Πτώση 90% στην ακτοπλοΐα! Μείωση 50% το καλοκαίρι! Εξαγγελίες... στο μέλλον! Ανεκτέλεστα μέχρι 9 Απριλίου το Superferry II…
Σε άγνωστα μονοπάτια η ακτοπλοΐα και η γραμμή μας. Κανείς δεν μπορεί μετά και τις αβέβαιες και αόριστες εξαγγελίες του υπουργού Ναυτιλίας τίποτα για το σήμερα και για την επόμενη μέρα...
Η ακτοπλοΐα βρίσκεται σήμερα μπροστά σε μια πρωτόγνωρη μείωση κατά 90% της επιβατικής κίνησης. Και σύμφωνα με όλες τις οικονομικές προβλέψεις η μείωση της δραστηριότητας του κλάδου θα συνεχισθεί και στην διάρκεια της θερινής περιόδου και θα κινείται στα επίπεδα του 50% στους επιβάτες. Η γραμμή μας δοκιμάζεται δεινά. Ήδη, το το Superferry II ζήτησε ανεκτέλεστα μέχρι 9 Απριλίου και ο Θεολόγος δεν κάνει δρομολόγια Σαββατοκύριακο.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μπροστά σε αυτή την κρίση εξήγγειλε χτες βράδυ 27/3, καθυστερημένα, μέτρα για να αντιμετωπίσει τις ισχυρότατες πιέσεις του κλάδου - εξαιτίας της πανδημίας - και τις συνέπειες στον κλάδο κατά το προσεχές δίμηνο Απριλίου - Μαΐου.
Με βάση τις χτεσινοβραδινές εξαγγελίες το υπουργείο αποδέχεται την υπάρχουσα κατάσταση και δεν λέει τίποτα συγκεκριμένο για τα υπάρχοντα δρομολόγια των συμβατικών πλοίων που εξυπηρέτησαν και εξυπηρετούν τα νησιά όλο τον χειμώνα. Απλώς εξήγγειλε μέτρα βοήθειας των ανέργων ή ημι-εργαζόμενων ναυτικών. Ως προς τα πλοία εξήγγειλε μια σειρά επιμέρους βοηθητικές ρυθμίσεις (παρατάσεις χειμερινών δρομολογίων, λιμενικών τελών κλπ).
Όμως ως προς τα δρομολόγια ουσιαστικά ο υπουργός εξήγγειλε… εξαγγελίες!!! Μίλησε για «έκτακτη νομοθετική ρύθμιση, η δυνατότητα ενεργοποίησης διαδικασίας εκτάκτων αναθέσεων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για συγκεκριμένο δρομολόγιο ή δρομολόγια στο κύριο και τοπικό ακτοπλοϊκό δίκτυο»!
Πότε θα γίνει αυτό; Για ποιες γραμμές; Πως θα γίνει; Αναμένονται την επόμενη εβδομάδα νομοθετικές ρυθμίσεις όπως λένε για όλα αυτά. Θα ληφθεί άραγε μέριμνα στις έκτακτες συμβάσεις να προηγούνται τα μόνιμα πλοία της γραμμής; Πως θα προκηρυχτούν οι προσκλήσεις; Για ποια δρομολόγια; Ποια δίκτυα;
Ερωτήματα αναπάντητα που δείχνουν πως το υπουργείο σχεδιάζει... στο μέλλον! Ενώ τα προβλήματα της κρίσης είναι στο παρόν. Πότε θα γίνουν τα παραπάνω; Άγνωστο!...
Αναλυτικά οι εξαγγελίες του υπουργού Ναυτιλίας:
- Προχωρά η ένταξη των ΚΑΔ που αφορούν τις θαλάσσιες και ακτοπλοϊκές μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων σε εκείνους που δικαιούνται τα ευεργετήματα που έχουν ανακοινωθεί.
2. Θεσμοθετούνται συγκεκριμένα μέτρα που αφορούν την υπαγωγή των ναυτικών στο καθεστώς αναστολής της σύμβασης εργασίας, για τρεις αρχικά περιπτώσεις:
- Εκείνους που απολύθηκαν από 1.3.2020.
- Εκείνους που εργάζονται σε πλοία, των οποίων οι εταιρίες θα επιλέξουν τη μη εκτέλεση δρομολογίων, λόγω της καθίζησης του μεταφορικού έργου.
- Εκείνους που θα απασχολούνταν σε πλοία που είχε προγραμματισθεί η δρομολόγηση τους το επόμενο διάστημα, αλλά τελικά δεν θα γίνει.
3. Τα μέτρα αυτά επεκτείνονται και καλύπτουν και συμβάσεις ναυτικών που απασχολούνται σε επαγγελματικά αλιευτικά πλοία και τουριστικά πλοία.
4. Προβλέπεται η διαδικασία για την ένταξη των ναυτικών στις ευνοϊκές διατάξεις που προβλέπουν το επίδομα των 800 ευρώ και για το οποίο υπάρχει στενή συνεργασία με το Υπ. Εργασίας και το ΝΑΤ.
5. Παρατείνεται έως 31.5.2020 η καταβολή επιδότησης για τους ανέργους ναυτικούς που έχει λήξει ή λήγει στο 1ο τρίμηνο του 2020 η επιδότηση της ανεργίας τους.
6. Παρατείνεται έως 31.5.2020 η διάρκεια της ασφαλιστικής προστασίας που παρέχει ο Οίκος Ναύτου και η οποία λήγει ή έληξε στο 1ο τρίμηνο του 2020.
7. Παρατείνεται έως 30.4.2020 η ισχύς των χειμερινών συνθέσεων των πλοίων της ακτοπλοΐας.
8. Παρατείνεται για 3 μήνες η ισχύς των πιστοποιητικών των πλοίων.
9. Μειώνονται άμεσα κατά 20% και για χρονικό διάστημα μέχρι 30/4, τα λιμενικά τέλη. Η συγκεκριμένη απόφαση θα αφορά όλους τους λιμένες της επικράτειας, ανεξάρτητα από το νομικό καθεστώς λειτουργίας τους, Οργανισμούς Λιμένων, Κρατικά και δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Σημειώνεται, πως ο ΟΛΠ ανακοίνωσε ήδη την παράταση του χειμερινού τιμολογίων των τελών.
10. Παρατείνεται η ακινησία των ταχυπλόων πλοίων και η λήψη σχετικής απόφασης έναρξης δρομολογίων θα γίνει όταν οι εξελίξεις το επιτρέψουν.
11. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το Υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας και Ανάπτυξης, επεξεργάζεται ειδικό καθεστώς ενίσχυσης των επιχειρήσεων του κλάδου (στο πλαίσιο του άρθρου 107 περίπτωση 2β) που πλήττονται, προκειμένου να εκτιμηθεί το είδος της ενίσχυσης επί των ζημιών που αναμένεται να προκύψουν από την καθίζηση της ακτοπλοϊκής αγοράς.
12. Προβλέπεται με έκτακτη νομοθετική ρύθμιση, η δυνατότητα ενεργοποίησης διαδικασίας εκτάκτων αναθέσεων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για συγκεκριμένο δρομολόγιο ή δρομολόγια στο κύριο και τοπικό ακτοπλοϊκό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, το ΥΝΑΝΠ μεριμνά για την απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, καθώς και την επαρκή και αποτελεσματική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων.