Το "μαρμαρωμένο" πλοίο και η έχθρα Νιάρχου και Ωνάση…
Του Δημήτρη Σταυρόπουλου
Το θρυλικό "Ατλαντίς"...
(Αφιερωμένο σε όσους τους αρέσουν τα ωραία πλοία και οι ωραίες ιστορίες…)
Στο λιμάνι του Λαυρίου, υπάρχει ένα «μαρμαρωμένο» πλοίο! Ένα βασιλοβάπορο, όνομα και πράγμα, που έχει ζήσει μεγαλεία και δόξες, αλλά ταυτόχρονα έχει συνδέσει το όνομα του με την πρωτοφανή και ανεπανάληπτη κόντρα και έχθρα, που χώριζε επί πολλά χρόνια, τους δυο – ίσως - μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές: τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Σταύρο Νιάρχο.
Βρίσκεται αγκυροβολημένο στις δεξιές προβλήτες με το πλήρωμα του σε πλήρη ετοιμότητα, απίκο, να σαλπάρει ανά πάσα στιγμή. Μόνο που έχει να σηκώσει άγκυρες…13 ολόκληρα χρόνια!!!…
Η ιστορία του μοναδική: «χτίσθηκε» στην Ελλάδα και παραχωρήθηκε ως δώρο στον βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας. Περιπλανήθηκε σε όλες τις θάλασσες και τους ωκεανούς του κόσμου, φιλοξένησε γαλαζοαίματους, πανίσχυρους πολιτικούς, διάσημους καλλιτέχνες, αλλά τις πιο όμορφες γυναίκες του πλανήτη, που πέρασαν στα σαλόνια και τις καμπίνες του… «χίλιες και μια νύχτες». Έζησε βράδια απίστευτης πολυτέλειας με δεξιώσεις και πάρτι που κόστισαν χιλιάδες δολάρια και τώρα περιμένει. Τι; Κανείς δεν ξέρει…
To "μαρμαρωμένο" πλοίο στο Λαύριο! Περιμένει: αλλά τι περιμένει 13 ολόκληρα χρόνια;
Το όνομα του Issham Al Baher. Ολική Χωρητικότητα (GRT): 3156. Χωρητικότητα (DWT): 2848 t. LengthOverallxΜέγιστο Πλάτος:115.8m × 14.4m. Έτος κατασκευής: 1973. Κατάσταση: Ενεργό. Έτσι περιγράφεται στο MarineTraffic.
Δυο χρόνια πριν πεθάνει ο Αριστοτέλης Ωνάσης, και λίγο πριν σκοτωθεί ο γιος του Αλέξανδρος σε αεροπορικό δυστύχημα στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, ο αιώνιος αντίπαλος του στην θάλασσα και τις επιχειρήσεις Σταύρος Νιάρχος, για να τον κάνει να αισθανθεί μικρότερος από κείνον, έριξε στο νερό από τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά μια θαλαμηγό, μεγαλύτερη από το καμάρι του Σμυρνιού καραβοκύρη. Την ονόμασε «Ατλαντίς» και ήταν λίγο μακρύτερη από την «Χριστίνα».
Άλλη μια φωτογραφία του "μαρμαρωμένου" πλοίου
Ο Ωνάσης με τον εγωισμό και την εκρηκτικότητα που τον διέκρινε, αποφάσισε να απαντήσει στην πρόκληση του ανταγωνιστή του. Όμως, τα μοιραία γεγονότα τον πρόλαβαν. Ο συνεχιστής της αυτοκρατορίας του, ο νεαρός Αλέξανδρος, βρήκε τραγικό θάνατο κι κείνος έχασε κάθε διάθεση για οτιδήποτε. Δύο χρόνια αργότερα πέθανε ο ίδιος στο Παρίσι.
Στο μεταξύ ο Νιάρχος έκλεισε μια μεγάλη συμφωνία με την Σαουδική Αραβία, για την μεταφορά του πετρελαίου της χώρας με τα δικά του τάνκερ. Εκατομμύρια δολάρια το κέρδος. Ως δώρο για την εύνοια της βασιλικής οικογένειας στο πρόσωπο του, έκανε δώρο στον βασιλιά Fahd το «Ατλαντίς». Η περίοδος της χλιδής άρχιζε.Η θαλαμηγός άλλαξε ονόματα.Αρχικά «KING ABDULHAZIZ» μετά «AL SALAMAH» και στο τελος «Issham Al Baher».
Από την επισκευή του στην Ελλάδα...
Το σκάφος παραμένει μέχρι σήμερα στα χέρια της βασιλικής οικογένειας της Σαουδικής Αραβίας. Πριν από χρόνια ήρθε στην Ελλάδα κάτω από άκρα μυστικότητα για να επισκευαστεί εκ θεμελίων. Στη μαρίνα των ελληνικών ναυπηγείων, εκεί όπου και “χτίστηκε”, ξηλώθηκε εκ βάθρων και ανακατασκευάστηκε για λογαριασμό του πρίγκιπα Abdul Aziz Al Salamah, που είναι γιος του βασιλιά Fahd της Σαουδικής Αραβίας. Χωρίς να γίνει γνωστό, ολοκληρώθηκε η ανακαίνισή του και επέστρεψε στη Σαουδική Αραβία για να χρησιμοποιηθεί ως επίσημη θαλαμηγός του πρίγκιπα.
Και από τον κατάπλου του στο Λαύριο πριν 13 χρόνια!!!
Τελικά άγνωστο γιατί, το πλοίο κατέπλευσε στο Λαύριο συνοδεία ρυμουλκών, αγκυροβόλησε και δεν κινήθηκε ποτέ…
Λεπτομέρεια:
Μετά την παραχώρηση του στον Σαουδάραβα βασιλιά, ο Νιάρχος καθέλκυσε πάλι στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ένα άλλο πλοίο το 1981, που του έδωσε το όνομα «Ατλαντίς 2».
Υ.Γ. Τo «Ατλαντίς» είχε σχεδιάσει ο ίδιος αρχιτέκτονας, που σχεδίασε το «Χριστίνα» του Ωνάση, o γνωστός Γερμανός CASAR PINΝAU. Το ίδιο μοτίβο βλέπουμε κατά κάποιο τρόπο και στο «Paloma», το για χρόνια κότερο των Γουλανδρήδων.