ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Από την Πάρο, την Μήλο, την Κίμωλο μέχρι την Άνδρο: Παραδείγματα ανάδειξης προορισμών…

Του Νότη Μαρτάκη

Σύμβουλου Τουρισμού

 

Η τουριστική προβολή αποτελεί μια διαρκή προσπάθεια διαχείρισης της φήμης. Και αυτό την καθιστά δύσκολη, ειδικά όταν κάποια ασύμμετρα γεγονότα, όπως οι σεισμοί στη Σαντορίνη και την Αμοργό «παρέσυραν» σχεδόν όλες τις Κυκλάδες. Για το λόγο αυτό σημασία έχει η καταγραφή, όχι μόνο των άδολων και όχι πληρωμένων δημοσιευμάτων, αλλά και η έκφραση της βούλησης των αναγνωστών όπως συνέβη πριν λίγες ημέρες  σε δύο προορισμούς των Κυκλάδων.

Ο ένας – φημισμένος – ήταν η Πάρος που αναδείχθηκε ως το καλύτερο νησί του κόσμου για το 2025 από το πολυπληθές κοινό του έγκυρου ταξιδιωτικού Μέσου “Travel and Leisure”. Ο άλλος – ανερχόμενος – ήταν η Κίμωλος που ψηφίστηκε από 2,4 εκατομμύρια άτομα σε όλο τον κόσμο ως το νησί με τα πιο καθαρά νερά παγκοσμίως.

Είναι σαφές ότι τίποτα δεν έγινε τυχαία. Αν ένας προορισμός δεν φροντίζει να αναδεικνύει τα πλεονεκτήματά του, είναι αναμενόμενο να παραμένουν άγνωστα. Το ερώτημα είναι πώς και πότε πρέπει να γίνεται η κίνηση. Γιατί σίγουρα, δεν μπορεί να αφήνεται στην τύχη της. Ούτε να «ψαρεύονται» σκόρπια δημοσιεύματα για να «πλασάρονται» στη συνέχεια για εσωτερική κατανάλωση με στόχο την «αμασητί κατάποση». Όχι για τίποτε άλλο, αλλά έρχονται, μετά από λίγο κάποια στοιχεία που ανατρέπουν τις εκ του πονηρού προσπάθειες των «πειρατών της επικοινωνίας».  Και ιδού το αποτέλεσμα, σε ότι αφορά τις Κυκλάδες:

Τα νεότερα στοιχεία της Ferryscanner, της κορυφαίας πλατφόρμας ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, για την περίοδο από την 1η Ιανουαρίου έως την 31η Μαΐου 2025, αποκαλύπτουν σημαντικές αλλαγές στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο προς τα ελληνικά νησιά, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την ανάλυση της Ferryscanner, οι Αμερικανοί επιλέγουν κυρίως προορισμούς που προσφέρουν ηρεμία και χαλάρωση, ενώ οι Βρετανοί πειραματίζονται με νέους, ανεξερεύνητους νησιωτικούς προορισμούς. Έτσι, η Πάρος ανεβαίνει στη δεύτερη θέση στις προτιμήσεις των Αμερικανών, ξεπερνώντας τόσο τη Μύκονο όσο και τη Σαντορίνη.

Ταυτόχρονα, η Τήνος καταγράφει και φέτος αυξημένο ενδιαφέρον, καθώς οι κρατήσεις την κατατάσσουν μεταξύ των δέκα δημοφιλέστερων προορισμών για ταξιδιώτες από το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ η Πάρος ανεβαίνει και εδώ στην πρώτη θέση της λίστας. 

Επίσης, η Μήλος και η Πάρος βρίσκονται στις δύο πρώτες επιλογές του διεθνούς φήμης ταξιδιωτικού Μέσου Conde Nast Traveller στις προτάσεις για επίσκεψη το 2025, με πολλά νησιά των Κυκλάδων να ακολουθούν στις αμέσως επόμενες θέσεις.

Η επιλογή έγινε, όπως αναφέρεται, από την πολυταξιδευμένη ομάδα του περιοδικού, πράγμα που αντικατοπτρίζει με τον πλέον έγκυρο τρόπο τη σημαντική απήχηση που έχουν αποκτήσει τα δύο κυκλαδίτικα νησιά στο παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα.

 

Παράλληλα, η Πάρος, είναι, σύμφωνα με αφιέρωμα του Harpers Bazaar «Το νησί που αποθεώνουν οι Γάλλοι» και αναφέρεται σε νέο άρθρο της Le Monde που γράφει : "Ξεχάστε τη Μύκονο. Ξεχάστε τη Σαντορίνη. Και αφήστε μας να σας ψιθυρίσουμε ένα όνομα: Πάρος. Ένα συμπύκνωμα ελληνικής ομορφιάς, αυθεντικό και κομψό, αυτό το νησί, μακριά από τα υπερκορεσμένα τουριστικά κυκλώματα, έχει απολύτως όλα όσα αγαπάμε. Υπέροχες παραλίες, γραφικά χωριά, κομψά μέρη για φαγητό, ονειρεμένα ξενοδοχεία - αλλά σε μια πιο εμπιστευτική, πιο ήπια, πιο σικ εκδοχή. Και αυτό είναι ακριβώς αυτό που χρειαζόμασταν".

Μένοντας στη γαλλική αγορά, το κορυφαίο τουριστικό γαλλικό περιοδικό GEO αποθεώνει το ελληνικό καλοκαίρι στα νησιά του Αιγαίου με σειρά αφιερωμάτων σε έντυπη και ψηφιακή μορφή, ως αποτέλεσμα του ταξιδιού εξοικείωσης (press trip) που διοργάνωσε η Υπηρεσία Ε.Ο.Τ. Εξωτερικού Γαλλίας μεταξύ 15 – 30 Σεπτεμβρίου 2024. 

Στις 28 σελίδες του αφιερώματος, με εξώφυλλο τη Σύρο, που κυκλοφόρησε στην έντυπη μορφή του το γαλλικό GEO (τεύχος Ιουνίου/Ιουλίου 2025) περιλαμβάνονται πολυσέλιδα αφιερώματα σε ελληνικά νησιά, μεταξύ των οποίων, γίνεται αναφορά σε ένα δισέλιδο αφιέρωμα σε έξι  κοντινά νησιά της Αθήνας (Κέα, Κύθνος, Αίγινα, Αγκίστρι, Πόρος και Ύδρα), τα οποία είχε επισκεφθεί ο συντάκτης σε προηγούμενο ταξίδι του. Να θυμίσουμε ότι και η Άνδρος έχει στηρίξει την όποια προβολή της στη μικρή απόσταση από την Αττική. Ωστόσο, συμπεριλήφθηκαν η Κέα και η Κύθνος που έχουν προσέγγιση από το ακόμα πιο μακρινό από τη Ραφήνα λιμάνι του Λαυρίου, ενώ ο Πόρος, η Ύδρα, η Αίγινα και το Αγκίστρι προσεγγίζονται από τον Πειραιά.

 Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε ότι ο μεν Πειραιάς είναι ευκολότερα και ταχύτερα προσβάσιμος από το μεγαλύτερο μέρος της Αττικής λόγω του Ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, του Μετρό, του τραμ και των λεωφορειακών γραμμών και απέχει μόλις 12 χιλιόμετρα από το κέντρο της πρωτεύουσας, ενώ η Ραφήνα απέχει 30 χιλιόμετρα και με ελλιπή συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, συγκριτικά με τον Πειραιά.

Να θυμίσουμε ότι στην προβολή αναδεικνύουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Το ερώτημα , συνεπώς, παραμένει, αν η πρόσβαση ενός προορισμού από τη Ραφήνα αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων νησιών που προσεγγίζονται από τον Πειραιά.

Παρόλα αυτά, μια ισχυρή ( και ηχηρή) παρουσία στις αγορές είναι ικανή να καταστήσει δημοφιλές ακόμα και ένα νησί που είναι αρκετά μακρύτερα, όπως η Κίμωλος. Το απευθείας ταξίδι είναι πολύωρο, ενώ εναλλακτικά μπορεί κανείς να φτάσει μέσω Μήλου που έχει συχνότερη ακτοπλοϊκή ( ακόμα και αεροπορική) σύνδεση. Πρόσφατα, έτυχε μιας σπάνιας διάκρισης. Το νησί με τα πιο καθαρά νερά στον κόσμο είναι στην Ελλάδα. Και είναι η Κίμωλος, όπως απέδειξε  πρόσφατη έρευνα του Florida Panhandle, έπειτα από ανάλυση περισσότερων από 2,4 εκατομμύρια κριτικές. Συγκεκριμένα, το αμερικανικό ταξιδιωτικό πρακτορείο δημοσίευσε  λίστα με 50 παραλίες σε όλο τον κόσμο που κατατάχθηκαν στις υψηλότερες θέσεις στις ιστοσελίδες κριτικών ταξιδιωτών.

Στη συνέχεια, υπολόγισε τη βαθμολογία κάθε παραλίας με βάση το ποσοστό των κριτικών που αναφέρουν «καθαρά νερά». Η σημαντική αυτή διάκριση «πυροδότησε» σειρά δημοσιευμάτων που κυριολεκτικά αποθέωσαν το κυκλαδίτικο νησί. Και μάλιστα … άδολα. Χωρίς διαφημίσεις. Η βρετανική “Express” έγραψε: «Αυτό το όμορφο νησί εντυπωσιάζει συνεχώς τους επισκέπτες του - κι όμως ίσως να μην έχετε καν ακούσει γι' αυτό. Αν και δεν είναι τόσο διάσημο όσο κάποια άλλα ελληνικά νησιά όπως η Κέρκυρα ή η Σαντορίνη, αξίζει σίγουρα μια επίσκεψη. Και μόλις κέρδισε έναν τίτλο που το καθιστά ακόμη πιο άξιο των τουριστών που κατευθύνονται στις ακτές της». Αλλά και το παγκόσμιας εμβέλειας ταξιδιωτικό Μέσο “Travel and Tour World” που πρόσφατα έγραψε: «Αν ψάχνετε να ανακαλύψετε ένα γαλήνιο καταφύγιο όπου η γοητεία της φύσης πρωταγωνιστεί, αυτό το νησί είναι κάτι που πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθείτε. Να γιατί η Κίμωλος στην Ελλάδα θα πρέπει να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας σας για την επόμενη απόδραση στην Ελλάδα». Αρκεί να αναφέρουμε ότι το TTW είναι η κορυφαία ψηφιακή πλατφόρμα ολοκληρωμένων μέσων B2B στον κλάδο των ταξιδιών και του τουρισμού, αγγίζοντας περισσότερα από 10 εκατομμύρια αναγνώστες παγκοσμίως.

Σίγουρα η διάκριση ανήκει στο νησί. Για επανέλθουμε όμως στον πρόλογο του άρθρου, σημασία έχει η διαχείριση της φήμης. Και όχι μόνο. Η διαδικτυακή καμπάνια «Κίμωλος, όπως εσύ, Μοναδική, Αυθεντική, Αληθινή» που ταυτίζει τον επισκέπτη με τον προορισμό μέσω μιας συναισθηματικής προσέγγισης βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Γιατί, απλούστατα ξέφυγε από τα συνήθη στερεότυπα. Και επειδή μιλάμε για διαδικτυακή καμπάνια, «επιστρατεύτηκαν» σύγχρονες μέθοδοι της ηλεκτρονικής τεχνολογίας, όπως του e-book, όπου ο αναγνώστης μπορεί να «ξεφυλλίσει» όσα προσφέρει ο προορισμός και μάλιστα σε ελληνικά και αγγλικά. Ιδού οι εφαρμογές :

https://heyzine.com/flip-book/a30997e7a2.html

https://heyzine.com/flip-book/ef0f964a1c.html

«Το μέλλον της προβολής είναι ψηφιακό – αλλά με ανθρώπινο πρόσωπο» έγραψε ένα ελληνικό Μέσο Ενημέρωσης και πρόσθεσε: «Σε μια εποχή που η τεχνολογία συχνά αποξενώνει, η Κίμωλος την επιστρατεύει για να φέρει τους ανθρώπους πιο κοντά. Το e-book δεν υποκαθιστά την εμπειρία του ταξιδιού. Αντίθετα, την προετοιμάζει με στοχασμό και φροντίδα. Είναι μια πρόσκληση για να ανοίξουμε το “βιβλίο” της Κιμώλου και να το διαβάσουμε με τα μάτια της ψυχής». 

Καλή επιτυχία σε όλους τους προορισμούς. Και στην αγαπημένη Άνδρο που αξίζει τα καλύτερα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet