ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ: Τι λέει η Νομική Γνωμοδότηση του Δήμου Άνδρου!...
Περιμένοντας τον διαχωρισμό και την δημιουργία Λιμενικού Ταμείου Άνδρου...
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Άνδρος ξεσηκώνεται για τον τρόπο που διοικούν κάποιοι από την Τήνο το ΔΣ του Ταμείου. Όμως είναι πρώτη φορά που ο δήμαρχος της Άνδρου εννοεί αυτά που λέει. Έτσι ο Δ. Λοτσάρης και τα 6 μέλη της διοίκησης του προχώρησαν από χτες στην κατάθεση των νομικά έγκυρων παραιτήσεων τους από το Διοικητικό Συμβούλιο και συνάμα κατέθεσαν πλήρη Νομική Γνωμοδότηση της Νομικού Συμβούλου του Δήμου Άνδρου Αικατερίνης Κυρτάτα, που ζητά την πλήρη αναστολή εργασιών του διοικητικού συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου, μέχρι να οριστούν αντικαταστάτες των 6 μελών! Με δεδομένο πως ο δήμαρχος Άνδρου δεν σκοπεύει να ορίσει αντικαταστάτες οι εργασίες του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου αναστέλλονται μέχρι να υπάρξει παραίτηση Σανταμούρη!
Μετά τα χθεσινά ο πρώην δήμαρχος Τήνου Π. Κροντηράς δήλωσε πως χωρίς νέα νομική γνωμοδότηση που θα βρίσκει νόμιμη τη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου δεν συμμετέχει. Την ίδια θέση πήρε και ο λιμενάρχης Τήνου, που δεν εδώ και καιρό δεν στηρίζει τις παράτυπες και ακραίες καταστάσεις με τις οποίες που έχει εγκλωβίσει το συμβούλιο ο Γ. Σανταμούρης. Ο Γ. Σανταμούρης βλέποντας πως με την αποχώρηση και του λιμενάρχη Τήνου το συμβούλιο διαλύθηκε ουσιαστικά εξεμάνη! Κι έβγαλε μια ακραία προσωπική ανακοίνωση κατά του λιμενάρχη, ο οποίος όμως τον αγνόησε.
Ο δήμαρχος Τήνου κρατά στην υπόθεση μια επαμφοτερίζουσα στάση. Αρχικά στήριξε τον Σανταμούρη. Μετά τον "άδειασε". Και χτες ο δήμαρχος Τήνου, που έχει οριακή πλειοψηφία στο δημοτικό του συμβούλιο και στηρίζεται στην ψήφο του Σανταμούρη... άλλαξε γνώμη! Και τον στήριξε! Όμως πλέον δεν μπορεί να συγκληθεί νόμιμα το συμβούλιο μετά τις παραιτήσεις των μελών της διοίκησης της Άνδρου, ενώ εκκρεμούν σημαντικές υποθέσεις στο Ταμείο. Η μπάλα είναι πλέον στο τερέν του δημάρχου Τήνου. Αν συνεχίσει να στηρίζει τον Σανταμούρη δεν θα έχει ΔΣ το Λιμενικό Ταμείο, από το οποίο περιμένει να σωθεί ως δήμαρχος.
Εν τω μεταξύ μετά από τις καταιγιστικές εξελίξεις και το πλήρες αδιέξοδο στο Λιμενικό Ταμείο αναμένεται νέα συνάντηση του δημάρχου Άνδρου με τον υπουργό Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη και τον υφυπουργό την προσεχή εβδομάδα όπου θα τεθεί επί τάπητος εκ νέου το θέμα του άμεσου διαχωρισμού του Λιμενικού Ταμείου Τήνου-Άνδρου.
Στο σημείο αυτό πρέπει να αναφέρουμε πως ήδη ο δήμαρχος Άνδρου έχει ζητήσει επισήμως με επιστολές του από τους Καπάκη-Σουσούδη να αποσύρουν κι αυτοί τους συμβούλους τους Αδάμη-Τρανάκο από το συμβούλιο ώστε να επισημοποιηθεί η διάσπαση και να προχωρήσει ο διαχωρισμός του Ταμείου. Όμως όπως γράφαμε και χτες: κάποιοι που το 2019 μιλάγανε για διαχωρισμό του Λιμενικού Ταμείου, το 2021 κάνουν ότι μπορούν για τον διαχωρισμό της Άνδρου, μέσω του Ταμείου!...
"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"
Η ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΝΟΜΙΜΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΘΕΜΑ: Νόμιμη συγκρότηση Διοικητικού Συμβουλίου Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου μετά από παραίτηση μελών του.
- ΝΟΜΙΜΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΔΣ ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ
Στο άρθρο 13 παρ. 1 του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 2690/1999 (Α΄ 45) Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας ορίζεται ότι «Για τη νόμιμη συγκρότηση συλλογικού οργάνου απαιτείται ο ορισμός, με πράξη, όλων των μελών (τακτικών και αναπληρωματικών) που προβλέπει ο νόμος. … Αν ορισμένα μέλη εκλέγονται ή υποδεικνύονται από τρίτους και τα μέλη αυτά δεν έχουν ακόμη εκλεγεί ή υποδειχθεί από τα αρμόδια όργανα, η συγκρότηση είναι νόμιμη αν έχει εγκαίρως ζητηθεί εγγράφως η εκλογή ή υπόδειξή τους και τα υπόλοιπα μέλη επαρκούν, ώστε να υπάρχει απαρτία», στο δε άρθρο 14 παρ. 1 εδ. α΄ του αυτού Κώδικα ορίζεται ότι «Το συλλογικό όργανο συνεδριάζει νομίμως όταν στη σύνθεσή του μετέχουν, ως τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη, περισσότερα από τα μισά των διορισμένων τακτικών μελών (απαρτία). …».
Εξάλλου, κατ’ άρθρο 13 παρ. 1 Ν. 2690/1999, η νόμιμη συγκρότηση, ήτοι η νόμιμη κτήση ιδιότητας μέλους συλλογικού οργάνου συνιστά προϋπόθεση της νόμιμης έκδοσης έγκυρων διοικητικών πράξεων εξ αυτού, κατά τη δε παρ. 5 του ιδίου άρθρου, το συλλογικό όργανο μπορεί να συνεχίσει να έχει νόμιμη συγκρότηση και λειτουργία έως και για ένα τρίμηνο, εφόσον εκλείψουν ή αποχωρήσουν για οιονδήποτε λόγο τα μέλη του, αν τα λοιπά μέλη επαρκούν για τη διατήρηση απαρτίας.
Σε κάθε περίπτωση, κατ’ άρθρο 14 παρ. 1 του ιδίου νόμου, η απαρτία σε 9μελή όργανα συνίσταται σε τρία μέλη,( τουλάχιστον το ένα τρίτο (1/3) του συνόλου των διορισμένων τακτικών μελών του και εν πάση περιπτώσει όχι λιγότερα των τριών (3) τακτικών ή αναπληρωματικών μελών) .
Περαιτέρω, αναπληρωματικά μέλη δύνανται προφανώς να αναπληρώνουν τακτικά, όχι όμως να λαμβάνουν, χωρίς νέο ορισμό τους ως τακτικά μέλη, τη θέση τακτικών που αποχώρησαν, εντός της νόμιμης συγκρότησης του οργάνου και αυτό, διότι η ως άνω κατ’ άρθρο 13 παρ. 1 νόμιμη συγκρότηση του οργάνου υπάρχει μόνο όταν υπάρχουν όλα τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη του, το συλλογικό όργανο παύει να έχει νόμιμη συγκρότηση άνευ ετέρου αν εκλείψει είτε τακτικό είτε αναπληρωματικό μέλος.
Έλλειψη μέλους υπάρχει όταν αποβιώσει ή χάσει οριστικά την ιδιότητα του μέλους, λόγω παραίτησης, απόλυσης ή έκπτωσης από το συλλογικό όργανο, καθώς επίσης και αν χάσει την ιδιότητα βάσει της οποίας έγινε ή διορίσθηκε μέλος του συλλογικού οργάνου, λόγω παραίτησης ή έκπτωσης ή λήξης της θητείας του ή μετάθεσης.
Το συλλογικό όργανο αποκτά πάλι νόμιμη συγκρότηση, μόλις διοριστεί το μέλος που ελλείπει. Το αναπληρωματικό μέλος μπορεί να μετέχει, για να αναπληρώσει τακτικό μέλος της ίδιας κατηγορίας, μόνον όταν το τακτικό μέλος απουσιάζει ή κωλύεται, όχι δε όταν ελλείπει (Γνμδ ΝΣΚ 282/2017). Συμμετοχή αναπληρωματικού μέλους, αντί του τακτικού μέλους που ελλείπει, συνεπάγεται παράνομη συγκρότηση (ΣτΕ 518/2009, 1582/2003, 1211/2002, 1514/1995).
Επιπλέον, κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, τα συλλογικά όργανα, όταν επιλαμβάνονται μιας υπόθεσης σε περισσότερες συνεδριάσεις, πρέπει, κατά κανόνα, να λαμβάνουν την απόφαση ή η γνωμοδότησή τους με την ίδια σύνθεση την οποία είχαν κατά τις προηγηθείσες συνεδριάσεις (ΣτΕ 167, 1298, 1579/1979). Κατ’ εξαίρεση, εφόσον χωρεί νόμιμη αναπλήρωση ή σε περίπτωση που οι περί απαρτίας κανόνες επιτρέπουν τη νόμιμη σύνθεση με λιγότερα μέλη από το σύνολο, η εναλλαγή των μετεχόντων σε διαδοχικές συνεδριάσεις δεν επηρεάζει καταρχήν τη νομιμότητα της σύνθεσης του οργάνου. Πλην όμως, αφενός τα ανωτέρω προϋποθέτουν νόμιμη συγκρότηση, αλλά και νόμιμη εναλλαγή των μελών του οργάνου, αφετέρου και σε κάθε περίπτωση κατά τη ρητή περί σύνθεσης λήψης αποφάσεων συλλογικών οργάνων, διάταξη του άρθρου 15 παρ. 2 Ν. 2690/1999, προβλέπεται ότι «Αν η συζήτηση της υπόθεσης διαρκεί περισσότερες από μία συνεδριάσεις, η απόφαση λαμβάνεται από τα μέλη που μετέχουν στην τελευταία συνεδρίαση, αφού προηγουμένως τα μέλη που δεν μετείχαν στις προηγούμενες συνεδριάσεις, ενημερωθούν πλήρως ως προς τα ουσιώδη σημεία των κατ’ αυτές συζητήσεων. Η ενημέρωση πρέπει να προκύπτει από δήλωση των μελών αυτών, η οποία και καταχωρίζεται στα πρακτικά...», άλλως πάσχει η σύνθεση λήψης της οικείας Απόφασης.
- ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Από όλα τα ανωτέρω συνάγεται ότι με την διάταξη του άρθρου 13 παρ. 1 του ν. 2690/1999 ο νομοθέτης θέτει ως κανόνα για τη νόμιμη συγκρότηση συλλογικού οργάνου τον ορισμό όλων των προβλεπόμενων από το νόμο μελών αυτού, τακτικών και αναπληρωματικών, κατ’ εξαίρεση δε προβλέπει τη συγκρότησή του με μικρότερο αριθμό μελών στην περίπτωση που ορισμένα μέλη εκλέγονται ή υποδεικνύονται από τρίτους και τα μέλη αυτά δεν έχουν εκλεγεί ή υποδειχθεί, έχει δε εγκαίρως ζητηθεί εγγράφως η εκλογή ή η υπόδειξή τους από τα αρμόδια προς τούτο όργανα (Σ.τ.Ε. 593/2008).
Άνδρος, 1 Σεπτεμβρίου 2021
Η γνωμοδοτούσα δικηγόρος