Ο ΝΑΥΤΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΡΥΘΡΑ ΘΑΛΑΣΣΑ: Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές και ποια πλοία τους χτυπήθηκαν από τους Χούθι

Της Λίλιαν Μαργαρίτη

MONONEWS

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης αφού οι επιθέσεις από τους αντάρτες Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων στην περιοχή που ξεκίνησαν τον περασμένο Νοέμβριο, συνεχίζονται. Οι αντάρτες της Υεμένης χρησιμοποιούν πυραύλους και drones για να πλήξουν τους στόχους τους, που είναι κατά κύριο λόγο πλοία που εκτιμούν ότι συνδέονται με το Ισραήλ. Η εξέλιξη αυτή έχει δημιουργήσει αβεβαιότητα στην περιοχή, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των ναυτικών και την ομαλή ροή του θαλάσσιου εμπορίου.

Θύμα των επιθέσεων έχουν πέσει και αρκετά πλοία ελληνικών συμφερόντων, με πιο πρόσφατο παράδειγμα το δεξαμενόπλοιο Chios Lion, με σημαία Λιβερίας, που μετέφερε πετρέλαιο, στην Ερυθρά Θάλασσα. Το πλοίο, χωρητικότητας 107,500-dwt και κατασκευής 2010, ανήκει στον στόλο της εταιρείας Stealth Maritime συμφερόντων του ομίλου Βαφειά.

Σύμφωνα με το μεικτό διοικητήριο των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων που είναι αρμόδιο για τη Μέση Ανατολή, το βράδυ της Δευτέρας το Chios Lion  υπέστη «ζημιά» από τηλεκατευθυνόμενο μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV). Ωστόσο, δεν υπήρξαν θύματα ή ζημιές και το πλήρωμα του δεν ζήτησε βοήθεια.

Η βύθιση του Tutor

Διπλό χτύπημα, από αέρος και θαλάσσης, δέχθηκε τον Ιούνιο στην Ερυθρά Θάλασσα το χωρητικότητας 82,000 dwt bulker (κατασκευής 2022) Tutor, της Evalend Shipping του εφοπλιστή Κρίτωνα Λεντούδη.

Με ανακοίνωσή τους, οι Χούθι ανέλαβαν την ευθύνη και επιβεβαίωσαν πως διεξήγαγαν «στρατιωτική επιχείρηση με στόχο το συγκεκριμένο πλοίο  με εναέρια drones και βαλλιστικούς πυραύλους».

Το πλοίο, που μετέφερε άνθρακα, υπέστη σοβαρές υλικές ζημιές στο μηχανοστάσιό του, με αποτέλεσμα να σημειωθεί εισροή υδάτων. Τελικά βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή της Χοντέιντα.

Ένας ναυτικός από το πλήρωμα σκοτώθηκε, ενώ τα υπόλοιπα μέλη - όλοι υπήκοοι Φιλιππίνων - απομακρύνθηκαν από το καταδρομικό πολεμικό πλοίο USS PhilippineSea.

Συνέχισαν το ταξίδι τους

Τον ίδιο μήνα, επλήγη το ελληνόκτητο εμπορικό πλοίο Transworld Navigator, με σημαία Λιβερίας.

Την επίθεση επιβεβαίωσε ο Γιαχία Σαρία, εκπρόσωπος των ανταρτών Χούθι της Υεμένης. Ωστόσο, το πλήρωμα ανέφερε «ήσσονος σημασίας τραυματισμούς και περιορισμένης έκτασης ζημιές» και συνέχισε το ταξίδι του.

Στο στόχαστρο βρέθηκε, σύμφωνα με δημοσιεύματα και το χωρητικότητας 29,084-dwt Vantage Dream (κατασκευής 2011), το οποίο ανήκει στην ελληνική εταιρεία Vantage Shipping Lines του Νικόλα Παπαλιού, με βάση τα στοιχεία της Equasis.

Τα χτυπήματα δεν προκάλεσαν ζημιά στο ελληνόκτητο πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου, ενώ το συμβάν δεν επιβεβαιώθηκε.

Στόχος τριών πυραύλων που εκτόξευσαν οι Χούθι έγινε τον περασμένο Μάιο το πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου Laax χωρητικότητας 82.300 dwt, με σημαία των Νήσων Μάρσαλ.

Το bulker, που διαχειρίζεται η Grehel Ship Management με έδρα στον Πειραιά, συνέχισε το ταξίδι του, χωρίς να υπάρξουν τραυματισμοί.

Τα πλοία της Eastmed

Tον ίδιο μήνα, πυραυλική επίθεση δέχθηκε το φορτηγό πλοίο Yannis, με σημαία Μάλτας, που έπλεε ανοικτά του λιμανιού Χοντέιντα.

Το bulker που ανήκει στον στόλο της Eastern Mediterranean Maritime Limited (EastMed), του εφοπλιστή Θανάση Μαρτίνου, είχε αναχωρήσει από την Ρωσία με προορισμό την Κένυα. Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) δεν προκλήθηκαν ζημιές, ούτε υπήρξαν θύματα.

Nωρίτερα ένα ακόμη πλοίο της ίδιας ναυτιλιακής, το Cyclades, χωρητικότητας 60,400-dwt (κατασκευής 2017) είχε δεχθεί επίθεση με βαλλιστικούς πυραύλους και drone, στα ανοικτά των ακτών της Μόκα, στην Ερυθρά Θάλασσα.

Και σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με ανακοίνωση της αμερικανικής διοίκησης (U.S. Central Command), δεν υπήρξαν τραυματισμοί και το πλοίο συνέχισε την πορεία του.

Η μοιραία επίθεση στο True Confidence

Το ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο True Confidence, χωρητικότητας 50,446 dwt, με σημαία Μπαρμπέιντος, δέχθηκε πλήγμα τον περασμένο Μάρτιο από ρουκέτα, 50 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του Άντεν στην Ερυθρά Θάλασσα, με τραγικό απολογισμό τρεις νεκρούς ναυτικούς και τέσσερις τραυματίες.

Πρόκειται για το πρώτο θανατηφόρο χτύπημα που σημειώθηκε από την έναρξη του επιθέσεων των Χούθι κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα ως αντίποινα για τον πόλεμο του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας.

Το πλοίο ανήκει στην True Confidence Shipping SA, εγγεγραμμένη στη Λιβερία, η οποία διοικείται από την Third January Maritime Ltd στην Ελλάδα, με έδρα στον Πειραιά.

Μάλιστα είχε μόλις αλλάξει χέρια, καθώς σύμφωνα με τους Financial Times εκείνη την περίοδο πουλήθηκε από το αμερικανικό private equity Oaktree Capital στην True Confidence SA.

Ωστόσο, η Oaktree, εξακολουθούσε να είναι καταχωρημένη σε πολλές ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων ως ιδιοκτήτρια του πλοίου. Σύμφωνα με τους FT η επίθεση φαίνεται πιθανό να είχε στόχο την προηγούμενη ιδιοκτήτρια του πλοίου.

Ο επίσημος εκπρόσωπος των Χούτι, ανέλαβε την ευθύνη για την επίθεση, αποκαλώντας το True Confidence «αμερικανικό πλοίο».

Κατά λάθος επίθεση

Τον περασμένο Φεβρουάριο, το υπό ελληνική σημαία πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Sea Champion έφθασε στο λιμάνι της Άντεν, στη νότια Υεμένη, αφού δέχθηκε επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα από τους αντάρτες Χούθι, κατά λάθος, σύμφωνα με ναυτιλιακές και στρατιωτικές πηγές του reuters.

Το Sea Champion, αμερικανικών συμφερόντων κατά το πρακτορείο, μετέφερε καλαμπόκι από την Αργεντινή στo Άντεν, την έδρα της διεθνώς αναγνωρισμένης κυβέρνησης της Υεμένης. Το πλοίο διαχειρίζεται η Mega Shipping Line Corp, μια εταιρεία ελληνικών συμφερόντων, με έδρα στον Πειραιά και τη Νέα Υόρκη.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της διοίκησης των ενόπλων δυνάμεων των ΗΠΑ, CENTCOM, το πλοίο έχει παραδώσει ανθρωπιστική βοήθεια στην Υεμένη 11 φορές τα τελευταία πέντε χρόνια.

Οι Χούθι εκτόξευσαν δυο βαλλιστικούς πυραύλους εναντίον του Sea Champion. Ο ένας κατέπεσε στη θάλασσα, σε απόσταση περίπου 15 μέτρων από το πλοίο, με αποτέλεσμα απλά «να σπάσει ένα τζάμι». Τα 23 μέλη του πληρώματος, στα οποία περιλαμβάνονταν και πέντε Έλληνες, ήταν καλά στην υγεία τους.

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

σημαια λιβεριας πληρωμα φιλιπινεζοι τα κερδη σε off shore στα keyman τα γραφεια στο λονδινο και κατα τα αλλα πρεπει ενα χρεωκοπημενο κρατος να στελνει φρεγατες που μας κοστιζουν τα μαλλια της κεφαλης μας για να προστατευει αυτα τα.... (διαγράφεται μια ύβρις- Εν Άνδρω) ...αν θελουν προστασια οι εφοπλιστες να την πληρωσουν μονοι τους

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 4 μήνες πριν από το χρήστη enandro enandro