Ανοικτή επιστολή προς τον δήμαρχο Άνδρου - SOS για ένα εθνικό μνημείο...
(Τα δύο δημασιεύματα του "Εν Άνδρω" για το μοναδικό κοιμητήριο της Χώρας προεκάλεσαν μια μεγάλη συζήτηση αναμέσα σε ειδικούς και μη. Σήμερα ο μαρμαρογλύπτης Γιώργος Χλης επανέρχεται με μια ανοικτή επιστολή προς τον δήμαρχο Άνδρου ζητώντας να τον ενημερώσει για τα μοναδικά μημεία που υπάρχουν και τη σημασία τους για την ιστορία και τον πολιτισμό της Άνδρου. Φιλοξενούμε και αυτή την επιστολή και περιμένουμε την ανταπόκριση του δημαρχου σε ένα τόσο σημαντικό θέμα - Εν Άνδρω)
Ανοικτή επιστολή Γιώργου Χλή προς τον δήμαρχο Άνδρου...
Αγαπητέ κύριε δήμαρχε,
Μετά τα δύο δημοσιεύματα για την μεγάλη αξία των δύο αιμασιών του ταφείου της Χώρας (στο «Εν Άνδρω») επανέρχομαι και απευθύνομαι και προς εσάς που έχετε και την κύρια ευθύνη για τον χώρο. Από το 2001 που εγκαταστάθηκα από την Τήνο ως μαρμαρογλύπτης στην Άνδρο εκτίμησα πάρα πολύ τον μοναδικό θησαυρό που έχει η Χώρα, μια μοναδική υπαίθρια γλυπτοθήκη, που εκτείνεται στις δύο πρώτες αιμασιές του ταφείου.
Δεν είναι μόνο η καλλιτεχνική αξία, αλλά και η σπουδαία κοινωνική αναφορά των μνημείων. Υπάρχουν μεγάλες υπογραφές μαρμαρογλυπτών, αλλά και πολύ σημαντικές αναφορές σε κοινωνικά θέματα. Για παράδειγμα σε μνημείο του 19ου αιώνα υπάρχει σκαλισμένη τεφροδόχος, κάτι που δείχνει πως ο καλλιτέχνης, αλλά και η κοινωνία της εποχής, έβλεπαν πολύ πέρα από τα τότε όρια. Θα ήθελα να σας ενημερώσω για όλα όσα ξέρω και θα καταλάβετε πόσο σημαντικός είναι αυτός ο χώρος για την Άνδρο.
Μέχρι σήμερα ο μόνος δήμαρχος που έδειξε ενδιαφέρον για το ταφείο και την καλλιτεχνική και κοινωνική αξία του ήταν ο Δημήτρης Γιαννίσης. Μετά από αυτόν σχεδόν κανείς δεν ενδιαφέρθηκε. Είναι μια ευκαιρία εσείς τώρα να δείξετε ενδιαφέρον για ένα τόσο ευαίσθητο και ιδιαίτερα σημαντικό θέμα για τον πολιτισμό και την ιστορία της Άνδρου.
Με τιμή
Γιώργος Χλης, πτυχιούχος Σχολής Καλών Τεχνών
Μαρμαρογλύπτης Χώρα Άνδρου
Χώρα Άνδρου: SOS για ένα εθνικό μνημείο...
Το χρονογράφημα «Μνήμες χαραγμένες στο μάρμαρο» που αναφερόταν στα ταφικά μνημεία του κοιμητήριου της Χώρας προσέλκυσε την προσοχή αρκετών των ειδικών (μαρμαρογλύπτες, αρχιτέκτονες κλπ). Δύο εξ αυτών είναι προς δημοσίευση: (α) επιστολή-SOS της κ. Τούλα Κατσιώτου για την προστασία των πρώτων αιμασιών όπου είναι τα μοναδικά ταφικά μημεία του κοιμητηρίου και (β) μια εξαιρετική εργασία της κ. Ελένης Σαλουβάρδου που αποδεικνύει την εθνική σημασία των μνημείων. Το κοιμήτηριο της Χώρας θεωρείται (λόγω των ταφικών μνημείων του) στα κορυφαία της Ελλάδας. Πρώτο σε καλλιτεχνική αξία θεωρείται το Α' Νεκροταφείο της Αθήνας. Ακολουθεί αυτό της Σύρου και μετά της Άνδρου.
Δημοσιεύουμε σήμερα την επιστολή-SOS της κ. Κατσιώτου που αναφέρεται στην προστασία των δύο πρώτων αιμασιών. Τις επόμενες μέρες θα δημοσιεύσουμε σε δύο μέρη την εξαιρετική εργασία, μαζί με τις φωτογραφίες, που μας έστειλε η αρχιτέκτων Ελένη Σαλουβάρδου. Ελπίζουμε μετά την σημερινή δημοσίευση της επιστολής της κ. Κατσιώτου οι αρμόδιοι (Αρχαιολογικό Μουσείο, Υπουργείο Πολιτισμού, Δήμος Άνδρου κλπ) που έχουν και την ευθύνη για το μοναδικό αυτό μνημείο να πάρουν κάποια μέτρα στο θέμα της συντήρησης.
«Εν Άνδρω»
Η επιστολή της κ. Τ. Κατσιώτου:
Καλησπέρα κύριε Μπασαντή,
είμαι η σύζυγος του μαρμαρογλύπτη Γιώργου Χλη, απόφοιτου όπως και ο γιός μου της Σχολής Καλών Τεχνών. Με την ευαισθησία που απέκτησα δίπλα τους όλα αυτά τα χρόνια για την μαρμαρογλυπτική θα ήθελα να θίξω ένα σημαντικό θέμα που αναφέρεται στο άρθρο σας «Μνήμες χαραγμένες στο μάρμαρο», στο οποίο περιγράφετε με ιδιαίτερη συγκίνηση το ταφείο της Χώρας.
Θεωρώ πως είναι ανάγκη να προσθέσετε μια παράγραφο (πιστεύω πως μπορεί να βρεθεί τρόπος) όπου θα διευκρινίσετε ότι οι δύο πρώτες αιμασιές είναι υπό την προστασία του Υπουργείου Πολιτισμού μιας και ο χώρος αυτός είναι εθνικής σπουδαιότητας. Σε αυτές τις δύο αιμασιές υπάρχουν πολύ σημαντικά έργα μεγάλων τεχνιτών του παρελθόντος που κοσμούν τον ταφείο, αλλά και τον τόπο μας. Απλά σας λέω πως το καλοκαίρι συχνά έρχονται ξένοι με τουριστικούς οδηγούς και μας ρωτούν «που είναι τα σπουδαία αυτά μνημεία»!
Δυστυχώς κατά καιρούς γίνονται στα μνημεία του χώρου εργασίες συντήρησης από ανειδίκευτους ή και αλλοδαπούς, άνευ αδείας ασκήσεως του επαγγέλματος του συντηρητή, οι οποίοι χρησιμοποιούνται χημικά (για ευκολία και ταχύτητα) με αποτέλεσμα να κάνουν μεγάλη ζημιά στα γλυπτά. Αυτό βέβαια με την ανοχή όσων έχουν την ευθύνη του χώρου, αλλά πιθανόν δεν ξέρουν οι άνθρωποι τα θέματα συντήρησης.
Έχω εμπιστοσύνη σε εσάς όσον αφορά τον τρόπο που θα το θέσετε, αλλά και την πένα σας! Ευχαριστώ και καλό τριήμερο.