Οι "πρωτάρηδες" της κάλπης: μια "αχαρτογράφητη" δύναμη.

Του Δημήτρη  Σταυρόπουλου

(Μιλάγαμε με τον Δημήτρη Σταυρόπουλο για τις εκλογές και τους νέους που μπαίνουν πρώτη φορά στο παραβάν από τα 17 χρόνια πλέον. Μιλάγαμε για την Άνδρο με τους πολλούς ενήλικες και τους ακόμα περισσότερους ηλικιωμένους εκλογείς και υποψηφίους. Μιλάγαμε για το ποιος κατάφερε και έχει τους νεώτερους υποψήφιους δημιουργώντας μια άλλη εικόνα στο νησί. Κι εκεί που μιλάγαμε έστειλε άρθρο που δημοσιεύει σε αθηναϊκή εφημερίδα για τους νέους. Οι νέοι στην πολιτική. Οι νέοι που μπαίνουν σήμερα για πρώτη φορά και αποτελούν την "αχαρτογράφητη" δύναμη. Οι σημερινοί μαθητές που έρχονται με ορμή και όπως φαίνεται μπορεί να υπερκεράσουν τους σημερινούς φοιτητές γιατί δείχνουν μεγαλύτερη σοβαρότητα και είναι περισσότερο πληροφορημένοι από τους προηγούμενους - Εν Άνδρω).

Για πρώτη φορά στις εκλογές της Κυριακής, ψηφίζουν 528.997 νέοι, εκ των οποίων 270.103 αγόρια και 258.894  κορίτσια. Με δεδομένο ότι έχουν να γίνουν οποιουδήποτε είδους εκλογικές αναμετρήσεις από το Σεπτέμβρη του 2015, (όπου και είχαν δικαίωμα ψήφου οι τότε 18χρονοι, δηλ. οι γεννημένοι το 1997), σε αυτές τις εκλογές θα υπάρξει ένας μεγάλος αριθμός καινούργιων ψηφοφόρων που μπαίνουν για πρώτη φορά στο παραβάν.

Πρόκειται για όλους όσοι γεννήθηκαν από 1/1/1998 (είναι δηλαδή σήμερα 21 ετών - οι οποίοι απέκτησαν δικαίωμα ψήφου το 2016, αλλά δεν τους δόθηκε η ευκαιρία να το ασκήσουν μέχρι και σήμερα) μέχρι και εκείνους, που γεννήθηκαν στις 31/12/2002 (είναι δηλαδή σήμερα 17 ετών).

Πρόκειται για μια εντελώς «αχαρτογράφητη δύναμη» σε ότι αφόρα τόσο τις προθέσεις, όσο και την προσέλευση στις κάλπες.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η μαζική ψήφος των νέων αυτών, θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος, ενώ έρευνα του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης και της Γραμματείας Νέας Γενιάς, σκιαγραφεί ένα γενικό προφίλ, περιγράφοντας αυτά τα παιδιά, ως σχετικά αδιάφορα, ανημέρωτα και αναποφάσιστα έως την τελευταία στιγμή…

Τους… «πρωτάρηδες» της κάλπης, προσπάθησαν μέχρι την τελευταία στιγμή να … γοητευόσουν και να κερδίσουν τα κόμματα, προκειμένου να αποσπάσουν την ψήφο τους.

ΟΙ ΚΡΥΦΕΣ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι κρυφές δημοσκοπήσεις και μετρήσεις που έχει κάνει η κυβέρνηση με παρότρυνση του Ευρωκοινοβουλίου για την απήχηση των εκλογών στους νέους, δείχνουν ότι το 70%-75% των μαθητών θα προσέλθουν στις κάλπες, ενώ σε συντριπτικό ποσοστό 86% θεωρούν ότι πρέπει να έχουν μεγαλύτερη ανάμειξη στις αποφάσεις της Ευρώπης.

Οι μαθητές ωστόσο δηλώνουν ανημέρωτοι! Τα στοιχεία έχουν δείξει ότι δεν γνωρίζουν τους υποψηφίους, έχουν συγκεχυμένες πληροφορίες όσον αφορά τις τάσεις και τα κόμματα, ενώ μέχρι και το τέλος του 2018 μόλις το 30% γνώριζε ότι έχει δικαίωμα ψήφου.

Τους τελευταίους μήνες, η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς αναλαμβάνοντας το πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μέσω social media, ειχε αναλάβει πιο εντατικά την ενημέρωσή τους ,και μέχρι στιγμής φαίνεται ότι το 75% γνωρίζει ότι έχει δικαίωμα να ψηφίσει. Η καμπάνια αυτή τη φορά δεν ξεκίνησε από τους καθηγητές των σχολείων αλλά απευθείας από τα social media.

Με μαθητές που αυτοβούλως εξελίχθηκαν σε influencers στο Instagram, η καμπάνια αποδείχτηκε, τουλάχιστον βάσει των στοιχείων που δίνει η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, ιδιαίτερα επιτυχημένη, ενώ μέχρι και λίγες μέρες πριν την έλευση στις κάλπες, διοργανώθηκαν κι άλλες δράσεις ενημέρωσης στα σημεία όπου εντοπίζονται κενά πληροφόρησης, όπως το ποιοι είναι οι υποψήφιοι για τις ευρωεκλογές.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση του ΑΠΘ, μόλις το 1% των μαθητών δήλωσε ότι δεν έχει δικαίωμα ψήφου, το 13% δήλωσε αποχή, ενώ το 72% ότι θα πάει να ψηφίσει. Το 50% αυτών ανέφερε ότι θα πάει να ψηφίσει γιατί θεωρεί ότι έχει ευθύνη, ενώ ένα 43,2% ότι θέλει να ζήσει την εμπειρία συμμετοχής. Εντυπωσιακό πάντως είναι ότι από τους μαθητές που δήλωσαν ότι θα ψηφίσουν άκυρο ή θα απέχουν το 38,8% ανέφερε ότι θα το κάνει γιατί νιώθει πως δεν έχει τη δυνατότητα διαμόρφωσης άποψης, ενώ το 31,3% επειδή έχει ανεπαρκή πληροφόρηση.

ΠΙΟ ΑΔΙΑΦΟΡΟΙ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ

Το φαινόμενο της αποχής είναι πιο έντονο στους φοιτητές, όπου μόνο το 50% δηλώνει με σιγουριά ότι θα πάει να ψηφίσει, με το 33% αυτών να μην έχουν αποφασίσει ακόμα ποιον κομματικό συνδυασμό θα επιλέξουν. Η αποχή αγγίζει το 36% ενώ το άκυρο/λευκό το 14%.

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες φαίνεται να εμπιστεύονται την Ε.Ε. (31%) με ένα εξίσου σημαντικό ποσοστό να μη δείχνει εμπιστοσύνη (28%), εκτιμούν ότι δεν υπάρχει κοινή ευρωπαϊκή πολιτική (60%), πιστεύουν ότι το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο πρέπει να έχει μεγαλύτερη δύναμη (46%) και οι Ευρωπαίοι πολίτες πρέπει να έχουν μεγαλύτερη ανάμειξη στις αποφάσεις (76%). Αισθάνονται ότι δεν είναι πληροφορημένοι για τους θεσμούς και τις πολιτικές (52%) και εκτιμούν ότι η γνώμη της χώρας μας (59%) και η προσωπική τους γνώμη (68%) δεν μετρούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ενδιαφέρουσα διαφορά ανάμεσα στους 17άρηδες και τους φοιτητές είναι και οι πηγές από τις οποίες προσλαμβάνουν πληροφορίες για την πολιτική. Οι μαθητές ενημερώνονται περισσότερο από την οικογένεια και τους συγγενείς τους (είναι η δεύτερη πηγή ενημέρωσής τους μετά από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο), ενώ οι φοιτητές φαίνεται να ενημερώνονται πιο εντατικά από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αλλά και τα social media, με την οικογένειά τους να αποτελεί πολύ μικρότερη πηγή ενημέρωσης.

Μπορεί οι μαθητές να παρουσιάζουν ένα συγκεχυμένο προφίλ όσον αφορά τις γνώσεις τους για τους υποψηφίους, τα κόμματα αλλά και τις πολιτικές τάσεις, όμως είναι πολύ πιο ενημερωμένοι για τον τρόπο λειτουργίας του Ευρωκοινοβουλίου αλλά και για τις τελευταίες αλλαγές που έχουν γίνει στην εκλογική διαδικασία. Ενδεικτικά το 73% των μαθητών γνωρίζει τον αριθμό των ευρωβουλευτών, ενώ μόλις το 41% των φοιτητών απάντησε σωστά σε αυτή την ερώτηση.

Οι μαθητές ξεχωρίζουν και στην ερώτηση για το αν αναγνωρίζουν τον Έλληνα επίτροπο Δημήτρη Αβραμόπουλο, σε ποσοστό 62% έναντι του 58% των φοιτητών. Αντίστοιχα, μόλις το 30% των φοιτητών γνώριζε ότι έχει αλλάξει η ηλικία για το εκλογικό δικαίωμα, ενώ αντίθετα στους μαθητές που ερωτήθηκαν το 85,5% ήταν ενήμερο.

ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΟΙ

Ο Αλέξης Τσίπρας στην προεκλογική του καμπάνια, αφιέρωσε μέρος των ομιλιών του για τους 17άρηδες, μιλώντας για «τα παιδιά της κρίσης» και λέγοντας μεταξύ άλλων: «Τώρα μιλάτε εσείς. Πάρτε στα χέρια σας την ίδια σας τη ζωή, το μέλλον σας. Μην κάνετε τη χάρη σε κανέναν να εκμεταλλευτεί την απουσία σας και να μιλήσει εξ ονόματος σας.»

Σε αυτό το γενικό πλαίσιο κινήθηκε και η επικοινωνιακή στρατηγική που σχεδίασε ο ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου να πείσει τους νέους ψηφοφόρους για την ανάγκη να προσέλθουν στις κάλπες και να αποφασίσουν για το δικό τους μέλλον.

Στελέχη της Κουμουνδούρου θεωρούν ότι οι νέοι 17-24 αποτελούν προνομιακό τους κοινό, παραπέμποντας στα ποιοτικά στοιχεία των προηγούμενων εκλογικών αναμετρήσεων.

Από την άλλη πλευρά, ειδικό βάρος στην νέα γενιά έδωσε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναλαμβάνοντας προσωπικά την ανάδειξη ανάγκης για κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου που έχει μετατρέψει τα ακαδημαϊκά ιδρύματα σε κέντρα ανομίας, αλλά και για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων.

 Αναφερόμενος στους νέους που θα ψηφίσουν για πρώτη φορά, είπε: «Τους καλώ να μην αφήνουν, πλέον, σε άλλους να αποφασίζουν γι' αυτούς.

Το λέω ειδικά για τα νέα παιδιά τα οποία θα ψηφίσουν για πρώτη φορά, να μην τραγουδήσουν ξανά τους στίχους ενός καλλιτέχνη της δικής μας γενιάς: "Φοβάμαι όλα αυτά που θα γίνουν για μένα χωρίς εμένα". Μην αφήσετε ποτέ να γίνει κάτι για εσάς χωρίς εσάς».

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet