Δημοσκοπήσεων το ανάγνωσμα...
Αναδημοσίευση από Pronews.gr
Δύο νέες δημοσκοπήσεις ήρθαν να μπερδέψουν το πολιτικό τοπίο. Η μια της Kappa Research και η άλλη της MRB.
Στην πρώτη, της Kappa Research, το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως η διαφορά ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ είναι περίπου 5% (24,7% ΝΔ – 19,8% ΣΥΡΙΖΑ) και οι ΑΝΕΛ είναι στο 2,5%! Τι μας λένε αυτά τα δύο νούμερα. Πως η διαφορά των δύο πρώτων είναι στα όρια του ντέρμπι! Και πως οι ΑΝΕΛ (2,5%) μπορεί να μπουν πάλι στη Βουλή!
Πολύ καλό αποτέλεσμα για τον ΣΥΡΙΖΑ που μοιάζει να μπαίνει στο παιχνίδι και για ένα δεξιό κόμμα όπως οι ΑΝΕΛ που μετά την τροπή που πήρε το Μακεδονικό τείνει στην κατάρρευση!
Στην δεύτερη, της MRB, τα πράγματα δείχνουν διαφορετικά. Η διαφορά ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ εκτινάσσεται στο 9% (30,9% ΝΔ – 22,1% ΣΥΡΙΖΑ) και οι ΑΝΕΛ (1,5%) απομακρύνονται από το κοινοβούλιο!!! Εδώ τα πράγματα μοιάζει να δυσκολεύουν και για τον ΣΥΡΙΖΑ και για τους ΑΝΕΛ.
Και στις δύο δημοσκοπήσεις τα άλλα κόμματα μοιάζει να κινούνται λίγο πολύ αντιστοίχως.
Τι σημαίνουν αυτά τα αποτελέσματα;
Πως οι δημοσκοπήσεις ΔΕΝ είναι όλες ίδιες. Τα νούμερα ποικίλουν. Αποκλίνουν ανάλογα με την μεθοδολογία τους και τις εκτιμήσεις των εταιρειών. Αξίζει να αναφέρουμε πως η Kappa Research δίνει σχεδόν σταθερά την διαφορά γύρω στο 5% ένα χρόνο! Και η MRB στο 9-10%! Άλλες εταιρείες όπως η METRON ANALYSIS δίνουν πλέον διαφορές της τάξης του 13-14%!
Ποιες πλησιάζουν στην πραγματικότητα και ποιες όχι;
Αυτό το διαπιστώνει κανείς την επομένη των εκλογών. Όμως μέχρι τότε το όποιο επικοινωνιακό παιχνίδι εντυπώσεων έχει γίνει. Δυστυχώς σε αρκετές περιπτώσεις οι δημοσκοπήσεις χρησιμοποιούνται ως επικοινωνιακά παίγνια. Ας θυμηθούμε πως ακόμα και στα exit poll του 2012 εταιρεία δημοσκοπήσεων (αργότερα ο διευθυντής της έγινε υπουργός των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ) έδινε νίκη με 3% στον ΣΥΡΙΖΑ όταν το τελικό αποτέλεσμα ήταν 4% υπέρ της ΝΔ!!!
Το ότι τα επικοινωνιακά παιχνίδια που γίνονται με τις δημοσκοπήσεις - από ένα σημείο και μετά - δεν έχουν σημασία δεν αποτρέπουν αυτούς που τα παίζουν να τα παίζουν! Όλοι στην χώρα των εντυπώσεων που μετρά ακόμα και τις εντυπώσεις («ποιο κόμμα νομίζετε πως θα κερδίσει τις επόμενες εκλογές;») αρέσκονται στην προσδοκία της νίκης! Ακόμα και αυτοί που χάνουν παταγωδώς.
Δυστυχώς στην Ελλάδα το αποτέλεσμα μετράει μόνο όταν επέλθει πια! Μέχρι τότε μετράνε οι εντυπώσεις! Το αποτέλεσμα είναι πάντα ένα! Ενώ οι εντυπώσεις πολλές! Και στην χώρα των εντυπώσεων όλοι – ή σχεδόν όλοι - πολιτεύονται και μερικές φορές ψηφίζουν με τις εντυπώσεις! Κι όχι με το αποτέλεσμα! Γι΄αυτό και οι κυβερνήσεις επιδιώκουν τις εντυπώσεις κι όχι το αποτέλεσμα!
Κάπως έτσι η χώρα έφτασε στην χρεοκοπία έχοντας την εντύπωση πως λεφτά υπήρχαν! Κάπως έτσι η χώρα υπέγραψε τα δύο πρώτα μνημόνια - από το ΠΑΣΟΚ αρχικά και το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ στη συνέχεια - έχοντας την εντύπωση πως έκανε διαπραγματεύσεις με τους ξένους, ενώ απλώς υπέσκαπτε ο ένας τον άλλον στο εσωτερικό. Κάπως έτσι υπέγραψε το τρίτο μνημόνιο – από τον ΣΥΡΙΖΑ - έχοντας την εντύπωση, αρχικά, πως θα έσκιζε τα μνημόνια και μετά πως θα τa φόρτωνε στους προηγούμενους! Ενώ τa φόρτωσε στην χώρα! Και δεν έκανε τις αγορές να χορεύουν, αλλά την χώρα να χοροπηδά…
Και φτάνουμε στο κρίσιμο ερώτημα:
Είναι όλες οι δημοσκοπήσεις για τον εντυπωσιασμό;
ΟΧΙ, φυσικά. Υπάρχουν πολλές που πέφτουν μέσα. Ας τις ψάξουμε. Υπάρχει και ο μέσος όρος όλων των δημοσκοπήσεων πέρα από λάθη, μεθοδολογίες, αποκλίσεις. Υπάρχει πάντα και η μέση τάση των δημοσκοπήσεων και της κοινής γνώμης. Δεδομένα που όπως δείξαμε σε προηγούμενη ανάλυση μας παραμένουν αρκετά σταθερά μέσα στον χρόνο.
Συμπεράσματα
Όπως δείξαμε προηγουμένως με τον πολιτικό αναλυτή και μαθηματικό Πάνο Σταθόπουλο η απόσταση των δύο πρώτων κομμάτων κινείται σταθερά στα όρια διψήφιου αριθμού. Το δε δεξιό κυβερνητικό κόμμα των ΑΝΕΛ κινείται σταθερά λίγο πάνω από τα όρια του 1%. Και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ αθροίζει σήμερα γύρω στο 20%, έναντι 40%, που άθροιζε τρία μόλις χρόνια πριν. Όλα τα άλλα είναι μόνο εντυπώσεις. Όμως με τις εντυπώσεις δεν διοικείται μια χώρα. Αποδιοργανώνεται μια χώρα.
Και την αποδιοργάνωση μας την πετύχαμε μόνοι μας - χωρίς εξωτερική βοήθεια - τα τελευταία 20 χρόνια. Αν θέλουμε να συνεχίσουμε την ίδια διαδρομή ας εντυπωσιαστούμε πάλι από τις δημοσκοπήσεις που μας «ευχαριστούν».
Όμως αν θέλουμε να πάμε πέρα από τις εντυπώσεις που παράγουν κάποιες αποκλίνουσες μετρήσεις τότε ας κάνουμε ότι έκαναν η Κύπρος και η Πορτογαλία, που χρησιμοποίησαν τις δημοσκοπήσεις ως εργαλείο πολιτικής ανάλυσης και όχι ως επικοινωνιακό μέσο για περιστασιακές εντυπώσεις. Και δούλεψαν χωρίς ακρότητες και χωρίς διχαστικές κορώνες. Και βγήκαν στ’ αλήθεια από τα δικά τους μνημόνια. Και ανέκαμψαν. Και σήμερα δανείζονται πάλι με λογικά επιτόκια από τις αγορές…