SOS από τις βόρειες ακτές της Άνδρου. Εκτεταμένη ρύπανση από το ναυάγιο.
Του Δημήτρη Σταυρόπουλου
Γενική εικόνα της περιοχής του ναυαγίου. Η θέση του πλοίου καθιστά αδύνατη κάθε προσπάθεια από την στεριά. Αποτέλεσμα όλες οι επιχειρήσεις να γίνονται από την θάλασσα και λόγω καιρού να είναι πολύ δύσκολες (φωτ. Εν Άνδρω).
Ανησυχητικές και ιδιαίτερα επικίνδυνες διαστάσεις έχει πάρει η υπόθεση του φορτηγού πλοίου Cabrera, που εξόκειλε στην παραμονή των Χριστουγέννων στο ακρωτήριο Καμπανος. Οι βόρειες ακτές της Άνδρου εκπέμπουν S.O.S, καθώς έχουν αρχίσει να δέχονται ήδη, μεγάλες ποσότητες πετρελαίου, που χύνεται στην θάλασσα από τις δεξαμενές του ναυαγίου.
Η ρύπανση τόσον στις παρθένες και σχεδόν απάτητες παραλίες από τον Καμπανο μέχρι τα Πεζα, είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού, όπως επίσης ευδιάκριτες είναι και οι μεγάλες κηλίδες στην θάλασσα. Το Cabrera όταν τσακίστηκε στα βράχια της Άνδρου, ήταν εφοδιασμένο με περισσότερους από 50 τόνους πετρέλαιο fuel και μεγάλη ποσότητα μαζούτ.
Οι λαμαρίνες του από την πρόσκρουση άνοιξαν και καύσιμα χύθηκαν στο πέλαγος, προκαλώντας ήδη μεγάλη ρύπανση. Μάλιστα καθώς στη περιοχή πνέουν συνεχώς ισχυροί έως θυελλώδεις βόρειοι άνεμοι, όλα αυτά τα επικίνδυνα υλικά και υγρά κατευθύνονται και «κάθονται» στις ανδριωτικες ακτές.
Το ναυαγισμένο πλοίο. Στο βάθος φεύγει το σκάφος του λιμενικού (φωτ. Εν Άνδρω).
Στον Καμπανο, παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες και την σφοδρή κακοκαιρία, βρίσκονται δυο ρυμουλκά το «Παντοκράτωρ» και το «Παντάνασα» με τα πληρώματα τους - περισσότερα από 40 άτομα - να κάνουν προσπάθειες απάντλησης καυσίμων από το ημιβυθισμένο φορτηγό.
Την όλη επιχείρηση διευθύνουν οι Λιμενικοί από την Άνδρο, που με αυταπάρνηση παρά την μικρή τους δύναμη και τα λιγοστά μέσα που διαθέτουν βρίσκονται όλο το 24ωρο στο πέλαγος, ενημερώνοντας ταυτόχρονα τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του Υ.Ε.Ν και τις τοπικές αρχές.
Για την σωτηρία του θαλασσίου περιβάλλοντος και των ακτών της Άνδρου, χρειάζονται ωστόσο και άλλα πιο εξειδικευμένα μέσα άλλα και μεγαλύτερη κινητοποίηση.
Οι ελπίδες όλων να αντέξει το πλοίο (φωτ. Εν Άνδρω).
Στα σπλάγχνα του Cabrera βρίσκονται ακόμη μεγάλες ποσότητες πετρελαίου, που δεν πρέπει επ’ ουδενί να καταλήξουν στη θάλασσα. Αν γίνει αυτό, τότε η καταστροφή θα είναι ολέθρια. Το βόρειο, βορειοδυτικό κομμάτι της Άνδρου είναι πανέμορφο και μοναδικό. Εκεί βρίσκονται μερικές από τις πιο όμορφες παραλίες του νησιού και το οικοσύστημα έχει χαρακτηριστεί Natura και είναι προστατευόμενο από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Life.
Δύο προσαράξεις σε 2,5 χρόνια είναι πολλές. Απόδειξη του επικίνδυνου σημείου από αρχαιοτάτων χρόνων των ακτών της Άνδρου (βιντεο Εν Άνδρω).
Το φορτηγό-σύμφωνα με τις τελευταίες αναφορές - βρίσκεται ακόμα σφηνωμένο στα βράχια άλλα κλυδωνίζεται επικίνδυνα από τον συνεχή κυματισμό. Το πόσο θα αντέξει ακόμα πριν ανοίξει και κατακλυσθεί από τα νερά, είναι άγνωστο. Στο μεταξύ οι επόμενες ώρες είναι ιδιαίτερα κρίσιμες γιατί η επερχόμενη κακοκαιρία θα προκαλέσει μεγαλύτερη θαλασσοταραχή.
Τέλος στο Λιμεναρχείο Ραφήνας, οι ανακρίσεις για τα αιτία του ναυαγίου συνεχίζονται, με καταθέσεις των μελών του πληρώματος του πλοίου.
Την μεγάλης έκτασης ρύπανση στις ακτές της Άνδρου, επιβεβαιώνει και το Λιμεναρχείο, με δελτίο Τύπου που εξέδωσε. Ταυτόχρονα επιβεβαιώνει και το παραπάνω ρεπορτάζ του «εν Ανδρω».
Συγκεκριμένα το λιμεναρχείο αναφέρει:
Το λιμεναρχείο παρών από την πρώτη στιγμή. Εδω σε στιγμιότυπο από το σημείο του ναυαγίου (φωτ. Εν Άνδρω).
«Αναφορικά με την προσάραξη του M/V »CABRERA» σημαίας ANTIGUA BARBUDA την 24/12/2016, με εννέα (09) αλλοδαπούς μέλη πληρώματος, στη θαλάσσια περιοχή βόρεια της ν. Άνδρου γνωρίζεται ότι κατόπιν διενέργειας τακτικών ελέγχων, από στελέχη της οικείας Λιμενικής Αρχής από ξηράς και από θαλάσσης, διαπιστώθηκε ότι εξακολουθεί να υφίσταται η ύπαρξη ιριδίζοντος φιλμ εκτάσεως 800 τ.μ. πέριξ του ναυαγίου, καθώς και η ύπαρξη μικρών διάσπαρτων κηλίδων πετρελαίου στους κολπίσκους “Μικρά” και “Μεγάλα Πεζά” εκτάσεως 10 τ.μ. και 30 τ.μ. αντίστοιχα, ενώ στην παρακείμενη παραλία “Λευκιδάρι” διαπιστώθηκε η ρύπανση ακτών από πετρελαιοειδή εκτάσεως 700 τ.μ.
Από την ανάδοχη εταιρία απορρύπανσης έχουν τοποθετηθεί απορροφητικά φράγματα καθ’ όλο το μήκος της αριστερής πλευράς του πλοίου, ενώ Ρ/Κ σκάφος διενήργησε, βραδινές ώρες χθες, εργασίες απάντλησης μαζούτ ποσότητας τεσσάρων χιλιάδων εξακοσίων λίτρων (4.600 lt) από τη δεξαμενή νούμερο 12 στην αριστερή πλευρά του Φ/Γ.
Η απόκρυμνη ακτή, το μισοβυθισμένο σκάφος και το σκάφος τους λιμεναρχείου που αποχωρεί (φωτ. Εν Άνδρω)
Επίσης, πραγματοποιούνται εργασίες απορρύπανσης στην παραλία “Λευκιδάρι”, όπου συνεργεία της αναδόχου εταιρείας προέβησαν χθες και σήμερα σε εργασίες καθαρισμού με τη χρήση απορροφητικών φραγμάτων εντός θαλάσσης και αιγιαλού και απορροφητικών πετσετών επί του αιγιαλού.
Τέλος, προς υποβοήθηση του έργου απάντλησης καυσίμων – πετρελαιοειδών βρίσκονται στο λιμένα Γαυρίου συνολικά τρία (03) ρυμουλκά σκάφη, καθώς και το αντιρρυπαντικό σκάφος “SEA GUARDIAN TWIN 12” Ν.Λ. 470, ενώ εξελίξεις θα γνωστοποιηθούν με νεότερο δελτίο τύπου.»