Πρώτη και το 2016 η ελληνική ναυτιλία. Η συμβολή των ναυτικών της Άνδρου. Στοιχεία αυτής της συμβολής.

Του Δημήτρη Σταυρόπουλου

Ο Αφανής Ναύτης - Χώρα Άνδρου

(Η είδηση πως η ελληνική ναυτιλία είναι για μια ακόμα φορά πρώτη στον κόσμο, που μετέδωσε και σχολίασε ο συνεργάτης του Εν Άνδρω Δημήτρης Στραυρόπουλος οδήγησε σε έναν διάλογο με ορισμένους αναγνώστες τόσο στο site όσο στο f/b. Επειδή σε ορισμένους η ναυτιλία ως κλάδος γίνεται αντιληπτή μάλλον περιορισμένα σκεφτήκαμε να μεταφέρουμε εδώ δύο σχόλια με στόχο να γίνει κατανοητός ο κλάδος και τα ωφέλη του στην ελληνική οικονομία αλλά και στο νησί μας. Δημοσιεύουμε λοιπόν τα δύο σχόλια - ένα αναγνώστη μας και ένα του Εν Άνδρω - στο τέλος του κειμένου του Δημήτρη Στραυρόπουλου - Εν Άνδρω).

Για ένα ναυτικό νησί όπως η Άνδρος, με ιστορία, αγώνες, προσφορά και θυσίες στην θάλασσα, αυτή η είδηση χαρίζει χαρά και ικανοποίηση. Αποτελεί την επιβράβευση κόπων και σωστών επιλογών, όχι μόνο εκείνων που διαφεντεύουν τους ωκεανούς (των εφοπλιστών), αλλά κυρίως των ναυτικών, που με τον ιδρώτα και το αίμα τους, κατάφεραν να διατηρήσουν την Ελληνική Ναυτιλία και εφέτος πρώτη στον κόσμο.

Αυτή η είδηση αφιερώνεται, λοιπόν, στους ανδριώτες θαλασσόλυκους…

Η είδηση: Διατηρεί τα «σκήπτρα» της παγκόσμιας ναυτιλίας η Ελλάδα καθώς με βάση την τελευταία ετήσια έκθεση της αρμόδιας υπηρεσίας εμπορίου των Ηνωμένων Εθνών, της UNCTAD, το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται σε 16,36%, έναντι 16,1% πριν από ένα χρόνο και 15,5% το 2014.

Πρόκειται για κατάταξη με βάση το ποσοστό που ελέγχει η κάθε χώρα επί της συνολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου, ενώ τα στοιχεία που παρουσίασε χθες η UNCTAD αφορούσε την περίοδο μέχρι τις αρχές του 2016. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν συνολικά 4.136 πλοία, έναντι 4.017 πλοίων το 2015, μια αύξηση κατά 119 πλοία. Από τα εν λόγω πλοία, όμως, μόλις τα 728 έχουν υψώσει την ελληνική σημαία, ενώ πέρυσι ο αντίστοιχος αριθμός ανερχόταν σε 796 πλοία.

Το μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου με βάση τη χωρητικότητα ανέρχεται πλέον σε 293 εκατ. τόνους dwt (περιλαμβάνονται πλοία 1.000 τόνων και πάνω), έναντι 279,4 εκατ. τόνων πέρυσι. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της UNCTAD, σχεδόν το 78% του στόλου (με βάση τη χωρητικότητα) είναι εγγεγραμμένο σε ξένα νηολόγια.

Στην ελληνική σημαία είναι νηολογημένα πλοία χωρητικότητας «μόλις» 64,7 εκατ. τόνων, από 70 εκατ. τόνους πέρυσι. Συνολικά, υπολογίζοντας και τα μικρότερα πλοία (από 100 τόνους και άνω), την ελληνική σημαία φέρουν 1.386 πλοία, ενώ με βάση τη χωρητικότητα, το μερίδιο του ελληνικού νηολογίου δεν ξεπερνά το 4,07% σε παγκόσμια βάση. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, η ελληνική σημαία έχει απολέσει το 2,49% της χωρητικότητάς της, ενώ κατατάσσεται στην 9η θέση διεθνώς.

Μετά την Ελλάδα, στη δεύτερη θέση με βάση τη χωρητικότητα του στόλου της κατατάσσεται και πάλι η Ιαπωνία με μερίδιο της τάξεως του 12,78% (από 13,3% πέρυσι), αριθμώντας συνολικά 3.969 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 229 εκατ. τόνους dwt. Ακολουθεί η Κίνα, η οποία παρότι διαθέτει τα περισσότερα πλοία παγκοσμίως με 4.960, εντούτοις, το μερίδιό της με βάση τη χωρητικότητα δεν ξεπερνά το 8,87%, από 9,1% πέρυσι. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Γερμανία με μερίδιο της τάξεως του 6,65%, επίσης μειωμένο από το 7,04% του προηγούμενου έτους, ενώ η πρώτη πεντάδα συμπληρώνεται από τη Σιγκαπούρη, της οποίας το μερίδιο διαμορφώνεται σε 5,32%, ενισχυμένο σημαντικά από το 4,84% που είχε καταγραφεί πέρυσι.

ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΩΦΕΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΔΡΙΩΤΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

ΣΧΟΛΙΟ του αναγνώστη Jim από Άνδρος

Το συνολικό όφελος για την ελληνική οικονομία από τις θαλάσσιες μεταφορές σε όρους απασχόλησης (από την ανάγκη εξυπηρέτησης της ζήτησης για

θαλάσσιες μεταφορές, καθώς και από την κατανάλωση που οφείλεται στο εισόδημα των εργαζομένων κατά μήκος της αλυσίδας αξίας των θαλάσσιων μεταφορών) είναι πολύ σημαντικό, καθώς εκτιμάται με τη χρήση του υποδείγματος εισροών-εκροών της ελληνικής οικονομίας του ΙΟΒΕ ότι το 2009 ξεπέρασε τα 192 χιλ. άτομα. Τα αντίστοιχα οφέλη στο εισόδημα των νοικοκυριών υπολογίζονται στα € 2,7 δισ.

Η καταγεγραμμένη συμβολή της ναυτιλίας δείχνει να είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς η απουσία της θα περιόριζε σημαντικά τον κύκλο εργασιών λοιπών παραναυτιλιακών κλάδων (προμηθευτών, συνεργατών και λοιπά), με αποτέλεσμα την περαιτέρω συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας.

Η συνολικά καταγεγραμμένη συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, με βάση τα επίσημα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, ανέρχεται σε €13 δισεκ. προστιθέμενη αξία και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας.

ΣΧΟΛΙΟ του Εν Άνδρω

Με δεδομένα τα παραάνω ωφέλη της ελληνικης ναυτιλίας στην Ελλάδα πολύ σημαντική κρίνεται συμφωνα με τα στοιχεία τα ωφέλη της ανδριωτικης ναυτιλίας στο νησί. Ακόμα και σήμερα η Άνδρος - σύμφωνα με στοιχεία του Μιχάλη Κοκκίνη, δες στο κείμενο "Η Άνδρος συνεχίζει να μπαρκάρει - έχει περίπου 150 πλοία με σημαντικό τονάζ. Στα γραφεία και στα καράβια των ανδριωτών εφοπλστικών οικογενειών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και σε επαγγέλματα γύρω από την ναυτιλία (δικηγόροι. ναυλομεσίτες, πληρώματα, τροφοδοσία κλπ)  εργάζονται κάποιες χιλιάδες ανδριώτες. Χωρίς τις περίπου 64 εφοπλιστικές οικογένειες ανδριώτικης καταγωγής που απασχολούν πολύ κόσμο ή κινούν δίπλα τους και πολλά επαγγέλματα περί την ναυτιλία το νησί θα ήταν φτωχότερο και το ΑΕΠ του θα ήταν πολύ χαμηλότερο.   



ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Το συνολικό όφελος για την ελληνική οικονομία από τις θαλάσσιες μεταφορές σε όρους απασχόλησης - από την ανάγκη εξυπηρέτησης της ζήτησης για
θαλάσσιες μεταφορές καθώς και από την κατανάλωση που οφείλεται στο εισόδημα των εργαζομένων κατά μήκος της αλυσίδας αξίας των θαλάσσιων μεταφορών - είναι πολύ σημαντικό, καθώς εκτιμάται με τη χρήση του υποδείγματος εισροών-εκροών της ελληνικής οικονομίας του ΙΟΒΕ ότι το 2009 ξεπέρασε τα 192 χιλ. άτομα. Τα αντίστοιχα οφέλη στο εισόδημα των νοικοκυριών υπολογίζονται στα €2,7 δισεκ.
Η καταγεγραμμένη συμβολή της ναυτιλίας δείχνει να είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς η απουσία της θα περιόριζε σημαντικά τον κύκλο εργασιών λοιπών παραναυτιλιακών κλάδων (προμηθευτών, συνεργατών και λοιπά), με αποτέλεσμα την περαιτέρω συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας. Η συνολικά καταγεγραμμένη συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, με βάση τα επίσημα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, ανέρχεται σε €13 δισεκ. προστιθέμενη αξία και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας
http://www.nee.gr/downloads/199IOBE%20JAN%202013.pdf

This comment was minimized by the moderator on the site

Κε Μπασαντή καλημέρα σας.''κατηγορώ ''όχι την επιχειρηματικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών,αμφισβητώ την συμβολή τους στην Ελληνική οικονομία.Ποια συμβολή δηλαδή;;ο πατέρα σας και λυπήθηκα για τον θάνατο του εν πλω,αλλά και ο δικός μου βολόδερναν στις θάλασσες και έστελναν τα λεπτά εδώ.Οι εφοπλιστές τα έχουν και ζουν έξω.Και μην ακούσω αυτό με το οποίο μεγάλωσαν γενιές Ανδριωτών για την τάχα ''ευγνωμοσύνη''που πρέπει να έχουν για το ότι θαλασσοπνίγονταν βρίσκοντας δουλειά στα βαπόρια και τι θα γίνονταν αν δεν υπήρχαν αυτά.Ε ας τα ταξίδευαν μόνοι τους οι καραβοκύρηδες τους. Θα πρέπει να ξεχωρίσουμε βέβαια τους παλιούς Ανδριώτες εφοπλιστές που ναι είχαν προσφέρει στον τόπο τους.Σήμερα;;μόνο ο ΚΟΣ Τάττος έβαλε τα λεπτά του για το θεατράκι όλοι οι άλλοι;;είδατε κάτι;σε μια Ελλάδα που υποφέρει. Έχω γράψει και άλλες φορές,που είναι μία ναυτική ακαδημία στην Άνδρο;;Εκείνο το'' δυστυχές'' κέντρο υγείας δεν θα έπρεπε να ήταν πλήρως εξοπλισμένο με μηχανήματα και γιατρούς πληρωμένα από την Ανδριώτικη εφοπλιστική ''οικογένεια''.Για αυτό θυμώνω όταν διαβάζω λιβανωτούς για το εφοπλιστικό κεφάλαιο όπως το γνωρίζουμε τουλάχιστον στην Άνδρο.Τι με νοιάζει λοιπόν αν αυξομειώνεται το τονάζ;;

This comment was minimized by the moderator on the site

Και από πότε τα γραπτά του Κου Σταυρόπουλου αποτελούν θέσφατο;;;;;δεν μπορούμε να έχουμε κάποια άποψη;;;δεν σας κατηγόρησα για τίποτα Κε Μπασαντή η ''προσφώνηση''ήταν σχήμα λόγου.ίσως θα έπρεπε να είχα απευθυνθεί στον Κο Σταυρόπουλο κατά την ''προσφώνηση''.Πάντως νάστε καλά μου θυμίσατε τον μέγιστο Βέγγο με το ''καλέ μου άνθρωπε''........Και κάτι τελευταίο ο αφανής ναύτης ''εκπροσωπεί'' τον πατέρα μου που μόχθησε στις θάλασσες και δεν μπορώ να καταλάβω τι σχέση μπορεί να έχει με το εφοπλιστικό κεφάλαιο και τα παπόργια του......ευχαριστώ για την φιλοξενία.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Δ. Μπασαντη
Αποδεκτή η προσφώνηση σας μέσα σε αυτό το πλαίσιο που λέτε. Χαίρομαι που καταλάβατε την δική μου που παραπέμπει στο ΘΒ.
Νάστε κι εσείς καλά που μου θυμίσατε τον δικό μου πατέρα που όχι μόνο μόχθησε στα καράβια, αλλά πέθανε στο τελευταίο από αυτά. Δεν ξέρω αν πέθανε για το εφοπλιστικό κεφάλαιο ή γιατί ήταν ο μόνος τρόπος να κερδίσει στα γεροντάματα του ένα μεροκάματο για τα παιδιά του που σπούδαζαν. Μάλλον και για τα δύο. Εσείς επιλέγετε να κατηγοτείτε την επιχειρηματικότητα των ελλήνων εφοπλιστών και να αναδεικνύετε μόνο την εργατικότητα των ναυτικών. Ο κ. Σταυρόπουλος επιλέγει να αναδείξει και τα δυο. Αλλά να αφιέρωσει το κείμενο του στους ναυτικούς. Επιτρέψτε του να έχει μια λίγο διαφορετική άποψη από εσάς. Καλημέρα σας..

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 8 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Χαρά και ικανοποίηση Κε Μπασαντή θα νιώθαμε, αν όλοι αυτοί οι λεφτάδες ''πατριώτες''βοηθούσαν την φτωχευμένη Ελλάδα.Αν έβαζαν Ελληνική σημαία στα παμπόρια τους και κτίζανε και κανένα σε Ελληνικά ναυπηγεία.Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να χαίρομαι που οι Ανδριώτες ναυτικοί με τον ιδρώτα τους και το αίμα τους συμβάλλουν στην αύξηση των κερδών των ''αφεντάδων'' τους...........
ΣΧΟΛΙΟ
Καλέ μου άνθρωπε το άρθρο είναι ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΟ. Το υπογράφει γνωστός συντάκτης και στο πανελλήνιο και στην Άνδρο. Ο συνεργατης μας που υπογράφει το κείμενο είχε την ευαισθησία να το αφιερώσει στους αφανείς ήρωες που είναι οι ναυτικοί. Και γι' αυτό επεμεινε να μπει ο Αφανής Νάυτης ως κύρια φωτογραφία....

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 8 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro