Το δημογραφικό αλλάζει και τις πωλήσεις: από τα παιδιά στα ζώα συντροφιάς!

Της Δήμητρας Μανιφάβα

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

 

Την περασμένη Τρίτη ο όμιλος Jumbo εξέδωσε –όπως κάνει άλλωστε κάθε μήνα– μια ανακοίνωση στο Χρηματιστήριο Αθηνών σχετικά με την πορεία των πωλήσεών του κατά τον μήνα Σεπτέμβριο. Κανονικά ο Σεπτέμβριος είναι ένας καλός μήνας για τη συγκεκριμένη εταιρεία. Ή μάλλον ήταν κάποτε ένας καλός μήνας. Διότι η αύξηση πωλήσεων κατά 4% δεν είναι για την Jumbo καμιά συγκλονιστική επίδοση.

Ποια είναι η αιτία; Την απάντηση δίνει η ίδια η εταιρεία στη συνέχεια της ανακοίνωσής της: «Ιδιαίτερα στην Ελλάδα, η κατηγορία των σχολικών ειδών επηρεάζεται δομικά από τη συνεχιζόμενη υπογεννητικότητα, καθώς ο αριθμός των γεννήσεων παραμένει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Η συρρίκνωση του μαθητικού πληθυσμού αποτελεί μακροπρόθεσμη πρόκληση για τις πωλήσεις σχολικών προϊόντων, την οποία ο όμιλος αντιμετωπίζει με διαφοροποίηση του προϊοντικού μείγματος και ενίσχυση άλλων κατηγοριών που απευθύνονται σε ευρύτερες ηλικιακές ομάδες».

Η αναγκαία προσαρμογή στις δημογραφικές συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα – αλλά και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που δραστηριοποιείται– είναι κάτι που έχει αντιληφθεί εδώ και καιρό η Jumbo. Μπορεί το 1986, όταν λειτούργησε το πρώτο της κατάστημα στη Γλυφάδα, να ξεκίνησε ως εταιρεία λιανικής πώλησης παιχνιδιών, όμως με τον Απόστολο Βακάκη να αντιλαμβάνεται εγκαίρως ότι η σταδιακή μείωση των γεννήσεων στην Ελλάδα θα προκαλέσει αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες, προχώρησε σε εμπλουτισμό του προϊοντικού μείγματος με είδη σπιτιού, αξεσουάρ κινητών, είδη γυμναστικής, είδη για τη φροντίδα κατοικιδίων, ενώ πλέον, μαζί με τις πιπίλες, τις σαλιάρες και τα άλλα βρεφικά είδη, πωλούνται και είδη για ηλικιωμένους, από μπαστούνια και υποσέντονα μέχρι νυχοκόπτες με μεγεθυντικό φακό.

Ενδεικτική της επίδρασης που έχει η γήρανση του πληθυσμού στις καταναλωτικές συνήθειες είναι η σύγκριση της σύνθεσης του κύκλου εργασιών της Jumbo σήμερα και αυτής που είχε 15 χρόνια πριν. Ετσι, ενώ στην οικονομική χρήση 2008/2009 το 56,14% του τζίρου προερχόταν από είδη που σχετίζονται με το παιδί (35,60% τα παιχνίδια, 13,43% τα βρεφικά είδη και 7,11% τα είδη βιβλιοχαρτοπωλείου) και μόνο το 20,29% προερχόταν από τις πωλήσεις ειδών σπιτιού, το 2024 τα είδη σπιτιού συνέβαλαν κατά 39,10% στον τζίρο του ομίλου, ενώ το μερίδιο των άλλων τριών κατηγοριών έχει πέσει πλέον κάτω και από 30% (18,83% τα παιχνίδια, μόλις 2,66% τα βρεφικά είδη και 7,53% τα είδη βιβλιοχαρτοπωλείου).

H Jumbo δεν είναι η μοναδική εισηγμένη που αναγκάστηκε να διαφοροποιήσει το προϊοντικό της μείγμα προκειμένου να προσαρμοστεί στα νέα δημογραφικά δεδομένα της Ελλάδας –αλλά και των άλλων ευρωπαϊκών χωρών στις οποίες δραστηριοποιείται–, στις συνθήκες γήρανσης του πληθυσμού με άλλα λόγια. Μία από τις πιο γνωστές εταιρείες στην κατηγορία των παιχνιδιών, η AS Company, στηρίζει πλέον τη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξή της στα παιχνίδια για ενηλίκους, ενώ έχει επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα γκάτζετ, τα είδη γραφείου, διακοσμητικά αντικείμενα κ.ά. «Το προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο πλέον δεν περιορίζεται σε παραδοσιακά παιχνίδια, δημιουργώντας εμπειρίες ψυχαγωγίας και δημιουργικής απασχόλησης για όλες τις ηλικίες. Με τον τρόπο αυτό, ο όμιλος εξελίσσεται σε έναν ολοκληρωμένο Growth & Play Experiences Provider, που πλέον προσφέρει προτάσεις όχι μόνο για ηλικίες 0 έως 9 ετών, αλλά και για ηλικίες 0 έως 99 ετών. Αυτή η διεύρυνση των ηλικιακών κατηγοριών παρέχει σημαντική προοπτική για την αύξηση του κύκλου εργασιών του ομίλου», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην οικονομική έκθεση για τα αποτελέσματα του α΄ εξαμήνου 2025 της AS Company.

Για να αντιληφθεί κάποιος καλύτερα την αλλαγή που έχει συντελεστεί στην ελληνική κοινωνία τα τελευταία 30 χρόνια, αρκεί να δει τη σύνθεση του πληθυσμού με βάση την ηλικία. Ετσι, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής του 1991 τα παιδιά έως 9 ετών αποτελούσαν περίπου το 12% του μόνιμου πληθυσμού στην Ελλάδα, το 2021 αποτελούσαν το 8,38%. Σε απόλυτους αριθμούς, το 1991 είχαν καταγραφεί περίπου 1,22 εκατ. παιδιά έως 9 ετών, ενώ το 2021 ο αριθμός τους ήταν κάτω από 880.000. Συνολικά ο πληθυσμός έως 19 ετών ήταν 2,74 εκατ. το 1991, έναντι 1,94 εκατ. το 2021, ποσοστά 26,7% και 18,5% αντιστοίχως του συνολικού μόνιμου πληθυσμού. Από την άλλη, ο πληθυσμός ηλικίας 60 ετών και άνω ξεπερνούσε τα 3 εκατ. το 2021, έναντι 2,04 εκατ. το 1991.

Φυτικά σκευάσματα αντί για βρεφικό γάλα

Πριν από μερικούς μήνες σε έναν από τους πλέον κεντρικούς δρόμους του Χολαργού άνοιξε ένα καινούργιο κατάστημα για είδη φροντίδας ζώων συντροφιάς, κοινώς ένα pet shop. Προηγουμένως στο εν λόγω ακίνητο στεγαζόταν για αρκετές δεκαετίες ένα κατάστημα ειδών ένδυσης και υπόδησης για παιδιά. Το παράδειγμα δεν είναι τυχαίο. Οπως επισημαίνει η McKinsey σε μελέτη που δημοσιοποίησε στις αρχές του 2025 σχετικά με την αντιμετώπιση των συνεπειών μιας νέας δημογραφικής πραγματικότητας, σε λίγο τα καταστήματα θα χρειάζεται να διαθέτουν περισσότερα καρότσια για σκύλους, παρά καρότσια για βρέφη.

Ιστορικό χαμηλό στις γεννήσεις στην Ελλάδα το 2024

Αν και δεν σχετίζεται μόνο με το γεγονός της μείωσης των γεννήσεων, αλλά και λόγω της αλλαγής νοοτροπίας, δεν είναι τυχαίο ότι στην Ελλάδα μία από τις αναπτυσσόμενες αγορές είναι αυτή των ειδών και υπηρεσιών για τη φροντίδα των ζώων συντροφιάς, μια αγορά που υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τα 500 εκατ. ευρώ και «τρέχει» με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7%. Συγκεντρώνει δε μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως αποδεικνύει η εξαγορά της αλυσίδας Pet City από το fund BC Partners το 2021, το οποίο φέτος εξαγόρασε και την εταιρεία Petline. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός, επίσης, ότι το fund SMERC με επικεφαλής τον Νίκο Καραμούζη έχει επενδύσει περί τα 22 εκατ. ευρώ σε κλινικές για ζώα συντροφιάς.

Ας σημειωθεί ότι στην Ελλάδα, σύμφωνα με την τελευταία (Ιούνιος 2025) έκθεση του FEDIAF (σ.σ. πρόκειται για τον ευρωπαϊκό οργανισμό που εκπροσωπεί τις εταιρείες τροφών για κατοικίδια) υπολογίζεται ότι ο αριθμός των δεσποζόμενων ζώων ανέρχεται σε 2,732 εκατ. με το 1,25 εκατ. εξ αυτών να πρόκειται για σκύλους και γάτες.

Από την αγορά παιδικών στη φροντίδα των ζώων συντροφιάς

Πολυεθνικοί κολοσσοί με βαθιά παράδοση σε προϊόντα για βρέφη και παιδιά προχωρούν ήδη στις αναγκαίες προσαρμογές. Η Nestlé το 2023 προχώρησε στο κλείσιμο του εργοστασίου παραγωγής βρεφικού γάλακτος στην Ιρλανδία, λόγω της ραγδαίας πτώσης των γεννήσεων στην Κίνα. Στρατηγική προτεραιότητα της Nestlé Health Science αποτελεί η ανάπτυξη προϊόντων που απευθύνονται σε ενηλίκους και σε άτομα μεγάλης ηλικίας, όπως ειδικά σκευάσματα για την καλύτερη λειτουργία του εντέρου, για την αντιμετώπιση της δυσφαγίας (δυσκολία στην κατάποση) ή ακόμη και συμπληρώματα διατροφής.

Ανάλογες κινήσεις γίνονται και από την Danone, η οποία επιχειρεί να αντισταθμίσει τις απώλειες που έχει από τη μείωση των πωλήσεων για βρεφικές τροφές, μέσω της ανάπτυξης της κατηγορίας των φυτικών προϊόντων και των προϊόντων ειδικής διατροφής.

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που ανακοινώθηκαν πριν από λίγες ημέρες, το 2024 καταγράφηκε νέο ιστορικό χαμηλό στις γεννήσεις παιδιών στην Ελλάδα, οι οποίες υποχώρησαν για πρώτη φορά κάτω και από τις 70.000 και διαμορφώθηκαν στις 68.467.

Την ίδια ώρα δεν λείπουν, κυρίως, στο εξωτερικό διάφορες καινοτομίες που στοχεύουν ακριβώς στους ηλικιωμένους. Η εταιρεία Vayyar στο Ισραήλ έχει αναπτύξει τεχνολογία βασισμένη σε αισθητήρες που βοηθάει τους ηλικιωμένους να αποφεύγουν τις πτώσεις, ενώ η καναδική Silverts διαθέτει είδη ένδυσης με λιγότερα κουμπιά και κόπιτσες. Την ώρα δε που στην Ελλάδα «ανακαλύπτουμε» τα ταμεία αυτοεξυπηρέτησης (self-checkout) στα σούπερ μάρκετ, στην Ολλανδία καθιερώνονται τα «chat checkout», ταμεία όπου μπορείς να πιάνεις κουβέντα με τον υπάλληλο, κίνηση που έγινε σε μια προσπάθεια να αντιμετωπισθεί η μοναξιά των ηλικιωμένων.

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΎΝ ΤΙ ΝΑ ΔΏΣΟΥΝ ΠΑΡΟΧΈΣ ΓΙΑ ΝΑ ΖΉΣΕΙ ΚΑΛΎΤΕΡΑ ΟΛΟΣ Ο ΑΠΛΌΣ ΕΡΓΑΖΌΜΕΝΟΣ ΚΌΣΜΟΣ. ΔΕΝ ΠΕΡΙΣΣΕΎΕΙ ΤΊΠΟΤΑ ΑΠΌ ΑΥΤΟΎΣ ΚΑΙ ΤΑ ΚΆΘΕ ΛΟΓΉΣ ΠΙΡΆΝΧΑΣ ΠΟΥ ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΣΤΗΝ ΧΏΡΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΊΝΑΙ ΠΑΝΤΟΎ. ΔΙΌΤΙ ΧΡΉΜΑΤΑ ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΓΙΑ ΌΛΟΥΣ. ΤΌ ΆΡΘΡΟ 86 ΕΊΝΑΙ ΥΠΕΎΘΥΝΟ ΓΙΑ ΠΟΛΛΆ ΔΕΙΝΆ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΊΝΟΥΝ. Η ΠΑΤΡΊΔΑ ΜΑΣ ΌΠΩΣ ΚΑΙ Ο ΛΑΌΣ ΤΗΣ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΧΆΝΕΙ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΊΑ ΧΡΌΝΙΑ ΚΑΙ ΖΟΎΜΕ ΠΡΩΤΌΓΝΩΡΕΣ ΚΑΤΑΣΤΆΣΕΙΣ.

This comment was minimized by the moderator on the site

ΦΙΛΙΚΗ ΑΠΆΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΕΝ ΑΝΔΡΏ.. ΙΣΧΎΟΥΝ όλα αυτά που αναφέρατε κανείς δεν μπορεί να πει όχι.. Μην συγκρίνουμε όμως τις εποχές των παππούδων μας που έκαναν πολλά παιδιά, και μεγάλωναν σχεδόν όλα με τις συνθήκες τις τότε εποχής και μέσα στην φτώχεια... χωρίς πολλά πολλά γιατί τότε η πλειοψηφία του κόσμου ζούσε με αυτές τις συνθήκες.. Χωρίς τόσους φόρους χωρίς supe market ρεύμα, ΕΝΦΙΑ ΚΤΛΠ.. Η ποιότητα ζωής που αναπόφευκτα εξελίχθηκε δημιούργησε άλλες συνθήκες και υποχρεώσεις και γίναμε όλοι πολυέξοδοι, ισως και αυτό να επηρέασε αρνητικά σε πολλούς να κάνουν τόσα παιδιά όπως τότε. Παρα μέσο όρο μέχρι 2. Μπορεί κάτι να πηγαίνει λάθος με την αντίληψη στην δημιουργία οικογένειας αλλά και η πολιτεία στην χώρα μας τα κίνητρα που δίνει είναι ελάχιστα όπως στις μητέρες!! Οι εποχές έχουν αλλάξει.. Στην πλούσια Ευρώπη από ότι διαβάζουμε οι οικογένειες εκεί δεν έκαναν πολλά παιδιά, όπως οι ρυθμοί ζωής είναι τέτοιοι που ίσως και εκεί να έχει επηρεάσει αρνητικά την αντίληψη στην δημιουργία οικογένειας, άσχετα εάν οι μισθοί εκεί είναι υπερδιπλάσιοι και τα τρόφιμα κτλπ πιο φτηνά. Σε καμία τών περιπτώσεων δεν υπάρχει όμως σε τόσο μεγάλο βαθμό η υπογεννητικότητα όπως και η γήρανση του πληθυσμού όπως σε εμάς, που είμαστε μια μικρή χώρα που δυστυχώς μειώνεται συνέχεια έτσι ο πληθυσμός της. Κάτι φταιει... η πολιτεία θα πρέπει να βρει τί είναι αυτό και να δώσει κίνητρα!!

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΙΚΟΤΑΤΗ ΤΟΥ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
"Κι όμως κινείται"... Κι όμως είναι πίσω από όλα η αντίληψη για την οικογένεια. Ένα παράδειγμα που διαβάσαμε πρόσφατα. Στην Ουγγαρία του Όρμπαν πριμοδοτούν γενναία τις γεννήσεις. Μια μητέρα στο πρώτο παιδί έχει σημαντική μείωση φόρων. Στο δεύτερο πολύ μεγαλύτερη/ Και στο τρίτο έχει πλήρη απαλλαγή φόρων εφ όρου ζωής! Και βοήθειες για τα παιδιά. Αύξηση πληθυσμού +0.4% (ή 0,6%). Στο συγχρονο δυτικό Ισραήλ καμία ιδιαίτερη μεταχείριση πέρα των δεδομένων σε μια σύγχρονη κοινωνία. Κι επί πλέον κάθε παιδί (αγόρι-κορίτσι) πάει στρατό για μεγάλο διάστημα μόλις ενηλικιωθεί. Α΄θξηση πληθτσμού +3%!!! Τι το διαφορετικό; Η αντίληψη για την οικογένεια!!! Αυτά τα λίγα...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 1 μήνα πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Δυστυχώς η Ελλάδα έχει πρόβλημα με το Δημογραφικό αρκετά υπαρκτό από την έλευση των καταστροφικών Μνημονίων και τις οικονομικές πολιτικές που εφαρμόζονται τόσα χρόνια!! Ο λαός να γερνάει συνεχώς με μεγάλα ποσοστά,οι γέννησης να είναι πολύ λίγες έναντι των θανάτων .Πώς να κάνουν μια οικογένεια που θα έπρεπε με τόσα έξοδα αλλά και ένα κράτος που να μήν βοηθάει η νά δίνει σε κάποιες περιπτώσεις ψίχουλα?? Ενώ σε όλα κράτη δίνουν κίνητρα στα Νέα ζευγαρια που παντρεύονται και δημιουργούν οικογένειες σύν αλλά πλουσιοπάροχα κίνητρα σπίτι, δάνεια χαμηλοτοκα εως μηδενικά,χρήματα και άλλα..για το κάθε παιδί που έρχεται στον κόσμο!! Για να σπουδάσεις τα παιδιά σου πρέπει να δαπανήσει η οικογένεια του μια ολόκληρη περιουσία και εάν μπει σε κάποιο Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ να μήν δικαιούται το φοιτητικό επίδομα κάθε χρόνο γιατί η οικογένεια του έχει ένα σπίτι και άλλο ένα στο παλιό χωριό παρατημένο που συνολικά είναι πάνω από 150 τ.μ +.. Εδώ είναι για να γελάνε και οι πέτρες..τι σχέση έχει το παιδί εάν η οικογένεια του έχει συνολικά άνω των 150 τ.μ σπίτι, ενώ τα εισοδήματα δεν επαρκουν ?? Ούτε να μπορεί να εισέλθει στις φοιτητικές για να γλυτώσουν κάποια έξοδα ενός σπιτιού ρεύματος ΚΤΛΠ για να μπορεί να σπουδάσει!!! Υπάρχουν παιδιά που λόγο των οικονομικών τις οικογένειες έχουν αφήσει τις σπουδές τους ενώ ήταν πρίν η πέρασαν σε κάποια πανεπιστήμια ΤΕΙ και δεν πήγαν ποτέ!!! Δεν έχουν όλοι τόσα χρήματα, ,οι να είναι πλούσιοι για να έχουν την άνεση να τα στέλνουν τα παιδιά τους στα ΙΔΙΩΤΙΚΆ ΚΑΙ ΣΤΑ ΚΟΛΈΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΌ να παίρνουν πτυχία που φυσικά μετά θα τούς δώσουν δουλειά καλα αμοιβομενη...Οπως ακούμε και διαβάζουμε μοιράζουν επίδομα σε άλλες χαρακτηριζομενες μειονότητες πολιτών τύπου Ρομά & μεταναστών όπως τους λένε? Ενώ στην πλειοψηφία τους θα πρέπει να είναι μποστα το (Λαθρό).Ποιος μέσος Έλληνας μπορεί να δημιουργήσει οικογένεια ενώ η πολιτεία είναι σχεδόν απών και τα παιδιά σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να είναι μέχρι και τεκμήριο?? Με τόσα έξοδα και με τέτοιους μισθούς που είναι στα όρια τις φτώχειας εδώ και καιρο?? Αντιθέτως βλέπουμε πολλοί νέοι αλλά και σε πιο μεγάλες ηλικίες να έχουν στο σπίτι τους ζώα σκυλιά..γατια ΚΤΛΠ που φυσικά δεν είναι κακό αλλά αντί να κάνουν παιδιά έχουν παρέα αυτά! Τί όμως πραγματικά οδήγησε τον κόσμο σε αυτό? Η πολιτεία έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης για ότι συμβαίνει!!! Η φιλοζωια είναι ένα πράγμα καλό και υπάρχει από τα βάθη τών αιώνων, όπως όταν έχεις ένα ζώο στο σπίτι σου θα πρέπει να το φροντίσεις και να τα προστατεύεις!! Όσο για τις μεγάλες εταιρίες & όλες τίς τράπεζες στην Ελλάδα τα τελευταία ειδικά χρόνια έχουν μεγάλα υπερκέρδη ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών έχουν θέματα οικονομικά και είναι στο όριο της φτώχειας όπως λέει και η ΕΛΣΤΑΤ και άλλοι... Όπως έχουμε διαβάσει η υπογεννητικότητα στην χώρα μας αυξάνεται κάθε χρονο, ίσως μετά από κάποια χρόνια οι Έλληνες να είναι μειοψηφία μέσα στην ίδια τους την χώρα όπως διαβάζουμε από στατιστικές που έχουν γίνει!! Τραγικό!!!!Ολοι πολιτικοί μας ένω θα πρέπει να ασχοληθούν με όλα αυτά που συμβαίνουν και άλλα πολλά... κοιτάζουν ποιος θα είναι αρχηγός κόμματος ή βουλευτης .Μεσα από την ενασχοληση τους με τα κοινά να δημιουργούν ατρανταχτες περιουσίες όπως διαβάζουμε με πολλά εκατομμύρια , εμείς οι κοινοί θνητοί τα μαθαίνουμε μέσα από την δημοσιευματα που βγαίνουν για το πόθεν έσχες πού κάνουν ...όπως διαβάσαμε και λόγια που ειπώθηκαν μέσα από την βουλή ότι 99 βουλευτές έχουν πάνω από 1150 σπίτια!!

ΕΡΩΤΗΣΗ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Ενώ οι γονείς μας είχαν τόσα πολλά χρήματα γι΄ αυτό έκαναν περισσότερα παιδιά ε; Αφήστε τους παππούδες μας ε; Πνίγονταν στα χρήματα ε;
Και πως γίνετε πχ στο Ισραήλ που πάνε στρατιώτες και οι γυναίκες και ο ΜΟ παιδιών να είναι 3 παιδιά στην οικογένεια; Ενώ στην πλούσια Γερμανία είναι ίδια κατάσταση με την Ελλάδα; Περίεργο ε;
Μήπως κάτι πάει λάθος με την αντίληψη που έχουμε σήμερα για την οικογένεια; Μήπως; Απλώς ρωτάω;

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 1 μήνα πριν από το χρήστη enandro enandro