Θετικά έκλεισε το καλοκαίρι, αλλά…
Του Δημήτρη Σταυρόπουλου
Το καλοκαίρι πέρασε. Ώρα για τον πρώτο απολογισμό... (φωτο: Εν Άνδρω).
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2016 - ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
ΑΝΔΡΟΣ: 1 Ιουνιου-31 Αυγούστου
Επιβάτες Αυτοκίνητα
2016 139.359 επιβάτες 2016 27.233 Ι.Χ
2015 121.987 επιβάτες 2015 22.749 Ι.Χ
2014 131.473 επιβάτες. 2014 25.186 Ι.Χ
(Πηγή: Λιμεναρχείο Άνδρου)
Όπως φαίνεται κυρίως από τους αριθμούς των αφίξεων επιβατών στο νησί, έχουμε μια αύξηση της τάξης του 14% φέτος σε σχέση με πέρυσι (καλοκαίρι με capitalcontrol) και επίσης αύξηση 6% σε σχέση με το 2014 (κανονικό καλοκαίρι).
Ήταν κάτι περίπου αναμενόμενο από την εικόνα που υπήρχε ολόκληρο το καλοκαίρι. Η αύξηση είναι βεβαίως καλοδεχούμενη αλλά θα μπορούσε να ήταν μεγαλύτερη, κάτι που όλοι περίμεναν, αφού η Άνδρος τηρούμενων των αναλογιών και με τις υπάρχουσες συνθήκες, πλεονεκτούσε σε σύγκριση με τα «ανταγωνιστικά» νησιά.
Και εδώ έρχεται μια έμμεση επιβεβαίωση από την πανελλήνια ομοσπονδία επιχειρηματιών τουριστικών καταλυμάτων - μιας και τα νησί μας δεν έχει πολλά και μεγάλα ξενοδοχεία, αλλά κυρίως τουριστικά καταλύματα. Σύμφωνα λοιπόν με το δελτίο τύπου:
«Παρά το γεγονός ότι ο Ιούλιος κινήθηκε σε καλά επίπεδα, ενώ αντίστοιχη είναι και η εικόνα που παρουσιάζει ο Αύγουστος, το τελικό πρόσημο δείχνει ότι θα είναι αρνητικό για τα μικρά τουριστικά καταλύματα, επιβεβαιώνοντας τους αρχικούς φόβους των επιχειρηματιών του κλάδου, αλλά και της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων (ΣΕΤΚΕ), σε αντίθεση με τις εκτιμήσεις μιας μερίδας τουριστικών φορέων. Η εξέλιξη αυτή είναι συνέπεια του μειωμένου ρυθμού κρατήσεων που καταγράφηκε στην έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου, τον Μάιο και τον Ιούνιο…»
Αυτά ως προς τα γενικά. Ως προς την Άνδρο τώρα το ζήτημα δεν είναι μόνο το πρόσημο των αφίξεων, που είναι θετικό, αλλά το αν η άνοδος μπορούσε να είναι μεγαλύτερη και να υπήρχε έτσι και σημαντική άνοδος του τζίρου.
Κατά την γνώμη μου ο κυρίαρχος λόγος που ο τόπος μας δεν δέχθηκε περισσότερους επισκέπτες ήταν η πλημμελής τουριστική προβολή, η μη στοχευμένη αναφορά, ειδικά στους Έλληνες, που είναι οι βασικοί επισκέπτες μας και οι οποίοι αναζητούσαν ένα κοντινό νησί για διακοπές.
Έτσι παρά το επιτυχημένο φεστιβάλ και τις αξιόλογες εικαστικές εκθέσεις, η τουριστική καμπάνια «πάμε Άνδρο» ήταν από ερασιτεχνική έως αποσπασματική. Άρχισε αργά. Και είχε περιορισμένη στόχευση στην Αττική. Δεν υπήρξε δηλαδή ένα ολοκληρωμένο επαγγελματικό σχέδιο προσέγγισης και… «ξεμυαλίσματος» των ελλήνων τουριστών ώστε να κατατάξουν την Άνδρο ως προορισμό πρώτης προτεραιότητας.
Αυτή η παράμετρος σηκώνει πολύ κουβέντα και θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά τους υπευθύνους, ολόκληρο τον χειμώνα. Με βάση, λοιπόν, τα παραπάνω κι ύστερα από μια πρώτη ανάλυση, το ζητούμενο είναι: Τι γίνεται από δω και εμπρός;