Στη λίστα με τα πιο επικίνδυνα λιμάνια το Γαύριο. Κι όμως… λεφτά υπάρχουν!!!
Γαύριο: Χρειάζεται άμεσα εκβάθυνση ο βυθός και ασφαλτόστρωση η προβλήτα (φωτ. Εν Άνδρω).
Τον κώδωνα του κινδύνου για τις σοβαρές ελλείψεις του λιμανιού του Γαυρίου και τις «παγίδες» που κρύβονται γύρω από αυτό, κρούουν για άλλη μια φορά οι πλοίαρχοι της ακτοπλοΐας, που το κατατάσσουν στην λίστα με τα επικίνδυνα και ανεπαρκή λιμάνια του Αιγαίου.
Παρουσιάζοντας την ετήσια έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), ο πρόεδρός της, Μανώλης Τσικαλάκης θίγει εκ νέου, την κατάσταση με την οποία έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά οι πλοίαρχοι στα λιμάνια της Ελλάδας.
Σε ότι αφορά το Γαύριο, την πύλη εισόδου-εξόδου της Άνδρου, αναφέρει χαρακτηριστικά:
"Γαύριο: Σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά την διάρκεια χειρισμών. Να γίνει φωτοσήμανση του ύφαλου «Βουβή» και της βραχονησίδας «Τουρλίτης». Να ενισχυθεί η φωτοβολία του πράσινου φανού του λιμενοβραχίονα. Να μετατραπεί σε προβλήτα ο βραχώδης λιμενοβραχίονας."
Ακόμα χρειάζεται ενίσχυση η σήμανση και προβλήτα εκεί που είναι ο λιμανοβραχίονας με τις πέτρες για να γίνει ασφαλέστερο το λιμάνι (φωτ. Εν Άνδρω).
Και ενώ οι πλοίαρχοι καταγγέλλουν, έρχεται η ευκαιρία για την Άνδρο (και άλλα νησιά) να βελτιώσουν τις λιμενικές τους εγκαταστάσεις και υποδομές μέσα από μια πρωτοβουλία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Συγκεκριμένα: Το ποσό των 17,85 εκ. ευρώ για παρεμβάσεις βελτίωσης των λιμενικών υποδομών στα νησιά Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, θα διαθέσει, από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Νότιο Αιγαίο 2014-2020. Ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος έχει απευθύνει τρεις προσκλήσεις προς τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία και τους Δήμους του Νοτίου Αιγαίου, καθώς και στις Υπηρεσίες της Περιφέρειας και του Υπουργείου Υποδομών, για να υποβάλουν εντός τριών μηνών, τις προτάσεις τους για την ένταξη και χρηματοδότηση έργων και δράσεων, με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων, την άρση της απομόνωσης των νησιών και την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των παρεχομένων υπηρεσιών.
Στόχος είναι η ενίσχυση των λιμενικών πυλών εισόδου – εξόδου, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση κατάλληλων δράσεων που θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων σύνδεσης των νησιών με την υπόλοιπη Περιφέρεια, καθώς και με τις πύλες εισόδου – εξόδου της Περιφέρειας, με σκοπό την προώθηση της ισόρροπης χωρικής ανάπτυξης και την εξασφάλιση ισοδύναμης μεταφορικής εξυπηρέτησης των πολιτών.
Αναλυτικά: Η πρόσκληση με τίτλο «Ολοκλήρωση, βελτίωση ή/και αναβάθμιση διαπεριφερειακών και ενδοπεριφερειακών λιμενικών συνδέσεων» και συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη 5.000.000 ευρώ, αφορά στα νησιά: Άνδρος, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κως, Λέρος, Μήλος και Τήνος.
Η πρόσκληση απευθύνεται στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Κυκλάδων και Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Δωδεκανήσου) και ειδικότερα στους Δήμους ΑΝΔΡΟΥ, Καλύμνου, Καρπάθου, Κω, Λέρου, Μήλου και Τήνου και τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία Άνδρου – Τήνου, Καλύμνου, Κω, Πάτμου, Μήλου και Νότιας Δωδεκανήσου.
Ζητά την υποβολή προτάσεων για έργα βελτίωσης λιμενικών υποδομών, όπως κατασκευή προβλητών, κρηπιδωμάτων, κυματοθραυστών, κτιριακών εγκαταστάσεων, αλλά και για την αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών και τη βελτίωση της λειτουργικότητας των λιμένων και την ενίσχυση της ασφάλειας των λιμένων. Επιπλέον και την δημιουργία υποδομών υδατοδρομίων.
Αν και υπάρχουν χρήματα (και από Περιφέρεια και από Λιμενικό Ταμείο) δεν υπάρχουν μελέτες από τον Δήμο Άνδρου και το Λιμενικό Ταμείο Άνδρου-Τήνου!!! (φωτ. Εν Άνδρω).
Εξυπακούεται ότι για την απορρόφηση κονδυλίων και την έναρξη των έργων, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να συνταχθούν από τους Δήμους τεκμηριωμένες και επιστημονικά άρτιες μελέτες, που θα είναι έτοιμες έγκαιρα και θα εγκριθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Πρόκειται - σε χαλεπούς οικονομικά καιρούς - για μια σπάνια ευκαιρία που για την Άνδρο δεν πρέπει να πάει χαμένη…
Τέλος, πρέπει να θυμίσουμε πως και το λιμενικό ταμείο Άνδρου – Τήνου έχει αποθεματικό πάνω από 3.500.000 ευρώ όμως παρά τις συνεχείς εξαγγελίες έργων και στην Άνδρο και στην Τήνο (εξαγγέλθηκαν πάλι 200.000 για Άνδρο και 800.000 για Τήνο) τίποτα δεν γίνεται γιατί δεν υπάρχουν μελέτες και κυρίως γιατί δεν υπάρχει master plan για τα δύο λιμάνια. Αν και μαθαίνουμε πως στην Τήνο πλέον κάτι προχωρά. Όμως στην Άνδρο δεν προχωρά τίποτα…
Τιμος Βικ.