ΣΑΡΑΚΟΣΤΙΑΝΑ: Νηστίσιμα κι εκκλησιαστικά!...

Μια από αυτές τις μέρες ανηφορίσαμε - μετά από αρκετό καιρό - στο μοναστήρι της Παναχράντου. Εικόνες γνώριμες, πρόσωπα οικεία, εποχές δύσκολες. Είμαστε στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Για τους μοναχούς είναι η κορυφαία διαδικασία της χρονιάς μιας και το σύνολο του Ορθοδόξου βίου επικεντρώνεται γύρω από την Ανάσταση. Οι 40 μέρες λοιπόν που προετοιμάζουν και οδηγούν στην Εβδομάδα των Παθών και στην Ανάσταση είναι το αποκορύφωμα της Ορθόδοξης παράδοσης.

Βρήκαμε το μοναστήρι χωρίς κόσμο. Η πανδημία περιόρισε σημαντικά την προσέλευση χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως περιόρισε την αγάπη της κοινωνίας της Άνδρου - και ιδίως του Κορθίου αν και το μοναστήρι χωροταξικά ανήκει στην Χώρα. Όπως έλεγε ο Γέροντας Ευδόκιμος πρωί-πρωί της Καθαρής Δευτέρας έφτασαν 10 λαγάνες προσφορά κατοίκων και αρτοποιιών του Κορθίου στη Μονή! Μερικά πράγματα - όπως φαίνεται - ακολουθούν την δική τους διαδρομή. Και η διαδρομή από το Κόρθι προς το μοναστήρι φαίνεται μερικές φορές μικρότερη από την Χώρα! Το γράφουμε αυτό χωρίς να ξεχνάμε πως μερικοί από τους πιο σταθερούς και μεγάλους ευεργέτες της Μονής είναι ορισμένοι εφοπλιστές της Χώρας - όπως ο αείμνηστος Αλέκος Γουλανδρής - που συνέβαλε σημαντικά στην ανακαίνιση του επί πολλά χρόνια. 

Και δυο ακόμα λόγια που στοχαστήκαμε με αφορμή την επίσκεψη μας στο μοναστήρι. Η Σαρακοστή είναι σημαντικότατη διαδικασία στη ζωή των μοναστηριών και των μοναχών, αλλά και των πιστών της Ορθοδοξίας. Και είναι η αρχαιότερη από τις μεγάλες νηστείες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα. Αρχικά διαρκούσε έξι εβδομάδες ενώ αργότερα, προστέθηκε και η έβδομη εβδομάδα. Επισήμως, η Μεγάλη Τεσσαρακοστή αρχίζει την Καθαρά Δευτέρα, επτά εβδομάδες πριν το Πάσχα και διαρκεί για 40 συνεχόμενες ημέρες, ολοκληρώνοντας με την Προηγιασμένη Λειτουργία της Παρασκευής την Έκτη Εβδομάδα. Η επόμενη ημέρα, ονομάζεται το Σάββατο του Λαζάρου, που είναι η ημέρα πριν την Κυριακή των Βαΐων. Κατάληξη της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, που προετοιμάζει τους πιστούς είναι η είσοδος στην Εβδομάδα των Αγίων Παθών και της Ανάστασης του Ιησού

Τέλος και η χιουμοριστική πλευρά της παράδοσης. Η Σαρακοστή περιλαμβάνει συνήθως πάντα μεγάλο μέρος του Μάρτη. Από το γεγονός αυτό προκύπτει η χαρακτηριστική ελληνική ερωτηματική δημώδης έκφραση: «Λείπει ο Μάρτης από τη Σαρακοστή;», που συνηθίζεται να λέγεται σκωπτικά για πρόσωπα τα οποία αρέσκονται να παίρνουν μέρος σε κάθε συμβάν.

"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet