Πωλείται το θρυλικό Paloma του Β. Γουλανδρή. Μια ιστορία 60 χρόνων: από την Ιαπωνία στην Άνδρο και στη Μάλτα...
Γράφει ο ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΜΠΑΣΑΝΤΗΣ
Πριν καμία δεκαπενταριά μέρες πήρε τηλέφωνο φίλος αναγνώστης του Εν Άνδρω που τυγχάνει και μερακλής ανδριώτης πλοιοκτήτης. Και ρωτά:
- Θυμάσαι που έγραψες πριν κάτι χρόνια την ιστορία για το πως έφτασε στην Ελλάδα το θρυλικό Paloma του Βασίλη Γουλανδρή;
Του απαντώ:
- Πως δεν θυμάμαι; Ήταν ένα ολόκληρο κεφάλαιο από το βιβλίο του καπετάν Ντίνου Αστρά. Νεαρός ήταν που το είχαν φέρει από την Ιαπωνία στην Ελλάδα. Έζησαν, όπως περιγράφει, για 45 μέρες μια τραβερσάδα του τρόμου για να το φέρουν. Έχει διαβαστεί μέχρι σήμερα από 218.000 αναγνώσεις στο Εν Άνδρω. Μεγάλο ιντερνετικό ταξίδι δηλαδή. Μάλιστα ολόκληρη την ιστορία την δημοσίευσα στο βιβλίο που επιμελήθηκα "Ναυτικές Ιστορίες της Άνδρου" του Εν Άνδρω, που είχε μεγάλη επιτυχία...
Μου ανταπαντά:
- Από εκεί σε θυμήθηκα. Διάβασα την ιστορία. Σε πήρα να σου πω πως η ιστορία δεν τέλειωσε εκεί. Συνέχισε και συνεχίζει και σήμερα. Το θρυλικό γιώτ του Γουλανδρή, ένα από τα σπουδαιότερα της εποχής του, πουλήθηκε το 2003 σε Αμερικάνο δισεκατομμυριούχο. Ανακαινίστηκε και συντηρήθηκε το 2004. Έφτασε σε εξαιρετική κατάσταση το 2020, όπου ξανασυντηρήθηκε και σήμερα 60 ολόκληρα χρόνια από την κατασκευή του στην Ιαπωνία πωλείται. Είναι στη Μάλτα και έχει Μαλτέζικη σημαία. Δεν κάνεις ένα ρεπορτάζ πάλι; Είναι ένα κομμάτι που έχει να κάνει με την ιστορία της Άνδρου του εφοπλισμού; Μπορώ να σε βοηθήσω...
Το σκέφτηκα. Κι απάντησα:
- Καλή ιδέα. Θα το κάνω. Στείλε ότι υλικό έχεις...
Δεν πρόλαβε να μου το στείλει. Την αμέσως επομένη χτυπά το πάλι τηλέφωνο. Είναι ο δημοσιογράφος Θοδωρής Στέφος από το Newsbeast. Με ρωτά:
- Εσείς δεν δημοσιεύσατε στο Εν Άνδρω πριν μερικά χρόνια την ιστορία του Paloma του Βασίλη Γουλανδρή; Ήταν για το πως ήρθε από την Ιαπωνία στην Ελλάδα; Έχετε μήπως το τηλέφωνο του Κωνσταντίνου Αστρά, που έγραψε τότε για το πως το έφερε; Θέλω να κάνω ένα θέμα στο Newsbeast γιατί πωλείται στην Μάλτα. Είναι μια ιστορία αυτό το σκάφος...
Γέλασα και του είπα πως έρχεται δεύτερος. Αλλά δεν πειράζει. Του έδωσα το τηλέφωνο του καπετάν Ντίνου Άστρα, που πριν 60 χρόνια νεαρός, μέλος του πληρώματος, πέρασε μέσα από τον τυφώνα Φρίντα κι έφερε το Paloma στην Ελλάδα και στην Άνδρο.
Τρεις μέρες αργότερα πήρε πάλι ο φίλος αναγνώστης και νεαρός πλοιοκτήτης:
- Έχει ρεπορτάζ το Newsbeast για το Paloma, μου λέει.
- Μπράβο. Το έβγαλε αμέσως ο Στέφος, απάντησα...
Σήμερα αποφάσισα να βγάλω κι εγώ το ρεπορτάζ για το Paloma. Ένα σκάφος που είναι μια ιστορία της ναυτικής Άνδρου. Μια ιστορία 60 χρόνων στις θάλασσες που συνεχίζει ακόμα. Γιατί τα πλοία όσο τα συντηρείς παραμένουν λειτουργικά και πιστά στις ρότες τους. Και το Paloma ήταν ένα σκάφος θρύλος.
Φτιάχτηκε τότε που δεν υπήρχαν ναυπηγεία για σούπερ-γιωτ και δεν υπήρχε πολυεστέρας ως υλικό κατασκευής. Τότε όσοι αποφάσιζαν να φτιάξουν γιωτ συνήθως πήγαιναν σε κανονικά ναυπηγεία και έπαιρναν την γάστρα ενός πολεμικού πλοίου. Συνήθως ατσάλινες κορβέτες ή τορπιλακάτους. Μετά έπαιρναν έναν διάσημο αρχιτέκτονα για να σχεδιάσει και να χτίσει το σκάφος από πάνω.
Έτσι, φτιάχτηκε η Χριστίνα του Ωνάση, έτσι το ο Ξιφίας του Εμπειρίκου. Ήταν η εποχή που ξεκινούσαν τα γιώτ και τα σούπερ-γιωτ. Αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία που θα την αφηγηθούμε μια άλλη φορά...
Σημ.: Το γιωτ Παλόμα του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή ναυπηγήθηκε στην Ιαπωνία το 1965. Ανάμεσα στο πλήρωμα που το έφερε στην Ελλάδα ήταν και ο νεαρός τότε ανδριώτης ναυτικός Κωσταντής Αστράς, που περιέγραψε αργότερα την περιπέτεια των 45 ημερών από το Τόκιο μέχρι τον Πειραιά. Το γιώτ πουλήθηκε το 2003 σε μαλτέζικη εταιρεία.