Μικρή εισαγωγή στην ιστορία της Άνδρου για άρτι αφιχθέντες εκ Ραφήνας
Μετά την χθεσινή επώνυμη αναφορά μας στην λογοκλοπή οι λογοκλόποι κατέβασαν γρήγορα-γρήγορα το κλεμμένο κείμενο γιατί ο νόμος στα θέματα αυτά δεν παίζει όπως μας πληροφόρησε και ο νομικός σύμβουλος της ΕΣΗΕΑ. Στη συνέχεια (όπως μας πληροφόρησαν αναγνώστες μας χτες βράδυ) επιχείρησαν να ξεγλυστρήσουν με λίγη λασπούλα στο facebook. Κύριοι αυτή είναι φτηνή αντίδραση αυτών που δεν ξέρουν να παραδέχονται το λάθος τους.
Θα θεώρησαν οι έρμοι την Άνδρο μια κοινωνία χωρίς συνοχή, χωρίς εσωτερικότητα, χωρίς ιστορία. Την είδαν κάπως καλοκαιρινή, ανέμελη και life-style. Κι άρχισαν να γράφουν ασυναρτησίες (στα όρια της συκοφαντίας). Κι εκεί έπεσαν πάνω στους "οργανωμένους της Πλούσκας"! Κι ακόμα τρέχουν…
Μιας και είναι Σαββατοκύριακο ας τους βάλουμε λίγο homework από την ιστορία του τόπου μας. Ήρθανε που ήρθανε, μέχρι να φύγουν, ας μάθουν και κάτι τα παιδιά τα Βολιώτικά:
(α) «Η Άνδρος, όπως οι περισσότερες νησιώτικες κοινωνίες, υπήρξε κοινωνικά συντηρητική. Όμως, όπως και οι άλλες νησιώτικες κοινωνίες, συχνά ξεγελούσε και παρουσιαζόταν ως μια κοινωνία κινητική και ευέλικτη. Οι νησιώτες είναι αναγκασμένοι να φεύγουν και να ταξιδεύουν πιο εύκολα. Όμως, όπως οι περισσότερες νησιώτικες κοινότητες, παρέμενε στο εσωτερικό της μια κοινωνία άκαμπτη, που δυσκολευόταν να αλλάξει τις κοινωνικές αναφορές της και τα κοινωνικά δεδομένα της. Με άλλα λόγια η καταγωγή, η οικογένεια, οι εσωτερικοί δεσμοί της Άνδρου όπως και των άλλων νησιώτικων κοινωνιών εμφανίζουν ασυνήθιστη αντοχή. Από αυτή την άποψη οι νησιώτικες κοινωνίες ήταν και παραμένουν κατά βάθος πιο μονολιθικές.»
(β) Η σχέση των Ανδριωτών με την θάλασσα υπήρξε εξαρχής ιδιότυπη. Οι Ανδριώτες ήταν νησιώτες, αλλά και γεωργοί. Ήταν έμποροι, αλλά και στενά δεμένοι με τη γη τους. Ως νησιώτες ήξεραν από καιρούς. Ήξεραν τους ανέμους και γνώριζαν τα τερτίπια της θάλασσας. Όμως δεν αφέθηκαν εντελώς μαζί της. Ήταν συνηθισμένοι στη βουή και την αντάρα της. Δεν τους τρόμαζε. Αλλά δεν έγιναν ποτέ ψαράδες ούτε κολυμβητές. Όμως, όταν τους δόθηκε η ευκαιρία έγιναν ναυτικοί και καραβοκύρηδες. Και ξανοίχτηκαν στους μεγάλους ωκεανούς: Με ιστιοφόρα, με ατμόπλοια, με υπερωκεάνια. Και πέτυχαν. Αν και απέτυχαν εντελώς να φτιάξουν στην Άνδρο ένα σωστό λιμάνι.»
(γ) Μέσα σε αυτό το σκηνικό βρέθηκε από τον 14ο μέχρι τον 18ο αιώνα η Άνδρος. Μέσα σε αυτό το άναρχο σκηνικό η γεωργική Άνδρος εξελίχθηκε στα πρότυπα που είχαν επιβάλει οι Βενετοί και οι Φράγκοι. Ήτοι, σε μια συντηρητική κοινωνία με μεγάλες ανοχές και αντοχές, η οποία διατηρούσε έντονα κοσμικά χαρακτηριστικά.
(δ) Στην Άνδρο ήρθαν και Έλληνες από άλλες περιοχές του ελληνισμού. Έτσι, συναντάμε συχνά ονόματα περιοχών που έγιναν επώνυμα όπως: Ψαριανός, Μωραΐτης, Χίος κλπ. Ακόμα, συναντάμε ονόματα με κρητική κατάληξη (σε –άκης). Κάτι που παραπέμπει στη διαχρονική επικοινωνία του νησιού με την Κρήτη. Αλλά συναντάμε και ονόματα με ποντιακή ρίζα (π.χ. σε -ίδης), που θυμίζουν την στενή επικοινωνία της Άνδρου με τη Μαύρη Θάλασσα, τη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη.»
(ε) Όσοι έζησαν στο νησί συνεισέφεραν στη διαμόρφωση της παράδοσης, των ηθών και των εθίμων. Άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο. Όμως σταδιακά επήλθε μια πολιτισμική σύγκλιση ή οποία επιτεύχθηκε μέσα από μια ανεπτυγμένη ανεκτικότητα, αλλά και μια ιδιότυπη κοσμικότητα. Και τα δύο αυτά στοιχεία εισάγονται στο νησί από τους Φράγκους και τους Βενετούς άρχοντες οι οποίοι κυριάρχησαν επί μακρόν. Έτσι, παρά τις κατά καιρούς πολιτισμικές διαφορές στο τέλος προέκυψε μια ενιαία παράδοση. Έτσι, παρά τις όποιες κατά καιρούς πολιτισμικές ιδιαιτερότητες από περιοχή σε περιοχή το νησί σήμερα εμφανίζεται ενοποιημένο πολιτισμικά.»
ΥΓ Αυτά κ. Μάκη Κελέκη και κ. Βαγγέλη Ιωάννου, άρτι αφιχθέντες εκ Ραφήνας, για το κλόπιραιτ, αλλά και για τις χτεσινές ανοησίες σας στο facebook. Όλοι ξέρουν σε αυτό το νησί πως γράφουμε ΕΠΩΝΥΜΑ (7 χρόνια στην Άνδρο και 30 χρόνια στην Αθήνα). Είμαστε επαγγελματίες με αγάπη για αυτό τον τόπο και αυτό φαίνεται και από την Ιστορία που γράψαμε. ΔΕΝ είχαμε ΠΟΤΕ ψεύτικο προφίλ. Έχουμε πρόσωπο: και σε αυτό το νησί και σε αυτή την χώρα.Έχουμε: και όνομα και επώνυμο. Δεν χρησιμοποιούμε ψευδώνυμα προφίλ όπως κάτι φιλαράκια που παριστάνουν τους επώνυμους και κρύβονται πίσω από ΚωνστατινοΜερκούρισες, ΘανασοΧρηστάκηδες, JohnΣτρατάκηδες και ΠαραμυθοΦιλιποσκορδάκιδες. Επιπλέον εμείς ξέρουμε και τις θέσεις και τις αντιθέσεις σε αυτό το νησί. Εσείς τα μπερδέψατε χτες με τους Πλουσκαίους!!! Αυτά. Και ελπίζουμε τέρμα το κλόπιραιτ και οι άλλες φεϊσμπουκιές και ασυνάρτητες ανοησίες σας…
«Εν ‘Ανδρω»
Σημείωση:Τα παραπάνω αποσπάσματα είναι από το Μέρος Β΄«Διαδρομές στην Ιστορία της Άνδρου» του Διαμαντή Μπασαντή από το βιβλίο των Σταμάτη Μ. Καμπάνη & Διαμαντή Μπασαντή Η Άνδρος μέσα στον Χρόνο, εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2015, Β΄έκδοση.