ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ή τουρισμός, "υπερτουρισμός" και... ξερολισμός!!!
Του Νότη Μαρτάκη
Δημοσιογράφου – Συμβούλου Τουρισμού
(Δημοσιεύουμε μια λίαν ενδιαφέρουσα παρέμβαση του δημοσιογράφου και συμβούλου τουρισμού Νότη Μαρτάκη, που εξηγεί πως ο τουρισμός δεν είναι απλά μια οικονομική δραστηριότητα που αφορά τον κλάδο των τουριστικών επιχειρήσεων, αλλά ολόκληρη την κοινωνία μιας και οι τουρίστες διαχέουν την καταναλωτική τους δραστηριότητα πολύ πέρα των τουριστικών καταλυμάτων - μεταφορές, εστίαση, ψυχαγωγία, περίπτερα, κομμωτήρια, λιανική πώληση - καθιστώντας το σύνολο της τοπικής οικονομίας "εξαγωγική δραστηριότητα". Όσο για τα υπερτουρισμού αφορούν 2-3 συγκεκριμένα μέρη κι όταν τα επικαλούνται πολλοί απλώς πριμοδοτούν αυτά τα μέρη. Συμπέρασμα: ο ξερολισμός βλάπτει σοβαρά τον τουρισμό και το μανιπουλάρισμα των δελτίων τύπου και των στοιχείων βλάπτει σοβαρά την αλήθεια του τουρισμού και την κοινωνία. Διαβάστε παρακάτω την ανάλυση του Ν.Μαρκάκη - ΕΝ ΑΝΔΡΩ)
Κωδικοποιώντας μερικά από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το ΙΝΣΕΤΕ (Ινστιτούτο Συνδέσμων Τουριστικών Επιχειρήσεων) και αφορούν τον τουρισμό μπορούν να εξαχθούν κάποια συμπεράσματα.
Έτσι λοιπόν:
- Για κάθε 1 ευρώ από την τουριστική δραστηριότητα, δημιουργείται έμμεση και προκαλούμενη πρόσθετη οικονομική δραστηριότητα 1,65 ευρώ και άρα, συνολικά το ΑΕΠ αυξάνει κατά 2,65 ευρώ.
- Η συνολική συνεισφορά του τουρισμού στην οικονομία της χώρας το 2023 εκτιμάται μεταξύ 62,8 δισ. ευρώ και 75,6 δισ. ευρώ, μεγέθη που αντιστοιχούν μεταξύ 28,5% έως 34,3% του ΑΕΠ.
- Η Μέση Κατά κεφαλή Δαπάνη, στα 605,8 ευρώ το 2023 κατέγραψε μικρή πτώση (-2,3%) έναντι του 2022, ενώ μείωση από τις 7,8 στις 7 διανυκτερεύσεις σημείωσε πέρυσι και η Μέση Διάρκεια Παραμονής.
Τα συμπεράσματα είναι αυτονόητα:
- Ο τουρισμός αποτελεί σημαντικό πυλώνα της εθνικής οικονομίας και καλά θα κάνουν όσοι μιλούν για δήθεν "μονοκαλλιέργεια" να το ξανασκεφτούν αφού πρώτα αναζητήσουν άλλες εναλλακτικές παραγωγικές βάσεις.
- Καλά θα κάνουν επίσης κάποιοι άλλοι, αντί να μετράνε κεφάλια να δούνε και τα έσοδα αλλά και τη Μέση Κατά κεφαλή Δαπάνη και τη Μέση Παραμονή, πριν πανηγυρίσουν για την τουριστική τους επιτυχία.
- Και καλά θα κάνουν όλοι μαζί, να μην εξαντλούνται μόνο σε πανηγυρικές δηλώσεις όταν "τσιμπάνε" τυχαία ένα θετικό δημοσίευμα από το διαδίκτυο (ακόμα και όταν αποτελεί πληρωμένη διαφήμιση) οικειοποιούμενοι την επιτυχία για λόγους προφανείς.
- Όπως διαφαίνεται από τον πολλαπλασιαστή, που χρησιμοποιεί το ΙΟΒΕ σε συνδυασμό με τους πολλαπλασιαστές των επιμέρους κλάδων της ελληνικής οικονομίας του ΚΕΠΕ (καταλύματα, εστίαση, θαλάσσιες- οδικές- εναέριες μεταφορές, εμπόριο, ψυχαγωγία, ταξιδιωτικά γραφεία, ενοικίαση αυτοκινήτων, συνέδρια), δικαιώνεται η άποψη που εδώ και χρόνια έχω υποστηρίξει ότι ο τουρισμός, ως εξαγωγική δραστηριότητα (αφού εισάγει έσοδα από το εξωτερικό), σε αντίθεση με όλες τις άλλες δραστηριότητες, είναι η μόνη που καλεί τον καταναλωτή να αγοράσει το προϊόν (δηλαδή την υπηρεσία) στο τόπο παραγωγής και όχι διάθεσης, καθιστώντας εξαγωγικές και άλλες επαγγελματικές δραστηριότητες της περιοχής, που υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχαν αυτή τη δυνατότητα (εστίαση, περίπτερο, κομμωτήριο, λιανική πώληση κλπ).
- Η μείωση των διανυκτερεύσεων (Μέση Παραμονή) πρέπει να προβληματίσει τόσο από την άποψη της μονοδιάστατης προβολής (ήλιος-θάλασσα και.. τίποτε άλλο!) όσο και από την πολιτική τιμών που, όταν δεν ανταποκρίνεται στη σχέση αξίας - τιμής ή υπερβάλλει σε τιμολόγηση μειώνει, στην ουσία, το συνολικό τζίρο αφού περιορίζει τον πολλαπλασιαστή.
Με λίγα λόγια: Για να αντιμετωπιστεί με την ανάλογη σοβαρότητα το θέμα της τουριστικής ανάπτυξης, πρέπει μερικοί "ειδήμονες" να αντιμετωπίσουν τον τομέα με την ανάλογη γνώση και σοβαρότητα. Ας αφήσουμε λοιπόν στην άκρη τα περί δήθεν υπερτουρισμού, επειδή δεν παρακολουθούμε την ανάπτυξη με τα αναγκαία έργα, τα περί "Μυκονοποίησης", που μόνο ως ξόρκι μπορεί να εκληφθεί και ωφελεί τη Μύκονο αφού την αφήνει να ξεχωρίζει σε εθνική συνεισφορά και τον ξερολισμό, σ΄ ένα σπορ στο οποίο εμείς οι Έλληνες έχουμε ιδιαίτερες επιδόσεις.