Η Άνδρος ως τουριστικός προορισμός
Αρκετές παρουσίες, αλλά και ενδεικτικές οι απουσίες αρμοδίων, στην συνάντηση για την χάραξη τουριστικής στρατηγικής στην Άνδρο...
Άραγε υπάρχει η Άνδρος τουριστικά στο διαδίκτυο; Και αν υπάρχει σε τι κλίμακα βρίσκεται είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό; Πως μπορεί το νησί να χρησιμοποιήσει το πλέον εξελιγμένο εργαλείο αναζήτησης τουριστικοί προορισμού που είναι το ιντερνέτ; Άραγε οι τουρίστες που έρχονται στην Άνδρο ποιοι είναι, από πού έρχονται και γιατί έρχονται;
Μερικές πρώτες απαντήσεις στα παραπάνω καίρια ερωτήματα που αφορούν την παρουσία της Άνδρου στον τουριστικό χάρτη της Ελλάδας και του κόσμου παρουσιάστηκαν με εντυπωσιακό τρόπο και συζητήθηκαν εκτενώς από την ομάδα OpenTourism στο Γαύριο το πρωινό του Σαββάτου 3 Οκτωβρίου 2015.
Την πρωτοβουλία για την χάραξη στρατηγικής στην Άνδρο την οποία στήριξε η Περιφέρεια/Επαρχείο και επιχειρηματίες του νησιού.
Πόσοι άραγε από το σύνολο των επαγγελματίων ή τον Δήμο Άνδρου ξέρουν το προφίλ των ξένων και των ελλήνων τουριστών που έρχονται στην Άνδρο; Πόσοι ξέρουν τα ποσοστά ξένων και ελλήνων τουριστών που έρχονταν στην Άνδρο πριν την κρίση και πως άλλαξαν με την κρίση. Υποθέσεις και λόγια πολλά. Άλλα λένε στα λόγια στο Μπατσί κι άλλα στη Χώρα. Δυστυχώς η τελευταία έρευνα ήταν του 2011-2012. Από τότε μέχρι σήμερα ούτε ο Δήμος Άνδρου ούτε οι ιδιώτες της Άνδρου κατάφεραν να κάνουν κάτι.
Η παρουσίαση για την Άνδρο στο διαδίκτυο του Θέμη Παπαδημόπουλο ήταν κάτι παραπάνω από χρήσιμη. Ήταν ένα εργαλείο κατανόησης για το που είναι η Άνδρος στο διαδίκτυο. Για το που είναι οι άλλες Κυκλάδες. Και για το που συγκριτικά είναι τα άλλα δύο νησιά της γραμμής μας. Της Γεωργίας Ζούνη με εξαιρετική αναφορά συγκεκριμένο υπόδειγμαήταν άκρως διαφωτιστική για το πώς μια έρευνα διαφωτίζει τους επαγγελματίες για το ποιοι έρχονται και τι ζητούν σε έναν τόπο. Και της Κωνσταντίνας Αγγελέτου μια άκρως διαφωτιστική παρουσίαση του πως η ομάδα Πλέγμα που εντάσσεται στην πρωτοβουλία OpenTourismεκανε τα σχέδια πράξη στην Σκόπελο μέσα από ένα τοπικό φεστιβάλ χορού που το έκανε πανελλήνιο και διεθνές με την πρώτη χρονιά. Κι αυτό χωρίς να πληρώσει δεκάρα.
Ο Θέμης Παπαδημόπουλος παρουσιάζει τα στοιχέια της έρευνας του. Όσοι σχετικοί και αρμόδιοι ενδιαφέρθηκαν πήγαν να κουσουν. Οι άλλοι αρμόδιοι και αναρμόδιοι από ότι φαινεται... τα ξέρουν!!!
Αντιθέτως το φεστιβάλ έφερε στο νησί (μόνο από εισιτήρια και διανυκτερεύσεις των 600 συμμετεχόντων) 77.000!!! Μάλιστα παρουσίασαν και στην Άνδρο τον οικονομικό απολογισμό του φεστιβάλ που έγινε στη Σκόπελο τον Αύγουστο (κάτι που ο Δήμος Άνδρου ΔΕΝ δεν έχει ακόμα παρουσιάσει για το φεστιβάλ Άνδρου κρυπτόμενος πίσω από μια δημοσιο-υπαλληλική λογική «τα στοιχεία τα ξέρουμε μόνο εμείς και δεν τα... μαρτυράμε»!!!)
Σύγκριση Νάξου, Πάρου και αναφορές στην Άνδρο μιας και δεν υπάρχουν συγκεντρωτικά στοιχεία προέλευσης του διεθνούς τουρισμού στο νησί.
Παρουσιάζουμε εδώ μερικές ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις δύο παρουσιάσεων που αφορούσαν την Άνδρο:
(α) Το διαδίκτυο είναι πηγή γνώσης και έρευνας αν ξέρεις να το δουλέψεις. Ο Θέμης Παπαδημόπουλος παρουσίασε το statusτης Άνδρου μέσα από μια έρευνά του για την Άνδρο σε αυτό. Η Άνδρος είναι αρκετά χαμηλά στις αναζητήσεις στις Κυκλάδες σε αντίθεση π.χ. με την Νάξο που έχει κοινά γεωγραφικά στοιχεία.
Η Νάξος έχει το μεγάλο μειονέκτημα να είναι πιο μακριά από την Αττική, αλλά έχει αεροδρόμιο. Αλλά είναι μικρό και δεν μπορεί να δεχτεί μεγάλα αεροπλάνα. Στην Άνδρο ΔΕΝ λείπει το αεροδρόμιο λείπει ο σχεδιασμός κατέληξε η σύγκριση. Παράδειγμα στη Νάξο ξέρουν ποιοι τουρίστες πάνε κι από ποιες χώρες, ξέρουν ακόμα πως υστερούν από διεθνή προβολή στο διαδίκτυο κλπ. Στην Άνδρο δεν έχει γίνει έρευνα και όλα είναι αφημένα σε μια δημοτικής επιτροπής τουριστικού αυτοσχεδιασμού με μεθόδους 1990.
Σύγκριση των νησιών της γραμμής μας. Αναζητήσεις μέσω ίντερνετ διεθνώς. Σαφώς η Μύκονος είναι ψηλά. Η Άνδρος κοντά στην Τήνο. Όμως η Τήνος πλεονεκτεί στον εσωτερικό τουρισμό λόγω της Μεγαλόχαρης...
Η Άνδρος είναι πολύ πίσω σε σχέση με την Μύκονο που είναι διεθνής προορισμός, αλλά και με την Τήνο που κι αυτή διεθνώς είναι χαμηλά όπως η Άνδρος. Όμως σε επίπεδο ελληνικού προορισμού στην Τήνο η Μεγαλόχαρη κάνει το «θαύμα» της, αλλά και Δήμος, Ίδρυμα, επαγγελματίες και κάτοικοι έχουν αξιοποιήσει και όλους όσους υπάρχουν στο νησί και μπορούν να προσφέρουν ανεβαίνοντας σαν πολιτιστικός προορισμός.
Σύγκριση Άνδρου-Τήνου. Σαφής η καλύτερη θέση στο επίπεδο της αναζήτησης πληροφοριών της Τήνου.
(β) Η έρευνα σε επίπεδο γνώσης του ποιοι έρχονται και τι θέλουν της Γεωργίας Ζούνη έδειξε πως π.χ. πριν το ψάξουν σε έναν διεθνή τουριστικό προορισμό όπως η αρχαία Ολυμπία άλλοι έρχονταν και άλλοι πίστευαν οι κάτοικοι! Και φυσικά αλλιώς προετοιμάζονταν. Οι επαγγελματίες περίμεναν πολλούς Γάλλου, μεγάλης ηλικίας και μέτριων οικονομικών δυνατοτήτων. Και διαπιστώθηκε πως η πλειοψηφία ήταν Βρετανοί, νέοι, μορφωμένοι και ευκατάστατοι. Φυσικά οι προτιμήσεις των δύο ομάδων ήταν εντελώς διαφορετικές με αποτέλεσμα οι νέοι μορφωμένοι Βρετανοί να μην βρίσκουν ότι έψαχναν και να απογοητεύονται.
Ιδού τα στοιχεία προηγούμενης έρευνας για τους λόγους που έρχονται οι τουρίστες στην Άνδρο.
Από την Γ. Ζούνη παρουσιάστηκαν και μερικές διαφάνειες έρευνας του 2011 για την Άνδρο, που είχε κάνει αθηναϊκή εταιρεία, λίγο πριν την κρίση, που έδειξαν πως το 70% όσων έρχονταν ήσαν έλληνες και το 30% ξένοι. Οι προτιμήσεις τους ήταν θάλασσα, διασκέδαση, μουσεία, μοναστήρια, φύση. Οι δυνατότητες που διέκρινε η εισηγήτρια για την Άνδρο είναι γνωστές: ο πολιτισμός (μουσεία, μοναστήρια) και τα η φύση (μονοπάτια κλπ).
Στο σημείο αυτό υπηρξαν εκτιμήσεις ανδριωτών που έλεγαν πως στο Μπατσί έχουν αυξηθεί οι ξένοι τουρίστες. Αλλά στην πράξη δεν υπάρχουν πραγματικά στοιχεία γιατί κανείς δεν έκανε έρευνα. Αυτά τόνισε και στην ομιλία του ο εκπρόσωπος των ενοικιαζομένων κ. Πολυκράτης από το Μπατσί. Μετά ο Γ. Δαρδανός σχολίασε για το σπουδαίο δίκτυο μονοπατιών της Άνδρου που η ομάδα AndrosRoutes έχει αναβαθμίσει και χαρτογραφήσει και αναδεικνύεται σε πόλο έλξη συγκεκριμένων τουριστών.
Ο κ. Πολυκράτης μιλά για τις εκτιμήσεις και τις εμπειρίες του.
Στη συνέχεια μίλησε η υπεύθυνη τουρισμού του Δήμου Άνδρου που μάλλον κινήθηκε εκτός κλίματος φανερώνοντας μάλλον αδυναμία κατανόησης του σύγχρονου σχεδιασμού. Αυτό φάνηκε και από την τοποθέτηση του Έπαρχου Άνδρου Δημήτρη Λοτσάρη, που ακολούθησε, (η Περιφέρεια ήταν χορηγός της εκδήλωσης), ο οποίος ξεκίνησε απομυθοποιώντας τον ρόλο του Δήμου και της Περιφέρειας στον τουρισμό λέγοντας: «Η κρίση βοήθησε στο να τελειώσουμε με τις αυταπάτες για τον ρόλο των Δήμων και της Περιφέρειας στην χάραξη στρατηγικής για τον τουρισμό. Πρέπει οι επιχειρηματίες του τουρισμού να κινηθούν επεγγελματικά και όχι δημοσιο-υπαλληλικά γιατί μόνο συνεργαζόμενοι μεταξύ τους μπορούν να κάνουν πολλά στον τουρισμό".
Και συνέχισε, ως επαγγελματίας ο ίδιος, τους άλλους επαγγελματίες του νησιού να συνεργαστούν όλοι μαζί και να βάλουν στόχους για την Άνδρο.
Όσοι στο Μπατσί εκσυγχρονίστηκαν, σύμφωνα με εκτιμήσεις που ακούστηκαν, επέκτειναν την τουριστική σεζόν πάνω από δύο μήνες!!!
Κινούμενος μάλιστα μέσα σε αυτό το πνεύμα ο Δ. Λοτσάρης διαφώνησε πλήρως και με την εκτίμηση της εκπροσώπου τουρισμού του Δήμου Άνδρου, η οποία θεώρησε επιτυχία του προγράμματος «2+2 διανυκτερεύσεις» το ότι κατάφερε και ακούστηκε η Άνδρος σε μερικά κανάλια. Εξήγησε πως το μπάτζετ της Περιφέρειας για την διαφήμιση του ήταν μικρό. Έγιναν πολλά λόγω της προσωπικής πρωτοβουλίας του δη,οσιογράφου Γιάννη Μηνδρινού που κατάφερε και πέρασε το θέμα αυτό για την Άνδρο στον Αντένα, Για τον λόγο αυτό πρότεινε το πρόγραμμα να να ξαναγίνει του χρόνου για δύο μήνες. Και επικέντρωσε στην μεγάλη επιτυχία πως για πρώτη φορά 50 επιχειρήσεις όλη την Άνδρο (οι περισσότερες από το Μπατσί και την Χώρα) κατάφεραν και συνεννοήθηκαν και συνεργαστήκαν, για πρώτη φορά. Και κατάλαβαν τη δύναμη τους όταν συνεργάζονται. Μόνο έτσι κατέληξε΅θα βρούμε όσα μας ενώνουν και θα ξεπεράσουμε και την υποβόσκουσα διαίρεση με αφορμή την χωροθέτηση ΧΥΤΥ"...
Σημ.: Το OpenTourismαποτελείται από μια ομάδα νέων ικανών και μορφωμένων ανθρώπων (καθηγητές, πτυχιούχοι, μεταπτυχιακοί, επαγγελματίες κλπ) που πήραν την πρωτοβουλία και αυτό-οργανώθηκαν ασχολούμενοι συστηματικά με την χάραξη στρατηγικής στον ελληνικό τουρισμό μοιραζόμενοι εμπειρίες και γνώσεις. Η Άνδρος. Λόγω της σχέσης με την ομάδα της Μαρίας Ψαρρού (που είναι στέλεχος στην αστική μη κερδοσκοπική επιχείρηση Πλέγμα η οποία διοργάνωσε το επιτυχημένο φεστιβάλ της Σκοπέλου) η ομάδα ξεκίνησε παρουσιάσεις για στρατηγική στον τουρισμό από την Άνδρο. Το ¨εν Άνδρω» βρέθηκε κοντά τους ως χορηγός επικοινωνίας και θα σταθεί κοντά τους και στο μέλλον.
«εν Άνδρω»