Προς αποκατάσταση της αλήθειας
Του Χρήστου Βουραζέρη
Αντιδημάρχου Οικονομικών Δήμου Άνδρου
Έχοντας ευθύνη απέναντι στους δημότες και τον Δήμαρχο, που μου εμπιστεύτηκε αυτή την τόσο νευραλγική θέση, θεωρώ υποχρέωση μου να αποκαταστήσω την αλήθεια σχετικά με τους υπαλλήλους της οικονομικής υπηρεσίας. Κι αυτό γιατί κάποιοι με περισσό θράσος, προσπαθούν να τους ρίξουν τις ευθύνες για την απαράδεκτη οικονομική κατάσταση που έχει περιέλθει ο Δήμος Άνδρου χρεώνοντας τους για όλα όσα γίνονταν εν κρυπτώ τόσα χρόνια.
Σε ανακοίνωση αναρτημένη στο διαδίκτυο ο επικεφαλής της παράταξης «Ανδριακή Ενότητα» κ. Θεολόγου παραδέχεται πως πράγματι δεν έχει γίνει κανένας ισολογισμός σε ΟΛΗ τη θητεία του. Αλλά θεωρεί πως δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα (!) από την μη υποβολή ισολογισμών τα έτη: 2011, 2012, 2013.
Φαίνεται πως αγνοεί εσκεμμένα τόσο αυτός όσο και η παράταξη του, που ήταν και η υπεύθυνη για την πορεία του Δήμου μεταξύ 2011-2014, σχετικό έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών που αναφέρει πως η μη σύνταξη ισολογισμού, τιμωρείται με χρηματική ποινή και με προσωρινή ή οριστική απόλυση του υπολόγου. Συγχρόνως προβλέπεται η διενέργεια έκτακτου γενικευμένου ελέγχου στη διαχείριση του Δήμου (άρθρο 45 Ν. 4129/2013).
Ο Δήμος Άνδρου στη συγκεκριμένη περίπτωση (μη σύνταξη ισολογισμών) όχι μόνο δεν απάντησε, αλλά έστειλε και παραπλανητικό έγγραφο με ψευδή στοιχεία στις 16/6/2014 όπου λέει πως: «πρόσφατα ανατέθηκε η σύνταξη των ισολογισμών των ετών 2011,2012 σε εξωτερικό συνεργάτη και μέχρι 31/7/14 θα έχουν παραδοθεί»!!
Η αλήθεια όμως είναι άλλη. Η ανάθεση έγινε στις 1/8/2014 (!) και η ανάρτηση της στο διαύγεια έγινε στις 28/8/2014! Τρεις μέρες πριν η νέα δημοτική αρχή αναλάβει την διοίκηση του Δήμου!!!
Πέρασαν δηλαδή 4 ολόκληρα χρόνια θητείας χωρίς να κάνουν το σωστό και έχουν το θράσος 2 ημέρες πριν την ανάληψη της νέας δημοτικής αρχής να αναθέτουν την σύνταξη, όλων των ετών, των ισολογισμών στην επόμενη δημοτική αρχή.
Ο έλεγχος που επικαλείται στη συνέχεια για να ψέξει τους υπαλλήλους της οικονομικής υπηρεσίας έγινε από το γενικό λογιστήριο του κράτους. Ο έλεγχος διαπίστωσε πως δεν έχουν καταχωρηθεί στα μηνιαία δελτία τα στοιχεία ισολογισμού και θα έπρεπε να γίνει άμεσα επανέλεγχος, διόρθωση και καταχώρηση αυτών.
Όμως, οι υπάλληλοι της οικονομικής υπηρεσίας δεν φέρουν ευθύνη από τη στιγμή που δεν είχε συνταχθεί ισολογισμός και τα στοιχεία ήταν στον αέρα. Ο ισολογισμός ήταν ευθύνη του εξωτερικού συνεργάτη τον οποίο η προηγούμενη διοίκηση είχε επιλέξει.
Άρα σε καμία περίπτωση δεν ευθύνονται οι υπάλληλοι της οικονομικής υπηρεσίας, αλλά αποκλειστικά ο εξωτερικός συνεργάτης τους.
Μπορώ να διαβεβαιώσω πως οι υπάλληλοι της οικονομικής υπηρεσίας αποδείχθηκαν ιδιαίτερα πρόθυμοι ώστε όλες οι εργασίες των οικονομικών υπηρεσιών να γίνονται σωστά και εγκαίρως.
Τον συνεργάτη είχαν επιλέξει, όπως είπε ο ίδιος ο τέως πρόεδρος του Δ.Σ. του Δήμου Άνδρου (βλέπε video δημοτικού συμβουλίου 11/12/2013 και στο 02:51:00): «με κριτήριο τις σχέσεις με τη δημόσια διοίκηση στη Σύρο και διάφορα άλλα τέτοια ζητήματα».
Έτσι απάντησε σε ερώτηση μου για ποιο λόγο επιλέχθηκε ο συγκεκριμένος ιδιαίτερα ακριβός συνεργάτης τους!
Η συνταξιοδότηση, η ασθένεια και η μητρότητα είναι αστείες δικαιολογίες οι οποίες δεν αντικατοπτρίζουν το αληθινό πρόβλημα δυσλειτουργίας της οικονομικής υπηρεσίας.
Θα έπρεπε οι υπάλληλοι που ήταν στην οικονομική υπηρεσία όπου χρειάζονταν, να βοηθούνται με την διοργάνωση σεμιναρίων που θα γίνονταν στην υπηρεσία. Έτσι θα κάλυπταν τα όποια κενά τους.
Η επιλογή του εξωτερικού συνεργάτη (λογιστή), στην δική μας περίπτωση, που η οικονομική υπηρεσία μας ήταν υποστελεχωμένη, θα έπρεπε να ήταν τέτοια που να εξασφαλίζεται η συνεχής παρουσία του στον Δήμο (είτε ο ίδιος είτε κάποιοι συνεργάτες του) όταν μάλιστα οι ετήσιες απολαβές του ανέρχονταν στο ύψος των 71.224 ευρώ!!
Επιτακτική ανάγκη ήταν ένας από τους τέσσερις ειδικούς συμβούλους που μπορούσε να προσλάβει ο πρώην δήμαρχος (στη συνέχεια έγιναν δύο), να ήταν ένας σοβαρός οικονομολόγος με πολυετή εμπειρία στη διαχείριση οικονομικών ΟΤΑ, ενόψει και της συνένωσης των τριών καποδιστριακών δήμων.
Ως προς το ταμείο του Δήμου Άνδρου πρέπει να πω πως με σύμφωνο αποδοχής όρων εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που υπεγράφη μεταξύ Δήμου και ΥΠΕΣ στις 9/5/2013 συμφωνήθηκαν τα ακόλουθα:
- «Η πληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μέχρι 30/9/2012 να γίνει από το ΥΠΕΣ με την προϋπόθεση ότι δεν θα δημιουργηθούν νέες ανεξόφλητες υποχρεώσεις. Το ποσό που μας δόθηκε από το ΥΠΕΣ σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε τότε ο Δήμος Άνδρου για τα ληξιπρόθεσμα χρέη του ήταν 2.114.199 ευρώ».
Σύμφωνα με έγγραφο μας (Νο 2011-31/3/2014) ενημερώσαμε το ΥΠΕΣ πως ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες εξόφλησης των ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων. Από την παραπάνω επιχορήγηση έχουν χρησιμοποιηθεί για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων 1.287.179,41 ευρώ. Τους λέμε, λοιπόν, πως υπάρχει πλεόνασμα για να σας γυρίσουμε πίσω!!
- Γιατί τέως πρόεδρε του Δ.Σ. του Δήμου Άνδρου δεν τιμολογήσατε μέσα στο 2012 όλες τις υποχρεώσεις του έτους και πιθανόν προηγούμενων , αφού υπήρχε αδιάθετο υπόλοιπο και μπορούσαν να πληρωθούν από το ΥΠΕΣ και ήρθατε μέσα στο 2014 να το κάνετε αυτό;
Κι όμως κατά παρέκκλιση της αρχικής απόφασης το ΥΠΕΣ συνέχισε να πληρώνει όλα τα ληξιπρόθεσμα χρέη μέχρι 31/12/2013 και όχι μέχρι 30/09/2012!!
- Γιατί τέως πρόεδρε του Δ.Σ. του Δήμου Άνδρου δεν τιμολογήσατε μέσα στο 2013 τις υποχρεώσεις αυτού του έτους και πιθανόν προηγούμενων και ήρθατε κα τις τιμολογήσατε όπως και του 2012 μέσα στο 2014;
- Μήπως γιατί έτσι κρατούσατε στο χέρι όλους που τους οφείλατε και κάνατε εκδούλευση κατά το 2014 που ήταν εκλογικό έτος;
Δόθηκε όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό η μεγάλη ευκαιρία στο Δήμο Άνδρου να προχωρήσει χωρίς χρέη την 1/1/2014 (μιας και το ΥΠΕΣ πλήρωσε τα ληξιπρόθεσμα μέχρι 31/12/2013)! Γιατί αυτό δεν έγινε;
Ίσως γιατί αυτό δεν βόλευε τους προεκλογικούς σας στόχους!
Και όχι μόνο αυτό αλλά σε συνεργασία με τον εξωτερικό συνεργάτη σας (που ήταν υπεύθυνος για την σύνταξη-αναμορφώσεις του προϋπολογισμού 2014), προβήκατε σε αναμορφώσεις του προϋπολογισμού που υπερβαίνουν κατά 433.432 ,08 ευρώ (βάσει των απολογιστικών στοιχείων Αυγούστου 2013 και 2014) των ιδίων εσόδων του Δήμου. Και αυτό ώστε να δημιουργήσετε τακτικά έξοδα και να τιμολογήσετε δαπάνες-προμήθειες και έργα που δεν έγιναν στην πραγματικότητα, αλλά στην ουσία αφορούσαν προηγούμενα έτη και ότι άλλο μπορεί να σκεφτεί κανείς, για ψηφοθηρικούς και μόνο λόγους.
Με αποτέλεσμα να έχουμε νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές για το έτος 2014 (κατά παράβαση του συμφώνου αποδοχής που υπογράψατε με το ΥΠΕΣ) της τάξεως των 706.178,33 ευρώ (τακτικά έξοδα, αναφορά 31/08/2014) οι οποίες πρέπει να πληρωθούν από τα τακτικά έσοδα. Το ταμείο των τακτικών εσόδων στις 31/8/2014 ήταν 33.512,38 + 6.248,01= 39.760.39 ευρώ.
Η ανάλυση του ταμείου που δόθηκε στο συμβούλιο από τη νέα δημοτική αρχή στις 31/8/14 ήταν η εξής:
Τακτικά έσοδα = 33.512,38
Μισθοδοσία = 146.148,63
Έκτακτα γενικά = 6.248.01
Έκτακτα ειδικευμένα = 1.327.328,95 (ΣΑΤΑ-LIFE-ΑΝΕΚΜΕΤΑΛΕΥΤΟ ΔΑΝΕΙΟ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟΥ ΚΟΡΘΙΟΥ κτλ)
Κρατήσεις υπέρ τρίτων = 55.352,55
Και ερχόσαστε τώρα με θράσος και μας προτείνεται κ. τέως πρόεδρε του Δ.Σ. του Δήμου Άνδρου, το ποσό των έκτακτων ειδικευμένων, που σε αυτό εμπεριέχεται το πρόγραμμα life που τρέχει και το υπόλοιπο δανείου του πρώην Δήμου Κορθίου καθώς και η ΣΑΤΑ, να το χρησιμοποιήσουμε για να αποπληρώσουμε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που κακώς δημιούργησε τους πρώτους 8 μήνες του 2014 η απερχόμενη διοίκηση, αντί να χρησιμοποιήσουμε το ποσό των έκτακτων ειδικευμένων για τον πραγματικό σκοπό που έχουν δοθεί και που είναι έργα στο νησί μας.
Τέλος απευθυνόμενος προς όλους τους Ανδριώτες, άσχετα αν μας ψήφισαν η όχι, θέλω να δώσω την διαβεβαίωση πως τόσο εγώ όσο και όλοι οι συνεργάτες του Δημάρχου Θεοδόση Σουσούδη, αγωνιζόμαστε να φέρουμε τα οικονομικά του Δήμου μας σε τάξη, προκειμένου να αποφύγουμε την «επιτήρηση», η οποία θα είναι καταστροφική για τον δήμο μας, κατάσταση στην οποία υπεύθυνη είναι η απερχόμενη δημοτική αρχή και σημερινή μείζονα αντιπολίτευση.