Οι ολοχρονίς, οι ολιγοφρενείς και οι δύο κοινωνίες της Άνδρου!

Του Διαμαντή Μπασαντή

 

Μέρες Πάσχα του 2016. Όλοι είναι εδώ...

Η Άνδρος έχει δύο κοινωνίες. Αυτή που ζει ολοχρονίς στο νησί. Και την άλλη που πηγαινοέρχεται ολοχρονίς στο νησί. Η μια συμπληρώνει την άλλη. Η μια προσθέτει στην άλλη. Η μια στηρίζει την άλλη. Και οι δύο είναι απαραίτητες για το παρόν και το μέλλον του νησιού. Και οι δύο είναι αλληλοεξαρτώμενες. Χωρίς την μια η άλλη παύει να υπάρχει...

Η Άνδρος ως ναυτικό νησί γνώρισε συχνές και συνεχείς μετακινήσεις ενός σημαντικού μέρους του παραγωγικού δυναμικού της. Αυτό το φαινόμενο πήρε μεγάλη έκταση μεταπολεμικά καθώς το κύμα αστυφιλίας σάρωσε τα πάντα. Όπως γράφαμε στο βιβλίο μας: «η Άνδρος «είδε» δύο παράλληλες κοινωνίες να δημιουργούνται: Η μια που ζει ολοχρονίς στο νησί και η άλλη που ζει στην Αθήνα έχοντας σταθερή αναφορά το νησί»… Και οι δύο κοινωνίες «είχαν και έχουν αλληλεξάρτηση. Μια αλληλεξάρτηση που στηρίζεται σε οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές σχέσεις.

Οι εκτός Άνδρου στέλνουν χρήματα, επενδύουν στο νησί, οικοδομούν και επισκευάζουν σπίτια, στηρίζουν με συνεχείς και τακτικές επισκέψεις δεκάδες επαγγέλματα. Η κοντινή απόσταση της Άνδρου από την Αττική και τα δεκάδες δρομολόγια των πλοίων αυξάνουν την κινητικότητα και την επικοινωνία αυτών των δύο κοινωνιών της Άνδρου.

 Αρκούν δύο φωτογραφίες για να δείξουν την κοινωνική κατάσταση που περιγράψαμε. Η πάνω: ο πεζόδρομος της Χώρας αργά το απόγευμα της Παρασκευής 6/5 που ξεκίνησε η απεργία στα πλοία. Η μια κοινωνία αναχώρησε άρον-άρον. Η κάτω: ο ίδιος δρόμος το το απόβραδο της Μεγάλης Τρίτης 26/4. Οι δύο κοινωνίες συναντώνται στο νησί…

Σχεδόν κάθε ανδριώτικη οικογένεια έχει πλέον δύο σπίτια, ένα στο νησί κι ένα στην Αθήνα. Όσοι ζουν στην Άνδρο πηγαινοέρχονται, για κάθε ανάγκη, στην Αθήνα. Και όσοι ζουν στην Αθήνα επιστρέφουν, με κάθε ευκαιρία, στην Άνδρο συμβάλλοντας με την συνεχή παρουσία της στην οικονομία, αλλά και στα κοινωνικά δρώμενα του νησιού» (Η Άνδρος μέσα στον Χρόνο, εκδόσεις Gutenberg, 2015).

Δυστυχώς υπάρχουν ορισμένοι που δεν μπορούν να δουν όλα τα παραπάνω. Έτσι συχνά ακούμε κάποιους να λένε σε όσους έρχονται τα Σαββατοκύριακα ή λίγο αραιότερα με μια δόση επιθετικότητας: «τι θέλετε και μιλάτε εσείς; Δεν έχετε δικαίωμα! Εμείς έχουμε, γιατί ζούμε όλο τον χρόνο εδώ!»

Κλασική εικόνα μιας καθημερινής στην αγορά της Χώρας όταν λείπει η κοινωνία των ανδριωτών πουπηγαινοέρχονται...

Πρόκειται για ολιγοφρενείς που δεν έχουν σκεφτεί ποτέ τι θα ήταν η Άνδρος χωρίς τους μετακινούμενους ανδριώτες! Τι θα ήταν χωρίς τους σταθερούς παραθεριστές, που έχουν σπίτι, το Πάσχα και το καλοκαίρι; Ποιος θα ήταν ο οικονομικός κύκλος του νησιού χωρίς αυτούς; Ποια θα ήταν η πνευματική ζωή του νησιού χωρίς αυτούς; Πόσα δρομολόγια θα είχε το νησί χωρίς αυτούς;

Αλήθεια, πως ζει αυτός που μένει εδώ 365 μέρες τον χρόνο; Που και πότε πουλά τα προϊόντα του ο φούρναρης, ο μπακάλης, ο γεωργός, ο έμπορος; Πως και με ποιους συνεχίζει, όπως συνεχίσει, η οικοδομή; Ποια περίοδο ξεπερνούν την χασούρα οι τεχνίτες και οι τεχνικοί; Πόσα καράβια θα είχε το νησί χωρίς αυτούς που πηγαινοέρχονται σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο;

Η Άνδρος που έχει μόνο 45 μέρες τουριστική σεζόν θα είχε μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα. Το ξεπερνά, κατά μεγάλο ποσοστό, με τους ανδριώτες-επισκέπτες και με τους παραθεριστές που πηγαινοέρχονται συνεχώς ή μένουν στο νησί αρκετό καιρό. Χωρίς αυτούς που πηγαινοέρχεται αυτοί που μένουν στο νησί ολοχρονίς δύσκολα θα ζούσαν. Αλλά και χωρίς αυτούς που μένουν μόνιμα στο νησί αυτοί που πηγαινοέρχονται ολοχρονίς δεν θα έβρισκαν τίποτα. Μόνο οι ολιγοφρενείς δεν καταλαβαίνουν πως η Άνδρος χωρίς και τις δυο κοινωνίες της θα είχε ένα πολύ δύσκολο παρόν και θα είχε ένα ακόμα πιο δύσκολο μέλλον…

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Πες μας και Σπιναλογκα σε λιγο.Εμεις δηλαδη οι μονιμοι δεν δινουμε ζωντανια δεν υπαρχουμε αν δεν ερθουν τα λεφτα των Αθηναιων εξ Άνδρου και μονιμα εχουμε αυτην την νεκρη εικονα.Ας βγαλουμε και αλλες φωτογραφιες τα πρωινα στην αγορα και ας μην υπαρχει πλοιο εκεινη την μερα.Ας βγαλουμε και φωτογραφιες το Κορθι,το Μπατσι,το Γαυριο.Άνδρος δεν ειναι ΜΟΝΟ το πλακοστρωτο και σαφως η εν λογω αναρτηση πιο πολυ με δυσφημιση του τοπου μας μοιαζει.Τοπου στον οποιο πηγαινοερχεστε και δεν μενετε μονημα.Παντα με αγαπη.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Ξαναδιαβάστε το άρθρο. Και ρίξτε και μια ματιά στο βιβλίο από όπου ξεκινά η ανάλυση και που έχει κάνει και δεύτερη έκδοση. Και θα δείτε πως κάνετε λάθος. Γράφω στο τέλος πως χωρίς τους μόνιμους όσοι πηγαινοέρχονται ΔΕΝ ΘΑ ΕΒΡΙΣΚΑΝ ΤΙΠΟΤΑ. Άρα αν υπάρχει ακόμα ζωή αυτή υπάρχει γιατί είναι οι μόνιμοι. Το γράφω αυτο. Τι άλλο περισσότερο να πω; Κατά τα άλλα οι εικόνες που προκύπτουν αpό την αστυφιλία που έχει πλήξει την Άνδρο είναι ξεκάθαρες. Αλλά και οι αριθμοί (πληθυσμός κλπ) είναι ξεκάθαροι που γράφονται στο βιβλίiο.
Ευχαριστώ για την παρέμβαση σας.

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 8 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Παρα πολύ καλο το κειμενο σας και πολύ σωστο.Ομως για τους μονιμους κατοικους γραφετε μονο 2 αραδες και δεν λετε για τους ολιγοφρενεις εξ αθηνων που φορτωνουν τα αυτοκίνητα τους οποτε ερχοντε στο νησι ακομα και με τα χαρτια υγειας μην τυχων και δεν βρουνε εδώ δεν λετε για τους ολιγοφρενεις ανδριωτες εξ αθηνων που αντιμετωπιζουν τους μονιμους σαν αποικιοκρατες επιδη ξερουν την οικονομικη αναγκη του νησιου και το εκμεταλευονται καθως επισης δεν λετε ότι οι μονιμοι κατοικοι ότι φτιαχνουν και δημιουργουν το φτιαχνουν και για να το ευχαριστιουνται και οι ανδριωτες εξ αθηνων .Σιγουρα βεβαια είναι βλακωδες οι μονιμοι να βλεπουν διαφορετικα τους υπολοιπους ανδριωτες
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Έχετε δίκιο για την έκταση των αναφορών. Αλλά σε ένα κείμενο 500 λέξεων πρέπει κανείς να εστιάσει σε ένα βασικό σημείο. Η όποια απερισκεψία των επισκεπτών είναι πάντα ένα θέμα.
Ευχαριστώ για το σχόλιο σας.

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 8 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro