ΚΑΡΤ-ΠΟΣΤΑΛ: από την Άνδρο μιας άλλης εποχής...

ΧΩΡΑ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ 1950 - 1960

 Το σημερινό φωτογραφικό αφιέρωμα προέρχεται από το αρχείο του Ευάγγελου Π. Μάη. επισκοπικού εκπρόσωπου Άνδρου, μεταξύ 1930 και 1950. Το αρχείο ήρθε στα χέρια μου το καλοκαίρι του 2018 στο καφέ-ουζερί (ή και πολιτιστικό αναψυκτήριο) του Στυλιανού. Προπάππους του Παντελή ο Ευάγγελος Μάης ήρθε στην Άνδρο το 1913 από την Χάλκη των Πριγκηπονήσων μέσω Αθήνας. Οι καρτ-ποστάλ είναι από την Άνδρο που γνώρισε εκείνος μεταξύ 1910 - 1960. Αποτυπώνουν εκτός από τις εικόνες μιας άλλης Άνδρου και την ποιότητα, την ευαισθησία, την μόρφωση και την επιμέλεια του συγκεκριμένου ανθρώπου.

 

 

 Το καλοκαίρι του 2018 ο φίλος Παντελής σε ώρα που δεν είχε κίνηση το πολιτιστικό αναψυκτήριο του (καφέ-ουζερί κατ' άλλους) έφερε τις καρτ-ποστάλ του προπάππου του για "να τις αξιοποιήσω κάπου"! Τις σκάναρα τότε. Και τώρα παραμονές Χριστουγέννων που η μνήμη ξεφεύγει σε άλλους καιρούς ήρθε η ώρα της δημοσίευσης τους.   

 Στην πρώτη σειρά οι πολλές φωτογραφίες της Χώρας. Αρχικά των δεκαετιών του 1950-1960. Μετά των δεκαετιών 1910-1940. Μια Χώρα που ελάχιστοι πια θυμούνται αχνά. Καιρός να την ξαναθυμηθούν, αλλά και να την γνωρίσουν και οι νεώτεροι... 

Μια Χώρα διαφορετική. Με λιμάνι ενεργό. Με κοινωνία ενεργή. Και σκληρά ταξική. Μια κοινωνία για την οποία θα επανέλθουμε και θα την διαυτρέξουμε προσεχώς μέσα από επόμενο αφιέρωμα, το οποίο θα συγκινήσει, αλλά και θα γνωρίσει στους πολλούς μια άλλη κοινωνία. διαφορετική, αξιοπρεπή, αλλά και πιο σκληρή. 

Η Πλακούρα τότε που έσφυζε από ζωή. Τώρα απλώς... φυτοζωεί...

Το Ξενία στις δόξες του. Τώρα πια είναι στις... λόξες του! Έτσι είναι η ζωή, άνοδος και κάθοδος. Μόνο που οι σημερινοί δεν το καταλαβαίνουν. Όπως δεν το καταλάβαιναν πολλές φορές και οι "σημερινοί" άλλων εποχών...

 ΧΩΡΑ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ 1920 - 1940

 Άλλες εποχές, άλλος αιώνας, άλλη Χώρα...

Άλλες εποχές, αλλά τα περίοπτα σημεία πάντα ίδια. !935 γράφει η καρτ-ποστάλ. Και δεν υπάρχει το ξωκλήσι της Αγίας Τριάδας στην φωτογραφία που είναι ψηλά πάνω από τα Αποίκια.

Τότε που υπήρχαν ακόμα τα Εμπειρικαίϊκα της Πλακούρας. Πολύ πριν καταστραφούν και έρθει στη θέση τους το Ξενία που κι αυτό πια κοντεύει να "φύγει". Έρχονται και φεύγουν οι εποχές, τα κτήρια, τα πράγματα, οι άνθρωποι...

Οικία Φαρακούκη. Νειμποριός. Πλωτή εξέδρα την οποία κατέστρεψαν οι Γερμανοί στην Κατοχή. Την οικία είχαν επιτάξει οι Γερμανοί στην Κατοχή. Το 1974 η αποτυχημένη επιστράτευση του ελληνικού στρατού για την Άνδρο έγινε εκεί. Το πολιτιστικό αναψυκτήριο του Στυλιανού είναι πίσω από τα πλατάνια του ρέματος της περιοχής. Διακρίνεται η Φάμπρικα του Νειμποριού. Κτίριο που σώζεται με άλλες χρήσεις μέχρι σήμερα.

 Εκείνα τα παλιά χρόνια οι εφοπλιστές έφερναν περήφανοι τα καινούρια καράβια τους στο Νειμποριό να τα χαρούν και να τα δουν όλοι.   

 Ο ελληνικός στόλος στη δεκαετία του 1930 στο Νειμποριό.

 ΜΕΝΗΤΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ 1930 - 1950

 Οι πηγές στις Μένητες. Αναλοίωτη αξία μέσα στον χρόνο. Απλώς τώρα έχει περισσότερα και μεγαλύτερα δέντρα η περιοχή.

Μένητες το χωριό σύμβολο της Άνδρου. Διαχρονικά εντελώς πηλιορείτικο τοπίο...

 

 ΑΠΟΙΚΙΑ & ΧΩΡΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑ 1910

 Το καπετανοχώρι των Αποικίων. Πριν 100 χρόνια. Τότε που έσφυζε ολοχρονίς από ζωή και καπετάνιους...

 Και η κλασική φωτογραφία του πρώτου πεζόδρομου της Ελλάδας στην Χώρα της Άνδρου. Και αν δεν ήταν και ο πεζόδρομος του Όρμου που έγινε επί Γλυνού θα ήταν και ο πρώτος και ο τελευταίος! Οι σημερινοί το 2018 ακούν πεζόδρομο και πεζοδρόμηση και αρρωσταίνουν. Και βγαίνουν από τα ρούχα τους από τις διαμαρτυρίες. Πόσοι πιο μπροστά ήταν ο Εμπειρίκος που ως δήμαρχος το 1905 κατάφερε και τον έκανε;

ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΜΠΑΣΑΝΤΗΣ

 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Φιλε Διαμαντη, δεν ηθελα να σε προσβαλω, ουτε ηθελα να μου απαντησεις, αλλα ουτε και περιμενα να δημοσιεψεις το σχολιο μου. Εγω σου εγραψα μονο και μονο για να φυλας τα νωτα σου. Τωρα οσον αφορα το ''Το Εν Άνδρω δεν εκλέγει δημάρχους." αυτα πες τα αλλου. Εσυ 'εβγαλες' τον Σουσουδη υποσκαπτωντας το εργο ΓΛΥΝΟΥ-ΘΕΟΛΟΓΟΥ και χαντακωσες την αγαπημενη σου Ανδρο για 4 χρονια.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΜΠΑΣΑΝΤΗ
Ευχαριστώ για τις υποδείξεις. Αλλά και για τις παρατηρήσεις χωρίς αποδείξεις.
Ξεκινώ από την τελευταία παρατήρηση σου. ΔΕΝ ΥΠΕΣΚΑΨΑ το έργο του Γλυνού & Θεολόγου. Έκανα κριτική. Ίσως σκληρή, αλλά κριτική. Το να υποσκάπτεις είναι να υπονομεύεις με πλάγιους και ύπουλους τρόπους. Εγώ έκανα κριτική επώνυμα και σε πολλά ζητήματα συγκεκριμένα.
(α) Τα σκουπίδια ήταν η μεγάλη πληγή της διοίκησης εκείνης. Έκανα κριτική. Τα σκουπίδια είναι και του Σουσούδη. Έκανα την ίδια κριτική.
(β) Η έλλειψη συμμετοχής στη διοίκηση με τους προηγούμενους (υπήρχε ενός ανδρός αρχή). Το επέκρινα. Τα ίδια και χειρότερα επί Σουσούδη. Τα επέκρινα. Στον Γλυνό υπήρχε η ισχυρή προσωπικότητα του Θεολόγου που δεν επέτρεπε αντίλογο, στον Σουσούδη υπήρχε ο ανίσχυρος εγωισμός του που βολόδερνε και ο αντιδήμαρχος Κορθίου που διέλυε τα δημοτικά συμβούλια. Τα επικριναμε και τα δύο. Επωνυμα, με θάρρος και παρρησία.
Ως προς τον Λότσαρη μιας και επανέρχεσαι.
(α) Δεν είμαι δίπλα του. Είμαι σε μια γωνία και τον παρατηρώ. Όταν έκανε λάθη τα γράψαμε. Πως και δεν τα είδες;
(β) Πέρσι βιάστηκε τον Οκτώβριο να πάρει θέση χωρίς να έχει πάρει απόφαση το ΣΑΣ για την Ραφήνα. Βγήκαμε και αποδοκιμάσαμε την βιασύνη του. Εφέτος έκανε σωστή πολιτική κινηση με την δημόσια αναγγελία της υποψηφίοτητας του και επικοινωνιακό λάθος που έγινε παραμονή του Αγίου Νικαλάου. Το γράψαμε.
Δεν περιμένουμε κάτι ούτε από τον Λότσαρη, ούτε περιμέναμε κάτι από τον Σουσούδη. Ούτε είχαμε κάτι με τον Γλυνό. Το αποδείξαμε όταν πέρα από τις πολιτικές αντιθέσεις της προγούμενης εποχής μείναμε δίπλα του είμαστε από τους ελάχιστους που έμειναν δίπλα του ως φίλος τριάμιση χρόνια: μέχρι το τέλος.
Ίσως δεν κατανοείς πως πρεσβεύουμε μια άλλη πολιτική παιδεία και έναν άλλο πολιτικό πολιτισμό. Αυτό θέλουμε να εκφράζει και το Εν Άνδρω...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 5 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Διαμαντη αστα αυτα και πες μας γιατι σε κατηγορει και σε κανει σιγα-σιγα περα ο Λοτσαρης ? Αν απο τωρα δειχνει την αχαριστια του φαντασου μετα τι εχει να γινει...
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΜΠΑΣΑΝΤΗ
Αγαπητέ "Άδολε Αδόλφε" γράφω και για πράγματα που αγαπάω. Όχι μόνο για πολιτική. Και δεν έχω ανάγκη από την ευγνωμοσυνη κανενός πολιτεύομενου. Αυτό το έχω αποδείξει χρόνια τώρα με την στάδη μου. Επιλέγω μόνος το τι θα γράψω απέναντι στον καθένα ανάλογα με τις πράξεις του.
Δεν περιμένω κάτι από τους πολιτεύομενους. Ουτε φυσικά από εσένα που είσαι και Άδολος και Αδόλφος.
Αντιθέτως έχω ανάγκη μόνο τους απλούς ανδριώτες που με διαβάζουν επί 10ετία και παρακολουθούν το Εν Άνδρω επί 5ετία. Αυτή είναι η δική μου αφετηρία και το δικό μου κίνητρο. Δεν το καταλαβαίνεις. Δεν πειράζει.
Αγαπώ τους ανθρώπους ενός νησιού ξεχασμένου, αλλά όμορφου: χειμώνα και καλόκαίρι, παλαιότερα και τώρα.
Ο Λοτσάρης δεν κατηγορεί κανέναν νομίζω. Εσύ απλώς βλέπω να κατηγορείς σε μένα τον Λοτσάρη για δικούς σου λόγους.
Και ο Λοτσάρης δεν μπορεί να κάνει πέρα κάποιον που δεν είναι δίπλα του. Όπως δεν με έκαναν πέρα και οι προηγούμενοι. Μόνος μου απομακρύνθηκα όσο πιο μακριά όταν είδα τα έργα τους. Επιλέγω τους ανθρώπους με βάση τις πράξεις τους και την ηθική τους. Και κρίνω δημόσια κι ενυπόγραφα όπως έκρινα και τους προηγούμενους. Χωρίς ύβρεις, ψέματα και ψευδώνυμα. Κάτι που δεν συνηθίζεται σε αυτό το νησί...
Το αν ο Λουτσάρης θα κερδίσει τις εκλογές είναι δικό του πρόβλημα. Και των ψηφοφόρων που θα τον ψηφισουν. Το Εν Άνδρω δεν εκλέγρει δημάρχους. Κρίνει το έργο των δημάρχων.
Αυτά Άδολε Αδόλφε γιατί έχεις μπερδέψει λίγο τα πράγματα...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 5 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro