Ο Μανώλης Μητσιάς και η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στην μεγάλη συνάντηση ποίησης με ελληνικό τραγούδι

Έχουν περάσει 60 και πλέον χρόνια από την στιγμή που ο Επιτάφιος του Γιάννη Ρίτσου σηματοδότησε την συνάντηση της ελληνικής ποίησης και των Ελλήνων ποιητών με το λαΐκό τραγούδι. Σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη και σε ενορχήστρωση Μάνου Χατζιδάκι η πρώτη εκτέλεση. Και η δεύτερη εκτέλεση σε ενορχήστρωση του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη. Δύο μουσικές εκδοχές από τους δύο κορυφαίους συνθέτες του 20ου αιώνα που άνοιξαν νέους δρόμους για τον ελληνικό πολιτισμό. Εκείνη η πρώτη μουσική συνάντηση έγινε στην φόρμα του δίσκου 33 στροφών. Ο δίσκος αυτός αποτέλεσε για 40 χρόνια το ΜΜΕ μέσα από το οποίο πέρασαν όλοι οι μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 30, αρχικά, και της γενιάς του 50, στη συνέχεια. Το ελληνικό τραγούδι έφτασε σε πολύ μεγάλα ύψη διεθνώς, καθώς οι δύο μεγάλοι Έλληνες δημιουργοί έγιναν αποδεκτοί σε όλο τον κόσμο. 

Τους δύο μεγάλους αυτούς πρωτοπόρους Έλληνες ακολούθησαν μερικοί σπουδαίοι Έλληνες μουσικοί, από τον Ξαρχάκο και τον Μούτση, μέχρι τον Σπανό και από τον Λεοντή, τον Μαρκόπουλο και τον Λοΐζο, μέχρι τον Μικρούτσικο. Μια πλειάδα σπουδαίων Ελλήνων συνθετών που έντυσαν με μουσική στίχους κορυφαίων ποιητών της γενιάς του 1930 και του 1950. Ανάμεσα στους σπουδαίους ερμηνευτές αυτού του τραγουδιού ο Μανώλης Μητσιάς. Ξεκίνησε πολύ νέος δίπλα τους κι ερμήνευσε πολλές από τις μεγάλες στιγμές τους. 

Ο ερχομός του Μανώλη Μητσιά για μια ακόμα φορά στο Φεστιβάλ της Άνδρου με την προίκα όλης αυτής της μεγάλης εποχής, που ξεκίνησε το 1960 κι έφτασε μέχρι το 1985, ήταν ένα από τα σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα του καλοκαιριού. Ο Μανώλης Μητσιάς είναι μια ιστορία μόνος του στα πλαίσια του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού. Η παρουσία του και το ρεπερτόριο του στην Άνδρο, ακόμα και σήμερα, συγκινεί πολλούς. Κυρίως τις ηλικίες που έζησαν τις κορυφαίες στιγμές της μεγάλης συνάντησης της σπουδαίας ελληνικής ποίησης με τους μεγάλους Έλληνες συνθέτες. 

Δίπλα του η Καρυοφιλλιά Καραμπέτη σε έναν ρόλο απαγγελίας ποιημάτων και ερμηνείας τραγουδιών σε στίχους μεγάλων Ελλήνων ποιητών. Από τον Ρίτσο και τον Ελύτη μέχρι τον Σεφέρη, τον Καββαδία και τον Λειβαδίτη. Επιπλέον οι Καβάφης, Βάρναλης, αλλά και Αλκαίος. Όλοι αυτοί μαζί με την μουσική στις κορυφαίες "συναντήσεις" του ελληνικού πολιτισμού.   

Η ορχήστρα μικρή, αλλά τα δύο βασικά όργανα, το μπουζούκι και τα πλήκτρα, που κάλυπταν με τρόπο εξαιρετικό τον μουσικό χώρο της συναυλίας...

Ιδίως ο Ηρακλής Ζάκκας με το μπουζούκι και το μαντολίνο του ήταν μια ορχήστρα μένος του γεμίζοντας μουσικά τον καλοκαιρινό χώρο της συναυλίας. Κάποτε οι καλοκαιρινές συναυλίες ήταν πολυπληθείς σε όργανα. Η κρίση της εποχής έχει μειώσει τον αριθμό των οργάνων. Και χρειάζεται μεγάλη μουσική δεξιοτεχνία από τους μουσικούς να βγάλουν πέρα μια συναυλία. Ο Ηρακλής Ζάκκας απέδειξε πως δίκαια θεωρείται ένας από τους πιο σπουδαίους του είδους. Και είναι αυτός που συνοδεύει εδώ και χρόνια τα "ιερά τέρατα" του έντεχνού στις εμφανίσεις τους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: από τον Σταύρο Ξαρχάκο μέχρι την Μαρία Φαραντούρη και τον Μανώλη Μητσιά. Όπως μάς αποκάλυψε η εφετινή μουσική παράσταση τους αφού ολοκληρώσει μια διαδρομή δεκάδων συναυλιών σε όλη την Ελλάδα, το φθινόπωρο θα πάει Αμερική: σε Νέα Υόρκη και Βοστώνη. Ο ελληνισμός όπου γης εξακολουθεί να τραγουδά και να αναφέρεται στις κορυφαίες στιγμές του πολιτισμού του...

 

Η κοινωνία της Άνδρου ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του Φεστιβάλ και το θέατρο έφτασε σε ικανοποιητική πληρότητα. 

Από το σύνολο του μουσικού έργου που παρουσιάστηκε οι στιγμές που ο κόσμος συμμετείχε με μεγαλύτερη θέρμη ήταν στα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Θάνου Μικρούτσικου, σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, Γιώργου Σεφέρη, Γιάννη Ρίτσου, Κώστα Βάρναλη, Νίκου Καββαδία και Άλκη Αλκαίου. Ιδίως τραγούδησε με κέφι τα πλέον γνωστά ή τα πλέον λαϊκότροπα. 

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Οι άνθρωποι του Φεστιβάλ αντί να εκφράζουν παράπονα στο Εν Άνδρω καλό θα ήταν να συζητήσουν μαζί μας τις όποιες προσδοκίες ή προτάσεις έχουν, ώστε να λάβουν την καλύτερη δυνατή στήριξη. Είμαστε ένα σάιτ εθελοντικής ενημέρωσης του νησιού. Κυριαρχήσαμε και μπαίνουν πολλές χιλιάδες καθημερινά να μάς διαβάσουν με την δουλειά μας. Τους έχουμε βοηθήσει πάρα πολύ, αφιλοκερδώς και εθελοντικά, εδώ και 9 χρόνια. Δεν έχουμε καμία ευθύνη για το πρόγραμμα, τις μετακλήσεις μουσικών σχημάτων και θεατρικών ομάδων. Για την επιτυχία ή αποτυχία τους. Αυτό είναι δική τους υπόθεση. Τα απρόσωπα mail που στέλνουν - σε μαζικές αποστολές - δεν είναι ο καλύτερος τρόπος συνεννόησης κι επαφής για να μαντέψουμε τι θέλουν.

"ΕΝ ΑΝΔΡΩ" 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet