ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ: Μια εξαιρετική παράσταση στην Άνδρο!...

Του ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΜΠΑΣΑΝΤΗ

Ο Οιδίποδας στο άλσος των Ευμενίδων στον Κονωνό.

Έχουν ήδη γραφεί πολλά από την παράσταση του Οιδίποδα επί Κολωνώ στην Επίδαυρο. Για τον Δημήτρη Καταλειφό και την σπουδαία ερμηνεία του. Και για το σύνολο της παράστασης. Δεν έχει κανείς λόγο να γράψει περισσότερα από όσα έχουν γραφεί από πολύ ειδικότερους στο είδος. Εκείνο που μπορεί να προσθέσει είναι πως στην Άνδρο με την παράσταση αυτή του Δημήτρη Καταλειφού είδαμε ότι καλύτερο είχε εφέτος το καλοκαίρι να παρουσιάσει το νεοελληνικό θέατρο πάνω στην αρχαία τραγωδία. 

Ο Οιδίποδας με την Ισμήνη και την Αντιγόνη στο άλσος των Ευμενίδων.

Με δεδομένη δε την εξοικείωση του νεοελληνικού θεάτρου με την αρχαία τραγωδία - όπως εξηγήσαμε στο προηγούμενο σημείωμα μας για τον Οιδίποδα Τύρανο πριν λίγες μέρες - δεν θα ήταν λάθος να μιλήσουμε για μια σπουδαία συνέχεια στην διαδρομή στο αρχαίο θέατρο που άνοιξαν στην Ελλάδα και διεθνώς οι μεγάλοι Έλληνες θεατράνθρωποι όπως ο Κουν και ο Μινωτής. Σε αυτούς λοιπόν να προσθέσουμε και τον Δημήτρη Καταλειφό σε έναν από τους κορυφαίους ρόλους της καριέρας του ως Οιδίποδας, σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα.  

Ο Οιδίποδας με τον Θησέα

Σκηνοθεσία εξαιρετική. Μουσική επένδυση εξαιρετική. Κίνηση επί σκηνής εξαιρετική. Ηχητικά εφέ εξαιρετικά. Μια παράσταση που άφησε σπουδαίες εντυπώσεις. 

Ο Θησέας επιστρέφει στον Οιδίποδα μαζί με την Αντιγόνη και την Ισμήνη που πήρε από τον Κρέοντα

Ο Σοφοκλής έγραψε το έργο αυτό σε ηλικία 80 χρόνων (496πΧ - 406 πΧ). Είχε δηλαδή την βαθιά γνώση και εμπειρία των γηρατειών. Έχοντας υπηρετήσει σε θέσεις σημαντικές την Αθήνα είχε και την γνώση και την εμπειρία της εξουσίας. Έζησε στον δήμο του Κολωνού. Άρα είχε την γνώση και την εμπειρία του τόπου. Με τον τρόπο του αποτύπωσε όλα αυτά στο έργο αυτό. Και επιπλέον αποτύπωσε την βαθιά σχέση γονιού και παιδιών. Ιδίως του πατέρα με τις κόρες. Η τραγωδία του παίχτηκε 5 χρόνια μετά τον θάνατό του (401 πΧ). Δεν πρόλαβε δηλαδή να την δει στη θεατρική σκηνή.

Ο Οιδίποδας ακούει τον γιό του Πολυνείκη 

Πρόλαβε όμως να αποτυπώσει στη γραφή μερικές από τις κορυφαίες αξίες της ανθρώπινης ζωής. Και να συνεχίσει την μεγάλη θεατρική αφήγηση του οίκου των Λαυδακιδών και την τραγική μοίρα, που του επιφύλαξαν οι θεοί. Η μοίρα στον Σοφοκλή έχει κεντρικό ρόλο στις τραγωδίες του. Το πολύ σημαντικό της παράστασης του Οιδίποδα επί Κολωνώ, που είδαμε στην Άνδρο, είναι πως ο Δημήτρης Καταλειφός επιτυγχάνει σε όλη την εξέλιξη του έργου να αποτυπώσει εντυπωσιακά τα σημάδια αυτής της τραγικής μοίρας στον γέροντα Οιδίποδα, που υποδύεται. 

Ο Οιδίποδας και οι αστραπές και βροντές του Δία που προαναγγέλλουν το τέλος του

 Ολοκληρώνοντας αυτό το σημείωμα για την παράσταση του Οιδίποδα επί Κολωνώ μπορούμε να πούμε πως εφέτος είχαμε την τύχη στην Άνδρο να κορυφωθεί με αυτή την σπουδαία παράσταση το φεστιβάλ, ένα βήμα πριν το τέλος του. Και να δούμε σε σειρά πρώτα τον Οιδίποδα Τύρανο και στη συνέχεια τον Οιδίποδα επί Κολωνώ. Έτσι, έχουμε μια πιο συνολική εικόνα του έργου των νεώτερων Ελλήνων σκηνοθετών και πολύ σημαντικών ηθοποιών της αρχαίας τραγωδίας επί σκηνής. Μια τύχη αγαθή. Μια μοίρα ευτυχής, όπως θα κατέληγε και ο Σοφοκλής...

 

 

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet