ΚΩΣΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Στην Ανερούσα η καλύτερη έκθεση εφέτος...

Του Διαμαντή Μπασαντή

Το έργο και ο δημιουργός. Αντίστοιχος πίνακας του Γεωργίου κοσμούσε το γραφείο του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα. 

Έφτασα στο ραντεβού μου με τον εικαστικό Κωστή Γεωργίου λίγο νωρίτερα κι ο εκ των ιδιοκτητών του Ανερούσα Κώστας Αναγνωστόπουλος ανέλαβε να με ξεναγήσει για λίγο στην αίθουσα. Με το που μπήκαμε με πήγε μπροστά στον πίνακα με τους ταύρους και με ρώτησε: "τι σου θυμίζει αυτός ο πίνακας;" "Τον Τσίπρα" απάντησα σχεδόν μονολεκτικά. Γέλασε: "το βρήκες"! Μετά με πήγε στο εξαίρετο κόκκινο γλυπτό του χορευτή και μου ανέφερε τον κόκκινο άγγελο. Θυμήθηκα την ιστορία των θρησκόληπτων που βανδάλισαν το γλυπτό στην παραλία του Παλαιού Φαλήρου και απάντησα πάλι σχεδόν μονολεκτικά: "ο δήμαρχος Χατζηδάκης".

Ο Χορευτής σε κόκκινο χρώμα. Έργο εξαιρετικής πλαστικότητας και αφαιρετικότητας. Ένα κάπως διαφορετικό ιδίου έντονου χρώματος τοποθετήθηκε από τον πρώην δήμαρχο Κωστή Χατζηδάκη στην παραλία Παλαιού Φαλήρου και βανδαλίστηκε... 

Ο Κώστας Αναγνωστόπουλος γέλασε πλατιά και είπε: "ΟΚ τώρα που γνώρισες τον Κωστή Γεωργίου μέσω των πολιτικών αναφορών σου καιρός να γνωρίσεις και τον δημιουργό πέρα από την πολιτική από την οποία διατηρεί αποστάσεις, Αν και λόγω των έργων του οι πολιτικοί όλων των παρατάξεων έχουν χρησιμοποιήσει έργα του για να διακοσμήσουν εσωτερικούς ή δημόσιους χώρους..." 

Ο δημιουργός Κ. Γεωργίου και ο συν-δημιουργός της Ανερούσας Κ. Αναγνωστόπουλος στον εκθεσιακό χώρο του ξενοδοχείου.

Περίμενα μια συμβατική συνάντηση με τον δημιουργό Κωστή Γεωργίου. Οι ερωτήσεις μου ευθείς ξεκίναγαν από το έργο του, τις επιρροές του, την δυναμική χρήση του κόκκινου χρώματος, την εξπρεσιονιστική εκφραστική του. Οι ερωτήσεις τέθηκαν. Μιλήσαμε για Τσαρούχη και Γαΐτη. Για Βολανάκη και το χρώμα. Σταθήκαμε ιδιαίτερα στον Βολανάκη, μιας και είναι αρκετές οι θαλασσογραφίες που υπάρχουν στην έκθεση της Αναιρούσας. Οι διαφορές εμφανείς. Όπως, όμως είπε και οι διαφορές των εποχών, των αντιλήψεων, των εικαστικών αναζητήσεων. Ακόμα και των καραβιών...

Μια υπέροχη θαλασσογραφία του Γεωργίου. Χρωματική ένταση, έντονο χρωματικό βάθος. Ο ναύτης. τα πλοία, το φεγγάρι. Όλα αποπνέουν ένταση στη γαλήνη της νύχτας...

Οι απαντήσεις του απλές και καθαρές. Απέριττες. Κάτι που ξεκλείδωσε τον διάλογο και ταξιδέψαμε στο έργο μιας ζωής. Εφτά χιλιάδες έργα, που τα περισσότερα εκτέθηκαν σε δεκάδες εκθέσεις σε όλο τον κόσμο: από τη Νέα Υόρκη στην Φρανκφούρτη, από την Σαγκάη στη Νις. από την Θεσσαλονίκη στην Ανερούσα. Το φθινόπωρο ετοιμάζει μια πολύ μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού με 180 ζωγραφικά και 40 γλυπτικά έργα. Ακάματος, παραγωγικός, δημιουργικός. 

 Καράβια εν σειρά. Παραλλαγή του προηγούμενου πίνακα. Θαλασσογραφία χωρίς ανθρώπους. Τα διαφορετικά χρώματα αποπνέουν διαφορετικά συναισθήματα. Εξαιρετικό το αποτέλεσμα...

Στην Άνδρο μέσα από μια πολύ ωραία έκθεση εξαιρετικά στημένη ευτύχισε να έχει κι έναν εξαιρετικό νεαρό τεχνοκριτικό να γράψει για την έκθεση του, τον Αλέξανδρο Β. Βασιλόπουλο, πτυχιούχο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, αποσπάσματα του κειμένου του παραθέτουμε στο τέλος αυτού του μικρού αφιερώματος για τους αναγνώστες που ενδιαφέρονται να δουν τις επιρροές και την τεχνοτροπία του Γεωργίου. Για τους άλλους παραθέτουμε δύο-τρεις ενδιαφέρουσες ανεκδοτολογικές διηγήσεις του για το πως τρεις πολιτικοί τον προσέγγισαν και ζήτησαν έργα του.

Αρχικά ήταν ο Αλέξης Τσίπρας. Τον βρήκε μέσω του Κραουνάκη. Είδε τους ταύρους και το κόκκινο χρώμα. Είδε τους συμβολισμούς και την ένταση των χρωμάτων και της μάχης, συζήτησε μαζί του, ενθουσιάστηκε και το παρήγγειλε. Το έβαλε πίσω από το γραφείο του όσο ήταν στην αντιπολίτευση. Το μετέφερε στο Μαξίμου επί 4,5 χρόνια ως πρωθυπουργός. Και τώρα το έχει μέχρι σήμερα στο γραφείο του στην Κουμουνδούρου. Το πλήρωσε το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ.    

 Καράβια σε ναυπηγείο. Κυριαρχεί το δυνατό κόκκινο και κυριαρχεί στη νύχτα. Το μπλε βοηθά στην απόσταση και στην αντίθεση. Έντονα συναισθήματα... 

Ο πρώην δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου Κωστής Χατζηδάκης είδε έργα του κι ενθουσιάστηκε. Σκέφτηκε ένα έργο στην παραλία της πόλης του. Ο Γεωργίου το "είδε" να κοιτά την θάλασσα σαν αγγελιοφόρος. Και ο Χατζηδάκης προσέθεσε: "ένας κόκκινος άγγελος". Αυτό κατοχυρώθηκε ως τίτλος. Αυτό "τρέλανε" κάποιους θρησκόληπτους και επιτέθηκαν και βανδάλισαν το έργο. Και το έργο έφυγε προς δόξα της θρησκοληψίας μερικών. Το τρίτο στη Θεσσαλονίκη που μπήκε πριν λίγο καιρό. Κι αυτό παραγγελία του σημερινού δημάρχου της πόλεως Κωνσταντίνου Ζέρβα, που ενθουσιάστηκε από την μεγάλη έκθεση του Γεωργίου στο Τελόγλειο. Το έργο τοποθετήθηκε στην παραλία της πόλης πιο πέρα από το έργο με τις ομπρέλες του Ζογγολόπουλου. Αυτά περί του έργου του Γεωργίου και των πολιτικών που παρήγγειλαν έργα του. 

Μια ακόμα νυχτερινή θαλασσογραφία του Γεωργίου. Μια ακόμα αρμονική μίξη έντονων χρωμάτων στο φεγγαρόφως. Μια στιγμή κίνησης μέσα στην ακινησία της νύχτας. Ο εξπρεσιονισμός στη θαλασσογραφία...

Η συζήτηση μας ξεκίνησε ως μια ολιγόλεπτη ξενάγηση και κατέληξε μετά τα αρχικά για την έκθεση σε μια συζήτηση διάρκειας μιάμιση ώρα! Ο ήλιος έδυε όταν αποχαιρετιστήκαμε με μια αναμνηστική φωτογραφία μπροστά στην αφίσα της έκθεσης του, που φέρει τον τίτλο Dreamland (γη του ονείρου).

Κάτω από την αφίσα της έκθεσης...

Η τέχνη μας κάνει να ονειρευόμαστε. Και η Άνδρος, ένας ονειρικός τόπος για όσους την επισκέπτονται, μπορεί μέσα από δημιουργικές εστίες όπως η Αναιρούσα, που εδώ και 7 χρόνια με τις εξαιρετικές εκθέσεις της κάθε χρόνο, έχει ήδη επεκτείνει το όνειρο των μεγάλων καλοκαιρινών εικαστικών δρώμενων και στην Υδρούσα με το ξεχωριστό αυτό ξενοδοχείο, που κοσμεί το νησί μας. Η εφετινή έκθεση, που ξεπέρασε κάθε προσδοκία το αποδεικνύει. Όπως και περσινή που άφησε το δικό της στίγμα με τους δύο καλλιτέχνες (Σάμιο & Χάροντα). Η Άνδρος εμπνέει ανθρώπους να δημιουργούν πολιτισμό...

DREAMLAND

Γράφει ο Αλέξανδρος Β. Βασιλόπουλος:

    Ο ζωγράφος και γλύπτης Κωστής Γεωργίου παρουσιάζει τον τελευταίο κύκλο έργων του με τον φαινομενικά οξύμωρο τίτλο DREAMLAND. Δεν αρκεί, όμως, παρά να ανατρέξει κανείς στις αισθητικές ρίζες του Κωστή Γεωργίου ώστε να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η Χώρα του Ονείρου θα μπορούσε να εκφράζεται με τέτοια βιαιότητα χρώματος και πινελιάς...

...με τις σπασμένες σχεδιαστικά μορφές των οποίων ο ψυχισμός μεταφέρεται και εκφράζεται μέσω της πυκνότητας και της έντασης των χρωμάτων. Σε αυτά τα δύο στοιχεία εντοπίζουμε τα κυριότερα σημεία που καθορίζουν το ύφος του Κωστή Γεωργίου. Όση σημασία φέρει η ένταση, η αντίθεση και το ζωντανό μίγμα των χρωμάτων επί του καμβά, άλλη τόση σημασία φέρει η υλικότητα και το πλάσιμο της πινελιάς. Ο χώρος στον κάθε πίνακά του δεν κινείται μόνο προς τα έσω, λόγω των χρωματικών ποιοτήτων, αλλά και προς τα έξω, μέσω της πλαστικότητας και της γλυπτικότητας που προσδίδει με την ανάγλυφη διαχείριση της μπογιάς του...

...Με τον τρόπο που λειτουργεί αλληλοσυμπληρωματικά ανάμεσα στη Ζωγραφική και τη Γλυπτική (ο ίδιος έχει δηλώσει “Στη γλυπτική λειτουργώ σε άλλη κλίμακα και με άλλα μέσα και συμπληρώνω όλα εκείνα που δεν επιτρέπει η ζωγραφική να αναπτυχθούν στο τελάρο. Σε κάθε περίπτωση στη δουλειά μου συνυπάρχουν και οι δύο ιδιότητες της ζωγραφικής και της γλυπτικής αλληλοσυμπληρώμενες και αλληλοεπιδρώμενες για να λειτουργήσουν μεταξύ τους σαν συγκοινωνούντα δοχεία.”), με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί στο κάθε έργο ξεχωριστά...

 

...ο Κωστής Γεωργίου μεταπλάθει μορφές-σύμβολα της Ελληνικής Ζωγραφικής, όπως είναι ο Ναύτης στα έργα του Τσαρούχη και οι μαζοποιημένοι άνθρωποι στα έργα του Γαΐτη δημιουργώντας τη δική του εικόνα αυτού του διασκορπισμένου Σύγχρονου Ανθρώπου.

 

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet