Έπεσε η πρώτη "καμπάνα" για τη ρύπανση στη Β. Άνδρο. Πότε θα γίνει η ανέλκυση του Cabrera...
Tα ρυμουλκά λόγω του Cabrera βρίσκονται ακόμα στo Γαύριο και ελέγχουν την Βόρεια Άνδρο για περίπτωση ρύπανσης. Εδώ το Παντάνασα – 21/4 μεσημέρι - περνά μπροστά από το "Fast Ferries Andros" με κατεύθυνση προς Φάσα (φωτ. Εν Άνδρω).
Τέσσερις μήνες μετά την πρόσκρουση του υπό σημαία Αντίγκουα, φορτηγού πλοίου Cabrera, στα βράχια του ακρωτηρίου Καμπανος, στην βόρεια εσχατιά της Άνδρου και η πρώτη «καμπάνα» έπεσε! Το Λιμεναρχείο του νησιού, επέβαλε χρηματικό πρόστιμο 52.000 ευρώ για την βεβαιωθείσα ρύπανση που προκάλεσε το βυθισμένο βαπόρι από την διαρροή πετρελαίου από τις δεξαμενές του, στην παραλία Πέζα και στην γύρω περιοχή.
Ο ανδριώτης καπετάνιος Γιώργος Κολίτσας στη γέφυρα του "Andros" ελέγχει την πορεία του πλοίου. Μπροστά του το ρυμουλκό "Παντάνασσα" κατευθύνεται προς Φάσα... (φωτ. Εν Άνδρω).
Ταυτόχρονα η Λιμενική Αρχή της Άνδρου, εισηγήθηκε και διέταξε, την ανέλκυση του φορτηγού και την άμεση απομάκρυνση του από το νησί, θεωρώντας ότι η παραμονή του ναυαγίου στο βυθό της βραχώδους ακτής, αποτελεί μόνιμη εστία μόλυνσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος, κίνδυνο για την ναυσιπλοΐα και εν τέλει απειλή για το ευρύτερο οικοσύστημα. Η περιοχή που έχει βυθιστεί το πλοίο είναι χαρακτηρισμένη Natura, ιδιαίτερου φυσικού κάλους και προστατευμένη από ελληνικούς και ευρωπαϊκούς νόμους.
Το Cabrera μετά την πρόσκρουση στα βράχια της Άνδρου στην περιοχή του Καμπανού μισοβυθισμένο (φωτ. Εν Άνδρω).
Το Cabrera, φορτωμένο με σιδηρονικελιο προερχόμενο από την Λάρυμνα με προορισμό την Φιλανδία, κατέβαινε τον Κάβο Ντόρο. Κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, παρέκλινε της πορείας του και την παραμονή των Χριστουγέννων ναυάγησε στην Άνδρο. Στα αμπάρια του, κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας βρίσκονται ακόμα περίπου 2.000 τόνοι σιδηρονικελίου.
Τα αποτελέσματα των οικολογικών ερευνών για τις επιπτώσεις στην θαλάσσια ζωή, την μόλυνση και τους κινδύνους που προκαλεί η έκθεση του μεταλλεύματος επί τόσο καιρό στο περιβάλλον, δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα και έτσι δεν έχουν καταλογισθεί ακόμα οι ποινές και τα χρηματικά πρόστιμα που προβλέπει ο Νόμος.
Το Cabrera μετά μια δυνατή φουρτούνα αποκολήθηκε από τα βράχια και βυθίστηκε σε δεύτερη φάση κοντά 35 μέτρα βάθος στην βραχώδη ακτή. Διακρίνονται τα φράγματα ρύπανσης που είχαν μπει. Δίπλα το σκάφος του λιμενικού ελέγχει και σε πρώτο πλάνο το τζιπ του λιμεναρχείου στην ακτή. Επίσης δύο ρυμουλκά που τότε ξεκίναγαν την αρχική ανέλκυση του φορτίου (φωτ. Εν Άνδρω).
Επίσης δεν έχει γίνει και η δίκη για την διερεύνηση των ευθυνών του πλοιάρχου και του πληρώματος, οπού και εκεί προβλέπονται οικονομικές αποζημιώσεις. Τέλος θα πρέπει να υπάρχουν ακόμα και οι απαιτήσεις της Άνδρου, που θα εκφρασθούν μέσω του Δήμου για την φυσική, και τουριστική, ζημιά που υπέστη το νησί. Άρα το πρόστιμο των 52.000 ευρώ, όλα δείχνουν ότι είναι η πρώτη «χρηματική ποινή» και θα ακολουθήσουν και άλλες, που θα κριθούν στις δικαστικές αίθουσες ή εξωδικαστικά.
Η εταιρία του Cabrera εχει συμφωνήσει στο να ανελκυστεί το πλοίο προκειμένου να μεταφερθεί και το πολύτιμο μετάλλευμα και έχει γνωστοποιήσει στο Λιμεναρχείο Άνδρου, ότι θα ορίσει την ημερομηνία έναρξης της επιχείρησης, μέχρι το τέλος Απριλίου.
Άλλη μια εικόνα του "Παντάνασσα" που φεύγει από το Γαύριο προς Φάσα και Καμπανό... (φωτ. Εν Άνδρω).
Σύμφωνα με το πλάνο που υπάρχει, οι γερανοί, τα ρυμουλκά(που βρίσκονται ακόμα στην περιοχή και δεν έχουν απομακρυνθεί και οι δύτες, θα πιάσουν δουλειά μέσα στον Μάιο (που η θάλασσα είναι συνήθως ήρεμη, πριν αρχίσουν τα μελτέμια), με στόχο η απομάκρυνση του βαποριού να έχει ολοκληρωθεί το πολύ σε δυο μήνες.
«Εν Άνδρω»