ΛΙΜΑΝΙ ΡΑΦΗΝΑΣ: Πίσω στο... μέλλον!!!
Το υπάρχον λιμάνι της Ραφήνας που εξυπηρετεί τις γραμμές για Άνδρο-Τήνο-Μύκονο όλο τον χρόνο και για Πάρο, Νάξο, Σαντορίνη το καλοκαίρι. Από εδώ αναχωρούν συμβατικά και ταχύπλοα από τρεις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Κατά πως φαίνεται έτσι θα μείνει και για την επόμενη δεκαετία ή δεκαπενταετία.
Το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής γνωμάτευσε αρνητικά για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του σχεδιαζόμενου φαραωνικού λιμανιού της Ραφήνας που είχε προβλεφθεί σε μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ. Μιλώντας στο περιφερειακό συμβούλιο ο περιφερειάρχης Χαρδαλιάς αποκάλεσε το υπό συζήτηση έργο "εκτρωματικό" πολύ περισσότερο που ο όλος σχεδιασμός προηγείτο των αναγκαίων συνοδών έργων, όπως ο προαστιακός και η Αττική Οδός, που δεν προβλέπεται να φτάσουν στο λιμάνι τα επόμενα 14 χρόνια!!!
Δυστυχώς οι συνεχείς ανακοινώσεις για επεκτάσεις του προαστιακού και της Αττικής Οδού έχουν μείνει σχέδια επί χάρτου, καθώς δεν υπάρχουν εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις και έτσι δεν μπορεί να γίνει ένα τεράστιο λιμάνι 22 θέσεων πλοίων (από τις 7-8 θέσεις που είναι σήμερα) και μιας τεράστιας χερσαίας ζώνης όπως προέβλεπαν οι σχεδιασμοί του ΤΑΙΠΕΔ, που ήθελε να δημιουργήσει ένα λιμάνι προς πώληση σε μεγάλες εταιρείες. Ένα τέτοιο λιμάνι χωρίς υποδομές μόνο να καταστρέψει θα μπορούσε τον οικιστικό ιστό της Ραφήνας και συγχρόνως να μην εξυπηρετείται μιας και η λεωφόρος Φλέμινγκ ήδη σήμερα με την υποπολλαπλάσια κίνηση δεν επαρκεί.
Το αξιοπερίεργο είναι πως στο ρυθμιστικό σχέδιο της Ραφήνας προβλέπεται πως το Λαύριο θα πρέπει να υποκαταστήσει την Ραφήνα. Καθόλου παράξενο όμως που στην χώρα μας ο ένας νόμος ή το ένα έργο αντιστρατεύεται το άλλο. Το Ρυθμιστικό της Αθήνας λέει Λαύριο! Η μελέτη του υπουργείου δείχνει Ραφήνα! Οι υποδομές και για τα δύο λιμάνια είναι ελλιπείς! Στο Λαύριο προβλέπεται τρένο στην προσεχή 10ετία! Στην Ραφήνα προβλέπεται μετά από 14-15 χρόνια! Στα χαρτιά προβλέπονται όλα. Όμως στην πράξη ισχύει το ελληνικότατο: "πάμε κι όπου βγει".
Υπάρχει όμως και η άμεση λύση να επανέλθει το ήδη εγκεκριμένο σχέδιο εκσυγχρονισμού του υπάρχοντος λιμανιού με το μισό κόστος και να προχωρήσουν έργα για ένα ασφαλέστερο λιμάνι που είχαν εκπονηθεί επί της προηγούμενης διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας, που ήταν στα πλαίσια μιας ήπιας εξέλιξης. Αυτό μοιάζει πιο λογικό με το δεδομένο πως οι υποδομές όπως όλα δείχνουν θα αργήσουν πολύ πια.
Για την ιστορία στην όλη διαβούλευση δεν συμμετείχαν και δεν ενημερώθηκαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, που χρησιμοποιούν το λιμάνι και οι οποίες βλέπουν το Λαύριο με το κιάλι, αφού η απόσταση του είναι 70 χιλιόμετρα από Αθήνα, ενώ της Ραφήνας είναι 28!!! Φυσικά και δεν έχουν λόγο οι χρήστες του λιμανιού, οι νησιώτες, οι Ανδριώτες, οι Τηνιακοί, οι Μυκονιάτες κλπ. Εδώ ισχύει το "πάμε σαν άλλοτε".
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Το λιμάνι της Ραφήνας με βάση το νέο φαραωνικό σχέδιο παραπέμπονται "πίσω στο μέλλον" (back to the future" που έλεγε κι εκείνο το ωραίο αμερικάνικο φιλμ). Οι υποδομές που γράφαμε και ξαναγράφαμε (προαστιακός και Αττική Οδός) πάνε κι αυτές "πίσω στο μέλλον" μιας 15ετίας (και ποιος ζει και ποιος πεθαίνει μέχρι τότε). Ας βολευτούμε όλοι Ραφηναίοι, Ανδριώτες, Τηνιακοί και Μυκονιάτες, καθώς και οι ακτοπλοϊκές με το υπάρχον λιμάνι για το ορατό μέλλον. Αν μάλιστα γίνει και η βελτίωση που είχε προβλεφθεί μέχρι πέρσι τόσο το καλύτερο...
"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"