Μια ιστορία καθημερινής τρέλας και γραφειοκρατίας !
Του Γιώργου Βαλ. Μαντζώρου
Σύμβουλου Δημάρχου Ανδρου - Μέλους ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου
Φωτογραφία από τα έργα εκβάθυνσης του λιμανιού στο Γαύριο...
(Το υπουργείο Ναυτιλίας είναι πάντα έτοιμο να καθυστερήσει, να αναβάλει, να μην κάνει τα απαραίτητα έργα για το Γαύριο. Ακόμα και όταν ο υπουργός θέλει, όπως συνέβη με τον Ν. Σαντορινιό, που ήθελε. Χρειάστηκαν μετά την άμεση απόφαση του τότε υπουργού κοντά ένας χρόνος τρέξιμο και πιέσεις από τον Γ. Μαντζώρο για να ξεκινήσει το έργο της εκβάθυνσης του Γαυρίου, που ολοκληρώθηκε και προχωρά στη Β' φάση για τη δημιουργία μαρίνας. Έχουν ήδη περάσει 18 μήνες από την έναρξη της προσπάθειας για την ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΛΙΜΕΝΑ ΓΑΥΡΙΟΥ, όλα πια είναι στην τελική υπογραφή. Και το υπουργείο Ναυτιλίας - με εκατοντάδες υπαλλήλους και με 5 μήνες καθυστέρηση - ξαναγυρνά το θέμα μήνες πίσω για απολύτους τυπικούς λόγους, διαπιστώνοντας αβλεψία στην υποβολή της αίτησης του μοναδικού υπαλλήλου του Λιμενικού Ταμείου!!! Τι να πει κανείς; Διαβάστε την παρακάτω ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας και ανεπάρκειας - ΕΝ ΑΝΔΡΩ)
Οι Δήμοι και οι υπηρεσίες τους , συνήθως έχουν καθημερινές επικοινωνίες με την κεντρική Διοίκηση, μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών , των Αποκεντρωμένων υπηρεσιών και των Περιφερειακών υπηρεσιών. Έχουν ελάχιστες έως μηδαμινές συναλλαγές και γραφειοκρατικές εμπλοκές, με κάποια αλλά Υπουργεία πχ Άμυνας, ΥΝ κλπ.
Για να μπούμε στην ουσία , οι υπηρεσίες του Δήμου Άνδρου, εξ αντικειμένου, έχουν ελάχιστες επαφές με το ΥΝ (Υπουργ. Ναυτιλίας). Το κενό καλύπτεται, με την θεσμική επικοινωνία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Τήνου –Άνδρου (ΔΛΤΤΑ), ένα ΝΠΔΔ , το οποίο πάντοτε λειτουργεί (όπως όλα τα λιμενικά ταμεία στην Ελλάδα, σχεδόν σε πλήρη "εξάρτηση’’ από το ΥΝ , στα θέματα της άμεσης αρμοδιότητας του, που είναι τα λιμάνια και η λειτουργία τους .
Το ΔΛΤΤΑ (δυστυχώς για την Άνδρο), έχει έδρα στην Τήνο από το 2003. Ήταν μια εξ αρχής λανθασμένη απόφαση, που δημιουργεί τεράστια προβλήματα και δυσλειτουργίες στα δυο νησιά. Πρωτίστως δημιουργεί προκλητική και πλήρη εξάρτηση της Ανδρου από την Τήνο, ενάντια στα συμφέροντα των Ανδρίων .
Το ΔΛΤΤΑ πάντοτε είχε και έχει εκ του Νόμου οικονομική επάρκεια και αυτοτέλεια και καταθέτει ανεξάρτητο Τεχνικό Πρόγραμμα και ετήσιο προϋπολογισμό που ελέγχονται και επικυρώνονται από την Διοίκηση Σήμερα όμως έχει πλήρη Τεχνική και Διοικητική ανεπάρκεια, λόγω έλλειψης προσωπικού.
Πιστεύω ότι το ΔΛΤΤΑ, σε διαφορετικές συνθήκες, θα μπορούσε να γίνει ένα εξαιρετικό χρηματοδοτικό εργαλείο των δυο Δήμων, Άνδρου και Τηνου, μια αυτοχρηματοδοτούμενη αναπτυξιακή πηγή, έργων και υποδομών στα λιμάνια μας, με μελέτες, έργα, προμήθειες κλπ . Τα διαθέσιμα αποθεματικά του, είναι παρκαρισμένα στις Τράπεζες. Τα δυο τελευταία χρόνια αργοπεθαίνει, αφού σήμερα "λειτουργεί’’ με... ενάμιση υπάλληλο και σύντομα μόνο με… έναν!!!
Ο Δήμος Τήνου, που έχει και την ευθύνη, δηλώνει αδυναμία στήριξης του ΔΛΤΤΑ και δεν έχουμε δει καμία ουσιαστική ενέργεια για να βελτιωθεί η λειτουργία του Ταμείου, παρά τις συνεχείς παρεμβάσεις του Δήμου Ανδρου, του Δημάρχου Άνδρου, αλλά και του υποφαινομένου.
Τα παραδείγματα για τις μεγάλες καθυστερήσεις των αιτημάτων μας είναι πάρα πολλά. Σε ένα τελευταίο και ιδιαιτέρως χαρακτηριστικό, θα αναφερθώ σήμερα. Αφορά το σημαντικό έργο "ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΛΙΜΕΝΑ ΓΑΥΡΙΟΥ". Πρόκειται για έργο, περίπου μισού εκατομμυρίου ευρώ, που έπρεπε να έχει τελειώσει πριν... 10 χρόνια. Ήταν μια ξεχασμένη μελέτη, στον Δήμο μας, που η νέα Διοίκηση του δημάρχου Λοτσάρη δεσμεύτηκε να την αξιοποιήσει από το 2019, αφού κρίθηκε απολύτως αναγκαία για το λιμάνι του Γαυρίου.
Αρχικά την επικαιροποιήσαμε και ζητήσαμε από το Ταμείο, το 2020, την δημοπράτηση, επίβλεψη και κατασκευή του έργου, από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ανδρου, αφού ο Δήμος Τήνου δηλώνει τεχνική ανεπάρκεια. Η χρηματοδότηση θα γίνει από το ΔΛΤΤΑ.
Αφού πήραμε θετική απάντηση, μετά από παλινωδίες, πιέσεις και διαβουλεύσεις, στο αίτημα μας, συντάχθηκε από τον Δήμο μας η αντίστοιχη Προγραμματική Σύμβαση. Στην συνέχεια εγκρίθηκε από τα Δημοτικά Συμβούλια και των 2 Δήμων και από το Δ.Σ. του ΔΛΤΤΑ . Μετά από 6 μήνες περίπου για όλα τα παραπάνω, την αποστείλαμε στην έδρα του καθ ύλην αρμοδίου ΔΛΤΤΑ στην Τήνο , για να την διαβιβάσει στην συνέχεια τον περασμένο Δεκέμβριο, στα συναρμόδια Υπουργεία για έγκριση. Περιμέναμε τις απαντήσεις .
Απάντησαν θετικά και σχετικά σύντομα, για το έργο , τα Υπουργ. Πολιτισμού και Αμύνης και εκκρεμούσε η απάντηση του ΥΝ από τον περασμένο Δεκέμβριο. Και μόλις στις 5/5/21, δηλαδή μετά από 5 ολοκλήρους μήνες και δεκάδες άκαρπες τηλεφωνικές προσπάθειες επικοινωνίας, είχαμε μια "απάντηση –εντολή’’ , από το ΥΝ , στην οποία ζητάνε από το ΔΛΤΤΑ να υποβάλλει ξανά την Προγραμματική Σύμβαση του έργου, ακολουθώντας το έγγραφο 3113.6/73648/2019 που καθορίζει τον τρόπο και την διαδικασία υποβολής των Προγραμματικών Συμβάσεων στο ΥΝ. Το έγγραφο αυτό όμως ποτέ δεν είχε κοινοποιηθεί στον Δήμο Ανδρου και φυσικά δεν το γνωρίζαμε!!! Όμως είχε κοινοποιηθεί από το ΥΝ στο ΔΛΤΤΑ, από το 2019.
Χρειάστηκαν 5 ολόκληροι μήνες για να απαντήσει επιτέλους το υπουργείο Ναυτιλίας στο Λιμενι9κό Ταμείο ότι ο τρόπος που είχε υποβληθεί τον περασμένο Δεκέμβριο, η Προγραμματική Σύμβαση, δεν γίνεται αποδεκτός!!! Δηλαδή το Λιμενικό Ταμείο διαβίβασε την Σύμβαση στο υπουργείο Ναυτιλίας, όπως όφειλε, αλλά παρέλειψε να λάβει υπόψιν του τις απαιτούμενες διαδικασίες του εγγράφου 3113.6/73648/ 2019 του ΥΝ . Φυσικά για αυτή την παράλειψη η Ανδρος δεν ευθύνεται. Αλλά η Άνδρος την πληρώνει με νέα καθυστέρηση...
Αθάνατη γραφειοκρατία. Δηλαδή, γυρνάμε πάλι μήνες πίσω και ξεκινάμε να υποβάλλουμε εκ νέου, μέσω ΔΛΤΤΑ, πάλι την Προγραμματική Σύμβαση και όλα τα σχετικά έγγραφα στο ΥΝ. Και θα περιμένουμε την απάντηση τους!!! Με την ελπίδα πως αυτή τη φορά θα καταφέρουν να απαντήσουν γρήγορα...