ΔΕΜΑΤΟΠΟΙΗΤΗΣ: Ληξιαρχική πράξη ενός - επί 7ετία - προαναγγελθέντος τέλους! Η απόφαση του ΣτΕ...
Δημοσιεύουμε σήμερα την τελική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την απομάκρυνση του δεματοποιητή και μαζί με αυτόν και της χωματερής από την Σταυροπέδα. Η απόφαση πάρθηκε στις 6 Νοεμβρίου και αποτελεί την ληξιαρχική πράξη ενός προαναγγελθέντος - επί 7ετία - τέλους. Απομένει πλέον στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Άνδρου να επιλέξει την επόμενη προσωρινή θέση για την μεταφορά του δεματοποιητή μέχρι να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί ΧΥΤΥ στην νόμιμα χωροθετημένη θέση του στο νησί.
Η σημερινή διοίκηση είναι "τυχερά άτυχη"! Άτυχη γιατί της έπεσε ο κλήρος να βρει την επόμενη θέση και να δεχτεί τις όποιες αντιδράσεις σε ένα νησί που οι αντιδράσεις ποικίλουν: από ακραίες μέχρι ανύπαρκτες. Τις ακραίες τις είδαμε στα σκουπίδια, τις ακραίες και τις ανύπαρκτες τις βλέπουμε και στις ανεμογεννήτριες! Έτσι βαδίζουμε δυστυχώς. Όμως η σημερινή διοίκηση είναι και "τυχερή" γιατί είναι διοίκηση μειοψηφίας στο δημοτικό συμβούλιο! Και για να μεταφερθεί ο δεματοποιητής χρειάζεται απόφαση δημοτικού συμβουλίου. Άρα καλούνται οι δύο παρατάξεις της αντιπολίτευσης - που τόσο χαίρονται που έχουν την πλειοψηφία στο ΔΣ - να προτείνουν και να ψηφίσουν και αυτές νέο χώρο. Διαφορετικά τα σκουπίδια θα μείνουν στον δρόμο και το πολιτικό κόστος θα βαραίνει πλέον όλους εξίσου.
Από το 2006 έπρεπε να έχει απομακρυνθεί η χωματερή από την Σταυροπέδα λόγω της συνύπαρξης της με τον κορυφαίο αρχαιολογικό χώρο της Άνδρου: της ακρόπολης του νεολιθικού Στρόφιλα, που με τα σπουδαία ευρήματα της πιστοποιεί τον επί 6000 χρόνια ναυτικό προσανατολισμό της Άνδρου. Οι δημοτικές διοικήσεις της εποχής (Υδρούσας-Χώρας-Κορθίου) κατάφερναν μέχρι το 2011 και έπαιρναν παρατάσεις επί παρατάσεων "λόγω ανωτέρας βίας".
Στις 4 Φεβρουαρίου 2011 συνέβη πτώση της χωματερής στη θάλασσα. Και η Άνδρος έμεινε χωρίς χώρο εναπόθεσης απορριμμάτων. Τα σκουπίδια βρέθηκαν στους δρόμους. Το 2012, επί διοίκησης Γλυνού, η Άνδρος - με τα σκουπίδια στους δρόμους της - συνειδητοποιεί αναγκαστικά πως πρέπει να προχωρήσει σε μια νέα χωροθέτηση μακριά από αρχαιολογικούς χώρους. Τα κριτήρια της νέας μελέτης ψηφίστηκαν ομόφωνα και από τις τρεις παρατάξεις (γλυνού, Σουσούδη, Μαλταμπέ) και η μελέτη έδειξε την Πλούσκα. Τότε εγκαταστάθηκε ο δεματοποιητής στην Σταυροπέδα για να δεματοποιεί τα απορρίμματα ενόψει της μετεγκατάστασης τους στον νεο ΧΥΤΥ.
Μόνο που ο νέος ΧΥΤΥ στην απομακρυσμένη και ακατοίκητη περιοχή δεν έγινε ποτέ! Οι αντιδράσεις κατοίκων και παραθεριστών - που έμεναν 10 και 15 χιλιόμετρα μακριά από τον χώρο - οδήγησαν η Άνδρος σήμερα 7 χρόνια μετά την προσωρινή - δίχρονη - εγκατάσταση του δεματοποποιητή να μην έχει χώρο εναπόθεσης των σκουπιδιών της που δεματοποιούνται και παραμένουν στην Σταυροπέδα. Το Υπουργείο Πολιτισμού από το 2014 ξεκίνησε με αγωγές την προσπάθεια να εκδιώξει τον δεματοποιητή από την Σταυροπέδα. Επί 5ετία το ΣτΕ ανέβαλε σκοπίμως την απόφαση δίνοντας χρόνο στην Άνδρο να προχωρήσει στην επόμενη θέση. Τελικά προχώρησε το ΣτΕ στην... επόμενη θέση, που ήταν η έκδοση της απόφασης έξωσης του δεματοποιητή από την Σταυροπέδα.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΑΜΑ: Περιμένουμε λοιπόν τις προτάσεις της διοίκησης, αλλά και τις αντιπροτάσεις της "πλειοψηφίας" του δημοτικού συμβουλίου. Ο κ. Σουσούδης ως πρώην δήμαρχος και μέχρι πρότινος ο υπεύθυνος που ολοκλήρωσε την μελέτη για την Πλούσκα δεν μπορεί να αποποιηθεί την ευθύνη. Ο κ. Καπάκης, που έκανε "τοπική πολιτική καριέρα" - της τάξεως του 12% και 17% - λέγοντας "όχι σε όλα" - μετατρέποντας με τον ανερμάτιστο λόγο του την πολιτική επιχειρηματολογία σε λασπολογία με ασύστολες ύβρεις και αχαρακτήριστους υπαινιγμούς προς κάθε πολιτικό του αντίπαλο - δεν νομίζουμε πως θα πάρει θέση. Άλλωστε σύντομα θα μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Άνδρου και δικαστηρίων για την υπόθεση στο Μάτι, όπου είναι εκ των βασικών κατηγορουμένων.
"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ - ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣΗ 2011-2019
Αριθμός·2153/2019
ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Ε'
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 20 Φεβρουάριου
2019, με την εξής σύνθεση: Αθ. Ράντος, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Ε'
Τμήματος, Π. Καρλή, Μ Σωτηροπούλου, Σύμβουλοι, Δ. Πυργάκης, Θ.
Κανελλοπούλου, Πάρεδροι. Γραμματέας η Μ. Βλασερού.
Για να δικάσει την από 10 Ιουνίου 2014 αίτηση:
του Δήμου Άνδρου Κυκλάδων, ο οποίος παρέστη με τον δικηγόρο
Κωνσταντίνο Καβαδέλλα (Α.Μ. 27984), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,
κατά του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, ο οποίος παρέστη
με την Ευθυμία Γκαράνη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους,
η οποία κατέθεσε δήλωση, σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 4509/2017,
περί μη εμφανίσεώς της.
Με την αίτηση αυτή ο αϊτών Δήμος επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ’
αριθμ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΑΧ/21/150953/79393/10269/4897 απόφαση
του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού και κάθε άλλη σχετική πράξη ή
παράλειψη της Διοικήσεως.....
…..όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την
απόφαση ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ43/21284/1159/23 5.1994 του Υπουργού
Πολιτισμού (Β 434) χαρακτηρίσθηκαν ως αρχαιολογικοί χώροι διάφορες
θέσεις και μνημεία της Άνδρου, μεταξύ των οποίων και το ακρωτήριο του
Στρόφιλα, στην Κοινότητα Σταυροπέδας, όπου σώζονταν ίχνη
πρωτοκυκλαδικής εγκατάστασης Ακολούθως, με την απόφαση
ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Ά1/Φ43/62954/3705/18.12.1997 (θ' 43/1998) του αυτού
Υπουργού διευρύνθηκαν τα όρια του κηρυγμένου χώρου του Στρόφιλα και
κηρύχθηκε ως αρχαιολογικός χώρος η ευρύτερη περιοχή «Σταυροπέδα -
Άγιος Γεώργιος Παντουκιών της κοινότητας Πιτροφού Άνδρου», εντός της
οποίας λειτουργούσε ήδη από πολλών ετών, άνευ αδείας, χώρος
ανεξέλεγκτης απόθεσης απορριμμάτων (Χ.Α.Δ.Α.), με αποτέλεσμα να
προκαλούνται κίνδυνοι για τα αρχαία μνημεία και να προσβάλλεται το
άμεσο περιβάλλον του αρχαιολογικού χώρου (βλ και αποφάσεις
4426/1997 και 293/2010 του Συμβουλίου της Επικράτειας). Το
Φεβρουάριο του 2011, λόγω ακραίων καιρικών συνθηκών και
κατολισθήσεων, κατέρρευσε ο ως άνω ΧΑΔΑ, με αποτέλεσμα το νησί της
Άνδρου να στερηθεί του μοναδικού χώρου εναπόθεσης απορριμμάτων.
Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του προβλήματος της προσωρινής
διαχείρισης των απορριμμάτων, εκδόθηκε η απόφαση ΥΠΠΟΤ/ΓΔΑΠΚ/
ΑΡΧ/Α1/Φ21/67136/2987/8.7.2011 του Υπουργού Πολιτισμού και
Τουρισμού, με την οποία εγκρίθηκε, από πλευράς αρχαιολογικού νόμου, η
Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την εγκατάσταση Μονάδας
Μηχανικής Διαλογής και Επεξεργασίας Αστικών Στερεών Αποβλήτων (με
κομποστοποίηση των απορριμμάτων), εκτός των ορίων του κηρυγμένου
αρχαιολογικού χώρου, σε τμήμα παλαιού ανενεργού λατομείου, σε μικρή
όμως απόσταση από το χώρο της παλαιός χωματερής που είχε υποστεί
κατολίσθηση. Η ως άνω έγκριση παρασχέθηκε υπό τους όρους, αφενός,
ότι ο Δήμος Άνδρου θα υπέβαλε στη Διοίκηση έρευνα περιβαλλοντικής
αποκατάστασης του ΧΑΔΑ, που εκπονείτο από το ΕΜΠ, και, αφετέρου,
ότι, εντός δύο ετών (μέχρι τον Ιούλιο του 2013), θα είχε ολοκληρωθεί το
έργο του Δήμου στο συγκεκριμένο χώρο και θα είχε εξευρεθεί άλλη θέση
στην Άνδρο για τη χωροθέτηση και εγκατάσταση Χ.Υ.Τ.Υ. Με την απόφαση
ΥΠΠΟΤ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ21/34636/1701/10.4.2012 του Υφυπουργού
Πολιτισμού και Τουρισμού εγκρίθηκε η Προμελέτη Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων (Π.Π.Ε.) για το έργο «Μονάδα Μηχανικής Διαλογής και
Επεξεργασίας - Εγκατάσταση Δεματοποίηση Α.Σ.Α.», δηλ. για
δεματοποίηση απορριμμάτων, αυτή τη φορά με .τη βοήθεια ειδικού
συστήματος συμπίεσης / δεματοποίησης, στον ίδιο χώρο του παλαιού
λατομείου και εκτός των ορίων του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου
Σταυροπέδας - Στρόφιλα - Αγ. Γεωργίου Παντουκιών. Με την απόφαση
αυτή, από 10 4.2012, επαναλήφθηκε ο όρος που είχε περιληφθεί στην
προμνησθείσα απόφαση ΥΠΠΟΤ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ21/67136/2987/
8.7.2011, ότι δηλαδή η διαδικασία για τη λειτουργία νέου Χ.Υ.Τ.Υ. σε άλλο
χώρο έπρεπε να ολοκληρωθεί εντός διετίας, με ρητή αναφορά σε λήξη της
προθεσμίας τον Ιούλιο του 2013, και προβλέφθηκε ότι, όταν λειτουργήσει
ο νέος Χ.Υ.Τ.Υ., πρέπει «να μεταφερθούν αμέσως εκεί τα δέματα που θα
έχουν συγκεντρωθεί, προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως ο χώρος
του παλαιού λατομείου, που βρίσκεται έναντι του οργανωμένου και
επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου του Στρόφιλα». Ωστόσο, μέχρι τον
Αύγουστο του 2012 η μονάδα δεματοποίησης δεν είχε εγκατασταθεί και,
με την απόφαση 73820/37/2.8.2012 του Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, η
Ανδρος κηρύχθηκε σε “προσωρινή κατάσταση έκτακτης ανάγκης", λόγω
ανάγκης που είχε δημιουργηθεί, συνδεόταν δε η έγκριση αυτή με την
επιβολή σαφούς χρονοδιαγράμματος προς το Δήμο, το οποίο και δεν
τηρήθηκε Επίσης, στο πρακτικό του Κ.Α.Σ εξειδικεύονται οι μη
τηρηθέντες όροι της παλαιότερης έγκρισης της δραστηριότητας από
πλευράς αρχαιολογικής νομοθεσίας, οι οποίοι αφορούσαν την υποβολή,
προς το Υπουργείο Πολιτισμού, τεχνικής μελέτης περιβαλλοντικής
αποκατάστασης του παλαιού ΧΑΔΑ, την εξεύρεση άλλου χώρου
εγκατάστασης ΧΥΤΥ, έως τον Ιούλιο του 2013, και την προσκόμιση στο
Υπουργείο Πολιτισμού της σχετικής με αυτόν ΜΠΕ (η οποία, σημειωτέον,
είχε κριθεί ελλιπής από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Αποκεντρωμένης
Διοίκησης, όπου είχε υποβληθεί).
Υπό τα δεδομένα αυτά, τεκμηριώνεται
στο πρακτικό του Κ.Α.Σ. ότι, παρά την πάροδο δύο και πλέον ετών που
μεσολάβησαν από τις 8.7.2011 (χρόνο έκδοσης της πρώτης απόφασης
του Υπουργού Πολιτισμού) έως τη γνωμοδότηση του συλλογικού αυτού
οργάνου (5.11.2013) και παρά την προσκόμιση “μερικών στοιχείων
παραπάνω" (βλ. σελ 15 του πρακτικού), ο Δήμος δεν απέδειξε σοβαρή
πρόθεση οριστικής επίλυσης του χρονίζοντος επί μακράν ζητήματος
διαχείρισης των απορριμμάτων του νησιού. Σε κάθε δε περίπτωση, δεν
προκύπτει ούτε αποδεικνύεται αδυναμία μετεγκατάστασης της
δραστηριότητας δεματοποίησης σε άλλη θέση, μακρυά από
προστατευόμενες περιοχές, ενώ οι όποιες δυσχέρειες στην ολοκλήρωση
των ενεργειών του Δήμου προς την κατεύθυνση αυτή δεν μπορούν να
έχουν ως αποτέλεσμα τη συνέχιση της υποβάθμισης του αρχαιολογικού
χώρου. Ενόψει των ανωτέρω, η προσβαλλόμενη πράξη στηρίζεται
νομίμως στις προπαρατεθείσες διατάξεις του ν. 3028/2002, παρίσταται
πλήρως αιτιολογημένη, κατ' αμφότερα τα σκέλη της (περί βλάβης του
αρχαιολογικού χώρου, πλησίον του οποίου λειτουργεί ο δεματοποιητής,
και περί μη τήρησης των τεθέντων όρων), και δεν αντίκειται προς τις
αρχές της χρηστής διοίκησης και της αναλογικότητας. Πρέπει, επομένως,
να απορριφθούν όλοι οι περί του αντιθέτου λόγοι ακυρώσεως, όπως και η κρινόμενη αίτηση στο σύνολό της.
Διά ταύτα
Απορρίπτει την αίτηση. Επιβάλλει εις βάρος του αιτούντος Δήμου τη δικαστική δαπάνη του Δημοσίου, που ανέρχεται σε τετρακόσια εξήντα (460) ευρώ.
Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 14 Μαρτίου 2019
Ο Πρόεδρος του Ε' Τμήματος
Η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 6 Νοεμβρίου 2019