Back to the future ή η Άνδρος ξαναρχίζει να μπαρκάρει…
Χαλαρή συζήτηση γύρω από ένα καφέ στη γέφυρα του Superferry. O καπετάν Αντώνης, από την Κάρυστο, λέει την πρώτη πληροφορία: το ξέρετε πως στα τελευταία χρόνια της κρίσης τριπλασιάστηκαν οι έλληνες ναυτικοί. Υπήρχαν 11.000 περίπου ενεργοί ναυτικοί μέχρι πριν μερικά χρόνια και εφέτος αναμένεται να φτάσουν τους 33.000!!! Κάποτε ο χρησμός είπε στον Θεμιστοκλή: τα «ξύλινα τείχη» θα σώσουν την Αθήνα! Ε, τώρα είναι τα «σιδερένια τείχη» που σώζουν πάλι την Ελλάδα…
Τον κοιτάξαμε παραξενεμένοι. Ρωτήσαμε κάνα δύο πληροφορίες. Ξαφνικά γυρνά ο πρώην λιμενάρχης και λέει: το ίδιο συμβαίνει και στην Άνδρο. Τα τελευταία χρόνια παρατήρησα πως βγάζαμε ολοένα και περισσότερα ναυτικά φυλλάδια. Κοίταξα τα αρχεία και τι είδα; Στην περίοδο της αφθονίας 2004-2007 έβγαιναν στην Άνδρο 2-3 νέα φυλλάδια τον χρόνο. Και ξαφνικά τα δύο τελευταία χρόνια βγάζαμε ολοένα και περισσότερα.
Το 2016 υπολογίζω να φτάσουν τα 40!!! Πέρσι ήταν 30!!! Αν διατηρηθεί αυτός ο ρυθμός σε 5 χρόνια θα μιλάμε για 200 νέους ναυτικούς μόνο στην Άνδρο!! Αν διατηρηθεί 8-10 χρόνια θα μιλάμε για κοντά 400!! Και να σκεφτείς πως στην δεκαετία του 2000 υπολογίζω πως θα βγήκαν 40 όλα κι όλα!!! Για να βρούμε το εφετινό νούμερο - 40 φυλλάδια σε μια χρονιά – πρέπει να γυρίσουμε πίσω στην Άνδρο το 1985!!! Δηλαδή πριν 30 χρόνια.
Τώρα αν υπολογίσεις πως κάθε φυλλάδιο έχει πίσω 3-4 άτομα να ζήσει μιλάμε στα 5 χρόνια 600-700 περίπου ανθρώπους που ζουν από την θάλασσα στην Άνδρο. Πόσοι είμαστε στο νησί; 7.000-8.000 χιλιάδες. Δηλαδή το 10% ξεκινά πάλι για την θάλασσα.
- -- Σωστά είχε γράψει ο Μιχάλης Κοκκίνης το 2014 σε ένα εξαιρετικό άρθρο του στο Εν Άνδρω: Η Άνδρος ξαναρχίζει να μπαρκάρει, παρατήρησα…
-- Πολύ σωστά, απαντά και αυτό φαίνεται και από το ναυτικό λύκειο της Άνδρου. Μέχρι πριν λίγα χρόνια οι μαθητές και οι μαθήτριες πήγαιναν μόνο και μόνο για να το τελειώσουν. Πολύ λίγοι αγαπούσαν την θάλασσα. Τώρα πάνε πολύ περισσότεροι για καριέρα. Και αυτό φαίνεται από τις εισαγωγικές που ανέβηκαν ψηλά οι μέσοι όροι, έφτασαν ήδη το 17. Άρα ολοένα και περισσότερα παιδιά πάνε για καριέρα στη θάλασσα.
- -- Ναι παρατηρεί ο τέταρτος της παρέας, αλλά μπορεί να πηγαίνουν και για το λιμενικό.
-- Τι λες καημένε, τον διακόπτει ο πρώην λιμενάρχης, η πλειοψηφία πάνε για τα καράβια. Ο πρώτος μισθός ενός λιμενικού είναι 600 ευρώ, ενώ ενός τρίτου καπετάνιου είναι πάνω από 4.000 ευρώ!
Τον κοιτάζαμε όλοι σιωπηλοί. Ακόμα και ο καπετάν Αντώνης. Αλλά αυτός συνέχισε απτόητος να μας εκπλήττει με την ανάλυση του.
Και ξέρετε ποιοι πάνε πιο συστηματικά στα καράβια στην Άνδρο από τους νέους; Δεν ξέραμε φυσικά. Οπότε αυτός συνεχίζει απτόητος: οι έχοντες γονείς μετανάστες. Από άλλη χώρα. Είναι η πλειοψηφία – 7 στους 10 - από τέτοιο περιβάλλον. Έγιναν κι αυτοί ανδριωτάκια, μάθανε την θάλασσα και ξεκινάνε καριέρα στα καράβια!!! Βέβαια τα ποσοστά ξεγελούν λίγο γιατί σε πραγματικούς αριθμούς οι ελληνικής καταγωγής είναι στο 50%. Όμως αυτό συμβαίνει όμως γιατί οι ελληνικής καταγωγής στην Άνδρο είναι πολύ περισσότεροι.
Παρακολουθούσαμε σιωπηλοί. Και κάπου εκεί μας έδωσε το τελικό χτύπημα. Μέχρι πριν λίγα χρόνια, στα όρια της κρίσης η Άνδρος είχε στο νηολόγιο της 15 μόνο καράβια. Το 2016 ίσως κλείσει με 24. Αυτό σημαίνει πιο πολλές ευκαιρίες για όλα αυτά τα παιδιά. Για κάθε πλοίο με ανδριώτικο νηολόγιο συνήθως παίρνουν 6-7 ανδριώτες πλήρωμα. Τώρα έχουμε και της ακτοπλοΐας που θέλουν περισσότερους. Τα 24-25 περίπου πλοία με νηολόγιο Άνδρου θέλουν περίπου 200 ναυτικούς. Και οι αριθμοί αυξάνουν αν σκεφτείς πως αρκετοί πάνε και σε άλλες εταιρείες. Δεν ξέρω αν έχουμε σήμερα την Άνδρο τόσους ναυτικούς. Αλλά η προσέλευση αυξάνει όπως είπαμε…
Κάποιος εκεί έκανε την τελευταία ερώτηση: ποιοι πλοιοκτήτες βάζουν νηολόγιο Άνδρου. Η απάντηση απλή: πρώτος-πρώτος ο Σπύρος Πολέμης που έχει 5. Βάζει και ένας Γουλανδρής. Βάζουν και κάποιοι άλλοι. Έβαλε και ο Στεφάνου ένα. Ίσως βάλει και δεύτερο…
Δεν προλάβαμε να πούμε άλλα γιατί το πλοίο μπήκε στο Γαύριο. Κατεβαίνοντας βρήκαμε την Άνδρο έρημη. Όμως κάπου στη σκέψη υπήρχε πια μια σπίθα ελπίδας. Τα ξύλινα τείχη που έσωσαν κάποτε την Αθήνα μπορεί τώρα ως σιδερένια τώρα να δώσουν μια ανάσα στο ταλαιπωρημένο από την οικονομική κρίση νησί. Back to the future λοιπόν ή πίσω στο μέλλον…
Δ. Μπ.