Μείωση 50% στα λιμενικά τέλη για να συγκρατηθούν οι αυξήσεις στα εισιτήρια. Αντιρρήσεις και προτάσεις...
Λίγες ημέρες πριν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχωρήσουν σε αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, όπως είχε ανακοινωθεί, λόγω της εφαρμογής των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του αυξημένου κόστους των νέων «καθαρών» καυσίμων (MGO) από 1η Μαΐου, η κυβέρνηση βρήκε τελικά έναν τρόπο τα εισιτήρια –τουλάχιστον για έναν χρόνο – να μην αυξηθούν.
Όπως ανακοίνωσε χθες στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, κατατέθηκε τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την «Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις» που προβλέπει τη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, από 1η Μαΐου και για έναν χρόνο, κίνηση που, όπως εξήγησε, αναμένεται να συγκρατήσει τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Μιλώντας για το μέτρο αυτό, εξήγησε ότι η κυβέρνηση με τη συγκεκριμένη τροπολογία περιορίζει για έναν χρόνο τα λιμενικά τέλη κατά 50% (εκτός κρουαζιέρας) προς όφελος των επιβατών, διότι παρέχει μια πρόσθετη δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να συγκρατήσουν την τιμολογιακή πολιτική τους σε μια περίοδο δυσχερών οικονομικών συνθηκών για όλους.
Να σημειωθεί ότι η μείωση των λιμενικών τελών σίγουρα είναι ένα θετικό μέτρο, καθώς αυτά επιβαρύνουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ωστόσο οι εταιρείες είναι αυτές που εν τέλει θα αποφασίσουν τι θα κάνουν, αν και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Διονύσης Θεοδωράτος, μιλώντας χθες σε διάφορα ΜΜΕ, ανέφερε ότι «το μέτρο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για τη συγκράτηση του κόστους, κάτι που, τουλάχιστον για την ώρα, ευνοείται και από την υποχώρηση των διεθνών τιμών πετρελαίου».
Ενδιαφέρον θα έχει πάντως να δούμε εάν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται με ταχύπλοα προχωρήσουν σε μείωση των εισιτηρίων, καθώς τα συγκεκριμένα πλοία δεν επιβαρύνονται με επιπλέον λειτουργικό κόστος, αφού καταναλώνουν εδώ και πολύ καιρό το νέο ακριβότερο καύσιμο.
ΠΗΓΗ: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΔΡΟ
Μεγάλη απώλεια εσόδων για το Λιμενικό Ταμείο Άνδρου. Ζητάμε έκτακτη κοινή σύσκεψη Δημοτικού Συμβουλίου, Λιμενικού Ταμείου και φορέων.
Από τη δημοτική παράταξη ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΔΡΟ εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Η παράταξη μας πρότεινε να γίνει ανοιχτή και ουσιαστική συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο Άνδρου για το πρόβλημα της επικείμενης αύξησης της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, προκειμένου ο Δήμος να διαμορφώσει μια ομόφωνη και ενωτική πρόταση. Ο κ.Σουσούδης αρνήθηκε …γιατί αυτός ξέρει καλύτερα από όλους .
Το αποτέλεσμα ήταν να έρθει χθες τροπολογία στη Βουλή, την οποία είναι βέβαιο ότι ο κ.Σουσούδης δεν έχει πάρει χαμπάρι. Τι λέει η τροπολογία; Ότι προκειμένου να απορροφηθεί μέρος της αύξησης της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μειώνονται τα λιμενικά τέλη κατά 50%.
Αυτό όμως σημαίνει μείωση των εσόδων για το Λιμενικό Ταμείο…είναι αμφίβολο αν και αυτό το καταλαβαίνει ο κ.Σουσούδης που παρέλαβε ένα Λιμενικό Ταμείο με αξιοσημείωτους πόρους τους οποίους κατάτμησε και κατασπαταλά χωρίς να γίνονται έργα.
Ο κ.Σουσούδης δεν αντιλαμβάνεται ότι όσο δεν έχουμε ενιαία φωνή και προτάσεις θα έρχεται μια ωραία πρωία το Κράτος και θα αποφασίζει αυτό για εμάς, χωρίς εμάς. Η απώλεια εσόδων για το Λιμενικό Ταμείο είναι πολύ σοβαρή από τη μείωση των λιμενικών τελών. Άμεσα , ζητάμε έστω και τώρα, κοινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με το Λιμενικό Ταμείο και τους φορείς του νησιού προκειμένου:
1ον) Να υπολογίσουμε με ακρίβεια την απώλεια πόρων για το Λιμενικό Ταμείο Άνδρου από αυτή την απόφαση.
2ον) Να καταθέσουμε πρόταση χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο, έργων και δράσεων στο ίδιο ποσό της απώλειας των εσόδων μας.
Είναι καιρός να αντιληφθεί ο κ.Σουσούδης αυτό που του λέμε από την πρώτη στιγμή: ότι δεν μπορεί μόνος του.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΝΔ ΜΑΝΟΥ ΚΟΝΣΟΛΑ
Η πρώτη κίνηση για τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Η πρώτη κίνηση για τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έγινε με την τροπολογία που προβλέπει μείωση κατά 50% των περιβαλλοντικών τελών, που πρόκειται να επιβληθούν στην ακτοπλοΐα από την 1η Μαΐου, γεγονός που μειώνει το λειτουργικό κόστος των πλοίων.
Ταυτόχρονα, δίνεται η δυνατότητα μείωσης των δημοτικών τελών χωρίς να πλήττονται τα έσοδα των Λιμενικών Ταμείων, αφού το ποσό που θα προκύψει από τη μείωση θα καλυφθεί με πόρους του Πράσινου Ταμείου. Όπως επισήμανε ο κ. Κόνσολας: «είναι ένα θετικό βήμα αλλά μπορούν να γίνουν και άλλα προκειμένου να μην επιβαρυνθούν οι πολίτες από την αύξηση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Κόνσολας κατέθεσε τρεις προτάσεις που περιλαμβάνουν:
1ον: Την επιδότηση της διαφοράς κόστους στο νέο καύσιμο προκειμένου να μην υπάρξουν αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων ή εναλλακτικά η παροχή έκπτωσης, στο επίπεδο απορρόφησης της αύξησης, για τους κατοίκους των νησιών.
2ον:Τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια είτε οχημάτων είτε επιβατών.
Σήμερα, ο ΦΠΑ στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο ενός επιβάτη είναι στο 13%, ενώ στην Ιταλία είναι στο 10% και σε άλλες χώρες είναι ακόμα χαμηλότερος, φτάνοντας και ως το 5%. Ένα τέτοιο μέτρο θα ενισχύσει τον εσωτερικό τουρισμό προς τα νησιά αλλά και την τουριστική κίνηση στα νησιά που εξυπηρετούνται με ακτοπλοϊκή συγκοινωνία.
3ον: Ένταξη της έννοιας της διπλής νησιωτικότητας στο πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων για να μπορεί να επιδοτηθούν τα εισιτήρια ενδονησιωτικών ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για τους μονίμους κατοίκους των νησιών.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΑΣΟΚ
Γιάννης Πολυχρονάκος: Η κυβέρνηση στερεί πόρους από τα Λιμενικά Ταμεία γιατί δεν θέλει να πάρει ουσιαστικά μέτρα για να αντιμετωπιστεί η αύξηση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Από την αρχή του χρόνου, η κυβέρνηση γνωρίζει ότι την 1η Μαΐου, λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανόνων, θα υπάρξει νέα αύξηση στην τιμή των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Αντί άμεσα να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ουσιαστικά μέτρα, η κυβέρνηση κατέθεσε χθες αιφνιδιαστικά τροπολογία με την οποία υφαρπάζει πόρους από τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία μέσω της μείωσης λιμενικών τελών, επιχειρώντας να απορροφήσει ένα μέρος της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων.
Είναι απίθανο να απορροφηθεί όλο το ποσοστό των αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων, αλλά για μία ακόμα φορά την πληρώνουν οι τοπικές κοινωνίες των νησιών. Γιατί; Γιατί πολύ απλά οι πόροι που θα στερηθούν τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία γίνονταν έργα. Η κυβέρνηση αποφεύγει να πάρει ουσιαστικά μέτρα όπως:
- Η θέσπιση έκπτωσης ισόποσης με την αύξηση για τους νησιώτες κατά την έκδοση του εισιτηρίου.
- Η μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια και των οχημάτων και των επιβατών, που επιβαρύνουν την τιμή του εισιτηρίου. Η Ελλάδα έχει έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ σε αυτά τα εισιτήρια.
- Η έγκαιρη προετοιμασία της ακτοπλοΐας για τις αλλαγές που επέρχονται, με την ανανέωση του στόλου και με την εισαγωγή και έγκριση εναλλακτικών καυσίμων που μειώνουν το λειτουργικό κόστος.
Βέβαια εδώ έχουμε μια κυβέρνηση που δεν έχει καταφέρει να δώσει ακόμα τα χρήματα που οφείλει σε νησιώτες και επιχειρήσεις από το μεταφορικό ισοδύναμο.
* Ο Γιάννης Πολυχρονάκος είναι οικονομολόγος, Τομεάρχης Νησιωτικής Πολιτικής ΠΑΣΟΚ και εκλεγμένο μέλος στην Εθνική Αντιπροσωπεία του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος