα έχουν! Απίστευτη γραφειοκρατία! Σήμερα αναμένουν ακόμη την ολοκλήρωση …της αρχικής  φάσης μελετών, με  πολλά προβλήματα. Σας συνιστώ να την διαβάσετε σχετικά.  Προσωπικά πιστεύω , μαζί με πολλούς άλλους που γνωρίζουν καλά το θέμα στην Τηνο , ότι το ΠΕΑΛ Τήνου, ίσως να μην  χρηματοδοτηθεί ποτέ και συνεπώς δεν θα τελειώσει ποτέ και η Τήνος απλά μπήκε παρά την θέληση τους σε περιπέτειες.

ΕΝΑ ΥΠΟΘΕΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΕΝΤΑΞΗΣ

Κλείνοντας θα πω δυο λόγια για την διαδικασία ένταξης, κατ’ εξαίρεση, σε μια μελέτη  ΠΕΑΛ  (αίτημα των δυο μελών της ελάσσονος αντιπολίτευσης)!

Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι εμείς οι Ανδριώτες, καταλήγουμε  με ομόφωνη γνώμη μεταξύ μας και προωθούμε  το αιτιολογημένο αίτημα μας για ένταξη κατ’ εξαίρεση, μέσω του ΔΛΤΤ-Α , στην επιτροπή  ΕΣΑΛ (Νόμος 2932/01 - Άρθρο 19). Για να υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη εισήγηση-αίτημα, θα πρέπει όλοι μας να γνωρίζουμε, υπεύθυνα και επαρκώς, τι ακριβώς είναι αυτό που ζητάμε.

Στην συνέχεια, θα  περιμένουμε,  σαν νησί πλέον, να  επιλεγεί  (πάντα κατ’ εξαίρεση το λιμάνι μας) , από το αρμόδιο Υπουργείο,  βάσει ενός πρωτοκόλλου με συγκεκριμένα κριτήρια  επιλογής,  για να ξεκινήσει η διαδικασία ανάθεσης της μελέτης του έργου ΠΕΑΛ .

Αν αρχικά προκύψει θετική απόφαση , θα ζητηθεί  από την  ΕΣΑΛ ,  η σύμφωνη γνώμη όλων των συναρμοδίων υπουργείων και υπηρεσιών,    για να μπορεί να γίνει ο ανοικτός διαγωνισμός δημοπράτησης  της μελέτης  και μετά να ανατεθεί αυτή  σε ειδική μελετητική εταιρεία,  από το Υπ.Υποδ., σε δυο φάσεις. 

Όταν  αυτή παραδοθεί μετά από 3-5 + ….χρόνια, τότε το έργο θα μπορεί να δημοπρατηθεί, με ανοικτό διαγωνισμό, εφόσον  έχουν εξασφαλιστεί τα χρήματα!!! Και όταν με το καλό  επιλεγεί ο εργολήπτης μειοδότης, το έργο θα  ελεγχθεί από το Εκλεκτικό Συνέδριο, και μετά εγκαθίσταται ο εργολήπτης, με την επίβλεψη επιστημόνων του Υπουργείου  Υποδομών, για να ξεκινήσουν αυτά που προβλέπει η μελέτη  του έργου ΠΕΑΛ.

Αναλογιστείτε παρακαλώ , την  τεράστια γραφειοκρατία και τον όγκο των μελετών  , που απαιτούνται σήμερα για  την ένταξη όλων των λιμανιών της Ελλάδας ( πλην των τοπικής σημασίας Κ4),  σε Φαραωνικά έργα που αποφάσισαν κάποιοι  να γίνουν και βάλτε όλοι στο μυαλό σας,  το χρονικό σημείο, όπου θα δούμε το έργο… τελειωμένο!!! Βέβαια οι  αρχικές σκέψεις και η νομοθέτηση αυτού του περίπλοκου και κοστοβόρου σχεδιασμού έγιναν πολύ πριν από την χρεωκοπία της χώρας μας.

  • Στα πλαίσια του εν λόγω σχεδιασμού σημειώνεται ότι, δεν αναμένονται σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προ το είδος των εξυπηρετούμενων δραστηριοτήτων του λιμένα.
  • Οι όποιες μεταβολές προκύψουν , θα προέρχονται από την ενδεχόμενη αύξηση ζήτησης υφιστάμενων δραστηριοτήτων, όπως π.χ. αύξηση ζήτησης κρουαζιέρας, λόγω των έργων εκβάθυνσης   ή πχ η  προσδοκώμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης .

 Ευτυχώς για την Άνδρο ,  είναι απίθανο βάσει νομοθεσίας και οικονομικής συγκυρίας , να εντάξουν από μόνοι τους το Λιμάνι του Γαυρίου σε ΠΕΑΛ , για τους παραπάνω λόγους. Και φυσικά δεν νομίζω ότι είναι φρόνιμο,  να το ζητήσουμε εμείς. Να ‘’βάλουμε τα χέρια μας για να βγάλουμε τα μάτια μας’’

 Χρονοδιάγραμμα δεν υπάρχει στα δημόσια έργα, όπως θα γνωρίζετε. Η γραφειοκρατία είναι εξαιρετικά επίπονη, πολύπλοκη και χρονοβόρα. Το τελικό αποτέλεσμα είναι πάντοτε αμφίβολο και εξαρτάται από πολλές παραμέτρους. Η εξαετία  για την ολοκλήρωση της μελέτης ΠΕΑΛ, είναι μια πολύ αισιόδοξη πρόβλεψη (βλ Τηνος).

Στην Άνδρο έχουμε ήδη δυο λιμάνια που έχουν στοιχειώσει εδώ και μια δεκαετία: στην Χώρα και στο Κορθι. Όπου κανείς δεν γνωρίζει πότε θα τελειώσουν τα έργα εκεί. Δεν νομίζω να θέλετε να τριτώσει το κακό και στο Γαύριο. Ο λιμένας Γαυρίου, είναι η πύλη του νησιού μας και  εξυπηρετεί μια σειρά από χρήσεις, όπως επιβατική τουριστική, εμπορική, αλιευτική κ.α. Προσωπικά πιστεύω ότι κανείς σοβαρός Ανδριώτης δεν θέλει να εμπλακεί σήμερα η Άνδρος σε μια ατέρμονη περιπέτεια...

Γιώργος Βαλ. Μαντζώρος 

Τακτικό μέλος  ΔΛΤΤΑ

Άμισθος Σύμβουλος Δήμαρχου Άνδρου .

 Σχετ.

Α. file:///C:/Users/mantj/Downloads/1428_LIMENIKA.pdf

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΗΣ Υ.Α. ΤΟΥ Ν.4412/16, αρ.196, παρ.2 ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ ΤΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (Ο.Ε.3)

    Για το παραπάνω που αφορά  αναγκαίες μελέτες λιμενικών έργων , πιστεύω ότι μπορώ να μιλάω …..ατελείωτες ωρες . Σας παρακαλώ να ρίξετε μια ματιά !!!

Β. ‘’Περί λιμένων ‘’ Μαρία Μπάκαβου - Φώτης Φωτόπουλος 2017 . ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΕΒΕ

Γ.   https://www.cnway.gr/el/%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%AF%CE%B1/

ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΙΑ ΛΙΜΕΝΙΚΑ  ΑΝΑΘΕΤΟΝΤΑΙ  APO TO ΥΠ.ΥΠΟΔ.,ΣΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ    CNWAY

Δ. https://www.ypes.gr/wp-content/uploads/2019/04/pros31515-23042019.pdf

Έγγραφο το Υπ. Εσωτερικών  με υπογραφή κ. Χαριτση  το προγ.’’ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ΄΄για χρηματοδότηση των Λιμ. Ταμείων .

   Τον Δεκέμβριο του 2019 έληξε δυστυχώς  η προθεσμία ένταξης του έργου ‘’Ανάπλαση Λιμένος Γαυρίου’’ στο πρόγραμμα ‘’ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ’’ .

Υπενθυμίζω ότι την 19/11/2019 σε συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας μας είπε ότι προτίθεται να αλλάξει σύντομα το σημερινο καθεστώς με τα Λιμ.Ταμεία , αρα η υποβολή πρότασης συμμετοχής μας στο ‘’ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ’’ θα ήταν  άκυρη .

Ε . http://www.nomoskopio.gr/n_2932_01_19.php?toc=0&printWindow&

    Νόμος 2932/01 - Άρθρο 19

Άρθρο 19: Επιτροπή σχεδιασμού και ανάπτυξης λιμένων    ΕΣΑΛ


 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Dredge the port now that it is not busy. Wake up.